Gå til innhold

Cecilie ble skutt tre ganger på Utøya – fratas NAV-penger og må leve på sosialhjelp


rosevann

Anbefalte innlegg

Gjest Brielle
16 timer siden, Missfitness skrev:

Uten å nødvendigvis sidestille, så er det jo mange handicappede som får tilrettelagt arbeidsplass. Så mulighetene finnes nok absolutt. 

Uføretrygd er passiviserende og sykeliggjørende og burde kun unntaksvis benyttes. Nesten absolutt alle kan "gjøre noe". :) 

Sånt er lett å si for mennesker som ikke er der selv... Alle kan ikke «gjøre noe", dessverre. Men jeg tror de fleste vil, selv om ikke alle får det til, og jeg tror mange har godt av å gjøre noe. Men noen blir dessverre aldri friske, noen blir til og med sykere, både av det å presse seg for å tilfredsstille samfunnet, og av å kjempe mot systemet. For systemet er ikke så bra som det vi funksjonsfriske tror at det er. Dette har jeg sett selv, har jobbet med det, og det er store mørketall på bl.a selvmord blant mennesker som sliter og går på nav. Mange får det hundre ganger verre av presset og forventningene, kritikken fra samfunnet, og de økonomiske bekymringene på toppen av kronisk sterke smerter, minimalt med søvn, mareritt både natt og dag osv. Det å ikke bli tatt på alvor og bare få hvile litt, som mange sårt trenger, det tar på. Og det psykiske og fysiske henger sammen, folk som er frustrerte og utslitt mentalt blir også raskt sykere fysisk. Det er ikke lett for slike å få jobb, og ikke lett for dem å være det de trenger å være i en arbeidssituasjon. Ingen ønsker i utgangspunktet å ha det slik, men vi kan ikke uttale oss før vi har vært i en slik situasjon selv og vet hvordan det er. Ellers enig i at mange har godt av å gjøre noe, men systemet fungerer bare alt for dårlig slik det er nå, det tilrettelegges ikke godt nok og er ikke nok muligheter. Her har politikerne en stor jobb å gjøre, men jeg tviler på at de egentlig vil.. Navere og uføre blir liksom sett ned på i samfunnet, selv om det en dag kan bli både deg og meg, bare vi har uflaks vi også. Det er noe galt når flere blir sykere enn friskere av jobbprøving og hjelp fra systemet. Og da blir det en ond sirkel, dessverre. Har sett mer av det enn det motsatte 🙁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
53 minutter siden, Apis skrev:

Fikk hun den skutt av mens hun ble jaktet ned av en galning samtidig som hun måtte se 85 andre ungdommer bli drept, uten mulighet til og komme seg vekk eller gjemme seg? 

Uff.. Jeg tenker bare på alle de forferdelige bildene de må ha lagret på netthinna. Jeg har selv mye traumer fra tidlig barndom, og jeg vet hvor skadelige traumer er for kropp, sjel og ånd. Det finnes ikke ord en gang for å beskrive hvor ødeleggende det som skjedde på utøya må ha vært. Man kan bare si at ungdommene var på feil sted til feil tid. Det gir ingen mening det som skjedde, og det var ikke deres feil. 

Klem til alle utøyaofre❤️🌹

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, rosevann skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/9935778/

https://www.tv2.no/v/1353243/

Cecilie Herlofsen var bare 16 år da hun ble skutt tre ganger og nesten drept på Utøya. Hun måtte amputere armen og lever med stor traumer.

På grunn av nye regler regjeringen har innført er hun nå fratatt arbeidsavklaringspengene, og må leve på sosialhjelp.

NAV har varslet henne om at de rundt ti tusen kronene hun får per måned, fra juli av vil bli gitt som lån med pant i boligen hun kjøpte for erstatningspengene sine etter Utøya.

**

Men skal det være spesielle regler for Utøya-offre?

Nei, skal selvsagt ikke være spesialregler for Utøya-ofre. Hun har jo til og med bolig uten lån, pga. erstatning hun fikk etter Utøya-angrepet. Er vel få eller ingen andre skuddofre i Norge som har fått gratis bolig.....

Endret av Lothlorien-
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Majotix skrev:

Problemet er jo at hun ikke er ferdig avklart. Hun går ikke i behandling eller noe tiltak. Det står jo at om hun kommer seg ut i et tiltak, så vil hun få tiltakspenger. Det er ikke enkelt å få innvilget ufør. mange sliter i mange år før de får det. Selv om at det er innlysende for andre at de skal få det. De må ut i tiltak, prøve forskjellige yrker, prøve forskjellige behandlingsformer. 
Det står ingenting om behandling for traumene. Hadde hun aktivt gått til psykolog i dag for traumene, så hadde hun fått innvilget forlengelse. Fordi det er et tiltak med et mål om å kartlegge arbeidsevne. Dersom en psykolog mener hun kan bli frisk nok psykisk, så det jo håp for å komme seg uti arbeid. Skal hun da få ufør, bare fordi hun var på utøya? 

Nei akkurat dette med behandling er et Must for Nav, selv om det i ordlyden holder at man har behov for det.  

Riktignok så må en være i tiltak/og eller behandling. Begge deler trenger ikke å være gjeldende. Men personer som har behov for begge deler, er klare AAP-kandidater.

Hun har gått på ulike tiltak hele veien, så det kan de ikke ta henne for.

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 6.02, Missfitness skrev:

Uten å nødvendigvis sidestille, så er det jo mange handicappede som får tilrettelagt arbeidsplass. Så mulighetene finnes nok absolutt. 

Uføretrygd er passiviserende og sykeliggjørende og burde kun unntaksvis benyttes. Nesten absolutt alle kan "gjøre noe". :) 

Du har helt rett i alt nesten alle kan gjøre noe, og jeg tror de fleste ønsker å gjøre noe.

Det som er avgjørende for Nav er om jobbingen fører til inntektsgivende arbeid. De må kunne forsørge seg selv.  Det er "ingen" arbeidsgivere som ønsker å ansette noen som bare klarer å jobbe 30 prosent. De ønsker heller ikke å ansette noen med stort fravær, forståelig nok. 

Derfor er det bra att ufør gir muligheten til å jobbe noe på si. Da har de uansett en økonomisk sikkerhet i bunn,

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
På 25.6.2018 den 7.03, Jadzia skrev:

Det er vanskelig å få ufør, og det er bra. Men måten de gjør det på etter innstramming av aap er helt horribel. Det gjør at veldig mange havner utenfor og må på sosialen. Dvs om de ikke er så heldig å være gift da, for da må ektefellen forsørge, og man får så og si ingenting. Mange er for syke for å jobbe, men ikke friske nok til ufør i følge nav. Dette er bare et eksempel i en lang rekke. De behandler folk som dritt. Og når man er syk, så blir man ikke bedre av å behandles som dritt. Heller verre. Systemet er tungrodd og vondt. Jeg driter i om hun fikk skadene på utøya eller ikke. Fakta er at hun er syk. Når nav begynner å overprøve diagnoser satt av spesialister, så er det noe voldsomt galt et sted. 

Dette burde henges opp som et skilt med store bokstaver inne på alle NAV-lokaler. I fengsel og på psykiatriske sykehus også. Og ikke minst hos alle inkassobyråene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav er noe dritt. De skal egentlig gjøre livet til folk som meg bedre. Men gjør det faktisk mere stressfult og jævlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
Akkurat nå, Helki skrev:

Nav er noe dritt. De skal egentlig gjøre livet til folk som meg bedre. Men gjør det faktisk mere stressfult og jævlig. 

Det er bedre å dø av sult med verdighet enn å benytte seg av de klinisk plasserte kleenex-pakkene på bordene hos NAV. Heller bønner og ris enn å be om litt ekstra. Det har vært min filosofi hele veien og den har reddet meg fra å bli en av zombiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 1.12, Prinsesse788 skrev:

Viste seg at NAV hadde overprøvd diagnosen om PTSD fra hennes psykolog. 

Den blir nok trukket tilbake nå, og hun får nok innvilget delvis eller hel uføretrygd.

Jeg vet ikke, syntes i utgangspunktet ikke at de skal få særregler, men jeg syntes det burde vært et eget behandlingsløp og eller stønad. Evnt et fond eller lignende de kunne oppsøke.

Alle innvolverte opplevde utøya ulikt og også helsevesenet bør behandle dem ulikt.

Hvorfor?

Det er så mange i dette langstrakte land som daglug opplever vold og trusler. Som virkelig også trenger behandling. Hvorfor skal utøya ofre få eget behandlingsløp? Hvorfor ikke fokusere på et ner helhetlig behandlingsløp til alle som sliter etter alvorlige traumer, uten at noenskal få særbehandling. 

Nei, jeg syns ingen ting om at utøya ofre skal få andre regler eller annen behandli.g enn andre. De skal få behandlingen de trenger basert på hva de sliter med,ikke basert på at de var Utøya.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helki skrev:

Nav er noe dritt. De skal egentlig gjøre livet til folk som meg bedre. Men gjør det faktisk mere stressfult og jævlig. 

Nei er ikke spesielt imponert over tiltakene jeg har vært i. Siste tiltak som jeg var i følte jeg som et veldig stort mas og press om alt jeg måtte ut i jobb. Hjalp ikke så mye da jeg allerede kjente på en sorg og skam i forhold til at jeg ikke klarte å gjøre det i den situasjonen jeg var i. Veilederen var veldig opptatt av at jeg skulle inn i en jobb hvor hun hadde viktige kontakter, men det var en jobb som ikke sto til min helse eller kompetanse.

Nav var ikke så begeistret da jeg valgte å avslutte tiltaket tidligere enn planlagt. Bare det at jeg ble kvitt maset og forventningene gjorde at jeg har følt meg friere i forhold til jobb, og nå er jeg delvis i jobb og har håp om at jeg på sikt vil klare en større stillingsprosent:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sinsiew skrev:

Hvorfor?

Det er så mange i dette langstrakte land som daglug opplever vold og trusler. Som virkelig også trenger behandling. Hvorfor skal utøya ofre få eget behandlingsløp? Hvorfor ikke fokusere på et ner helhetlig behandlingsløp til alle som sliter etter alvorlige traumer, uten at noenskal få særbehandling. 

Nei, jeg syns ingen ting om at utøya ofre skal få andre regler eller annen behandli.g enn andre. De skal få behandlingen de trenger basert på hva de sliter med,ikke basert på at de var Utøya.  

Fordi ting som utøyatragedien nærmer seg tragedier man opplever i krig utover normale traumer. Jeg er enig i at man bør ha et spesielt fond eller en eller annen form for ordning for folk som opplever de mer ekstreme tingene som å bli ofre for terrorhandlinger eller lignende, og der man får varige skader. Når man mister en arm er det virkelig ikke lett å komme inn i arbeidslivet igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 1.12, Prinsesse788 skrev:

Viste seg at NAV hadde overprøvd diagnosen om PTSD fra hennes psykolog. 

...

 

Dette faller inn under samme kategori som når NAV tar kontakt med folk og lurer på om armer og ben har vokst ut igjen. Problemet er ikke at hun er utøya offer og skal behandles spesielt, men at NAV mener de har fagkunnskapen til å overprøve en fagperson sin vurdering av ett kjent offer. 

PTSD er en helvetes diagnose, som er grunnen til at vi blir mer og mer restrektive med å bruke norsk personell i internasjonale operasjoner, nettopp fordi stort sett ingen som kommer inn i en slik diagnose noen sinne blir helt fungerende igjen. Det er ikke en lekediagnose. Og når man sitter med en klient som i dette tilfellet har større utfordringer enn bare PTSD, er det ingenting som forsvarer å sparke henne ut av systemet og late som hun er i stand til å klare seg selv.  

Sånn sett handler det ikke en gang om regjeringen; det er ikke slik at AAP skal være en helhetlig og varig løsning, det handler om NAV som gjør ting de strengt tatt ikke skal ha hjemmel til og samtidig ikke gjør jobben sin.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Fordi ting som utøyatragedien nærmer seg tragedier man opplever i krig utover normale traumer. Jeg er enig i at man bør ha et spesielt fond eller en eller annen form for ordning for folk som opplever de mer ekstreme tingene som å bli ofre for terrorhandlinger eller lignende, og der man får varige skader. Når man mister en arm er det virkelig ikke lett å komme inn i arbeidslivet igjen. 

Der er jeg helt uenig når jeg ser hvordan vi behandler de som har levd under alvorlig psykisk og fysisk vold. Eller ekstrem omsorgssvikt. Å være utøyaoffer er ikke noe verre enn nevnte tilfeller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, HarryDotter skrev:

Men de har opplevd noe helt spesiellt tragisk. Noe som trumfer å bli banket opp på byen, være utsatt for bilulykker, bli mobbet, slite med sykdommer, foreldre som skiller seg, og kjæledyr som dør. Den dagen du får skuldra di skutt og revet av etter du har blitt jaktet på av en psycho fyr utkledd som politi, og samtidig ser bestevennene dine få hodene sine blåst istykker foran trynet ditt. Da har du min fulle sympati om du forteller historien din på hvordan du i etterkant blir ræv voldtatt av selve staten.

Enig i dette. Stakkars jenta har overlevd massemord, ikke rart det setter spor som påvirker henne i lang tid etterpå. Jeg tror mange av de overlevende mistet seg selv denne dagen, selvom de fortsatt er i live. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lothlorien- skrev:

Nei, skal selvsagt ikke være spesialregler for Utøya-ofre. Hun har jo til og med bolig uten lån, pga. erstatning hun fikk etter Utøya-angrepet. Er vel få eller ingen andre skuddofre i Norge som har fått gratis bolig.....

Hva vet du om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, O.G. skrev:

Cecilie vil ikke noen gang være istand til å å gå i ordinær jobb pga det som skjedde, så her må det nok særbehandling til pga Uttøya ja. 

Utøya var trist, men bare fordi det skjedde i Norge skal det være enda tristere? Disse hendelsene skjer jo konstant rundt om i verden, barn som blir bombet, skutt og drept i sine egne hjemme. Har møtt flyktninger som har mistet barn og familie, de har klart å jobbe etter dette, hvorfor kan ikke hun?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Utøya var trist, men bare fordi det skjedde i Norge skal det være enda tristere? Disse hendelsene skjer jo konstant rundt om i verden, barn som blir bombet, skutt og drept i sine egne hjemme. Har møtt flyktninger som har mistet barn og familie, de har klart å jobbe etter dette, hvorfor kan ikke hun?

Det vet jeg ikke, men hun får ikke til det nu da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt må mennesker klare seg sjølv.. NAV er bare sikkerthet, ikke noe noen skal belage seg på i det hele tatt.

Når det er sagt så forstår jeg vedkommende, også med spesiell tanke på alder. SÅ..det blir en humpete vei å gå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at hun kan jobbe og forsørge seg selv bør jo også ha en klar oppfatning av hvilke typer jobber dere mener at hun kan utføre. Hun mangler altså en arm i tillegg til at hun sliter med smerteproblematikk og alvorlige psykiske traumer. Hvor finnes det arbeidsgivere som ansetter mennesker med så store helseproblemer og i tillegg betaler en lønn det går an å leve av? 

Og når det også tydeligvis finnes skribenter på KG som misunner mennesker som har vært utsatt for slike ting (Mange som utsettes for "vanlige" ulykker får også ganske ofte utbetalt til dels relativt store erstatningsbeløp) erstatningen de har fått så har jeg ikke ord. Hvor smålig er det egentlig mulig å bli?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Sinsiew skrev:

Hvorfor?

Det er så mange i dette langstrakte land som daglug opplever vold og trusler. Som virkelig også trenger behandling. Hvorfor skal utøya ofre få eget behandlingsløp? Hvorfor ikke fokusere på et ner helhetlig behandlingsløp til alle som sliter etter alvorlige traumer, uten at noenskal få særbehandling. 

Nei, jeg syns ingen ting om at utøya ofre skal få andre regler eller annen behandli.g enn andre. De skal få behandlingen de trenger basert på hva de sliter med,ikke basert på at de var Utøya.  

Her er jeg enig. Jeg mener at behandlingen og tilretteleggingen må henge sammen med sykdom og funksjonsnivå, ikke nødvendigvis det som har skjedd. Man må hjelpe utifra behov, ikke utfra hvor ille det som har skjedd er. Er man ødelagt for livet, så burde man få hjelp deretter, uansett om dette skjedde på utøya eller andre steder. Trenger man like mye hjelp som et utøyaoffer, så bør man ikke ha krav på mindre for å ikke ha vært tilstede under terrorangrepet. Behandling og økonomisk hjelp må strekke ut til mennesker som virkelig trenger det- uansett bakgrunn. Om Cecilie ikke er i stand til å jobbe pga traumer, så må hun få hjelp. Ikke fordi hun var på utøya, men fordi sykdommen hun fikk der hindrer henne i å kunne jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...