Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Herregud dagens episode 😪

NICK 💓 Han har vært en av mine favoritter i serien hele tiden, og jeg heier sånn på at han og June ender opp som par.  Blir så redd for han nå. Bare de ikke tar livet av han!

Endret av miaw
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, miaw skrev:

Herregud dagens episode 😪

NICK 💓 Han har vært en av mine favoritter i serien hele tiden, og jeg heier sånn på at han og June ender opp som par.  Blir så redd for han nå. Bare de ikke tar livet av han!

Spoiler

Ja, jeg også heier på Nick og June. Og at de får babyen sin. 

Jeg lurer på om det kan ha vært Serena som har sendt den andre bilen etter Nick og June, for å "ta" dem. Eller kanskje ikke, for da ville de kanskje visst at June var der også. 

Jeg tror Nick er en for viktig karakter i serien til at de tar livet av han. Hvis han blir borte så blir det ikke noe mer mellom han og June og ikke noe mer sjalusi fra Fred og da vil jo Eden være fri, og jeg tror det kommer mer drama der etter det kysset og med han vakten. 

Fred er rar. Han virker så ekstrem og slem og samtidig så gir han June sånne ting og overraskelser. Akkurat som om han hadde dårlig samvittighet for at han voldtok henne. 

Og nå sa jo også June rett ut til han at han ikke er faren. Lurer på hvordan det kommer til å gå?

Anonymkode: b6eab...52d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva f*en?  Nick, du må klare deg! June du skal til Canada i løpet av episoden! Hannah Banana du må bli reddet! Eden bare hold ut så kommer det til å gå bra for deg!

Endret av godjenten
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

*Spoilers fra siste episode*

Jeg tror at både Fred og Serena ble overrasket over Junes reaksjon, og fikk i det minste litt dårlig samvittighet. Fred «gjorde opp for seg» (tenker han) ved å gi «Offred» den lille gjenforeningen med datteren. Serena slet emosjonelt med voldtekten men overbeviste seg selv om at det var det rette. Handmaids blir jo trent før de blir utplassert, og de vet de blir straffet ved å reagere negativt på voldtektene, så derfor er de som regel passive. Det gjør at kommandantene og konene kan overbevise seg selv om at det ikke egentlig er voldtekt.

Jeg tror, og håper, at dette virkelig er «the last ceremony» for Offred og at hun klarer å rømme innen sesongslutt. Vaktene visste tydeligvis ikke at hun var der og nå har hun en mulighet til å slippe unna. Jeg håper bare ikke at Hanna blir straffet, og at Nick overlever sesongen men jeg tror kanskje at dette er siste stopp for han dessverre. Emily/Jeanine og Serena, sammen med nye karakterer, kan få en større rolle i neste sesong og være vårt synspunkt i Gilead i de neste sesongene mens June kjemper fra utsiden. 

Anonymkode: e9165...742

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leste noen spoilere ang sesong 3 på nettet nå, det nyeste jeg fant var lagt ut i mai, tror jeg. 

Og det kan kanskje se ut som Nick ikke er med neste sesong. Selv om det ikke er bestemt, men det sto at den og den og den er garantert å være med, men så sto ikke Nick der. Det sto at den og den og den kan være med i neste sesong, det kommer an på hvordan sesong 2 går. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste noen spoilere ang sesong 3 på nettet nå, det nyeste jeg fant var lagt ut i mai, tror jeg. 

Og det kan kanskje se ut som Nick ikke er med neste sesong. Selv om det ikke er bestemt, men det sto at den og den og den er garantert å være med, men så sto ikke Nick der. Det sto at den og den og den kan være med i neste sesong, det kommer an på hvordan sesong 2 går. 

*SPOILER fra traileren*

Det er også en som ser ut som en vakt, og en kvinne, som henrettes i traileren. Sannsynligvis er det Nick og Eden eller den andre vakten og Eden hvis Nick avslører dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*SPOILER fra traileren*

Det er også en som ser ut som en vakt, og en kvinne, som henrettes i traileren. Sannsynligvis er det Nick og Eden eller den andre vakten og Eden hvis Nick avslører dem.

Åh, den har jeg ikke sett. Hvilken spoiler?

Nick ble skutt før han ble slengt inn i den bilen til de vaktene, så det kan hende han allerede er død. Vet jo ikke... Det kan være Eden som har sladret? Hun har skjønt hva som foregår mellom June og Nick og så har hun sladret til de som er høyere oppe i systemet? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nick ble skutt før han ble slengt inn i den bilen til de vaktene, så det kan hende han allerede er død. Vet jo ikke... Det kan være Eden som har sladret? Hun har skjønt hva som foregår mellom June og Nick og så har hun sladret til de som er høyere oppe i systemet? 

Traileren ble sluppet før sesongen, men det er noen ting som ikke har blitt vist i episodene ennå, dermed er det "spoiler", for de som ikke liker spekulering. Det fra 0:16 er ikke vist ennå tror jeg, husker noen om dette var en scene tidlig i sesongen?

0:31 viser en drukning(? eller muligens bare waterboarding) der en kvinne og en mann blir vektet ned i et basseng. Klippet rett før er også Edens laken, det kan være tilfeldig eller et frempek. Er det noe mer jeg har gått glipp av?

For meg så det kanskje ut som at vaktene fra episode 10 bare var en tilfeldig patrulje, men det er godt tenkt at det kan ha vært Eden som ba dem følge etter Nick, men selvfølgelig ikke tenkte at June var med han så derfor lette de ikke etter henne. Nick kan bli funnet skyldig og bli henrettet, og Eden blir henrettet med han siden hun er hans eiendom og dermed er det standard (for de kan vel ikke gi bort en "brukt" kvinne) eller så avslører han henne for å redde seg selv/ta hevn og dermed henretter de han andre vakten i tillegg?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nick ble skutt før han ble slengt inn i den bilen til de vaktene, så det kan hende han allerede er død. 

Nick ble IKKE skutt. Ser du klippet igjen så ser man at mannen løfter pistolen mot Nick, Nick dytter pistolen vekk og skuddet går i bakken. Etterpå blir Nick tatt inn i bilen. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet jo ikke... Det kan være Eden som har sladret? Hun har skjønt hva som foregår mellom June og Nick og så har hun sladret til de som er høyere oppe i systemet? 

Hva skulle Eden sladre på? Om hun ser Nick reise med Eden så ser hun jo også at Fred er den som arrangerer alt. Det virket heller ikke som om de vaktene visste om June for de går jo ikke inn i huset og henter henne. 

Dialogen går også omtrent slik:

Vaktene: Hva gjør du her?

Nick: Jeg skulle bare sjekke huset for Kommandøren

Vaktene: Du lyver, ingen skal ha tilgang til huset. 

BANG

Det tyder vel på at vaktene ikke har fulgt Nick eller visst om han? 

Kan det ha vært at vaktene bare skulle passe på husene mot innbrudstyver og at situasjonen eskalerte? De hadde kanskje ikke tenkt til å skyte Nick, men skuddet går av når Nick dytter vekk pistolen. Og da er det jo ikke så rart at de får han med inn i bilen etterpå.  Man vet jo også at vaktene er triggerhappye, de har jo skutt marthas ved ID-kontroll. 

Anonymkode: 7302b...79e

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

*Spoilers fra siste episode*

Jeg tror at både Fred og Serena ble overrasket over Junes reaksjon, og fikk i det minste litt dårlig samvittighet. Fred «gjorde opp for seg» (tenker han) ved å gi «Offred» den lille gjenforeningen med datteren. Serena slet emosjonelt med voldtekten men overbeviste seg selv om at det var det rette. Handmaids blir jo trent før de blir utplassert, og de vet de blir straffet ved å reagere negativt på voldtektene, så derfor er de som regel passive. Det gjør at kommandantene og konene kan overbevise seg selv om at det ikke egentlig er voldtekt.

Jeg tror, og håper, at dette virkelig er «the last ceremony» for Offred og at hun klarer å rømme innen sesongslutt. Vaktene visste tydeligvis ikke at hun var der og nå har hun en mulighet til å slippe unna. Jeg håper bare ikke at Hanna blir straffet, og at Nick overlever sesongen men jeg tror kanskje at dette er siste stopp for han dessverre. Emily/Jeanine og Serena, sammen med nye karakterer, kan få en større rolle i neste sesong og være vårt synspunkt i Gilead i de neste sesongene mens June kjemper fra utsiden. 

Men er det egentlig lov å ha sex med handmaiden når hun er gravid? Poenget er jo at de skal bli gravide, etter det så tror jeg ikke det finnes noen unnskyldning for å "voldta" handmaiden.

Jeg tror heller at Serena sliter med at Fred heller vil voldta June, enn å ha sex med henne.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Helado skrev:

Men er det egentlig lov å ha sex med handmaiden når hun er gravid? Poenget er jo at de skal bli gravide, etter det så tror jeg ikke det finnes noen unnskyldning for å "voldta" handmaiden.

Jeg tror heller at Serena sliter med at Fred heller vil voldta June, enn å ha sex med henne.

Nei, offisielt er det vel ikke lov, men jeg tolker det som en veldig sammensatt situasjon med mange motstridende følelser. Serena har jo vist før at hun er villig til å bøye reglene litt når det gjelder hva som er "det beste for barnet", hun har overbevist seg selv om at dette er en gyldig unnskyldning fordi det er den "naturlige måten". Hun har også et svært komplisert forhold til Offred/June. Hun respekterer og på en måte liker June (som sett da de jobbet sammen), men synes Offred er for rebelliøs, respektløs og truer forholdet hennes til Fred. Jeg tror at Junes sitat om at "menn er redd for at kvinner skal le av dem, kvinner er redd for at menn skal drepe dem" også er aktuell når det kommer til Serena/Offred-relasjonen.

Serena føler seg latterligliggjort og ydmyket av at Offred "lurte" henne med fødselen og fikk henne til å se dum ut foran vennene sine, i tillegg til at hun godter seg over Serenas misnøye. Serena vil straffe henne men gjør det på en måte som hun kan rettferdiggjøre overfor seg selv. Serena er også desperat etter å få babyen sin, både fordi hun ønsker et barn så sterkt, og fordi hun føler at Offred er en trussel mot ekteskapet sitt og fordi hun føler noe sympati/medskyldighet overfor June og hun vil ha henne vekk slik at det blir lettere å gå tilbake til å se på henne som en ikke-person. Jeg tror også at episodens voldtekt er en salgs hevn eller renselse etter at Fred fikk Offred til å være til stede da Serena ble straffet, hun vil sette tilbake maktbalansen.

Men Serena forventet nok ikke at Offred ville kjempe imot. Og selv om hun også sikkert ble såret over hvor mye Fred så ut til å nyte det så tror jeg at hun fikk dårlig samvittighet. Men Serena reagerer ofte eksplosivt på dårlig samvittighet, fordi hun vil ikke se realiteten så hun er nok også sint på Offred for at hun reagerte så sterk. Da Offred nevnte sin babyshower, da hun uttrykte savn for datteren sin og et ønske om å se henne igjen så reagerte Serena med å bli sint, og det tror jeg er fordi hun vet innerst inne at det de gjør er galt, men i stedet for å virkelig ta det inn og tenke seg om så blir hun aggressiv mot andre i stedet.

Det er iallefall slik jeg ser det, det hadde vært interessant å få noen kommentarspor fra skuespillere/forfattere/regissører i blurayene, men jeg tror ikke de hadde det for sesong 1 så vi får det kanskje ikke senere heller. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, offisielt er det vel ikke lov, men jeg tolker det som en veldig sammensatt situasjon med mange motstridende følelser. Serena har jo vist før at hun er villig til å bøye reglene litt når det gjelder hva som er "det beste for barnet", hun har overbevist seg selv om at dette er en gyldig unnskyldning fordi det er den "naturlige måten"

.Anonymkode: e9165...742

Hun sier aldri at det er det beste for barnet å bli født tidligere. Kommer vel klart frem fra legen at Serena kun ønsker at barnet skal blir født tidligere for sin egen del.  Så når hun får June voldtatt så er det ikke "for barnets beste", men fordi hun ønsker å straffe June og fordi hun ønsker barnet så tidlig som mulig. 

Så vi kan nok endre dette med å bøye reglene når det er til "det beste for barnet" til å bøye reglene når det er til det beste for "Fred og Serena". 

Men enig med resten av innlegget ditt. 

Anonymkode: 25d76...a9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Helado said:

Godt poeng! 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier aldri at det er det beste for barnet å bli født tidligere. Kommer vel klart frem fra legen at Serena kun ønsker at barnet skal blir født tidligere for sin egen del.  Så når hun får June voldtatt så er det ikke "for barnets beste", men fordi hun ønsker å straffe June og fordi hun ønsker barnet så tidlig som mulig. 

Så vi kan nok endre dette med å bøye reglene når det er til "det beste for barnet" til å bøye reglene når det er til det beste for "Fred og Serena". 

Men enig med resten av innlegget ditt. 

Hun sier at det er det beste for barnet å "bli satt igang" naturlig slik at det blir en naturlig fødsel. Og siden sex kan sette i gang fødselen så kan de rettferdiggjøre voldtekten med at de bare ønsker å sette igang fødselen naturlig. 

Anonymkode: 87323...18d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åååh, Hannah :( håper virkelig june finner henne og får henne med seg. Kanskje hun kan følge bilsporene?

Anonymkode: 51678...abf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sier at det er det beste for barnet å "bli satt igang" naturlig slik at det blir en naturlig fødsel. Og siden sex kan sette i gang fødselen så kan de rettferdiggjøre voldtekten med at de bare ønsker å sette igang fødselen naturlig. 

Anonymkode: 87323...18d

Dialogen:

How was work? Oh, it was a Challenging day.

All the days will be challenging until the baby arrives. 

I think Offred was happy that the baby didn't come. 

Do you? Yes, I think she enjoyed it.

She has forgotten her place. 

The doctor refuses to induce. 

There's nothing we can do but wait for the baby to come.

Do you really think so?

I suppose there are ways a baby might come out sooner.

I think the best way is the most natural way. 

https://www.springfieldspringfield.co.uk/view_episode_scripts.php?tv-show=the-handmaids-tale-2017&episode=s02e10

Serena sier vel aldri at det er "det beste for  barnet er  å bli satt i gang". Jeg tolker dialogen som at ting vil bli lettere for Serena og Fred når ungen er født og at det finnes ikke-medisinske måter å fremskynde fødselen på.  

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dialogen:

How was work? Oh, it was a Challenging day.

All the days will be challenging until the baby arrives. 

I think Offred was happy that the baby didn't come. 

Do you? Yes, I think she enjoyed it.

She has forgotten her place. 

The doctor refuses to induce. 

There's nothing we can do but wait for the baby to come.

Do you really think so?

I suppose there are ways a baby might come out sooner.

I think the best way is the most natural way. 

https://www.springfieldspringfield.co.uk/view_episode_scripts.php?tv-show=the-handmaids-tale-2017&episode=s02e10

Serena sier vel aldri at det er "det beste for  barnet er  å bli satt i gang". Jeg tolker dialogen som at ting vil bli lettere for Serena og Fred når ungen er født og at det finnes ikke-medisinske måter å fremskynde fødselen på.  

Takk for manuset, orket ikke se episoden igjen så snart...

Her er neste scene. Serenas logikk er ikke akkurat som vår vanlige logikk, men her tror jeg at hun bruker "babyens beste" for å forsvare handlingene både for seg selv og Offred. Egentlig gjør selvfølgelig Serena det kun for seg selv, men hun pakker det inn slik at det som liksom har skjedd er at "babyen ville jo bli født, men klarte det ikke. Da må vi hjelpe babyen!".

- Please come and sit. [door closes]
- We need to help the baby come out naturally.
- No. Please.
[Serena] The natural way is the best way.
- It could hurt the baby.
- No, it's what's best for the baby.
- Serena, listen to me. You don't have to do this.
- Stop it, Offred.
- Please don't do this!
- Stop it!
- It doesn't have to be this way!
[Serena] Offred, you need to stop it.
- You don't have to
- Stop it.
Don't! Please! No! No!
- Lie down!
- No! Don't!
[Commander Fred] And she said, "Behold my handmaid, Bilhah. Go in unto her. And she shall bear upon my knees that I may also have children by her. "
[Offred] No! Stop!
[Commander Fred] "And she gave him her handmaid to wife, and Jacob went in unto her!"
[Offred] Don't do this! Please!
[Commander Fred grunting]
No! No, please, stop! Stop! Stop! Stop it! Please, stop! No, stop! Serena! No, please, stop! Stop! Stop it! Stop! No! No! Please, don't! Please! No! [sobbing] No! [Offred] You treat it like a job.

[labored breathing] Please come and sit.
[door closes] We need to help the baby come out naturally.
No.
Please.
[Serena] The natural way is the best way.
- It could hurt the baby.
- No, it's what's best for the baby.
Serena, listen to me.
You don't have to do this.
- Stop it, Offred.
- Please don't do this! - Stop it! - It doesn't have to be this way! [Serena] Offred, you need to stop it.
- You don't have to - Stop it.
Don't! Please! No! No! - Lie down! - No! Don't! [Commander Fred] And she said, "Behold my handmaid, Bilhah.
Go in unto her.
And she shall bear upon my knees that I may also have children by her.
" [Offred] No! Stop! [Commander Fred] "And she gave him her handmaid to wife, and Jacob went in unto her!" [Offred] Don't do this! Please! [Commander Fred grunting] No! No, please, stop! Stop! Stop! Stop it! Please, stop! No, stop! Serena! No, please, stop! Stop! Stop it! Stop! No! No! Please, don't! Please! No! [sobbing] No! [Offred] You treat it like a job.

Read more: https://www.springfieldspringfield.co.uk/view_episode_scripts.php?tv-show=the-handmaids-tale-2017&episode=s02e10

Skrevet
På 18.6.2018 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Ja, regimet har nok bare vart noen få år. Sett folk skrive 3-6 år har gått når serien starter også kan man vel plusse på litt siden man vet om Janine og ungen

Anonymkode: ca130...7b1

6 år er det i hvertfall ikke gått før serien starter. Da hadde Hannah vært tenåring nå, men da vi så henne sist under dette svangerskapet til June så var hun maks 10 (om jeg ikke husker feil). Jeg tipper at Gilead er ganske ferskt og med tanke på Jeanin (?) sitt barn og svangerskap så tror jeg vi har fulgt dem i 2-3 år nå. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, offisielt er det vel ikke lov, men jeg tolker det som en veldig sammensatt situasjon med mange motstridende følelser. Serena har jo vist før at hun er villig til å bøye reglene litt når det gjelder hva som er "det beste for barnet", hun har overbevist seg selv om at dette er en gyldig unnskyldning fordi det er den "naturlige måten". Hun har også et svært komplisert forhold til Offred/June. Hun respekterer og på en måte liker June (som sett da de jobbet sammen), men synes Offred er for rebelliøs, respektløs og truer forholdet hennes til Fred. Jeg tror at Junes sitat om at "menn er redd for at kvinner skal le av dem, kvinner er redd for at menn skal drepe dem" også er aktuell når det kommer til Serena/Offred-relasjonen.

Serena føler seg latterligliggjort og ydmyket av at Offred "lurte" henne med fødselen og fikk henne til å se dum ut foran vennene sine, i tillegg til at hun godter seg over Serenas misnøye. Serena vil straffe henne men gjør det på en måte som hun kan rettferdiggjøre overfor seg selv. Serena er også desperat etter å få babyen sin, både fordi hun ønsker et barn så sterkt, og fordi hun føler at Offred er en trussel mot ekteskapet sitt og fordi hun føler noe sympati/medskyldighet overfor June og hun vil ha henne vekk slik at det blir lettere å gå tilbake til å se på henne som en ikke-person. Jeg tror også at episodens voldtekt er en salgs hevn eller renselse etter at Fred fikk Offred til å være til stede da Serena ble straffet, hun vil sette tilbake maktbalansen.

Men Serena forventet nok ikke at Offred ville kjempe imot. Og selv om hun også sikkert ble såret over hvor mye Fred så ut til å nyte det så tror jeg at hun fikk dårlig samvittighet. Men Serena reagerer ofte eksplosivt på dårlig samvittighet, fordi hun vil ikke se realiteten så hun er nok også sint på Offred for at hun reagerte så sterk. Da Offred nevnte sin babyshower, da hun uttrykte savn for datteren sin og et ønske om å se henne igjen så reagerte Serena med å bli sint, og det tror jeg er fordi hun vet innerst inne at det de gjør er galt, men i stedet for å virkelig ta det inn og tenke seg om så blir hun aggressiv mot andre i stedet.

Det er iallefall slik jeg ser det, det hadde vært interessant å få noen kommentarspor fra skuespillere/forfattere/regissører i blurayene, men jeg tror ikke de hadde det for sesong 1 så vi får det kanskje ikke senere heller. 

Mange gode refleksjoner her, jeg er i grunnen enig med alt. Serena legger tydelig lokk på flere følelser. Sånn som når hun kastet fyrstikkesken i peisen, da skjøv hun bort tanken (og lengselen?) Etter å starte på nytt. 

Det er så utrolig spennende nå. Hva vil skje med June nå? Og hva vil konsekvensene for Fred som har skapt denne situasjonen bli? Og hvordan vil Serena reagere når June er borte, rett før hun skal føde? 

Alt for lenge til torsdag!

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, pressplay skrev:

6 år er det i hvertfall ikke gått før serien starter. Da hadde Hannah vært tenåring nå, men da vi så henne sist under dette svangerskapet til June så var hun maks 10 (om jeg ikke husker feil). Jeg tipper at Gilead er ganske ferskt og med tanke på Jeanin (?) sitt barn og svangerskap så tror jeg vi har fulgt dem i 2-3 år nå. 

I episode 1 i sesong 1, får vi jo vite at Fred og Serena er hennes andre hus hun er i som handmaid. Så det må minst være 3-4 år??

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...