Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste et sted at det er vanlig å ikke kreve bidrag ved 50/50 deling. Er dette riktig?

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig. Tror ikke han har regnet med noe bidrag til meg når vi har snakket om fordeling på 50/50, har ihvertfall ikke nevnt noe.

Er jeg egoistisk om jeg ber om bidrag? Det vil jo unektelig komme barna til gode når de er hos meg og jeg mener de er for unge til å ha noe spesielt forhold til huset. (Vi er uansett begge enige om å bo i nabolaget pga bhg, skole og jobb.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har barna bare halve tiden kan du komme jobbe mye mer.

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt fortelle ham at du har funnet ut at du har krav på bidrag, men at du kan la være dersom han dekker noe mer av utgiftene, eller betaler deg en litt lavere sum med privat avtale. Dersom dere har et slikt forhold da. Så kan dere møtes litt på halvveien. 

Er ellers litt rart at han har satt seg i en situasjon hvor han (muligens) må selge huset pga en ekstra utgift på 2500 i måneden... 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rararara skrev:

Nå spør jeg av uvitenhet, ikke for å være frekk; er det virkelig mulig å be om bidrag bed 50/50? Kan far også be om bidrag ved 50/50? Dette henger da ikke på greip? 

 

Jo man kan det. Men vil bare ha effekt dersom det er stor forskjell i inntektene. Samme for mor som for far!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig. Håper han tar deg til retten og vinner omsorg for barna i så fall. Hva med å ta ansvar for deg selv og ikke snylte av barnefaren?!

Anonymkode: c3477...415

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far har vesentlig høyere inntekt enn meg og det er et dyrt hus i et dyrt område...

Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Jo man kan det. Men vil bare ha effekt dersom det er stor forskjell i inntektene. Samme for mor som for far!

Takk for svar. Virker ikke naturlig å kreve bidrag ved 50/50 om det innebærer at den andre parten ikke får til å beholde huset sitt da.. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig. Håper han tar deg til retten og vinner omsorg for barna i så fall. Hva med å ta ansvar for deg selv og ikke snylte av barnefaren?!

Anonymkode: c3477...415

Jeeeez....

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rararara skrev:

Takk for svar. Virker ikke naturlig å kreve bidrag ved 50/50 om det innebærer at den andre parten ikke får til å beholde huset sitt da.. 

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Kan jo også se det på den måten at det utgjør forskjell på om jeg har råd til å kjøpe bolig innen 1 km fra far så barna enkelt kan gå imellom hjemmene, eller at de må kjøres/ta buss når de blir eldre.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Kan jo også se det på den måten at det utgjør forskjell på om jeg har råd til å kjøpe bolig innen 1 km fra far så barna enkelt kan gå imellom hjemmene, eller at de må kjøres/ta buss når de blir eldre.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Dette skulle du jo tenkt på før dere splittet opp.... Har du ikke råd så har du ikke råd. Få deg jobb som vanlige folk og slutt å syte og utnytte faren.

Anonymkode: c3477...415

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rararara skrev:

Takk for svar. Virker ikke naturlig å kreve bidrag ved 50/50 om det innebærer at den andre parten ikke får til å beholde huset sitt da.. 

Er enig på en måte. Tror ikke det er veldig vanlig å kreve bidrag ved 50/50. Men det har litt å si hvordan samarbeidet og villigheten til å dele på ting er da. I ts sitt tilfelle er det tydeligvis stor forskjell på inntektene. Da bør det helst være slik at far dekker noe mer av de store kostnadene. Dersom han nekter, så ville jeg krevd bidrag. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rararara skrev:

Takk for svar. Virker ikke naturlig å kreve bidrag ved 50/50 om det innebærer at den andre parten ikke får til å beholde huset sitt da.. 

Enig med deg. Ville heller at man kunne beholdt det ene huset enn p kreve bidrag.

Vi hadde 60/40 deilig men jeg krevde ikkr bidrag for da måtte huset bli solgt

Anonymkode: dbc32...062

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Kan jo også se det på den måten at det utgjør forskjell på om jeg har råd til å kjøpe bolig innen 1 km fra far så barna enkelt kan gå imellom hjemmene, eller at de må kjøres/ta buss når de blir eldre.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Aha..Da misforsto jeg deg. Beklager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Kan jo også se det på den måten at det utgjør forskjell på om jeg har råd til å kjøpe bolig innen 1 km fra far så barna enkelt kan gå imellom hjemmene, eller at de må kjøres/ta buss når de blir eldre.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Dersom dere har 50/50 så må dere kunne samarbeide, og finne ut i fellesskap hva som er best for barna totalt sett. Dermed må han også bidra litt mer dersom han har høyere inntekt. Slik at dere begge kan tilby barna et ok sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skulle du jo tenkt på før dere splittet opp.... Har du ikke råd så har du ikke råd. Få deg jobb som vanlige folk og slutt å syte og utnytte faren.

Anonymkode: c3477...415

Har allerede full jobb + overtid som alle andre. Hoved"problemet" her er at vi bor i et veldig dyrt område. 

Ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har allerede full jobb + overtid som alle andre. Hoved"problemet" her er at vi bor i et veldig dyrt område. 

Ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Hva med å la far ha barna på fulltid og så får du ha de i helger da? Slik får du mer tid til jobb og slipper de større kostnadene ved barna. Du må selvsagt beregne deg på å hjelpe til ved å betale barnebidrag da.

Anonymkode: c3477...415

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg må innrømme jeg synes det er rart om far tvinges til å betale bil til deg heller enn å betale egen bolig. Spesielt om det betyr at han må selge hjemmet sitt for å kjøpe bil til deg. Han er ikke din mann lenger.

Synes du kan betale bilen din selv igrunn. Du har ansvar for eget liv som voksent menneske.

Er jo ikke snakk om at han skal betale bilen hennes! Men at kostnadene ved barna skal fordeles. For ts er det slik at uten bidrag eller at han dekker mer, så har hun ikke råd til bil eller bolig i nærheten. 

Det er noe annet enn at han skal 'dekke det' 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Er jo ikke snakk om at han skal betale bilen hennes! Men at kostnadene ved barna skal fordeles. For ts er det slik at uten bidrag eller at han dekker mer, så har hun ikke råd til bil eller bolig i nærheten. 

Det er noe annet enn at han skal 'dekke det' 

I startinnlegget presenterte hun det slik at hun klarer de løpende utgifter selv. Men hun kunne tenke seg bil, fordi det er praktisk, og det vil hun kunne skaffe hvis far betaler 2500 i mnd. Motivasjonen var altså å få far til å dekke bilkjøp, men om det var feil fordi det kunne bety at huset måtte selges. Bil er ikke kostnad på barn.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...