Gå til innhold

KGs fantastiske lesesirkel! Leser nå Markens grøde


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Forresten! Jeg tenkte egentlig å utsette neste bok til neste fredag i stedet for nå 11. mai, men siden det virker som en del uansett gir seg på den vi har nå, vet jeg ikke om vi skal utsette det, eller ikke? 

Neste bok er 

Alias Grace av Margaret Thatcher. 

Spoiler

Atwood! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter også med å lese den, er mest pliktlesing for tiden. Så er gjerne med på å bare starte en ny bok (men kommer til å gjøre meg ferdig med David Copperfield sånn etterhvert!).

Alias Grace har stått på leselisten min lenge, så det blir kjekt å lese den :)

Endret av Angeleye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å utsette neste bok, da jeg fortsatt henger med på Copperfield. Det går tregt, men 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til Alias Grace :nori:

Edit: jeg smugstartet og er usikker på om jeg gleder meg likevel :fnise:  Vet ikke om det er lesestemmen i lydboken eller selve boka, men jeg syns denne boka er like tung og krevende som David Copperfield.

Jeg syns serien var fantastisk, men det er jo en veldig sær greie syns jeg. Man må liksom være i humør til det. Og sånn på våren i sola er ikke da jeg oftest er i humør til den slags :P

Endret av blåtimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rainstorm skrev:

Haha! :laugh:

Uff! Jeg har litt samme følelse. I begynnelsen var jeg mer sånn "Jammen godt jeg ikke er 13 lenger" og lot meg virkelig fascinere og glede over historien etter hvert, det er jo litt av et liv Dickens har levd (i den grad dette er selvbiografisk)! Men nå begynner jeg å tenke at jeg hadde noen gode poenger som 13-åring likevel! For jeg har det litt som deg at jeg "lider" meg videre litt pga plikt og denne lesesirkelen, og jeg mister litt leselysten på andre bøker også, og det er jo det ikke verdt sånn egentlig! Men jeg vil ikke gi opp heller! Men skjønner godt at du endte på den løsningen, jeg er jo helt enig med deg bøker skal være noe positivt! Så hvorfor klarer jeg ikke å bite i det sure eplet og gi meg da? Huff. 

Har det ofte slik med andre bøker, at jeg vurderer å gi meg men d er sjelden jeg gjør det. Denne er imidlertid så lang at jeg ikke orket bruke mer tid på den. Samtidig synes jeg det er dumt av meg å gi opp nettopp frodi jeg allerede har brukt så mye tid på den, og ikke minst fordi det er en klassikeryav den typen je føler man burde ha lest... :-p

det hender sjeldnere og sjeldnere at jeg legger fra meg bøker, mye fordi jeg velger bok etter eget humør og lyst. Noen gager vil jeg ha en tjukk bok og bruke lang tid på, andre ganger vil jeg ha noe kort og lettlest, andre ganger spenning og krim, eller kjærlighet og kliss...ergo var jeg kanskje rett og slett ikke i "riktig" humør for denne boka akkurat nå

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er redd det eneste jeg kommer til å sitte igjen med etter å ha lest David Copperfield, er følelsen av å være altfor sta og pliktoppfyllende. For som andre har nevnt føles det som en plikt og ingenting annet nå. Jeg skal fulløre, men jeg måtte bare få det ut her i en miniutblåsning.

Hva det er jeg ikke liker, er jeg usikker på. Men det kan ha noe med at det skjer litt for lite og litt for mye på én gang, og at det er så gammeldags og rett og slett ikke så veldig interessant. I starten var jeg nysgjerrig på hva slags liv han har levd, hva vi ville få vite om reisen hans og menneskene han møtte på den. Men nå gleder jeg meg til hvert kapittel er ferdig i håp om at neste kapittel blir litt bedre. Huff, så negativ. :fnise:

Når det gjelder Steerforth så fikk jeg også et dårlig inntrykk av han i starten av boka. Jeg likte han ikke i det hele tatt. Jeg lurte på om det var David som var naiv eller jeg som var kritisk, eller hva det var. Men det overrasket meg uansett hvor gledelig et gjensyn det ble og hvor alle tiders han plutselig fremsto da de møttes igjen.

Er det kanskje noe med bøker som dette. At man kan få med seg handlingen, men hvis man ikke reflekterer noe over det mellommenneskelige og eventuelle endringer i hvordan de ulike personene fremstår fra gang til gang, så går man glipp av noe? Jeg vet ikke, men det føles sånn for en ikke-så-veldig-dreven-leser. Det siste der er jeg ikke så flink til.

Jeg kan vel forresten innrømme det først som sist: Siden jeg hverken visste hva boka handlet om eller noe som helst om livet til Charles Dickens, så trodde jeg boka skulle handle om en "tryllekunstner". For omtrent hver nye hendelse har jeg tenkt: "Nå da? Blir han introdusert for magiens verden nå?" Ha ha. Det har jeg gitt litt opp. (Jeg er overhodet ikke fan av "trylling" og den slags, så det er ikke sånn at jeg stadig blir skuffa, altså.) Men jeg lurer jo litt på hvorfor vår tids illusjonist David Copperfield tok akkurat det navnet. (Sitter det noen som har lest ferdig boka og humrer litt nå, fordi jeg skulle bare visst hva jeg har i vente? Hehe.)

Dette ble mye. Kan hende det ble ekstra mye fordi så lenge jeg skriver her slipper jeg å lese.

Mine siste ord for denne gang får bli at jeg er glad for at det ikke var noen opptakskrav for å få delta i denne lesesirkelen.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg trodde jeg skulle være med å lese David Copperfield, men måtte rett og slett innse at det ikke gikk nå. Jeg kommer garantert til å lese den senere, men ser for meg at jeg må ha litt mer fokus enn jeg har nå med eksamener og arbeidskrav.

Jeg har også utrolig lyst til å lese Alias Grace, men får ikke begynt på denne om vi skal begynne nå på fredag. Så får se hvordan det blir.

Mulig jeg må vente til neste bok etter der igjen. Litt synd, men må nesten prioritere eksamener nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

Alias Grace er lastet ned. Er vist kun som lydboknpå storytel og kun 3 timer lang. Så da er den nok alt ferdig i natt. 

Mange gode tips er jeg selv ikke har lest. Så tusen takk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Senil skrev:

Alias Grace er lastet ned. Er vist kun som lydboknpå storytel og kun 3 timer lang. Så da er den nok alt ferdig i natt. 

Mange gode tips er jeg selv ikke har lest. Så tusen takk😁

Da er det ikke hele boka for min lydbok er på 20 timer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
Akkurat nå, blåtimen skrev:

Da er det ikke hele boka for min lydbok er på 20 timer :P

Hmm. På storytel? Finner kun 1 utgave der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Senil skrev:

Hmm. På storytel? Finner kun 1 utgave der.

Nei, jeg bruker NLB/lydhør :) Den fysiske boka er på 470 sider og det er umulig gjort på 3 timer lydbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
3 minutter siden, blåtimen skrev:

Nei, jeg bruker NLB/lydhør :) Den fysiske boka er på 470 sider og det er umulig gjort på 3 timer lydbok.

Da må det nok en bibliotektur til her. Ser det står forkortet utgave på storytel😊

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Senil skrev:

Da må det nok en bibliotektur til her. Ser det stårforkortet utgave på storytel😊

Ah, kanskje det hadde vært noe for meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
13 minutter siden, Senil skrev:

Alias Grace er lastet ned. Er vist kun som lydboknpå storytel og kun 3 timer lang. Så da er den nok alt ferdig i natt. 

Mange gode tips er jeg selv ikke har lest. Så tusen takk😁

Den versjonen Storytel har er abridged,  altså den er forkortet (er det et ord?). 

 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd det eneste jeg kommer til å sitte igjen med etter å ha lest David Copperfield, er følelsen av å være altfor sta og pliktoppfyllende. For som andre har nevnt føles det som en plikt og ingenting annet nå. Jeg skal fulløre, men jeg måtte bare få det ut her i en miniutblåsning.

Hva det er jeg ikke liker, er jeg usikker på. Men det kan ha noe med at det skjer litt for lite og litt for mye på én gang, og at det er så gammeldags og rett og slett ikke så veldig interessant. I starten var jeg nysgjerrig på hva slags liv han har levd, hva vi ville få vite om reisen hans og menneskene han møtte på den. Men nå gleder jeg meg til hvert kapittel er ferdig i håp om at neste kapittel blir litt bedre. Huff, så negativ. :fnise:

Når det gjelder Steerforth så fikk jeg også et dårlig inntrykk av han i starten av boka. Jeg likte han ikke i det hele tatt. Jeg lurte på om det var David som var naiv eller jeg som var kritisk, eller hva det var. Men det overrasket meg uansett hvor gledelig et gjensyn det ble og hvor alle tiders han plutselig fremsto da de møttes igjen.

Er det kanskje noe med bøker som dette. At man kan få med seg handlingen, men hvis man ikke reflekterer noe over det mellommenneskelige og eventuelle endringer i hvordan de ulike personene fremstår fra gang til gang, så går man glipp av noe? Jeg vet ikke, men det føles sånn for en ikke-så-veldig-dreven-leser. Det siste der er jeg ikke så flink til.

Jeg kan vel forresten innrømme det først som sist: Siden jeg hverken visste hva boka handlet om eller noe som helst om livet til Charles Dickens, så trodde jeg boka skulle handle om en "tryllekunstner". For omtrent hver nye hendelse har jeg tenkt: "Nå da? Blir han introdusert for magiens verden nå?" Ha ha. Det har jeg gitt litt opp. (Jeg er overhodet ikke fan av "trylling" og den slags, så det er ikke sånn at jeg stadig blir skuffa, altså.) Men jeg lurer jo litt på hvorfor vår tids illusjonist David Copperfield tok akkurat det navnet. (Sitter det noen som har lest ferdig boka og humrer litt nå, fordi jeg skulle bare visst hva jeg har i vente? Hehe.)

Dette ble mye. Kan hende det ble ekstra mye fordi så lenge jeg skriver her slipper jeg å lese.

Mine siste ord for denne gang får bli at jeg er glad for at det ikke var noen opptakskrav for å få delta i denne lesesirkelen.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

Haha,  dette fikk meg til å trekke på smilebåndet! Vi er så like! Og du, det ER opptakskrav i lesesirkelen! :ohmy: og du består med glans kjære! :)

Jeg tok meg selv i å tenke "hvis jeg dør nå, så er det ikke så ille, da slipper jeg i alle fall å lese ferdig denne boken" ... :fnise: er det mulig? Det blir jo nærmest en tvangspreget pliktoppfyllende-het når man da likevel fortsetter! Jeg leste Ute av verden av Knausgård som er ca. like lang, og da var det sånn "åh gleder meg til å kjøre og gå tur for da kan jeg høre!" og brukte alle små ledige pauser til å høre om så bare noen minutt. Nå derimot ... og jeg forstår heller ikke hva det egentlig er som er problemet. For jeg liker det jo, en del av meg liker det helt faktisk, men så er det en annen del av meg der hjernecellene mine tar selvmord i hopetall hver gang jeg setter den på. 

Steerforth, fremdeles! Han gir meg en ekkel følelse. Copperfield er for naiv, for godtroende. Og det er jo selvsagt preget av hans unge alder, men blæ! Men jeg kan like at jeg lar meg provosere. Når jeg tenker og vurderer og dømmer så skaper i det minste boken følelser i meg. Det er så jævlig tragisk egentlig og jeg er supertakknemlig for å leve i en tid der jeg ikke blir tvunget inn i ekteskap med menn jeg absolutt ikke liker. Ja, iden vi lever i nå er vanskelig og jeg synes helt ærlig at mye er dritt, liksom presset om å få til mye og prestere, og valgfriheten er så stor at vi blir handlingslammet i møtet med alle mulighetene, men takk og lov at jeg har en annen mulighet enn å bli tvangs- pliktgiftet bort til et (søtt og godt og vakkert) brødhue! Jeg fant en quote (eller avsnitt) som jeg likte fantastisk godt da: 

Sitat

Emily gråter og har skyldfølelse (antar jeg) og sier noe om at hun ikke er god nok i sin kjærlighet til Ham. Han ber henne om å ikke gråte for hun er mer enn god nok mener han. Emily klarer ikke ta det til seg og fortsetter bare å gråte. "'I try your love too much. I know I do!' she sobbed. 'I' often cross to you, and changeable with you, when I ought to be far different. You are never so to me. Why am I ever so to you, when I should think of nothing but how to be grateful and to make you happy!' 'You always make me so' said Ham, 'my dear! I am happy in the sight of you. I am happy, all day long, in the thoughts of you.' 'Ah, that's not enough!' she cried. 'That is because you are good; not because I am ...'" 

Tanken på at de gode tingene vi ser i andre ikke nødvendigvis handler om det gode i den andre men våre egne gode ting. At Ham elsker Emily er ikke nødvendigvis fordi hun alltid er så god, men fordi Ham selv er god og en som ser det gode. Hva man ser er i øyet på den som ser. Og det betyr at selv i en grusom verden, der mennesker behandler oss som dritt så kan vi gjøre noe med det vakre inni oss selv slik at vi ser det gode rundt oss. Elns. 

Så det er jo gode ting med boken, men den gjør meg så: !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt Alias Grace fra biblioteket nå. Bacheloren min skal leveres om en uke, så da begynner jeg nok å lese da, gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg slenger meg med her jeg også, men hvor lang tid er det vi har på oss til å lese Alias Grace?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Rainstorm, det ble jeg glad for å høre!

Nå er jeg kjapt innom (i motsetning til i går har jeg så vidt tid til å skrive nå, må jo leseleselese) fordi jeg lurer på om vi har ut dagen i morgen?

Boka har blitt litt bedre, synes jeg, Steerforth drittsekk. Gleder meg til å sjekke ut den siden @Lill3My tipset om! Det tenkte jeg på i går også, at jeg gleder meg til å lese der når jeg er ferdig med boka. Derfor misliker jeg tydeligvis ikke absolutt alt med den, bare det å lese når det blir tungt og kjedelig.

Litt rant, men jeg har null sjanse til å bli ferdig innen midnatt, altså.  Om jeg begynner på neste bok én dag etter resten dersom fristen er midnatt, gjør ikke så mye, håper jeg.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, @Rainstorm, det ble jeg glad for å høre!

Nå er jeg kjapt innom (i motsetning til i går har jeg så vidt tid til å skrive nå, må jo leseleselese) fordi jeg lurer på om vi har ut dagen i morgen?

Boka har blitt litt bedre, synes jeg, Steerforth drittsekk. Gleder meg til å sjekke ut den siden @Lill3My tipset om! Det tenkte jeg på i går også, at jeg gleder meg til å lese der når jeg er ferdig med boka. Derfor misliker jeg tydeligvis ikke absolutt alt med den, bare det å lese når det blir tungt og kjedelig.

Litt rant, men jeg har null sjanse til å bli ferdig innen midnatt, altså.  Om jeg begynner på neste bok én dag etter resten dersom fristen er midnatt, gjør ikke så mye, håper jeg.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

Jeg har også lyst til å lese ferdig copperfield først. Jeg har litt under 200 sider igjen. Den tar seg opp innimellom 😃😃😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg akkurat ferdig med boka, endelig!

For en kamp det har vært å komme gjennom den, det tok jo aldri slutt.

Vet liksom ikke hva mer jeg skal skrive akkurat nå om hva jeg tenker om den. Ble nesten helt utslitt, jeg.

Jeg skal gi neste bok en sjanse også, men jeg tror ikke jeg kommer til å presse meg gjennom den dersom den blir veldig tung og kjedelig, sånn som jeg har gjort med David Copperfield, for det ble litt for mye tvangspreget pliktoppfyllende-het.

-Vilde :ac:

Anonymkode: 62675...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...