Gå til innhold

Stusselig servering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går, påskeaften, ble vi invitert til svigermor på middag. Hadde ikke de største forventinger, da hun ikke er noen racer på kjøkkenet... Fikk servert karbonader fra butikken med ertestuing fra pose. Desserten kom også fra boks. Kaffe hadde hun glemt å kjøpe, da hun ikke drikker det selv. Jeg sier selvsagt ikke et ord om det til noen i det virkelige liv, men må innrømme at jeg ble ganske skuffet over innsatsen. Får alltid servert hverdagsmat av enkleste sort om vi kommer en lørdag eller søndag, men akkurat påskeaften hadde jeg håpet hun gjorde seg litt mer flid:( Andre enn meg som hadde blitt litt pittelitt skuffet her?  

Anonymkode: 757c3...c2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå buhu karbonader fra butikken og dessert som ikke er hjemmelaget? Nei huff ovn huff. 

 

Anonymkode: 61e75...fbc

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg ville jeg vært kjempeskuffet inni meg. Mat er så viktig for meg, det er noe vi bruker mye tid og energi på. Et slikt måltid er bare bortkastet på alle mulige måter. 

Men, jeg har etterhvert innsett at alle ikke har samme interesse for mat, og jeg ikke kan legge mine krav og ønsker over på andre. Så jeg tar i mot invitasjoner, og spiser det som blir servert. Og fokuserer heller på at selskapet er det viktigste. 

Men hadde jeg visst at maten var på det nivået du her beskriver, på en slik kveld, ville jeg nok vridd invitasjonen tilbake. Og heller disket opp med en flott påskemiddag hjemme. Ofte er det vinn-vinn. Da personer med manglende interesse for mat heller ikke har det største ønske om å stå på kjøkkenet, selv den tiden det tar å røre sammen halvfabrikata. 

Anonymkode: a28f8...a86

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær glad du har en svigermor, og ta til takke med det du får. Alt man får seg til å sutre over. 

Anonymkode: e224b...c28

Tar vel til takke med det jeg får, spiser opp maten min og takker for nydelig mat.  Klager da ikke annet enn anonymt her på KG, men du har kanskje aldri noen følelser eller tanker som ikke er hundre prosent "edle"? Det er normal folkeskikk å være takknemlig for det man får, men det er da også ganske normalt å gjøre en liten innsats når du ber folk hjem til deg i høytiden.... Tenker jeg da. 

Anonymkode: 757c3...c2b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun gjorde tydeligvis så godt hun kunne. Hun hadde kjøpt både middag og dessert. Alle er ikke like flinke på kjøkkenet. Syns du virker litt frekk.

Anonymkode: 67c2e...301

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun gjorde tydeligvis så godt hun kunne. Hun hadde kjøpt både middag og dessert. Alle er ikke like flinke på kjøkkenet. Syns du virker litt frekk.

Anonymkode: 67c2e...301

Fordi jeg ble litt skuffet inni meg så er jeg frekk? Skriver jo at jeg ikke ville sagt noe om dette hverken til henne, venner eller familie og at jeg alltid roser maten hennes.

 

Anonymkode: 757c3...c2b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ble litt skuffet inni meg så er jeg frekk? Skriver jo at jeg ikke ville sagt noe om dette hverken til henne, venner eller familie og at jeg alltid roser maten hennes.

 

Anonymkode: 757c3...c2b

Du må jo være veldig skuffet siden du lager en tråd om det her inne. Sett pris på samværet i stedet. 

Anonymkode: e224b...c28

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonader fra butikken? Hva skulle hun gjort da, slaktet selv? 

Anonymkode: c8393...dd1

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt ganske skuffa, men som deg hadde jeg bare takket pent for maten. God mat betyr veldig mye, og for meg er mat en stor del av høytidene, og i min familie kommer vi sammen rundt mye og GOD mat. Det trenger ikke være avansert, men hjemmelaget er definitivt å foretrekke. Det er lov å bli skuffet, jeg tolker det som om du har litt dårlig samvittighet for det... Og det tenker jeg du ikke trenger å ha da du har folkeskikk nok til å holde det for deg selv:) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun gjorde tydeligvis så godt hun kunne. Hun hadde kjøpt både middag og dessert. Alle er ikke like flinke på kjøkkenet. Syns du virker litt frekk.

Anonymkode: 67c2e...301

Hvem har noensinne trodd at alle er like flinke? Aldri.

Anonymkode: 79967...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karbonader fra butikken? Hva skulle hun gjort da, slaktet selv? 

Anonymkode: c8393...dd1

Man lager de selv av karbonadedeig, eller man kjøper i pose fra butikken:-) Og nei, det er ikke vanskelig, ganske sikker på at tiåringen min hadde fikset det. Det handler bare om å gidde. 

 

Anonymkode: 757c3...c2b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karbonader fra butikken? Hva skulle hun gjort da, slaktet selv? 

Anonymkode: c8393...dd1

Man kjøper karbonadedeig, og blander inn bindingsstoffer og ønsket krydder? Ti ganger sunnere, og ti ganger bedre smak. Og tar jo virkelig maks 10 minutter mer. 

Tilsvarende med ertestuing... Erter+smør i kaserollen. Hell i litt fløte, stavmikser. Så har du et produkt som både smaker godt, og har næringsstoffer. Anslår 2 minutter mer enn å lage fra pose. 

Ikke at jeg hadde servert dette påskeaften. Det er rask og sunn hverdagsmat. 

Anonymkode: a28f8...a86

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun ikke er så flink med mat. Jeg tror hun gjør så godt hun kan. Jeg hadde selv fått litt prestasjonsangst om jeg hadde hatt en svigerdatter som hadde hatt så store krav/forventninger i matveien når hun kom til meg. En dag kanskje hun slutter å be dere, er det bedre synes du? Du har 364 dager igjen av året der du kan diske opp med din egen gourmetmat. Er jo ikke akkurat bikkjemat dere fikk servert da. 

Anonymkode: e224b...c28

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kjøper karbonadedeig, og blander inn bindingsstoffer og ønsket krydder? Ti ganger sunnere, og ti ganger bedre smak. Og tar jo virkelig maks 10 minutter mer. 

Tilsvarende med ertestuing... Erter+smør i kaserollen. Hell i litt fløte, stavmikser. Så har du et produkt som både smaker godt, og har næringsstoffer. Anslår 2 minutter mer enn å lage fra pose. 

Ikke at jeg hadde servert dette påskeaften. Det er rask og sunn hverdagsmat. 

Anonymkode: a28f8...a86

Så flott at du er så flink. 

Anonymkode: e224b...c28

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går, påskeaften, ble vi invitert til svigermor på middag. Hadde ikke de største forventinger, da hun ikke er noen racer på kjøkkenet... Fikk servert karbonader fra butikken med ertestuing fra pose. Desserten kom også fra boks. Kaffe hadde hun glemt å kjøpe, da hun ikke drikker det selv. Jeg sier selvsagt ikke et ord om det til noen i det virkelige liv, men må innrømme at jeg ble ganske skuffet over innsatsen. Får alltid servert hverdagsmat av enkleste sort om vi kommer en lørdag eller søndag, men akkurat påskeaften hadde jeg håpet hun gjorde seg litt mer flid:( Andre enn meg som hadde blitt litt pittelitt skuffet her?  

Anonymkode: 757c3...c2b

Virkelig?! Hva er galt med karbonader og ertestuing? Må da ikke være hjemmelaget for å være godt? Og de fleste desserter er vel ferdig kjøpt? Jeg serverer alltid ferdig kjøpt dessert. Freia sjokolade mousse og piano vaniljesaus er alltid en slager og folk spiser både 2 og 3 porsjoner. Ikke alle er like flinke til og lage mat eller liker å stå på kjøkkenet å kokkelere. Vær glad du blir invitert på middag du. Jeg hadde ikke giddet invitere deg hvertfall.

Anonymkode: 5e49a...437

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som deg ville jeg vært kjempeskuffet inni meg. Mat er så viktig for meg, det er noe vi bruker mye tid og energi på. Et slikt måltid er bare bortkastet på alle mulige måter. 

Men, jeg har etterhvert innsett at alle ikke har samme interesse for mat, og jeg ikke kan legge mine krav og ønsker over på andre. Så jeg tar i mot invitasjoner, og spiser det som blir servert. Og fokuserer heller på at selskapet er det viktigste. 

Men hadde jeg visst at maten var på det nivået du her beskriver, på en slik kveld, ville jeg nok vridd invitasjonen tilbake. Og heller disket opp med en flott påskemiddag hjemme. Ofte er det vinn-vinn. Da personer med manglende interesse for mat heller ikke har det største ønske om å stå på kjøkkenet, selv den tiden det tar å røre sammen halvfabrikata. 

Anonymkode: a28f8...a86

Er et slikt måltid bortkastet? Jeg elsker Gilde dine karbonader og ferdig laget ertestuing. Mye bedre enn jeg får til selv. Også har jeg Toro brun saus med løk til. Tenke seg til. For meg smaker det godt 😊

Anonymkode: 5e49a...437

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er et slikt måltid bortkastet? Jeg elsker Gilde dine karbonader og ferdig laget ertestuing. Mye bedre enn jeg får til selv. Også har jeg Toro brun saus med løk til. Tenke seg til. For meg smaker det godt 😊

Anonymkode: 5e49a...437

For meg. Og for TS. Derfor jeg har forståelse for hennes følelser. 

Alle har ulik smak. 

Anonymkode: a28f8...a86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at hun ikke er så flink med mat. Jeg tror hun gjør så godt hun kan. Jeg hadde selv fått litt prestasjonsangst om jeg hadde hatt en svigerdatter som hadde hatt så store krav/forventninger i matveien når hun kom til meg. En dag kanskje hun slutter å be dere, er det bedre synes du? Du har 364 dager igjen av året der du kan diske opp med din egen gourmetmat. Er jo ikke akkurat bikkjemat dere fikk servert da. 

Anonymkode: e224b...c28

Heisann. Har ikke sagt jeg er noen gourmetkokk selv gitt, i forhold til mor, søster og øvrige familiemedlemmer er jeg kanskje mest ræva. Men jeg kan lese, så jeg følger oppskrifter og det går greit. Jeg synes også man skal ta seg litt ekstra bry når man inviterer på en slik kveld. 

Og det er ingen grunn til at min svigermor skal ha prestasjonsangst, jeg er alltid sulten og spiser mye av maten hennes uansett hva det er. Takker pent og sier det smaker godt samme hva det smaker. 

 

Synes det er litt rart at så mange mener dette er ok å servere gjester påskeaften, da er jeg sikkert mer bortskjemt med god mat enn jeg ante:)) 

Anonymkode: 757c3...c2b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...