Gå til innhold

Folk som går rundt i joggebukse på 17.Mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at på mange områder var det langt mindre fordømming på 80- og 90-tallet enn det er i dag, og jeg lurer på hvorfor?

Dette har jeg også lagt merke til. Synes det blir verre for hvert år. Det er ingen hyggelig utvikling!

Anonymkode: b8555...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg også lagt merke til. Synes det blir verre for hvert år. Det er ingen hyggelig utvikling!

Anonymkode: b8555...775

Enig! 
Og jeg venter spent på å få en forklaring på hvorfor så mange synes det er greit å ha kritiske holdninger tilsvarende de man møtte i bedehussamfunn på 70-tallet.
 

(Ps: jeg ville pyntet meg litt på en slik dag, uansett omstendigheter, og jeg ville krevd at mannen min og barna mine gjorde det samme.  Men det er stor forskjell på å kreve ting av seg selv, og dømme andre ut i fra hva du selv ville gjort.)

Anonymkode: 07a96...797

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

På grunn av denne tråden var jeg litt ekstra oppmerksom rundt påkledning i går, og jeg så faktisk tre stykker med joggebukse på seg.

En ungdomsskoleelev som gikk i barnetoget, og to voksne som så på barnetoget.

Jeg vet naturlig nok ingenting om de som hadde kledd seg slik, men jeg gjettet.

Ungdomsskoleeleven så ut som om han ikke ville være der i det hele tatt, og jeg tenkte at der var det en gutt som hadde blitt tvunget til å gå i toget, og at joggebuksen var et kompromiss.  Han måtte gå i toget, men slapp pynte seg.  (Men det kan så klart være motsatt, at han følte seg ukomfortabel fordi han ikke hadde noe annet å gå i, men at han gikk i toget fordi han ville det)

Den andre var en voksen mann på krykker med helgips fra tå til hofte.  Jeg tenkte at joggebukse var den eneste buksen han fikk på seg. 

Den tredje var det som så ut til å være en sliten småbarnsmor som holdt seg i bakgrunnen mens hun ventet på å hente barna sine ut fra toget.  (Hun så influensaherjet og sliten ut)

Jeg følte sympati med alle tre.

 Men jeg har et spørsmål:
Samfunnet har blitt mer åpent på mange områder de siste ti-årene, mens på andre områder føler jeg at mange av de holdningene som blir uttrykt er de samme holdningene vi møtte i bedehusmiljøet på 70-tallet.
Jeg opplever at på mange områder var det langt mindre fordømming på 80- og 90-tallet enn det er i dag, og jeg lurer på hvorfor?

Anonymkode: 07a96...797

Vil vel si at historiene bekrefter fordommene mine. 

Hvem tror egentlig at gutten som nekter å kle seg pent og går som den eneste i toget med juggebukse faktisk har gode sosiale antenner?  Han har jo vist til alle at han hverken følger de sosiale kodene eller er i samme fellesskap som resten av de han går i tog med. 

Og småbarnsmoren som henter ungene sine fra 17.maifeiring i joggebukse?  Her virker det jo som om hun har dårligere sosiale antenner enn sine egne barn. 

Folk får gjøre som de vil, men som de over sier så sender klærne man går med signaler. Og om man ikke forstår disse sosiale kodene så kan man ikke samtidig si man har velutviklet sosial intelligens. 

Anonymkode: 8ad07...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker: "tapere". 

Anonymkode: 40330...5d1

Jeg syns vi skal være litt greie med hverandre. 17.mai er for ALLE. Jeg er så heldig at jeg fikk familie på champagnefrokost i går. Jeg eier en bunad som jeg har arvet, og tar den stolt på meg hver eneste 17.mai. Men det er ikke en selvfølge for alle i dette landet. 

Noen gang tenkt på hvor mange som sitter hjemme på 17.mai pga folk som deg? De orker ikke skammen, blikkene. I går så jeg en rusmisbruker jeg kjenner til via jobb som gikk i de klærne han alltid går i. Eneste som var annerledes på han var en 17.mai sløyfe han hadde festet på genseren sin. Jeg så folk så stygt på han, hvisket og pekte der han labbet forbi. Mens jeg bare smilte og ble nesten litt rørt av å se at han hadde pyntet seg med sløyfe. 

Å prate dritt om hva andre mennesker kler seg i på en dag som 17.mai er så feil som det får blitt. Gled dere istedet over at vi bor i et så godt land, at solen skinner, at du er så heldig å eie en bunad. I jula blir vi plutselig så opptatt av nestekjærlighet, åpne hjemmet for fattige og ensomme fordi vi synes synd på de. Dere tenker kanskje ikke på at mange av disse i deres øyne "bomsene" dere snakker dritt om på 17.mai faktisk er de samme folkene som sitter ensomme og sultne i jula? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sirah skrev:

På en dag som 17 mai når man skal ut og feire Norges nasjonaldag så bør man kunne ha klare å ta på seg en bukse uten fettflekker og gammel søle.

Ikke alle som går ut for å feire heller, noen bare skal en plass..

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker: "tapere". 

Anonymkode: 40330...5d1

De som tenker slik er

Anonymkode: 59ba9...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som går ut for å feire heller, noen bare skal en plass..

Anonymkode: 59ba9...4b2

Man kan fremdeles ta på seg en rein bukse... Folk må gjerne få gå i felleskjøpetdress for min del, men jeg setter stor pris på om den ikke stinker fjøs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirah skrev:

Man kan fremdeles ta på seg en rein bukse... Folk må gjerne få gå i felleskjøpetdress for min del, men jeg setter stor pris på om den ikke stinker fjøs.

Bruk neseklype da :skratte: 

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruk neseklype da :skratte: 

Anonymkode: 59ba9...4b2

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil vel si at historiene bekrefter fordommene mine. 

Hvem tror egentlig at gutten som nekter å kle seg pent og går som den eneste i toget med juggebukse faktisk har gode sosiale antenner?  Han har jo vist til alle at han hverken følger de sosiale kodene eller er i samme fellesskap som resten av de han går i tog med. 

Og småbarnsmoren som henter ungene sine fra 17.maifeiring i joggebukse?  Her virker det jo som om hun har dårligere sosiale antenner enn sine egne barn. 

Folk får gjøre som de vil, men som de over sier så sender klærne man går med signaler. Og om man ikke forstår disse sosiale kodene så kan man ikke samtidig si man har velutviklet sosial intelligens. 

Anonymkode: 8ad07...ab3

Du sier at eksemplene jeg så i går bekrefter fordommene dine.
Hvorfor bruker du i det hele tatt tid og energi på få bekreftet fordommer om mennesker du ikke har sett eller snakket med?  Er det ikke mer hensiktsmessig å bruke den tiden på å bli kvitt fordommene?

Du snakker om sosiale antennere, synes du ikke det vitner om manglende sosiale antenner å uttale seg om mennesker du aldri noen gang har møtt, og aller minst snakket med?

Hva vet du om den småbarnsmoren, og hvorfor hun møtte i joggebukse for å hente barna fra barnetoget?
Jeg vet like lite som deg, men jeg tar en selvopplevd erfaring fra en annen sammenheng, og bruker den som et eksempel her.
 

Tidlig på morgenen 17. mai skjer det noe uforutsett (sykdom/ulykke/dødsfall), og en mor må i hui og hast overlate barna sine til en nabo, som skal sørge for å få kledd på barna, og kjørt dem til barnetoget, mens hun selv reiser til sykehuset sammen med mannen sin.
Naboen stiller mer enn gjerne opp på morgenen, men barna må hentes etter barnetoget, for naboen har andre avtaler med egen familie senere på dagen.
Moren er kledd i joggebukse, er usminket, og absolutt ikke festkledd der hun står for å hente barna sine, men hvilket valg har hun?  Barna kan ikke gå alene i byen, og hun har ingen andre som kan stille opp der og da.

Hvem er det som mangler sosiale antenner i en slik situasjon?  Hun, som gjør så godt hun kan, eller du som dømmer  (og "får bekreftet fordommene dine") uten å vite noe som helst om situasjonen bak?
 


 

Spoiler

 

Bakgrunnen for eksempelet var følgende reelle hendelse:

Det var vitnemålsutdeling for en ung kvinne.  Hun skulle holde tale for artianerne, og det var en stor dag for henne.  Hun hadde tatt på bunaden, sjekket at talen lå i veska, hun gruet seg og gledet seg på en og samme tid, men hun var aller mest spent.  Nå ventet hun bare på at foreldrene skulle komme hjem.  De var forsinket, men ikke verre enn at de fremdeles kunne rekke å kle seg om, og kjøre til arrangementet.
Så ringte telefonen!  Moren fortalte at pappaen hadde vært utsatt for en ulykke, og hadde havnet på sykehuset.
Bestevenninnens mor skulle komme for å hente den unge jenta, og kjøre henne til arrangementet.

Jenta ble fortvilet, redd, skuffet, alle tanker på en gang, og hun ble skikkelig nervøs før hun skulle holde talen sin.
Like før hun begynte å snakke kikket hun ut over hele forsamlingen, og der, aller bakerst så hun en hånd som vinket til henne.  Midt i blant alle festkledde mennesker sto det en liten blek og sliten kvinne, med lånte sykehusklær - hennes mor hadde dratt fra sykehuset for å se sin datter holde tale, og få vitnemålet sitt, før hun reiste tilbake igjen.
Jenta tenkte ikke over at moren ikke var festkledd, i stedet ble hun glad og rørt for at moren hadde møtt opp for å se henne.

Så overfører du denne historien til 17.mai.

 

 

Anonymkode: 07a96...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

 🙈

Spøkte såklart nå 🤗

Anonymkode: 59ba9...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lllll skrev:

Jeg syns vi skal være litt greie med hverandre. 17.mai er for ALLE. Jeg er så heldig at jeg fikk familie på champagnefrokost i går. Jeg eier en bunad som jeg har arvet, og tar den stolt på meg hver eneste 17.mai. Men det er ikke en selvfølge for alle i dette landet. 

Noen gang tenkt på hvor mange som sitter hjemme på 17.mai pga folk som deg? De orker ikke skammen, blikkene. I går så jeg en rusmisbruker jeg kjenner til via jobb som gikk i de klærne han alltid går i. Eneste som var annerledes på han var en 17.mai sløyfe han hadde festet på genseren sin. Jeg så folk så stygt på han, hvisket og pekte der han labbet forbi. Mens jeg bare smilte og ble nesten litt rørt av å se at han hadde pyntet seg med sløyfe. 

Å prate dritt om hva andre mennesker kler seg i på en dag som 17.mai er så feil som det får blitt. Gled dere istedet over at vi bor i et så godt land, at solen skinner, at du er så heldig å eie en bunad. I jula blir vi plutselig så opptatt av nestekjærlighet, åpne hjemmet for fattige og ensomme fordi vi synes synd på de. Dere tenker kanskje ikke på at mange av disse i deres øyne "bomsene" dere snakker dritt om på 17.mai faktisk er de samme folkene som sitter ensomme og sultne i jula? 

 

Men da hadde jo denne mannen pyntet seg litt, og alle skjønte jo at han ikke hadde forutsetninger for mer? At folk stirrer og kommenterer er en uting og absolutt ikke greit! Men normalt oppegående folk klarer å pynte seg bittelitt! 

 

Anonymkode: d48dd...573

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at på mange områder var det langt mindre fordømming på 80- og 90-tallet enn det er i dag, og jeg lurer på hvorfor?

Anonymkode: 07a96...797

Hvorfor er det ingen som kan eller vil svare meg på dette spørsmålet?

På 50- og 60-, og til dels 70-tallet var fasaden veldig viktig for mange, alt måtte være "på stell" for ikke å bli gjenstand for nabosladder og fordømming.
Det ble litt bedre for en liten stund, men nå virker det som om denne "tradisjonen" er vekket til live igjen, sterkere enn noen sinne.

Anonymkode: 07a96...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde jo denne mannen pyntet seg litt, og alle skjønte jo at han ikke hadde forutsetninger for mer? At folk stirrer og kommenterer er en uting og absolutt ikke greit! Men normalt oppegående folk klarer å pynte seg bittelitt! 

 

Anonymkode: d48dd...573

Det er det som er problemet, alle skjønner ikke det. Ingen kan vite grunnen til at en person ikke har pyntet seg på 17.mai. Og hvem er vi til å dømme? Hva hvis vedkommende mistet barnet sitt måneden før og er i dyp depresjon? Du kan ikke vite det. Hva hvis det å i det hele tatt stille opp på en sånn festdag er en stor seier for vedkommende? Så skal vi liksom komme med pekefingeren fordi hsn/hun ikke er pyntet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spøkte såklart nå 🤗

Anonymkode: 59ba9...4b2

Skjønte det :) Ser for meg det nye accesories til bunad, neseklype med dusker 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neseklype kan trenges for de fleste. :P Mange bunadskledde folk som lukter svette fordi de ALDRI vasker bunadskjorta. Lin kan fint vaskes på 30-40 grader med ullvask. At man ikke vasker selve bunaden er en selvfølge, men lin er ikke selvrensende! Kvalmt å ikke vaske bunadskjorta etter å ha rekt rundt halve byen i 30 varmegrader. :spy::kvalm: 

Anonymkode: 97957...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig mange argumenterer for joggebukse ved at både den ene og den andre traumatiske tingen kan ha hendt i forkant og dette kan så klart være reelt. Derfor skal vi være ufattelig forsiktige med å dømme. Det er STOR forskjell på om jeg hever øyenbrynene litt for meg selv og på om jeg forteller om den "slasken" i joggebukse til alle rundt meg. Det finnes ingen regel uten unntak. Ta eksempelet med mannen med knukket bein, tror de aller, aller fleste har forståelse for at joggebukse var det eneste han fikk trukket over gipsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...