Gå til innhold

Cecilie ble skutt tre ganger på Utøya – fratas NAV-penger og må leve på sosialhjelp


rosevann

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Med helt nødvendig basishjelp fra det offentlige selvfølgelig der hvor familie ikke stiller opp.

Familie er det ikke alle som har, og jeg ser ikke helt poenget for meg med å spare deg for skattepenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvordan viser min kommentar at liberalisme er dødsdømt i Norge?

Fordi selv ikke du, som er høyresiden, støtter systemet i USA. 

For meg betyr det at Bernie Sanders-modellen står politisk fjellstøtt i Norge.

Du vet også sikkert selv at å gå til valg på Trump-modellen i Norge er politisk selvmord. Jeg mener det, selv ikke høyresiden i Norge står lenger til høyre enn Demokratene i USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Men at venstresiden ønsker å skjerpe kravene mer var du ikke opplyst om.......... 

Nei, jeg var ikke det. Jeg er som sagt mer opptatt av innvandring, og stemmer ikke på stortingspartier.

Uansett ser jeg ikke hvordan det skal få meg til å skifte syn. Om ikke annet viser du bare at den velferdsstaten jeg ønsker står politisk fjellstøtt i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Drizzt skrev:

Med helt nødvendig basishjelp fra det offentlige selvfølgelig der hvor familie ikke stiller opp.

Ja..men det er vel hele cluet her, at man mister støtten MENS man går i behandling? Det er krevende OG tidkrevende å behandle denne type diagnoser, og det er svært sjelden man er i stand til å være i arbeid samtidig som man mottar behandling. Ville det ikke vært et smartere trekk å bruke intensiv behandling hvor pasienten ikke trenger å bekymre seg for å miste økonomiske ytelser, slik at mulighetene og forutsetningene for å komme i arbeid ble betraktelig høynet etter endt behandling, enn å halvveis behandle før pasienten kastes ut i arbeid igjen, arbeider 3 mnd, og blir 100% sykemeldt - IGJEN? Jeg vet det er snakk om byråkrati, men høyere satsing på behandling (for alle typer sykdommer, psykiske såvel som fysiske) ville ha gitt enorm effekt på arbeidsmarkedet. Når mar blir syk i dette landet blir man kasteball i et system som krangler om hvem som skal slippe å ta ansvar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Svenskene integrerer seg jo bra, mitt problem er at jeg automatisk blir mistenksom om noen snakker svensk, og jeg anser de ikke som troverdige (De jeg har blitt kjent med vet hvorfor og er OK)

Nei er fra et ikke europeisk land

Men er ikke du også utenlending da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

At noen saker er enklere enn andre er det vel liten tvil om. Å bruke mye tid og penger på å få en 58 år gammel rørlegger tilbake i arbeidslivet etter at h*n har pådratt seg store ryggproblemer ser i hvert fall ikke jeg helt poenget med. Nå er det heller ingenting i veien for å komme tilbake i arbeidslivet selv om det på et tidspunkt har blitt konkludert med at man er ufør. Man kan også forsøke seg i jobb selv om man er ufør. Det man imidlertid slipper da er å leve i konstant uvisshet om hvordan den økonomiske fremtiden blir og står friere til å prøve ut forskjellige ting for å bli frisk(ere). Jeg er nemlig så naiv at jeg tror at de aller fleste ønsker å jobbe og klare seg selv og at mange også kan klare det hvis de får tid og ro rundt seg til å fokusere på å fungere best mulig. 

Nå mener jeg ikke at det skal være enkelt å bli ufør, men jeg tror at for eksempel hun som denne tråden tar utgangspunkt i kanskje kan fungere helt utmerket om kanskje ti år. Inntil da bør hun få ro og slippe å bli presset fra skanse til skanse. 

Jeg tror at vi er enige. Jeg tror også de fleste ønsker å jobbe. Men veien dit må bero på skjønn fra Nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror at vi er enige. Jeg tror også de fleste ønsker å jobbe. Men veien dit må bero på skjønn fra Nav

Men hvor er jobbene? Det tilbyes jo kun praksisplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er nødvendig for å få henne ut i arbeidslivet. Hun kan jo også få tiltakspenger, det er ikke slik at hun er nødt til å leve på sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Men hvor er jobbene? Det tilbyes jo kun praksisplass.

Det er det som er problemet. Nav kan vise til praksisplasser men jeg tror ikke barnehage eller resepsjon er egnet for en som mangler en arm og har smerte, og traumeproblematikk. Det blir for hektisk og for anstrengende. Ser hvordan de sliter i resepsjonen på min jobb, og de er fullt førlige. Hu ene får ikke forlengelse antakelig fordi hun ikke jobber fort nok

Kanskje hun må ta noe studier for å få en akademisk jobb? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Det er det som er problemet. Nav kan vise til praksisplasser men jeg tror ikke barnehage eller resepsjon er egnet for en som mangler en arm og har smerte, og traumeproblematikk. Det blir for hektisk og for anstrengende. Ser hvordan de sliter i resepsjonen på min jobb, og de er fullt førlige. Hu ene får ikke forlengelse antakelig fordi hun ikke jobber fort nok

Kanskje hun må ta noe studier for å få en akademisk jobb? 

I Akademia trenger man to hender å taste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Kanskje det er nødvendig for å få henne ut i arbeidslivet. Hun kan jo også få tiltakspenger, det er ikke slik at hun er nødt til å leve på sosialhjelp.

Tiltakspenger er bare for en kort periode, maks ett år. Det er skattefri inntekt som ikke gir pensjonsopptjening så det er ikke en stønad en bør gå på over tid. 

Forhåpentligvis så er det bare ment for å få en videre avklaring før hun kan søke ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

I Akademia trenger man to hender å taste med.

Det finnes hjelpemidler som lar deg skrive fort med en hånd. Hvis det er en jobb med mye døtid og som kan tillate at du gjør mye arbeid hjemme så kanskje ? 

Jeg sier ikke at den jobben finnes under normale vilkår, men det er lov å drømme. Det er tross alt noen funksjonshemmede i jobb, blant annet på Uloba, så der er det en mulighet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Tiltakspenger er bare for en kort periode, maks ett år. Det er skattefri inntekt som ikke gir pensjonsopptjening så det er ikke en stønad en bør gå på over tid. 

Forhåpentligvis så er det bare ment for å få en videre avklaring før hun kan søke ufør. 

Men nå har hun vært behandlet, utredet og testet i syv år og etter min mening er det mer enn nok. Hvorfor i alle dager kan ikke denne unge damen få uføretrygd nå med en gang? Armen vokser ikke ut igjen og når smerter og traumer fremdeles er som de er så har i hvert fall jeg uhyre liten tro på at det kommer til å skje noe mirakel det neste året. Derimot kan det kanskje skje noe de neste 10 - 15 årene dersom hun får ro rundt seg og for eksempel muligheter til å studere uten noe tidspress. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det finnes hjelpemidler som lar deg skrive fort med en hånd. Hvis det er en jobb med mye døtid og som kan tillate at du gjør mye arbeid hjemme så kanskje ? 

Jeg sier ikke at den jobben finnes under normale vilkår, men det er lov å drømme. Det er tross alt noen funksjonshemmede i jobb, blant annet på Uloba, så der er det en mulighet 

som betaler dem ei lønn de kan leve av`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:

Men nå har hun vært behandlet, utredet og testet i syv år og etter min mening er det mer enn nok. Hvorfor i alle dager kan ikke denne unge damen få uføretrygd nå med en gang? Armen vokser ikke ut igjen og når smerter og traumer fremdeles er som de er så har i hvert fall jeg uhyre liten tro på at det kommer til å skje noe mirakel det neste året. Derimot kan det kanskje skje noe de neste 10 - 15 årene dersom hun får ro rundt seg og for eksempel muligheter til å studere uten noe tidspress. 

Hvis C selv ønsker det så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig å innvilge uføre. Det bør være en kurant sak

Det kommer ikke frem av artikkelen at hun selv ønsker det eller har søkt men at hun selv opplever at hun er i en avklaringsprosess.

Hvis hun selv ønsker å prøve enda mer, så har vel ikke Nav noe å tape på å gi henne noen ekstra år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, O.G. skrev:

som betaler dem ei lønn de kan leve av`?

Ja de på Uloba lever av det, men det er ikke mange slike bedrifter. 

Møtte en saksbehandler på Nav som hadde dysmeli, hadde en deformert hånd. Jeg vet ikke hva slags strategier hun bruker, eller om hun får noen slags tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Opplyst skrev:

Fordi selv ikke du, som er høyresiden, støtter systemet i USA. 

For meg betyr det at Bernie Sanders-modellen står politisk fjellstøtt i Norge.

Du vet også sikkert selv at å gå til valg på Trump-modellen i Norge er politisk selvmord. Jeg mener det, selv ikke høyresiden i Norge står lenger til høyre enn Demokratene i USA. 

Er jeg høyresiden? Wow

Beklager har kun stemmerett ved lokalvalg og stemmer jeg utifra saker og ikke parti

Både D og R er til høyre for FrP/H 

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Men er ikke du også utenlending da?

Jo, har ikke engang lyst til å bli norsk statsborger

Alle mine barn er født i Norge, kom her når jeg giftet meg første gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Opplyst skrev:

Familie er det ikke alle som har, og jeg ser ikke helt poenget for meg med å spare deg for skattepenger. 

Hvorfor dette hatet mot de som betaler for din trygd?

Er det virkelig så ille at noen av oss sørger for å generere + inntekter til staten, eller er du bare misunnelig på de som har et OK liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sporet tråden av med en sidedebatt om skatt og politikk. I stede for å diskutere hvem som stemmer hva og hvorfor, hva med å komme med forslag til hvordan man skal løse Norges økonomi i fremtiden mtp syke og trygdede mennesker. Finnes det måter å organisere samfunnet/arbeidslivet/økonomien på som kan gjøre oss (for alle kan havne i en livsfase hvor inntekten forsvinner) alle mere uavhengige av nav? Sånn bortsett fra å være frisk og rask og jobbe fullt alle mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...