Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjedde med den store sterke kvinnen sier jeg. Er hun fortsatt avhengig av mannen? 

Anonymkode: c63d0...4c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som mange her glatt velger å ignorere at for å kunne ha 50/50 må begge foreldre bo i(eller rett utenfor) samme skolekrets.

Hvis denne damen må flytte ut av dette dyre strøket og barnefar ikke følger med, må samværsavtalen ganske sannsynlig endres.

Mulig far vil skvise ut mor her, men de fleste oppegående mennesker vil vel finne en løsning som greier å holde dem begge i kretsen de allerede bor i for barnas skyld.

Anonymkode: 51bc2...c4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med den store sterke kvinnen sier jeg. Er hun fortsatt avhengig av mannen? 

Anonymkode: c63d0...4c3

I hvilken verden lever du?

Finnes da ingen regel som sier at det å betale bidrag er kjønnsbasert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe som heter bidragsplikt. Den gjelder for mann og kvinne. Det er det samme hvem som tjener mest eller minst, den med høyest inntekt er bidragspliktig. Og, det er man enten man har 80/20 eller 50/50. Ved 50/50 heter det utjevningsbidrag fordi levestandarden skal være nogenlunde lik enten vara er hos mor eller far. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange engasjerte svar.

Har kommet på et annet alternativ der jeg kan ha bil og far kan beholde huset; far kan velge bort sin bil. Tenkte faktisk ikke på den biten.

Vi har forresten ikke ordnet noe av det økonomiske ennå, bor hver sin uke i huset med barna til ting er avklart så de skal slippe midlertidig flytting.

Når det gjelder spm om bidrag burde jeg kanskje bare ha spurt dere generelt, da sak om bil tydeligvis enga

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjerte mange skulle det stå...

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange engasjerte svar.

Har kommet på et annet alternativ der jeg kan ha bil og far kan beholde huset; far kan velge bort sin bil. Tenkte faktisk ikke på den biten.

Vi har forresten ikke ordnet noe av det økonomiske ennå, bor hver sin uke i huset med barna til ting er avklart så de skal slippe midlertidig flytting.

Når det gjelder spm om bidrag burde jeg kanskje bare ha spurt dere generelt, da sak om bil tydeligvis enga

Anonymkode: 8fca0...e9a

Far skal velge bort sin bil for å finansiere din bil? 

Anonymkode: bac99...a19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta det litt med ro jeg TS. Det høres ut som om dere lever på kanten økonomisk begge to, dette er en direkte konsekvens av at dere (eller en av dere) har valgt og splitte opp familien. La ting synke litt inn før dere gjør ytterligere endringer. Barna er ikke tjent med full krig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg dokumentasjon  på at man kan kreve bidrag når man har delt omsorg. Det har jeg aldri hørt om. Hvis så er tilfelle er det en sjokkerende regel som må fjernes omgående. 

Anonymkode: 39cbc...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vis meg dokumentasjon  på at man kan kreve bidrag når man har delt omsorg. Det har jeg aldri hørt om. Hvis så er tilfelle er det en sjokkerende regel som må fjernes omgående. 

Anonymkode: 39cbc...ef8

Du kan kikke på bidragsveilederen på nav.no 

Regelen er der den. Det er for at barna skal ha tilnærmet lik levestandard hos begge foreldre. 

Det er veldig mye som er prinsipielt feil med den regelen. 

-Den er bygget opp om at barn av rike foreldre koster mer, enn barn av mindre velstående foreldre. Barn koster det barn koster.

-Det betyr at en eks skal kunne bestemme hvordan den andre forelderen skal prioritere pengene i hverdagen. Et ordinært bidrag vil kunne dekke sko, men et ekstra bidrag utover dette, vil kunne dekke merkesko. Skal den bidragspliktiges inntekt gå til forbruk, til investeringer, til større innkjøp, sparing. Dette bør den med inntekten kunne legge føringer på selv, og ikke tvinges til å overlate til sin eks. 

 

Jeg og min mann, vi er gift, vi prioriterer økonomien vår sammen. Vi finner ut hvor flott vi skal leve. Skal vi ha hytte, skal vi ha forbruk. Hvor mye skal vi spare, og hvor mye skal vi sløse. Ønsker vi at ungene skal få alt mulig av elektronikk, og ønsker vi at det bare skal kjøpes nytt når de har vært uforsiktige med ting. Blir de lykkelig av det?

Vi skaper vår økonomi sammen, og bi har det godt 😊 

Det hadde vært uaktuelt at han disponerte mine tjente penger på sus og dus, for seg og ungene, om jeg hadde en stor verksted regning. Så skulle jeg fikset bilen på kreditt? 

Om en får en lekkasje på badet, så må kanskje levestandarden bremses litt, også for ungene. Frem til den utgiften er håndtert. 

Selvsagt skal barna ha mat, klær og det de trenger. Det er dette utover det nødvendige jeg snakker om. 

Pengene man normalt er fleksibel med, blir låst til å bli styrt av et annet menneske, man ikke nødvendigvis er særlig enig med. 

Priiriteringer som verken er rett eller galt.

Det er et svært dårlig system, som forer konflikter, for familier og barn som trenger ro, og stabilitet, samarbeid,

 

Anonymkode: c35c3...c18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har var det mye "mammas beste" gjemt bak "barnas beste".

Skjønner ikke at folk har såpass lite selvrespekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ekskone som jeg må betale 2500,- til hver eneste måned. Hun har fast 100%-stilling, det samme har jeg. Vi har 50/50-fordeling av barna. Hun har retten på sin side, og jeg betaler, men det føles jaggu ikke riktig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 7.35, RoH skrev:

Jeg synes du skal ta det litt med ro jeg TS. Det høres ut som om dere lever på kanten økonomisk begge to, dette er en direkte konsekvens av at dere (eller en av dere) har valgt og splitte opp familien. La ting synke litt inn før dere gjør ytterligere endringer. Barna er ikke tjent med full krig. 

Signerer denne. Her er det snakk om foreldre som ikke har råd til å leve i det dyre strøket de har bosatt seg i, grunnet samlivsbrudd. Dette er jo ikke noe nytt. Det er det vanlig at barnas barndomshjem må selges og at foreldrene må klare seg med minst boliger i et mindre dyrt strøk. Slik er det jo når man skiller seg; da bør jo forholdet være såpass jævlig at det er greit å nedgradere boligen og å måtte ta barna ut av skolekretsen. Hvis dette står og faller på et par tusenlapper for dere begge TS, om dere har råd til å fortsette å bo i strøket, så lever dere helt på grensen. Det kommer fort uventede utgifter på 3-8000 i måneden (bilregning, vaskemaskinen ryker, det oppdages sopp på badet eller man får en dyr tannlegeregning osv). Dere har rett og slett ikke råd til å bo der. Flytt til samme rimeligere strøk begge to. Slik er det når dere har valgt å splitte opp; de færreste kan da fortsette med å få i pose og sekk.

Anonymkode: 2eb73...376

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.5.2018 den 3.25, Fru Uperfekt skrev:

I hvilken verden lever du?

Finnes da ingen regel som sier at det å betale bidrag er kjønnsbasert

Nettopp. Min kvinnelige kollega betaler bidrag til eksen. De har 50/50. 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 6.38, AnonymBruker skrev:

Far skal velge bort sin bil for å finansiere din bil? 

Anonymkode: bac99...a19

Han får jo huset. Eller mener du at far skal ha både hus og bil, og ta ingenting? Fordi han er en mann? 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 8.15, AnonymBruker skrev:

Du kan kikke på bidragsveilederen på nav.no 

Regelen er der den. Det er for at barna skal ha tilnærmet lik levestandard hos begge foreldre. 

Det er veldig mye som er prinsipielt feil med den regelen. 

-Den er bygget opp om at barn av rike foreldre koster mer, enn barn av mindre velstående foreldre. Barn koster det barn koster.

-Det betyr at en eks skal kunne bestemme hvordan den andre forelderen skal prioritere pengene i hverdagen. Et ordinært bidrag vil kunne dekke sko, men et ekstra bidrag utover dette, vil kunne dekke merkesko. Skal den bidragspliktiges inntekt gå til forbruk, til investeringer, til større innkjøp, sparing. Dette bør den med inntekten kunne legge føringer på selv, og ikke tvinges til å overlate til sin eks. 

 

Jeg og min mann, vi er gift, vi prioriterer økonomien vår sammen. Vi finner ut hvor flott vi skal leve. Skal vi ha hytte, skal vi ha forbruk. Hvor mye skal vi spare, og hvor mye skal vi sløse. Ønsker vi at ungene skal få alt mulig av elektronikk, og ønsker vi at det bare skal kjøpes nytt når de har vært uforsiktige med ting. Blir de lykkelig av det?

Vi skaper vår økonomi sammen, og bi har det godt 😊 

Det hadde vært uaktuelt at han disponerte mine tjente penger på sus og dus, for seg og ungene, om jeg hadde en stor verksted regning. Så skulle jeg fikset bilen på kreditt? 

Om en får en lekkasje på badet, så må kanskje levestandarden bremses litt, også for ungene. Frem til den utgiften er håndtert. 

Selvsagt skal barna ha mat, klær og det de trenger. Det er dette utover det nødvendige jeg snakker om. 

Pengene man normalt er fleksibel med, blir låst til å bli styrt av et annet menneske, man ikke nødvendigvis er særlig enig med. 

Priiriteringer som verken er rett eller galt.

Det er et svært dårlig system, som forer konflikter, for familier og barn som trenger ro, og stabilitet, samarbeid,

 

Anonymkode: c35c3...c18

Regelen er skapt fordi foreldrene blir tvunget til å bo i nærheten av hverandre. De kan ikke bare flytte til billigere hus. 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, ArneAnd skrev:

Jeg har en ekskone som jeg må betale 2500,- til hver eneste måned. Hun har fast 100%-stilling, det samme har jeg. Vi har 50/50-fordeling av barna. Hun har retten på sin side, og jeg betaler, men det føles jaggu ikke riktig. 

Hvis du tjener mye mer, ville du ha stått for større del av utgifter hvis dere bodde sammen. Slik er det også etter samlivsbrudd. 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 0.56, Katten.2.0 skrev:

Har var det mye "mammas beste" gjemt bak "barnas beste".

Skjønner ikke at folk har såpass lite selvrespekt.

Selvrespekt? Regler er regler. Skal du frasi deg pensjon fordi det finnes folk som sulter i dette landet og heller gi pengene til dem? 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tjener mye mer, ville du ha stått for større del av utgifter hvis dere bodde sammen. Slik er det også etter samlivsbrudd. 

Anonymkode: fead8...91b

Og noe man gjerne glemmer er at mor som regel jobber deltid eller dropper karriereklatring for å følge opp barna hjemme, mens mannen fortsetter sin yrkeskarriere. Skulle bare mangle at dette kompenseres. Slik ER det faktisk når man får barn sammen, da er man låst til hverandre til barnet er 18 år. Bruk kondom folkens.

Anonymkode: 2eb73...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og noe man gjerne glemmer er at mor som regel jobber deltid eller dropper karriereklatring for å følge opp barna hjemme, mens mannen fortsetter sin yrkeskarriere. Skulle bare mangle at dette kompenseres. Slik ER det faktisk når man får barn sammen, da er man låst til hverandre til barnet er 18 år. Bruk kondom folkens.

Anonymkode: 2eb73...376

Derfor presiserte jeg at både ekskona og jeg jobber 100%. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...