Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan ikke skylde på ham for at du velger å godta det. Du har anledning til å vise at du ikke godtar dette ved å gå, men når du blir viser du at du godtar det.

Hva skal vi med likestilling og rett til skilsmisse osv når du uansett bare blir?

Anonymkode: 99466...f92

Vi har tre barn og jeg skiller meg ikke fordi jeg behandles som en vaskehjelp. Sex kan jeg leve uten. Han er ikke utro og jeg blir ikke slått. Han er også flink med ungene. Verden er ikke svart hvit.

Anonymkode: 2eb73...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tre barn og jeg skiller meg ikke fordi jeg behandles som en vaskehjelp. Sex kan jeg leve uten. Han er ikke utro og jeg blir ikke slått. Han er også flink med ungene. Verden er ikke svart hvit.

Anonymkode: 2eb73...376

Da har du misforstått ekteskapet i så fall, og har kun deg selv å skylde på for at du fortsatt befinner deg i denne livssituasjonen.

Og om dere ikke har hatt sex på flere år er han utro...

Anonymkode: 99466...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tre barn og jeg skiller meg ikke fordi jeg behandles som en vaskehjelp. Sex kan jeg leve uten. Han er ikke utro og jeg blir ikke slått. Han er også flink med ungene. Verden er ikke svart hvit.

Anonymkode: 2eb73...376

Barna dine har heller ingenting å tjene på at dere er sammen, dere skaper elendige forbilder for dem.

Anonymkode: 99466...f92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Leste et sted at det er vanlig å ikke kreve bidrag ved 50/50 deling. Er dette riktig?

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig. Tror ikke han har regnet med noe bidrag til meg når vi har snakket om fordeling på 50/50, har ihvertfall ikke nevnt noe.

Er jeg egoistisk om jeg ber om bidrag? Det vil jo unektelig komme barna til gode når de er hos meg og jeg mener de er for unge til å ha noe spesielt forhold til huset. (Vi er uansett begge enige om å bo i nabolaget pga bhg, skole og jobb.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Det er altså viktigere for barna at du har bil enn at far har et sted å bo? Wow. Bare wow.

Anonymkode: ca9e9...729

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Selvrespekt? Regler er regler. Skal du frasi deg pensjon fordi det finnes folk som sulter i dette landet og heller gi pengene til dem? 

Anonymkode: fead8...91b

Det var tidenes dårligste sammenligning.

Om begge dekker halvparten av utgiftene, skal man ikke finansiere den ene personens latskap/dårlige valg samt straffe den andre personens gode arbeidsmoral og valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Det var tidenes dårligste sammenligning.

Om begge dekker halvparten av utgiftene, skal man ikke finansiere den ene personens latskap/dårlige valg samt straffe den andre personens gode arbeidsmoral og valg.

Så hvis begge to jobber 100 %, men den ene tjener mer, betyr det at den andre er lat? Hahaha... 

Anonymkode: fead8...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis begge to jobber 100 %, men den ene tjener mer, betyr det at den andre er lat? Hahaha... 

Anonymkode: fead8...91b

Evt har tatt dårligere valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Leste et sted at det er vanlig å ikke kreve bidrag ved 50/50 deling. Er dette riktig?

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig. Tror ikke han har regnet med noe bidrag til meg når vi har snakket om fordeling på 50/50, har ihvertfall ikke nevnt noe.

Er jeg egoistisk om jeg ber om bidrag? Det vil jo unektelig komme barna til gode når de er hos meg og jeg mener de er for unge til å ha noe spesielt forhold til huset. (Vi er uansett begge enige om å bo i nabolaget pga bhg, skole og jobb.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Det gagner neppe barna hvis far må selge huset sitt. Det er jo slett ikke sikkert at han kan bli boende i nabolaget da.

Jeg synes det blir feil både mot far og barna. Så lenge far faktisk har barna og betaler sin del, så synes ikke jeg han skal betale bil for deg på bekostning av hjemmet til barna.

Anonymkode: 87056...268

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Kan jo også se det på den måten at det utgjør forskjell på om jeg har råd til å kjøpe bolig innen 1 km fra far så barna enkelt kan gå imellom hjemmene, eller at de må kjøres/ta buss når de blir eldre.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Men du sier jo selv at far muligens må selge hvis du ber om bidrag. Jeg synes det er veldig kort tenkt og egoistisk å tenke at han skal finansiere din bil, men selge hjemmet til ungene dine.

Anonymkode: 87056...268

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Evt har tatt dårligere valg.

Dårligere valg? Se for deg situasjonen - mor og far blir enige om at far bygger karriere i barnets 3-4 første leveår, og mor jobber 8-16 og styrer hjemme. Så finner far det for godt å forlate mor for en 20-åring han traff på byen. Så har mor altså gjort et dårligere valg siden hun har jobb uten overtid? Dårligere for hvem og hvorfor? Mener du at begge foreldrene skal jobbe mest mulig overtid? Hvorfor få barn da? Når du evt får kjæreste og dine egne barn, vil du kreve å jobbe like mye som før, samtidig som dama skal stelle hjemme og jobbe redusert? 

Anonymkode: fead8...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt, jeg tjener mye mer enn mannen, så i tilfelle brudd og 50/50 ville jeg ha endt med å betale bidrag til ham. Så nei, jeg føler meg ikke truffet overhode. 

Anonymkode: fead8...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en fare for at far ikke har råd til å sitte med huset pga du søker bidrag ved 50/50, så er du ikke akkurat snill nei. Raserer jo dine barns trygghet .

Anonymkode: 7a71c...52e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert derfor du ble gravid også i første omgang, så du kunne være evig knyttet til barnefar så han kan forsørge deg osv, mange kvinner som er sånn. Du blir sikkert drit sur også når han har andre kjærester eller ligger med andre kvinner også. Smart trekk. Det er jo ditt liv og du har ansvar for deg selv og ungene kun femti prosent, og han bidrar ganske mye allerede ved å være der og ha de femti også. Synes det er snylteri at du skal kreve penger fra han så du kan få råd til bil, han kan ha de enda mer så du får jobbe mer, eller så får du flytte et mer sentralt sted, hvis du får ordnet depositum. Ingenting er som å jobbe for pengene eller få de på riktig måte framfor å snylte på familie, venner og eks, når det gjelder store summer. Er en annen ting hvis man må ha mat, ikke har noen ting til husleie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/05/2018 at 8:44 AM, AnonymBruker said:

For meg vil det ifølge NAVs bidragskalkulator utgjøre 2500kr, som vil bety at jeg får råd til å ha bil, noe som selvfølgelig vil være en enorm hjelp i hverdagen med små barn, spesielt vintertid. 

Er redd at det kan bety at far ikke kan beholde huset, og at dette kan gjøre samarbeidet vårt dårlig.

Anonymkode: 8fca0...e9a

Dette synes jeg virker som et sterkt argument for å ikke kreve noe bidrag fra barnefar. Om jeg forstod deg rett så ønsker du at dere skal bo nære hverandre, slik at barna har kort vei til mor og far, men du virker ikke å være villig til å flytte. I stedet så vurderer du å kreve bidrag, for å gjøre hverdagen lettere for deg, samtidig som at du er klar over at det kan føre til at barnefar må selge huset og flytte et annet sted.

On 12/05/2018 at 9:00 AM, AnonymBruker said:

Nå er det jo ikke hans hus da, men vårt. 

Anonymkode: 8fca0...e9a

Hvis det er deres hus, hvor mye betaler du i måneden av utgiftene på huset?

On 12/05/2018 at 9:06 AM, AnonymBruker said:

Hoved"problemet" her er at vi bor i et veldig dyrt område. 

Ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Men hvis du bor i et område som er så dyrt at du egentlig ikke har råd til å bo der, hvorfor tenker du ikke i stedet på å flytte til et sted hvor utgiftene blir lavere, i stedet for å tenke på å øke utgiftene dine?

On 12/05/2018 at 9:19 AM, AnonymBruker said:

Jeg tjener ca 500 000 i året. Barna går/skal gå på privat skole og jeg ønsker at de skal få hvert sitt rom i mitt hjem også. Dette koster, og jeg har regnet og regnet, og funnet ut at jeg sannsynligvis vil få det for trangt til å ha bil også, noe som gjør at jeg vurderer å bytte nabolag.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Da synes jeg du burde utforske tanken om å bytte nabolag, eller å la barna gå på offentlig skole. Har man ikke inntekt som dekker utgiftene sine så burde man vel tenke på å kutte utgiftene? 

On 12/05/2018 at 9:30 AM, Blondie65 said:

Far, mor og barna bor i et område som er tilpasset fars inntekt, ikke mors.

Gjør de egentlig de det? TS skriver jo at far trolig må selge huset og flytte til et mindre/billigere sted dersom han skal betale 2500 kroner i bidrag per måned. Da synes jeg ikke det virker som at hans økonomi er så vanvittig mye bedre.

On 12/05/2018 at 9:41 AM, solmåneogstjerner said:

Men at man skal måtte jobbe døgnet rundt når hun ikke har barna bare for at hun skal komme opp imot eksens inntekt er litt for mye. 

Men er det noen som sier at hun må tjene like bra som barnefar?

On 12/05/2018 at 9:51 AM, Blondie65 said:

Men dette løses jo enkelt ved at far selger huset og flytter til et mindre dyrt område der mor også har råd til å bo. Vinn/vinn for barna og far - da slipper mor å ha bil.

Hvis far har råd til å bo i huset der han bor, hvorfor skal han flytte fordi at mor ikke har råd til å bo det samme nabolaget? Hvis mor ikke har råd til bil fordi at hun har for høye utgifter, hvorfor kan ikke hun flytte til et annet nabolag, for å frigjøre midler til bil?


(Spør av nysgjerrighet, ikke for å kverulere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor har vel råd til å bo i nabolaget, men ikke til å ha bil i tillegg. Jeg vil tro at det er det beste for barna om de får fortsette å bo i det kjente huset med far, enn at mor har bil, så her mener jeg at mor får klare seg med buss en periode og heller tenke på bil senere når økonomien har stabilisert seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Dette synes jeg virker som et sterkt argument for å ikke kreve noe bidrag fra barnefar. Om jeg forstod deg rett så ønsker du at dere skal bo nære hverandre, slik at barna har kort vei til mor og far, men du virker ikke å være villig til å flytte. I stedet så vurderer du å kreve bidrag, for å gjøre hverdagen lettere for deg, samtidig som at du er klar over at det kan føre til at barnefar må selge huset og flytte et annet sted.

Hvis det er deres hus, hvor mye betaler du i måneden av utgiftene på huset?

Men hvis du bor i et område som er så dyrt at du egentlig ikke har råd til å bo der, hvorfor tenker du ikke i stedet på å flytte til et sted hvor utgiftene blir lavere, i stedet for å tenke på å øke utgiftene dine?

Da synes jeg du burde utforske tanken om å bytte nabolag, eller å la barna gå på offentlig skole. Har man ikke inntekt som dekker utgiftene sine så burde man vel tenke på å kutte utgiftene? 

Gjør de egentlig de det? TS skriver jo at far trolig må selge huset og flytte til et mindre/billigere sted dersom han skal betale 2500 kroner i bidrag per måned. Da synes jeg ikke det virker som at hans økonomi er så vanvittig mye bedre.

Men er det noen som sier at hun må tjene like bra som barnefar?

Hvis far har råd til å bo i huset der han bor, hvorfor skal han flytte fordi at mor ikke har råd til å bo det samme nabolaget? Hvis mor ikke har råd til bil fordi at hun har for høye utgifter, hvorfor kan ikke hun flytte til et annet nabolag, for å frigjøre midler til bil?


(Spør av nysgjerrighet, ikke for å kverulere.)

Fordi hvis hun flytter, så kan de ikke ha 50/50

Anonymkode: fead8...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligere valg? Se for deg situasjonen - mor og far blir enige om at far bygger karriere i barnets 3-4 første leveår, og mor jobber 8-16 og styrer hjemme. Så finner far det for godt å forlate mor for en 20-åring han traff på byen. Så har mor altså gjort et dårligere valg siden hun har jobb uten overtid? Dårligere for hvem og hvorfor? Mener du at begge foreldrene skal jobbe mest mulig overtid? Hvorfor få barn da? Når du evt får kjæreste og dine egne barn, vil du kreve å jobbe like mye som før, samtidig som dama skal stelle hjemme og jobbe redusert? 

Anonymkode: fead8...91b

Nå skriver du skjønnlitteratur. Selvsagt kan dårlig økonomi knyttes til dårlige valg, det er ikke automatisk sånn at «den stakkars dama går hjemme og slaver for mannen sin til han rømmer med en barmfager blondine». 

Mor/far tar dårlige valg om de velger å jobbe i lavtlønnsyrke, velger å ikke ta utdannelse, velger å bruke penger på ufornuftige ting. For eksempel. 

Anonymkode: 904a2...a41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi hvis hun flytter, så kan de ikke ha 50/50

Hvorfor ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke fått svar om hvordan det er ‘deres’ hus og ikke bare hans. 

Anonymkode: 89b2d...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Kostnadene med barna er jo fordelt 50/50. Greia er at TS ikke gidder ta seg en ekstrajobb for å øke inntekten sin.

Slike ordninger er grunnen til at vi aldri får reell likestilling her i landet. Veldig mange kvinner velger et lavtlønnet "koseyrke" og jobber deltid i tillegg fordi de satser på å finne seg en mann som skal forsørge dem, også til og med etter et samlivsbrudd. 

Hva med å ha litt selvrespekt og ta ansvar i livet sitt og forsørge seg selv?

Anonymkode: 713b6...c20

Slik som bidragsordningen er i dag, er det alt for mange som kan sitte på ræva å kreve bidrag av far! Jeg kjenner flere, og de skammer seg ikke over å gjøre det heller. Vet av ei som krever far for de kronene hun kan pluss at hun utnytter barns sykdom for å få støttebidrag. ALT går til hennes eget forbruk og fornøyelser! Dagens bidragsordning er helt feil og skulle vært gjort noe med!!

Anonymkode: 36b30...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...