Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er en av bivirkningene at morfin/ morfinpreparater ikke har noen virkning? Så hvis man kommer ut for en akutt ulykke eller lignende så vil man ikke bli smertelindret? 

Anonymkode: 2703a...26f

Oi, det hørtes skummelt ut.. 

Selv har jeg opplevd at alkohol har lite eller ingen innvirkning på meg lengre, blir bare altfor mett i magen. 

Anonymkode: 23d25...a01

Skrevet
23 hours ago, RunRuby said:

Jeg vil advare mot én ting,man kan gå inn i en depresjon på Mysimba,så følg litt med. Jeg sliter med psyken fra før,men den siste tida på Mysimba drev meg ned i mørkeste dypet,alt var svart. Helt ekstremt jævlig. De bivirkningene jeg fikk i starten kunne jeg leve med en stund,som kvalme og huepine,men jeg måtte slutte etter ca 1 1/5 mnd på grunn av psyken,og det ble mye bedre nesten umiddelbart. Jeg angrer ikke,for jeg trengte å gå ned de kg jeg gikk ned,men vil gjerne be folk som prøver de for første gang om å være obs ❤

Helt riktig det du sier. Er derfor man egentlig ikke skal få mysimba hvis man sliter psykisk. Men hvis man aldri har nevnt det for fastlegen er jo ikke det noe de alltid tenker på kanskje. 

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Er en av bivirkningene at morfin/ morfinpreparater ikke har noen virkning? Så hvis man kommer ut for en akutt ulykke eller lignende så vil man ikke bli smertelindret? 

Anonymkode: 2703a...26f

Ja. Et av virkestoffene, Naltrekson er en antagonist for opioid-reseptorer, og brukes ofte for avvenning. Derfor fungerer bare paracet eller ibux som smertestillende. Ren Naltrekson har en halveringstid på 4 timer tror jeg, så hvis du er utfor en ulykke burde du få virkning av morfin relativt rask så lenge du ikke lenger tar medisinene. Leger burde også ha en oversikt over hvilke tabletter du tar, så hvis morfin ikke fungerer får du nok noe annet. Før operasjoner ble man seponere et par dager i forveien, fikk jeg beskjed om. 

• Nyttig 2
Skrevet

Er det andre som sliter med munntørrhet? Fører det til mye hull i tennene?

Skrevet

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men prøver likevel:

Hva er oddsen for å få dette på resept om en er normalvektig? Jeg er 170 høy og 63 kilo, men vil gjerne ned 5 kilo til og de 'sitter fast'. Merker at dette går utover psyken min og jeg har historikk med spiseforestyrrelse. Er det slik at det er noe mulighet for meg å kunne få det på resept eller må en ha høy bmi?

Anonymkode: d1f99...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er oddsen for å få dette på resept om en er normalvektig? Jeg er 170 høy og 63 kilo, men vil gjerne ned 5 kilo til og de 'sitter fast'. Merker at dette går utover psyken min og jeg har historikk med spiseforestyrrelse. Er det slik at det er noe mulighet for meg å kunne få det på resept eller må en ha høy bmi?

Ingen seriøs lege vil gi deg dette på resept. 

Anonymkode: b7dd6...71f

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen sjanse.

Anonymkode: bb8e7...49e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/27/2022 at 10:02 AM, Kalea said:

Er det andre som sliter med munntørrhet? Fører det til mye hull i tennene?

Munntørrhet er vanlig. Hos meg holder det å drikke vann, men legen min var veldig på at jeg skulle slutte og bytte til Saxenda hvis det ikke ble bedre. Munntørrhet kan føre til hull i tennene ja, hvis man ikke passer på å pusse godt. Finnes heldigvis tabletter osv på apoteket. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre har skrevet er det nok liten sjanse for at du får resept. Spesielt siden personer med dårlig psyke og tidligere spiseforstyrrelser helst ikke skal ta disse tablettene. Med en BMI mellom 27-30 må man ha en eller flere vektrelaterte risikofaktorer for å få hvit resept (som forresten koster 1200kr/mnd). 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, GRP said:

Som andre har skrevet er det nok liten sjanse for at du får resept. Spesielt siden personer med dårlig psyke og tidligere spiseforstyrrelser helst ikke skal ta disse tablettene. Med en BMI mellom 27-30 må man ha en eller flere vektrelaterte risikofaktorer for å få hvit resept (som forresten koster 1200kr/mnd). 

Enig her, jeg må ned fra 95 til 90 for å kunne starte med IVF. Er 164 og fikk det ikke på blå resept for i følge legen min har det ikke vits å prøve engang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde allerede frikort når jeg fikk godkjent Mysimba i fjor, så jeg har ikke betalt noe for uthenting foreløpig. Nå har jeg jo ikke frikort lengre, og må snart hente ut ny pakke - er det lov å spørre hva andre betaler ved uthenting på blåresept? 😅
Har forsøkt å søke på nett, men er så villedende der føler jeg. Skulle f.eks sjekke pris på de smertestillende tablettene hunden av og til får, og kom frem til at de kosta 1047,- per pakke. Men så kom jeg på apoteket, og da kosta den halvparten. Stor lettelse, men på grunn av dette greier jeg ikke helt å stole på prisene jeg får når jeg googler pris på Mysimba heller. 

Skrevet
On 3/2/2022 at 8:47 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde allerede frikort når jeg fikk godkjent Mysimba i fjor, så jeg har ikke betalt noe for uthenting foreløpig. Nå har jeg jo ikke frikort lengre, og må snart hente ut ny pakke - er det lov å spørre hva andre betaler ved uthenting på blåresept? 😅
Har forsøkt å søke på nett, men er så villedende der føler jeg. Skulle f.eks sjekke pris på de smertestillende tablettene hunden av og til får, og kom frem til at de kosta 1047,- per pakke. Men så kom jeg på apoteket, og da kosta den halvparten. Stor lettelse, men på grunn av dette greier jeg ikke helt å stole på prisene jeg får når jeg googler pris på Mysimba heller. 

Koster ca. 450 på blå. Men forbruk for 3 måneder overskrider ikke 520 kroner. Men vet ikke om man må ta ut fra samme resept, eller om det også fungerer med 2 resepter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
GRP skrev (17 timer siden):

Koster ca. 450 på blå. Men forbruk for 3 måneder overskrider ikke 520 kroner. Men vet ikke om man må ta ut fra samme resept, eller om det også fungerer med 2 resepter. 

Åh, tusen takk for svar! 🥰

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg har nettopp begynt på opptrapping, jeg lurer på spiser dere som vanlig? Når merket dere at vekten gikk ned? Jeg har ikke så mye bivirkninger men jeg føler at jeg har en slik sult følelse i maven hele tiden, er dette normalt?

Er det noe dere har kuttet ut? Eller lever dere som vanlig?

Mvh 

Nina Winger Sørum 

Skrevet
6 hours ago, Nina Winger Sørum said:

Hei, jeg har nettopp begynt på opptrapping, jeg lurer på spiser dere som vanlig? Når merket dere at vekten gikk ned? Jeg har ikke så mye bivirkninger men jeg føler at jeg har en slik sult følelse i maven hele tiden, er dette normalt?

Mvh 

Nina Winger Sørum 

Spiste som vanlig, men mye mindre. Var også en del jeg ikke lenger hadde lyst på. Fikk jeg lyst på noe usunt holdt det med en liten bit (1 sjokoladerute e.l.): måtte bare få smaken i munnen. Men så stoppet det opp på mysimba, selv om jeg nå har begynt å trene hver morgen. Tror jeg rett og slett spiste for lite. Et tips er å ikke glemme mellommåltider. Nå skal jeg hente ut Saxenda og se om det fungerer bedre. Lykke til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nina Winger Sørum skrev (17 timer siden):

Mvh 

Nina Winger Sørum 

Jeg begynte lørdag 18/6. 

Har endret kostholdet på samme måte som jeg hadde gjort om jeg kun skulle telle kalorier, men jeg teller ikke nå, bare begrenser meg. 
Gikk ned 1,2 kg første uka.  
Merker ingen virkning ennå (1+1) så håper det bedrer seg på lørdag når jeg øker til 2+1 for jeg tenker konstant på mat og har mest lyst å trykke i trynet hele tiden 🙈Tror ikke jeg har fått noe særlig bivirkninger heller, men mensen varte en uke lenger enn den skulle. 

Anonymkode: 518de...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket virkning med én gang, men bivirkningene gjorde at jeg ikke klarte å fortsette. 

Anonymkode: bb8e7...49e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på Ozempic i går. Noen som har prøvd det?

Anonymkode: c35d8...db3

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har akkurat begynt på mysimba. 
lurer på hvilken effekt dere som nå har gått på det en stund har hatt? Går dere fortsatt på pillene og hvor mye har dere gått ned siden dere begynte på de? 

Anonymkode: 7ecbd...fb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har akkurat begynt på mysimba. 
lurer på hvilken effekt dere som nå har gått på det en stund har hatt? Går dere fortsatt på pillene og hvor mye har dere gått ned siden dere begynte på de? 

Anonymkode: 7ecbd...fb7

Jeg har kommet opp i 2+2 nå men merker ingen virkning dessverre. Håper jeg får bytte til saxenda når jeg skal til legen i august. 

Anonymkode: 518de...d6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...