Gå til innhold

KGs fantastiske lesesirkel! Leser nå Markens grøde


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gleder meg til gjensyn med Norwegian Wood. Den boken var mitt første møte med Murakami, som nå er en av mine favorittforfattere! Flere år siden jeg leste den, husker jeg likte den svært godt 😄

Og jeg er SÅ positivt overrasket over Alias Grace. Den er så bra skrevet, og utrolig spennende! Har kommet halvveis, og gleder meg skikkelig til å lese resten 😀

Endret av Angeleye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Angeleye skrev:

Gleder meg til gjensyn med Norwegian Wood. Den boken var mitt første møte med Murakami, som nå er en av mine favorittforfattere! Flere år siden jeg leste den, husker jeg likte den svært godt 😄

Og jeg er SÅ positivt overrasket over Alias Grace. Den er så bra skrevet, og utrolig spennende! Har kommet halvveis, og gleder meg skikkelig til å lese resten 😀

Samme her. Har bare lest en bok av han, for mange år siden, men likte den veldig godt husker jeg. Blir spennende å lese den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet Norwegian Wood på biblioteket i dag. Gleder meg! Har ikke lest noe av ham før ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har påstått to ganger at jeg skal bli med å lese, men sånn gikk det ikke :P

Jeg blir derimot med å lese Norwegian Wood. Skal se om biblioteket her har den inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hentet Norwegian Wood på biblioteket i dag. Gleder meg til gjensymn med boken.  Når er fristen den skal leses til forresten? Greit å vite. Må planlegge litt i denne varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LightBulb

Jeg henger litt etter da jeg kom litt sent i gang med Alias Grace. Måtte lese ferdig en bok for jobb først. 

Nå skal jeg ha ferie så da får jeg forhåpentligvis lest både Alias Grace og Norwegian wood :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg har ikke fått vært på PC-en min på halvannen uke, og da jeg skulle gjøre det på tirsdag så fant jeg tydeligvis ut at man ikke skal sove bort sumarnatta (ho er for ljos til det, då skal vi vandra isaman ute under dei lauvtunge treee) og nå er jeg bortreist (metaforisk!?) igjen så får ikke gjort det så nå misser jeg som leder (Kim Yong Un-style). 

Får ikke tagget dere alle! Kanskje noen andre får det til? Men stor skrift får jeg kanskje til: 

Norwegian Wood - Haruki Murakami: 1.juni - 15.juni

Jeg elsker den! For dere som har Storytel så er den der på engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk visst ikke an å legge til tekst i innlegget etter at jeg hadde tagget.

Men jeg gjorde et forsøk, håper ikke jeg glemte noen. Tok med de som er listet opp i HI pluss en ny fra forrige side.

Selv er jeg ikke helt ferdig med Alias Grace. Jeg liker boka godt så langt, men har ikke hatt så mye tid til å lese, (og jeg renner snart bort!) Starter på neste bok når jeg er ferdig med denne.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdet ennå på med alias grace. Litt for korte frister for min del.. hadde ikke fått med meg hvilken bok vi skulle lese før vi skulle være i gang heller:) hvem er det som velger bøkene btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at vi kan ha litt lenger frist på bøkene  :) Det tar f.eks av og til tid før man får tak i den aktuelle boken. Sånn som nå, står jeg på venteliste på Norwegian Wood. Er ikke ferdig med Alias Grace, men blir ferdig i dag tipper jeg 😊 Hva med å si f.eks 20.juni i stedet på Norwegian Wood?

Bøkene som blir valgt tar vi utgangspunkt i forslagene som kom tidlig i denne tråden. Men tenker vi kan lage en liste over de 3-4 neste bøkene, så man kan planlegge litt, og kanskje få tak i bøkene på forhånd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@tunaen Jeg holder også fremdeles på med Alias Grace. Fristene er fra den forrige sirkelen der vi ble enige om 2 uker på så og så mange sider og 3 uker på så og så mange sider, og så videre. F.eks er Norwegian Wood ganske kort og lettlest og to uker er egentlig mer enn nok, MEN med en gang man henger etter blir det jo litt kjipt og så baller det på seg. 

Det at du ikke har fått med deg boken er min feil. Jeg skulle skrive inn listen her over bøkene fremover for noen uker siden men har bare ikke fått gjort det. Vært bortreist og sånt, uten tilgang til PC og bare mobil blir det litt vanskelig. Som @Angeleye sier er det enklere når man vet 3-4 bøker på forhånd. 

Bøkene er som Angeleye sier basert på forslagene i tråden. Velger en bok fra hver person, jeg kom til at det var like enkelt som å stemme, da en fikk prøve noe helt annet enn man ville valgt selv, og prøver gjerne velge noe som flere uansett har nevnt. Bare kom med forslag du også om du ikke har gjort det allerede. 

Blæ: dårlig ledelse! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 1.6.2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Det gikk visst ikke an å legge til tekst i innlegget etter at jeg hadde tagget.

Men jeg gjorde et forsøk, håper ikke jeg glemte noen. Tok med de som er listet opp i HI pluss en ny fra forrige side.

Selv er jeg ikke helt ferdig med Alias Grace. Jeg liker boka godt så langt, men har ikke hatt så mye tid til å lese, (og jeg renner snart bort!) Starter på neste bok når jeg er ferdig med denne.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

Takk for hjelpen! 

Jeg er litt over halvveis. Og jeg synes liksom jeg har lest et eller annet sted at det er en eller annen romanse inni her (aner ikke hvor jeg har det fra) så jeg går og venter på et eller annet heftig romanse! (For utifra min ide var romanen til og med HEFTIG.) Så jeg har jo laget en hel fantasi om Dr. Jordan og Grace og at han blir superforelsket i henne og alt mulig. Haha! Den som lever får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ta opp litt annen lesing på noen bøker jeg henger bakpå, så jeg står over Norwegian Wood denne gangen, og henger meg på neste måned.

Legger inn mine tanker om Alias Grace i en spoiler-boks :) 4/5 stjerner fra meg

Spoiler

For det første: Det var en fantastisk leseopplevelse! Det eneste som trekker den ned fra en full score er at den ble en smule for lang, noen ting ble litt dratt ut. Det gjelder mest i starten, der kunne det vært en smule bedre pacing for å si det på godt norsk.

Noe som gjorde boka så fascinerende å lese var hvordan den ganske så sakte utfoldet seg i små drypp, vi som lesere er så utrolig uvitende og forvirrede i starten - noe som passer så utrolig bra. For denne historien handler jo så mye om at vi egentlig ikke kan vite helt sikkert hva som har skjedd, og til og med egne erfaringer og minner er ikke til å stole på.

Dr. Jordan synes jeg er fryktelig irriterende og provoserende, men på en god måte hvis det gir mening. Han virker som en troverdig karakter - opptatt av sannhet, vitenskapelige prosesser, fremskritt, på en måte rettferdighet osv. Men han har samtidig en fryktelig usympatisk tankegang når det gjelder vurdering av alle kvinner han kommer i kontakt med, hans assosiasjoner går umiddelbart til det seksuelle og kvinners verdi der, uten at han selv en gang virker klar over det. Absolutt ingen heltekarakter.

Grace er jo en utrolig upålitelig forteller, og hele historien dreier seg på en måte rundt det. Som leser tenkte jeg først at jeg har jo ingen grunn til å tvile på henne, og hun uttrykker seg jo som førsteperson, altså hennes egne tanker. Men så får vi jo vite at hennes egne tanker ikke nødvendigvis er til å stole på. Det er interessant at det kapittelet der vi har muligheten til å få vite mest om hva som har skjedd, hypnoseseansen, er utenfor Graces tanker, så vi har ingen mulighet til å egentlig vite hvor autentisk seansen var. Hva tror dere?

Etter at jeg hadde lest boka fikk jeg meg en skikkelig overraskelse: jeg hadde ikke aning om at den var basert på en ekte sak! Jeg hadde ikke lest noe om boka på forhånd, og det var først i etterordet at det kom frem for meg. Jeg bare antok at avisutklippene innledningsvis også var oppdiktet 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rainstorm skrev:

@tunaen Jeg holder også fremdeles på med Alias Grace. Fristene er fra den forrige sirkelen der vi ble enige om 2 uker på så og så mange sider og 3 uker på så og så mange sider, og så videre. F.eks er Norwegian Wood ganske kort og lettlest og to uker er egentlig mer enn nok, MEN med en gang man henger etter blir det jo litt kjipt og så baller det på seg. 

Det at du ikke har fått med deg boken er min feil. Jeg skulle skrive inn listen her over bøkene fremover for noen uker siden men har bare ikke fått gjort det. Vært bortreist og sånt, uten tilgang til PC og bare mobil blir det litt vanskelig. Som @Angeleye sier er det enklere når man vet 3-4 bøker på forhånd. 

Blæ: dårlig ledelse! :(

Neida, er ikke dårlig ledelse, bare litt forvirring ute og går 😄

Er nok det at jeg ble hengende etter. Tok lang tid før jeg fikk Copperfield, bare fem dager før vi skulle vøre ferdig. Så bestilte jeg alias grace noen dager etter at vi skulle begynne å lese den. 

Bor nesten tre timer fra nærmeste store bibliotek, og de fleste bøkene blir bestilt på fjernlån derifra, så tar 2-3 dager å få de. Biblioteket her er bittelite 😛

ons sirkel! Men skal stikke oc bestille neste bok i dag, så har jeg den før fredag forhåpentligvis. 😃 

greiy hvis vi forlenger fristen, men ingen krise hvis ikke. Har sett serien, så ingen spoilere for min del 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å heller ta meg god tid til å bli ferdig med Alias Grace, enn å skynde meg for å rekke å lese Norwegian Wood. Derfor dropper jeg den og blir heller med fra neste bok igjen. ☺️ (Jeg havnet nemlig veldig på etterskudd.)

Når jeg er helt ferdig med Alias Grace skal jeg gi den en vurdering!

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

@LightBulb @Vampyrina @tunaen @Angeleye @-lykke- @Elaine Marley @SoWhat? @Thildamor @Lill3My @Kalevala @blåtimen @Senil @Mammabamma @Sequel @Husmusa70 @Anomalisa @alli634 @Katten.2.0 @Librarian @calavi @Anna Maria @Leselusa

Hei, første gang på dataen min på snart tre uker, så her er endelig en skikkelig oppdatering. Bøkene vi skal lese fremover er basert på deres forslag her i tråden, jeg har prøvd å velge en fra hver, og variere mellom ulike sjangre fra gang til gang, eller at det ikke blir f.eks mye det samme etter hverandre. 

Norwegian Wood utsatte jeg fristen på med en uke, slik at flere skulle komme seg gjennom den, den er virkelig å anbefale! 

Nå leser vi:

  • Norwegian Wood - Haruki Murakami, 1.juni - 22.juni

Kommende bøker: 

  • Markens grøde - Knut Hamsun, 22.juni - 6.juli
  • Kraften - Naomi Alderman, 6.juli - 20.juli
  • Svøm med dem som drukner - Lars Mytting, 20.juli - 10.august
  • 1984 - George Orwell, 10.august - 24.august
  • Bli hvis du kan. Reis hvis du må. - Helga Flatland, 24.august - 7.september
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Er det noen som leser Norwegian Wood? 

Jeg er så utrolig fascinert av den boka. Jeg synes selve historien er forferdelig snodig, men den er så ekte. Murakami er en helt fantastisk forfatter. Jeg har lenge tenkt at jeg ville lese noe av ham, og tenkte da spesielt på 1Q84, men dette er en veldig fin og lettlest intro. Han skriver om ekte mennesker. Jeg lar meg sjokkere og rive med av hva karakterene gjør, de snakker ikke som bokkarakterer men mennesker. Det er så enkelt, rett frem, og jeg ler av dem. De bare lever livene sine, med all sin ungdommelige angst. Det er rart å tenke på at vi alle har like mye liv, og alle har vi hver vår fullendte historie med mangler og feil og oppturer og nedturer. Så utrolig spennende! Og Murakami får meg virkelig til å føle at jeg får innblikk i disse menneskene sine liv. Det føles så ærlig rett og slett, selv om det er fiksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

Må si at det ikke var helt for meg Norwegian wood. Synes den var kjedelig. Han fanget ikke meg med sin skrivemåte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Wood er fantastisk! Har lest alt av Murakami og dette er ikke hans beste, synes jeg men gleder meg uansett til å lese den på nytt nå 😄

 

Til de av dere som bruker Storytel kan jeg forresten nevne at lydbokversjonen av denne boka er tipp-topp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...