Gå til innhold

Cecilie ble skutt tre ganger på Utøya – fratas NAV-penger og må leve på sosialhjelp


rosevann

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/9935778/

https://www.tv2.no/v/1353243/

Cecilie Herlofsen var bare 16 år da hun ble skutt tre ganger og nesten drept på Utøya. Hun måtte amputere armen og lever med stor traumer.

På grunn av nye regler regjeringen har innført er hun nå fratatt arbeidsavklaringspengene, og må leve på sosialhjelp.

NAV har varslet henne om at de rundt ti tusen kronene hun får per måned, fra juli av vil bli gitt som lån med pant i boligen hun kjøpte for erstatningspengene sine etter Utøya.

**

Men skal det være spesielle regler for Utøya-offre?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viste seg at NAV hadde overprøvd diagnosen om PTSD fra hennes psykolog. 

Den blir nok trukket tilbake nå, og hun får nok innvilget delvis eller hel uføretrygd.

Jeg vet ikke, syntes i utgangspunktet ikke at de skal få særregler, men jeg syntes det burde vært et eget behandlingsløp og eller stønad. Evnt et fond eller lignende de kunne oppsøke.

Alle innvolverte opplevde utøya ulikt og også helsevesenet bør behandle dem ulikt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor

Har NAV begynt å låne ut penger som sosialhjelp? Det er jo veldig feil på veldig mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, rosevann skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/9935778/

https://www.tv2.no/v/1353243/

Cecilie Herlofsen var bare 16 år da hun ble skutt tre ganger og nesten drept på Utøya. Hun måtte amputere armen og lever med stor traumer.

På grunn av nye regler regjeringen har innført er hun nå fratatt arbeidsavklaringspengene, og må leve på sosialhjelp.

NAV har varslet henne om at de rundt ti tusen kronene hun får per måned, fra juli av vil bli gitt som lån med pant i boligen hun kjøpte for erstatningspengene sine etter Utøya.

**

Men skal det være spesielle regler for Utøya-offre?

Spørsmål stillingen blir så negativ, jeg også mener at Utøya ungdommene ikke skal behandles annerledes en andre som har opplevd lignende traumatiske opplevelser, med det mener jeg ikke at de skal trykkes ned, men at andre skal løftes opp på samme nivå og at alle som har opplevd slike ting bør ha penger til et bra livsopphold og slippe og kjempe mot NAV 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Apis skrev:

men at andre skal løftes opp på samme nivå og at alle som har opplevd slike ting bør ha penger til et bra livsopphold o

Det bør og må ikke være statens oppgave å betale for alle som engang i livet har opplevd noe fælt eller grusomt, tragisk eller hva det måtte være. Hjelp må være innrettet på at vedk skal komme seg på bena igjen raskest mulig og klare å forsørge seg selv. 

Hendelsene på Utøya var selvfølgelig en ufattelig tragedie, men mange opplever hendelser som for de personlig er akkurat like store tragedier! 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Missfitness skrev:

 

Det bør og må ikke være statens oppgave å betale for alle som engang i livet har opplevd noe fælt eller grusomt, tragisk eller hva det måtte være. Hjelp må være innrettet på at vedk skal komme seg på bena igjen raskest mulig og klare å forsørge seg selv. 

Hendelsene på Utøya var selvfølgelig en ufattelig tragedie, men mange opplever hendelser som for de personlig er akkurat like store tragedier! 

Når mener du da at vårt velferdssamfunn skal trå til, vis ikke ved opplevelser som denne unge damen har opplevd og de resultater denne opplevelsen har medført? Vi snakker ikke akkurat samlivsbrudd her eller vondt i viljen

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Apis skrev:

Når mener du da at vårt velferdssamfunn skal trå til, vis ikke ved opplevelser som denne unge damen har opplevd og de resultater denne opplevelsen har medført? Vi snakker ikke akkurat samlivsbrudd her eller vondt i viljen

Uten å nødvendigvis sidestille, så er det jo mange handicappede som får tilrettelagt arbeidsplass. Så mulighetene finnes nok absolutt. 

Uføretrygd er passiviserende og sykeliggjørende og burde kun unntaksvis benyttes. Nesten absolutt alle kan "gjøre noe". :) 

Endret av Missfitness
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
12 minutter siden, Missfitness skrev:

Uten å nødvendigvis sidestille, så er det jo mange handicappede som får tilrettelagt arbeidsplass. Så mulighetene finnes nok absolutt. 

Uføretrygd er passiviserende og sykeliggjørende og burde kun unntaksvis benyttes. Nesten absolutt alle kan "gjøre noe". :) 

Ja, men sjeldent noe finansielt bærekraftig, så da kan vel like gjerne pengene komme fra statskassa? Det er jo ikke slik at man er passiv fordi om man ikke er i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Apis skrev:

Spørsmål stillingen blir så negativ, jeg også mener at Utøya ungdommene ikke skal behandles annerledes en andre som har opplevd lignende traumatiske opplevelser, med det mener jeg ikke at de skal trykkes ned, men at andre skal løftes opp på samme nivå og at alle som har opplevd slike ting bør ha penger til et bra livsopphold og slippe og kjempe mot NAV 

Hvilke lignende opplevelser tenker du på da?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de ikke få særbehandling i forhold til andre som har opplevd grusomme ting. De bør hjelpes å klare å leve et selvstendig liv eller med minst mulig hjelp. Behandling hos psykolog eller psykiater, tilrettelagt arbeidsplass, osv. Det hjelper ikke på selvfølelsen å være avhengig av NAV for å overleve.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest X-faktor
4 minutter siden, Drizzt skrev:

Selvfølgelig skal de ikke få særbehandling i forhold til andre som har opplevd grusomme ting. De bør hjelpes å klare å leve et selvstendig liv eller med minst mulig hjelp. Behandling hos psykolog eller psykiater, tilrettelagt arbeidsplass, osv. Det hjelper ikke på selvfølelsen å være avhengig av NAV for å overleve.

Utøyamassakren har fått en figurerende status som nasjonal tragedie i vår kollektive bevissthet, så alle direkte berørte vil få «særbehandling» så lenge det er friskt i minnet (all overskuelig fremtid), i hvert fall i deler av sin tilværelse, og jeg synes det er helt naturlig at en av de delene er dialogen med det statlige, økonomiske hjelpeapparatet. Når det kommer til konkrete tiltak er det heldigvis likhet for loven, så enten du er traumatisert av det ene eller det andre får du samme sum og samme hjelp hvis det hemmer deg i tilsvarende grad. Jeg er en som har vært gjennom dette systemet med PTSD, og trengte så mye opprydding, sortering, hjelp og støtte til de helt vesentlige tingene at hvis jeg ikke hadde fått penger så hadde jeg vært uteligger nå. Det tok meg flere år å bare skjønne hvor jeg var. Å kjempe seg gjennom noe sånt og komme så godt ut av det som jeg har gjort, gir deg fantastisk selvfølelse. En deltidsjobb i butikken på siden hadde vært som en polarekspedisjon, men er det nødvendig? I slike situasjoner føles krav om samfunnsbidrag komisk absurde. Man har så mye større ting å hanskes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er drittlei Utøyaoffre som klager... De er faktisk ikke eneste som har opplevd noe traumatisk i livet.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få ufør, og det er bra. Men måten de gjør det på etter innstramming av aap er helt horribel. Det gjør at veldig mange havner utenfor og må på sosialen. Dvs om de ikke er så heldig å være gift da, for da må ektefellen forsørge, og man får så og si ingenting. Mange er for syke for å jobbe, men ikke friske nok til ufør i følge nav. Dette er bare et eksempel i en lang rekke. De behandler folk som dritt. Og når man er syk, så blir man ikke bedre av å behandles som dritt. Heller verre. Systemet er tungrodd og vondt. Jeg driter i om hun fikk skadene på utøya eller ikke. Fakta er at hun er syk. Når nav begynner å overprøve diagnoser satt av spesialister, så er det noe voldsomt galt et sted. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg må si jeg er drittlei Utøyaoffre som klager... De er faktisk ikke eneste som har opplevd noe traumatisk i livet.

Neida. Vi er mange om det. Har nær blitt drept to ganger selv. Men den frykten de kjente på der kan ingen sette seg inn i. Hvis jeg tenker meg om, ville jeg heller vært gjennom det jeg har enn å oppleve utøya. Hun har mistet en arm og lever i smerter. Det er litt mer enn "bare" en traumatisk opplevelse. Jeg er møkklei av at utøyakortet dras i hytt og pine selv. Men nå er det nå en gang der hun ble skadet. Les saken og prøv å åpne øya dine, så kanskje du får litt forståelse for saken. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jadzia skrev:

Neida. Vi er mange om det. Har nær blitt drept to ganger selv. Men den frykten de kjente på der kan ingen sette seg inn i. Hvis jeg tenker meg om, ville jeg heller vært gjennom det jeg har enn å oppleve utøya. Hun har mistet en arm og lever i smerter. Det er litt mer enn "bare" en traumatisk opplevelse. Jeg er møkklei av at utøyakortet dras i hytt og pine selv. Men nå er det nå en gang der hun ble skadet. Les saken og prøv å åpne øya dine, så kanskje du får litt forståelse for saken. 

Forståelse for saken har jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt vinklingen i denne artikkelen. De spiller på Utøya-tragedien, og implisitt forventer man at ofrene fra denne tragedien skal behandles på andre måter enn andre. Alle har voldsom sympati for de som var der, det var jo bare barn, men det betyr jo ikke at de skal behandles på andre måter enn andre som opplever tragedier. Det finnes faktisk en del mennesker i Norge som har blitt utsatt for drapsforsøk, stukket ned med kniv, skutt etc. og overlevd.

I tillegg er det jo slik at Utøyaofrene har fått særordninger. Det ble bl.a. endret på voldsoffererstatningen i kjølvannet av massakren, med tilbakevirkende kraft, slik at de fikk vesentlig høyere erstatning enn det som var beløpene når dette skjedde. I tillegg lempen lånekassen på kravene for disse personene.

Det går an hå ha sympati for de som opplevde denne tragedien, og samtidig være tilhenger av likhet for loven. Artikkelen fokuserer på at "pga nye regler fra regjeringen" så mister hun AAP. Dette gjelder jo ALLE, ikke bare henne. Hadde det vært før disse reglene hadde AAP vært 4 år og ikke 3 år, og da hadde denne artikkelen kommet neste år.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Missfitness skrev:

Uten å nødvendigvis sidestille, så er det jo mange handicappede som får tilrettelagt arbeidsplass. Så mulighetene finnes nok absolutt. 

Uføretrygd er passiviserende og sykeliggjørende og burde kun unntaksvis benyttes. Nesten absolutt alle kan "gjøre noe". :) 

Hvem tror du betaler for disse tilrettelagte arbeidsplassene? Nesten absolutt alle kan gjøre noe og noen ganger er det en utfordring og et dagsverk bare og få skjært seg noen brødskiver, 

1 time siden, Batteri skrev:

Hvilke lignende opplevelser tenker du på da?

Nå reagerer folk forskjellig, men vis du opplever situasjoner og livshendelser av spesiell truende eller katastrofal art og utvikler PTSD

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...