Gå til innhold

Cecilie ble skutt tre ganger på Utøya – fratas NAV-penger og må leve på sosialhjelp


rosevann

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror den nye ordningen innebærer at folk blir kasteballer mellom AAP tiltakspenger her og sosialhjelp. Om du får en hodeskade etter en sykkelulykke så vil det ofte ta lengre tid enn to år før du er ferdig klarert. Av samfunnsøkonomiske grunner bør en heller ikke uføretryde dem i løpet av så kort tid. 

Så det blir nok heller snakk om at de etter karantenetiden må søke AAP på nytt hvis det ikke kommer inn under unntaksregler( skulle tro det ikke finnes, når jeg hører denne situasjonen.

Sosialkontoret har også begynt med aktivitetskrav, det blir interessant hvilke krav de stiller til de alvorlige syke som overføres til dem. Kanskje de i praksis fungerer som det nye Nav? 

En yrkesgruppe som absolutt vil tjene bra på dette er advokatene!  Det var ikke småbeløp advokaten min krevde av Nav etter min sak! 

Og jeg håper du tar feil og at vi får færre mennesker som ender opp som kasteballer i årevis ;) Som nevnt vil det alltid være noen som har behov for mer enn to år, men de aller fleste som er syke har ikke blitt det som følge av ulykker. De har derfor gjerne en lang sykehistorie allerede før de kommer så langt som til AAP. Disse burde det være gode muligheter for å få avklart betydelig raskere enn i dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Leo skrev:

Det er jo ikke snakk om å gjøre det strengere for den enkelte. Det er snakk om å unngå at både enkeltmennesker og samfunnet blir gående i uvisshet i årevis. I de aller fleste tilfeller vil det ikke være noe problem å avklare om en person er arbeidsfør eller ikke i løpet av to år hvis systemet er lagt opp på en effektiv måte. Bare ventetidene i helsevesenet er jo en enorm flaskehals i så måte og i dag tar det jo fort et år eller to bare man trenger vurdering hos mer enn en spesialist. I tillegg må man gjerne vente på behandling og plutselig har det gått flere år. Og det meste av tiden har da altså gått med til å vente. Jeg anser det slik at å forkorte AAP til to år vil stille vesentlig strengere krav både til NAV og helsevesenet. Jeg ser heller ikke bort fra at det bør stilles strengere krav til arbeidsgivere som i dag står rimelig fritt til å kvitte seg med ansatte som ikke er 100% friske. 

Noen vil selvfølgelig ha behov for å være på AAP lenger enn i to år fordi sykdomsbildet er komplisert eller fordi det rett og slett tar lang tid å bli så frisk som det er mulig å bli, men jeg tror ikke disse utgjør flertallet og da får man heller lage unntaksregler for disse. Når man hører om saker hvor det tar åtte - ni år og enda lenger å få en avklaring av en persons arbeidsevne så er jo det bare helt hårreisende og tragisk for alle parter! 

Har ikke sagt noe på det, bare kom med en opplysning som åpenbart brukeren ikke var klar over når h*n la alt på de blå-blå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Opplyst skrev:

Er du fra et hvit land?

Ja, svenskene integrerer seg bra, men selv de er det problemer med, og da tenker jeg at resten av prosjektet er dødsdømt. 

John Alvheim er det beste Fremskrittspartiet noen gang har produsert etter min mening. Det går også gjeteord om at Fpu holdt fest når han døde. 

I praksis er det strengere for den enkelte som er resultatet med høyresiden. De sier alltid at de skal gjøre det smartere og kutte skattekostnaden, men resultatet blir alltid å kutte i tilbudet til den enkelte velferdsmottaker. Det er sånn i USA også. I et halvt århundre har USA drevet underskudd på statsbudsjettet, og dermed demonstrert for resten av verden at de skatter for lite i forhold til hva det koster å drifte en moderne stat. 

Blandingsland, men kristent land.

Fpu holdt ikke fest når han døde, men der var minnestunder jmf folk jeg kjenner som var i FpU på den tiden.

Usa er dessverre blitt et mer og mer delt land, er ille når et vestlig land må få hjelp fra leger uten grenser pga dårlig helsetilbud, samt at utdanning er nå blitt så dyrt at det er forbeholdt ferre og ferre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leo skrev:

Og jeg håper du tar feil og at vi får færre mennesker som ender opp som kasteballer i årevis ;) Som nevnt vil det alltid være noen som har behov for mer enn to år, men de aller fleste som er syke har ikke blitt det som følge av ulykker. De har derfor gjerne en lang sykehistorie allerede før de kommer så langt som til AAP. Disse burde det være gode muligheter for å få avklart betydelig raskere enn i dag. 

Du håper, men realiteten er som oftest noe annet enn høyrefantasien. 

Og hva med de psykisk syke? De har ikke noen ulykke eller lang bakgrunnshistorie å skilte med. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er de psykisk syke som må krangle med NAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Opplyst skrev:

Du håper, men realiteten er som oftest noe annet enn høyrefantasien

Og hva med de psykisk syke? De har ikke noen ulykke eller lang bakgrunnshistorie å skilte med. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er de psykisk syke som må krangle med NAV. 

Høyrefantasien? :klo:

Heller ikke de psykisk syke går som regel fra å være 100% friske den ene dagen til å ikke fungere i det hele tatt den neste så å si at de ikke har noen bakgrunnshistorie mener jeg blir feil. Og når jeg skriver om helsevesenet så er gjelder det selvfølgelig også, og kanskje til og med særlig, de psykisk syke. Når det er minst et halvt års ventetid på å få time hos psykolog og akutthjelp er omtrent umulig å få så er det jo noe galt minst ett sted og jeg vil ikke tro at det resulterer i noe annet enn at folk blir enda sykere. Det er også først og fremst de psykisk syke jeg tenker på når jeg skriver at det er helt hårreisende at man skal bruke nærmere et tiår på å avklare en persons arbeidsevne. 

Hvis det er noen som har min dypeste medfølelse så er det de psykisk syke! Når det er først er så galt så aner du ikke hvor glad jeg er for at mine diagnoser er medisinske og vises på røntgen/ultralyd etc.! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Blandingsland, men kristent land.

Din definisjon av blanding er kanskje annerledes enn min?

13 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Fpu holdt ikke fest når han døde, men der var minnestunder jmf folk jeg kjenner som var i FpU på den tiden.

I politiske kretser utenfor FPU gikk det rykter om at det ikke var minnestund de holdt. 

13 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Usa er dessverre blitt et mer og mer delt land, er ille når et vestlig land må få hjelp fra leger uten grenser pga dårlig helsetilbud, samt at utdanning er nå blitt så dyrt at det er forbeholdt ferre og ferre

Slike kommentarer viser bare at liberalisme er dødsdømt i Norge. Det kommer aldri til å skje ved valgurnene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Leo skrev:

Høyrefantasien? :klo:

Heller ikke de psykisk syke går som regel fra å være 100% friske den ene dagen til å ikke fungere i det hele tatt den neste så å si at de ikke har noen bakgrunnshistorie mener jeg blir feil. Og når jeg skriver om helsevesenet så er gjelder det selvfølgelig også, og kanskje til og med særlig, de psykisk syke. Når det er minst et halvt års ventetid på å få time hos psykolog og akutthjelp er omtrent umulig å få så er det jo noe galt minst ett sted og jeg vil ikke tro at det resulterer i noe annet enn at folk blir enda sykere. Det er også først og fremst de psykisk syke jeg tenker på når jeg skriver at det er helt hårreisende at man skal bruke nærmere et tiår på å avklare en persons arbeidsevne. 

Hvis det er noen som har min dypeste medfølelse så er det de psykisk syke! Når det er først er så galt så aner du ikke hvor glad jeg er for at mine diagnoser er medisinske og vises på røntgen/ultralyd etc.! 

Jeg brukte mer enn et tiår for å få NAV til å godkjenne uføretrygd. Jeg ser liksom ikke hvordan det skal bli bedre av at høyresiden skjerper inn kravene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
1 time siden, Opplyst skrev:

Det beste med Norge er at dine politiske meninger dør ved valgurnene. 

Haha, jeg blir litt ydmyk av å vite at det beste med en hel nasjon handler om meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, X-faktor skrev:

Haha, jeg blir litt ydmyk av å vite at det beste med en hel nasjon handler om meg. 

Kos deg med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Opplyst skrev:

Jeg brukte mer enn et tiår for å få NAV til å godkjenne uføretrygd. Jeg ser liksom ikke hvordan det skal bli bedre av at høyresiden skjerper inn kravene. 

Poenget er jo nettopp at man skal slippe å vente et tiår før man er ferdig avklart for jeg antar at du ikke syntes det var greit å leve så lenge i uvisshet? Etter to år skal NAV og helsevesenet som hovedregel ha gjort jobben sin og avklaring om ufør/ikke ufør skal da være ferdig. For du mener vel ikke at det er fordelaktig at arbeidsavklaringen tar så lang tid som mulig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Og jeg håper du tar feil og at vi får færre mennesker som ender opp som kasteballer i årevis ;) Som nevnt vil det alltid være noen som har behov for mer enn to år, men de aller fleste som er syke har ikke blitt det som følge av ulykker. De har derfor gjerne en lang sykehistorie allerede før de kommer så langt som til AAP. Disse burde det være gode muligheter for å få avklart betydelig raskere enn i dag. 

Det med sykkelulykke var bare et eksempel. Det er mange andre årsaker som kreft innflamatoriske sykdommer, psykisk sykdom,  hørselstap listen er lang, som det kan ta betraktelig lengre tid å avklare. 

En slik innskrenkning må også stille krav til helsevesenet om alt disse må behandles fortere, noe som er utenkelig slik systemet fungerer i dag

Så for disse så ser jeg dessverre for meg et løp hvor de må navigere mellom disse stønadene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det med sykkelulykke var bare et eksempel. Det er mange andre årsaker som kreft innflamatoriske sykdommer, psykisk sykdom,  hørselstap listen er lang, som det kan ta betraktelig lengre tid å avklare. 

En slik innskrenkning må også stille krav til helsevesenet om alt disse må behandles fortere, noe som er utenkelig slik systemet fungerer i dag

Så for disse så ser jeg dessverre for meg et løp hvor de må navigere mellom disse stønadene. 

 

Jeg er litt mer optimistisk enn deg og tenker at dersom utgangspunktet er at saken skal være ferdig avklart i løpet av to år så vil flere saker bli det i løpet av den perioden enn om den samme fristen for avklaring er fire år! ;) Dermed vil man forhåpentligvis kunne avklare de enkle og åpenbare sakene forholdsvis raskt og dermed ha bedre kapasitet til de mer kompliserte sakene. I stedet for at det slik som i dag tar like lang tid enten det er slik eller sånn og at folk blir gående på AAP så lenge de kan selv om det er åpenbart for de fleste at de faktisk må uføretrygdes evt. at de er friske nok til å komme tilbake i arbeidslivet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Leo skrev:

Poenget er jo nettopp at man skal slippe å vente et tiår før man er ferdig avklart for jeg antar at du ikke syntes det var greit å leve så lenge i uvisshet? Etter to år skal NAV og helsevesenet som hovedregel ha gjort jobben sin og avklaring om ufør/ikke ufør skal da være ferdig. For du mener vel ikke at det er fordelaktig at arbeidsavklaringen tar så lang tid som mulig? 

Du snakker mot mine rasjonelle og egoistiske egeninteresser her. En ting er at byrårkratiet skal virke bedre, men hva betyr det når byrårkratiet allerede har virket for meg? En annen ting er at byråkratiske innskrenkelser mest sannsynlig medfører innskrenkelser for meg som allerede har passert byrårkratiet. Så du ber meg stemme mot mine egne interesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er litt mer optimistisk enn deg og tenker at dersom utgangspunktet er at saken skal være ferdig avklart i løpet av to år så vil flere saker bli det i løpet av den perioden enn om den samme fristen for avklaring er fire år! ;) Dermed vil man forhåpentligvis kunne avklare de enkle og åpenbare sakene forholdsvis raskt og dermed ha bedre kapasitet til de mer kompliserte sakene. I stedet for at det slik som i dag tar like lang tid enten det er slik eller sånn og at folk blir gående på AAP så lenge de kan selv om det er åpenbart for de fleste at de faktisk må uføretrygdes evt. at de er friske nok til å komme tilbake i arbeidslivet. 

Det er jo egentlig kravene til sånne som deg som gjør at det tar så lang tid i utgangspunktet. Så hva tjener jeg på å stemme på mer av det samme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opplyst skrev:

Din definisjon av blanding er kanskje annerledes enn min?

I politiske kretser utenfor FPU gikk det rykter om at det ikke var minnestund de holdt. 

Slike kommentarer viser bare at liberalisme er dødsdømt i Norge. Det kommer aldri til å skje ved valgurnene.

 

Kanskje det

Vel er ikke det jeg har hørt fra de som var i styre og stell i FpU på den tiden

Hvordan viser min kommentar at liberalisme er dødsdømt i Norge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Opplyst skrev:

Jeg brukte mer enn et tiår for å få NAV til å godkjenne uføretrygd. Jeg ser liksom ikke hvordan det skal bli bedre av at høyresiden skjerper inn kravene. 

Men at venstresiden ønsker å skjerpe kravene mer var du ikke opplyst om.......... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er litt mer optimistisk enn deg og tenker at dersom utgangspunktet er at saken skal være ferdig avklart i løpet av to år så vil flere saker bli det i løpet av den perioden enn om den samme fristen for avklaring er fire år! ;) Dermed vil man forhåpentligvis kunne avklare de enkle og åpenbare sakene forholdsvis raskt og dermed ha bedre kapasitet til de mer kompliserte sakene. I stedet for at det slik som i dag tar like lang tid enten det er slik eller sånn og at folk blir gående på AAP så lenge de kan selv om det er åpenbart for de fleste at de faktisk må uføretrygdes evt. at de er friske nok til å komme tilbake i arbeidslivet. 

Hva tenker du på når det er snakk om de enkle og åpenbare sakene?

og hva er mer komplisert? 

Folk kan være kronisk syke og arbeidsuføre over lengre tid, men pga medisinske fremskritt så kan det heldigvis snu:) jeg mener ikke at en derfor skal la alvorlig syke folk slite seg igjennom diverse tiltak, men at det finnes muligheter. Det kan heller ikke være så bra for psyken å bli uføretrygdet innen så kort tid, hvis du selv har et håp om at du kan tjene egne penger eller komme tilbake til arbeidslivet. Da er det lett å miste håpet og motivasjonen for å bli bedre. Til tross for den vanskelige situasjonen jeg havnet i da jeg etter syv år mistet AAP så er jeg likevel glad for at saken min er vanskelig å vurdere Om de på et tidligere tidspunkt hadde kommet med en innstilling til ufør hadde jeg blitt veldig deprimert. 

Jeg ser for meg at C kanskje kan jobbe som tilkallingsvikar på en skole eller liknende. Da kan hun ta vakter når hun føler seg i slaget og tjene litt ekstra på det. Og skulle det fungere så kanskje hun hadde klart et kort engasjement hvis elevene er selvstendige og greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva tenker du på når det er snakk om de enkle og åpenbare sakene?

og hva er mer komplisert? 

Folk kan være kronisk syke og arbeidsuføre over lengre tid, men pga medisinske fremskritt så kan det heldigvis snu:) jeg mener ikke at en derfor skal la alvorlig syke folk slite seg igjennom diverse tiltak, men at det finnes muligheter. Det kan heller ikke være så bra for psyken å bli uføretrygdet innen så kort tid, hvis du selv har et håp om at du kan tjene egne penger eller komme tilbake til arbeidslivet. Da er det lett å miste håpet og motivasjonen for å bli bedre. Til tross for den vanskelige situasjonen jeg havnet i da jeg etter syv år mistet AAP så er jeg likevel glad for at saken min er vanskelig å vurdere Om de på et tidligere tidspunkt hadde kommet med en innstilling til ufør hadde jeg blitt veldig deprimert. 

Jeg ser for meg at C kanskje kan jobbe som tilkallingsvikar på en skole eller liknende. Da kan hun ta vakter når hun føler seg i slaget og tjene litt ekstra på det. Og skulle det fungere så kanskje hun hadde klart et kort engasjement hvis elevene er selvstendige og greie.

At noen saker er enklere enn andre er det vel liten tvil om. Å bruke mye tid og penger på å få en 58 år gammel rørlegger tilbake i arbeidslivet etter at h*n har pådratt seg store ryggproblemer ser i hvert fall ikke jeg helt poenget med. Nå er det heller ingenting i veien for å komme tilbake i arbeidslivet selv om det på et tidspunkt har blitt konkludert med at man er ufør. Man kan også forsøke seg i jobb selv om man er ufør. Det man imidlertid slipper da er å leve i konstant uvisshet om hvordan den økonomiske fremtiden blir og står friere til å prøve ut forskjellige ting for å bli frisk(ere). Jeg er nemlig så naiv at jeg tror at de aller fleste ønsker å jobbe og klare seg selv og at mange også kan klare det hvis de får tid og ro rundt seg til å fokusere på å fungere best mulig. 

Nå mener jeg ikke at det skal være enkelt å bli ufør, men jeg tror at for eksempel hun som denne tråden tar utgangspunkt i kanskje kan fungere helt utmerket om kanskje ti år. Inntil da bør hun få ro og slippe å bli presset fra skanse til skanse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vera skrev:

Men, IMENS man mottar behandling, hvordan skal de klare å forsørge seg? 

Med helt nødvendig basishjelp fra det offentlige selvfølgelig der hvor familie ikke stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...