Gå til innhold

Den savnede studenten i Sør-Afrika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I BT står det nå at kilder sier kameraet hennes ble funnet på rommet, og at hun ikke gikk på stranden for å ta bilder. Skulle hun bare nyte utsikten da? Hvis dette stemmer så er det merkelig at sko og mobil er funnet på stranden. En annen ting er at jeg aldri i livet ville beveget meg noe sted uten mobil i SA, ville aldri lagt den fra meg, så dette klinger dårlig.

Det andre som stod er at en anonym engasjert person betaler for et helikopter i søket. Ganske ille når det er privatpersoner som må trå til i letingen?

Anonymkode: 4ae9b...164

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, Perle said:

Jeg tror også det er dette som er skjedd. At hun har tatt av seg på beina og vasset litt for å ta noen fine bilde. Det har ingen ting med svømmedyktighet eller bading å gjøre. 

Dette forklarer de pent oppstilte skoene og hvorfor telefonen ikke er blitt funnet. 

Det forklarer ikke hvorfor capsen lå der eller hvorfor hun la tingene sine 100 meter unna havet.

Nå viser det seg at hun ikke engang hadde med seg kamera, så hun tok ikke bilder.
https://www.aftenposten.no/norge/i/bKBrak/Norsk-20-aring-savnet-i-Sor-Afrika--Hun-hadde-ikke-kameraet-med-seg-til-stranden

Havstrømmer pleier ikke å være kraftige nok til å ta folk som vasser i kanten og sende dem langt ut på havet, eller så hadde vi langt flere dødsfall fra havstrømmer. De som drukner er ofte uerfarne svømmere som prøver å svømme imot strømmen, får panikk og begynner å drikke saltvann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med denne saken kom jeg også til å tenke på han studenten som forsvant i Trondheim, og senere ble funnet i Nidelva. Har det kommet frem hva man tror har hendt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luckiness skrev:

Jeg tror også egentlig det. Det har vel enda ikke kommet frem noe som tyder på noe kriminelt? Hvis det har vært en "kamp" hvor man prøver å komme seg unna så hadde de vel gjerne registrert spor og merker i sanden? (Nå vet ikke jeg hvor mye sanden der flytter på seg ved vind, endres ved regn e.l. Kommer vel an på om den er hardpakket og våt eller helt tørr). 

Det er det som er problemet, at politiet sa mange spor forsvant på grunn av uværet. Jeg håper politiet ikke utelukker noe automatisk og bare antar at hun har druknet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Det er det som er problemet, at politiet sa mange spor forsvant på grunn av uværet. Jeg håper politiet ikke utelukker noe automatisk og bare antar at hun har druknet. 

Det er så mye kriminalitet i landet at politiet har vel allerede hendene fulle. Men jeg håper og tror de likevel prioriterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så grusomt. Dersom hun har druknet er det vel ikke så lett å finne henne igjen heller, med tanke på all haien og de sterke strømmene. Men må nå si jeg synes det er litt merkelig at hun har lagt fra seg sko og mobiltelefon for å gå ut i havet for å vasse. Spesielt dersom det stemmer at kameraet hennes lå igjen på hotellet (da har hun ikke vasset ut for å ta bilder). Hun var jo en del av en organisert gruppe, så regner med hun har fått beskjed om de farlige strømmene samt kriminaliteten i SA. 

Dersom hun har blitt kidnappet gir det jo heller ikke helt mening at skoene skulle stå fint oppstilt igjen på stranda. Veldig mange løse tråder i denne saken synes jeg. 

Anonymkode: 06e79...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skoene og mobiltelefonen, som nå er sendt til analyse i Cape Town, ble funnet like før midnatt onsdag kveld. Noe sand hadde da blåst over gjenstandene."https://www.aftenposten.no/norge/i/bKBrak/Norsk-20-aring-savnet-i-Sor-Afrika--Hun-hadde-ikke-kameraet-med-seg-til-stranden

Men hva med capsen? Blir ikke den undersøkt for DNA/ annet, i tilfelle eieren av capsen vet noe eller har gjort noe mot henne?

Anonymkode: 7b12c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Hvordan søkte dere den første kvelden?
– Vi søkte fra stranden og oppover i sanddynene. Søket strakte seg 7–8 kilometer bortover stranden. Vi tenkte at savnede kanskje hadde gått seg vill og gått opp fra stranden på feil plass. Derfor banket vi på dører for å høre om noen hadde besøk av savnede. Det kunne jo tenkes at noen hadde sett henne, at hun var kald, og de hadde bedt henne inn på en kaffe, sier kilden." 

"Det ble også brukt hund, men forholdene var dårlige. Kraftig vind og nedbør gjorde letearbeidet vanskelig, sier en som deltok i søket samme kveld som Marie forsvant" https://www.aftenposten.no/norge/i/bKBrak/Norsk-20-aring-savnet-i-Sor-Afrika--Hun-hadde-ikke-kameraet-med-seg-til-stranden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, så grusomt. Dersom hun har druknet er det vel ikke så lett å finne henne igjen heller, med tanke på all haien og de sterke strømmene.

Sterke strømmer går i sirkel, du forvinner ikke langt. Og etter noen dager vil man flyte.

Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold.

Yvonne (admin)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de at det var på stranden hun forsvant, og ikke i byen for eksempel?

Anonymkode: b8fdf...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at hun gikk  alene til stranden, og i en annen artikkel sto det at hun ble igjen på stranden da venninnene gikk  tilbake til hotellet. Hva er riktig?.

"Politiinspektør Malcolm Pojie i regionpolitiet i Western Cape, som blant annet dekker hovedstaden Cape Town, sier til Aftenbladet at bildene fra overvåkingskameraet viser at Østbø forlot de andre og gikk alene til stranden Myoli Beach rundt klokken 18.15 onsdag kveld. Etter dette har ingen sett kvinnen, skriver Stavanger Aftenblad."

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Politiet arbeider med to hovedteorier på hva som kan ha skjedd med stavangerkvinnen: Enten ble hun overfalt og bortført, eller så gikk hun ut i sjøen frivillig, for å bade eller for å ta bilder med fotoapparatet hun nettopp hadde kjøpt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎04‎.‎2018 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Nåja. Hun gikk jo ned til stranden i uværet for å ta bilder, da kan det vel ikke ha vært så voldsomt at hun ble skremt av det? Jeg tenker heller at hun kan ha mistolket hvor sterke bølgene og strømmen faktisk er der, vi har ikke slikt hav her hos oss. Hun kan ha blitt overrasket over at uværet tiltok f eks. Kan ha kommet vindkast osv. Husker selv jeg vasset på en strand i SA og klarte knapt gå pga sterk strøm.

Men skal ikke spekulere mer.

Jeg tror dessverre også at dette kanskje er det mest sannsynlige. Var på sørkysten av Sør-Afrika i vinter, og ble selv tatt på sengen av styrken i bølger og undervannsstrømmer. Det er LETT å mistolke hvor voldsomme naturkreftene er der nede. Sedgefield er beskrevet som et stille og rolig feriested (noe som selvfølgelig ikke betyr at det ikke kan skje fæle ting der også, men det er ikke Johannesburg, liksom), og det er skummelt enkelt å se for seg at hun "bare skulle vasse en tur".

Anonymkode: 3a85b...d39

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dessverre også at dette kanskje er det mest sannsynlige. Var på sørkysten av Sør-Afrika i vinter, og ble selv tatt på sengen av styrken i bølger og undervannsstrømmer. Det er LETT å mistolke hvor voldsomme naturkreftene er der nede. Sedgefield er beskrevet som et stille og rolig feriested (noe som selvfølgelig ikke betyr at det ikke kan skje fæle ting der også, men det er ikke Johannesburg, liksom), og det er skummelt enkelt å se for seg at hun "bare skulle vasse en tur".

Anonymkode: 3a85b...d39

"Vasse en tur" uten kameraet  (som lå igjen på hotellet) og uten mobilen (som lå igjen på stranda), når det sikkert var mye fine bildemotiver i solnedgangen ved stranda?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare for å beskrive været. Solen hadde gått ned, det var halvmørkt, vinden var 9 m/s, temperaturen var 17 grader og havet var ikke varmt.

Jeg tror de fleste hadde holdt seg unna vannet i slikt vær. 

https://www.wunderground.com/history/airport/FAGG/2018/4/18/DailyHistory.html?req_city=Sedgefield&req_state=WP&req_statename=South+Africa&reqdb.zip=00000&reqdb.magic=31&reqdb.wmo=68935

Endret av Camlon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Politiet arbeider med to hovedteorier på hva som kan ha skjedd med stavangerkvinnen: Enten ble hun overfalt og bortført, eller så gikk hun ut i sjøen frivillig, for å bade eller for å ta bilder med fotoapparatet hun nettopp hadde kjøpt."

...som lå igjen på hotellet....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I går kl. 20:09 Utvider søket etter Marie (20). Politiet i Sedgefield i Sør-Afrika utvider søket etter savnede Marie Sæther Østbø. Det skriver de i en pressemelding. Søket utvides fra Buffalo Bay i øst til Wilderness i vest, skriver Aftenbladet. Det er i overkant av tre mil mellom disse stedene."https://www.nrk.no/rogaland/marie-_20_-savnet-i-sor-afrika-1.14014989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lørdag ble dykkere og sporhunder satt inn i leting i Zwartvlei-elven som munner ut i havet ikke langt fra stranden ved backpackerstedet Afrovibe der Sæther Østbø bodde da hun forsvant på stranden. – Vi leter her fordi tidevannet fører vannmasser fra havet inn i denne elven, men vi har ikke funnet noe, sa en av NSRI-frivillige som deltok i søket lørdag."https://www.tv2.no/a/9814161/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...