Gå til innhold

Har pappaen lov?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mht amming så kommer det an på hva du mener med «flere dager». Jeg måtte være borte fra baby omtrent på den alderen i tre dager pga et inngrep. Pumpet melk men det ble begynnelsen på slutten for ammingen. Mye tidligere enn jeg ønsket, de andre to har jeg ammet lenger.

Så hvis ammende mor ikke ønsker å være borte fra baby og risikere å slutte å amme tidligere enn ønsket og anbefalt, så bør det veie tungt. Er det nå i påsken han vil reise bort, eller rekker du å snakke med helsestasjon eller andre som kan hjelpe dere med hva som er riktig? 

Anonymkode: 483e2...f16

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det å få være alene uten mors innblanding vil gjøre at også far greier å lese barnet like bra...

Anonymkode: d60f9...d82

Det kan han gjøre hjemme mens mor er på jobb. Han trenger ikke reise bort for å lære å lese barnet. 

Anonymkode: 7da42...e17

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp meg, det er jammen rart at barna mine har overlevd... Her tok far nesten all permisjon pga skrikende mangel på sertifisert personell i mitt yrke, og jeg var borte opptil 14 døgn i strekk fra de var bare noen få måneder gamle.

Anonymkode: e5f3a...13a

Men da var jo far primæromsorgsperson fra tidlig av, ikke du. 

Anonymkode: 7da42...e17

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes for øvrig ingen av foreldrene bør ta med baby vekk fra den andre, dersom den andre motsetter seg dette. 

Anonymkode: 95aa1...dbf

Dette er vel egentlig det sentrale i denne tråden. Her er to foreldre som åpenbart har store problemer med å samarbeide og bli enige i hverdagen, og det er mye mer bekymringsfullt enn et par dagers adskillelse for mor og barn. At far er så bestemt på å ta med seg babyen på tur mot mors vilje at mor begynner å se på de juridiske sidene av saken - og dette fra et par som faktisk bor sammen! - tyder på at det er på tide å søke hjelp, hos helsestasjon eller FVK. Et sånt hjemmemiljø er på sikt mye mer skadelig for et barn enn å være på en kort tur uten mor.

Anonymkode: 4f337...927

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp meg, det er jammen rart at barna mine har overlevd... Her tok far nesten all permisjon pga skrikende mangel på sertifisert personell i mitt yrke, og jeg var borte opptil 14 døgn i strekk fra de var bare noen få måneder gamle.

Anonymkode: e5f3a...13a

Men da var det far som var primær omsorgsperson og ikke deg, så jeg skjønner ikke helt relevansen her? 

Anonymkode: 83740...031

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du har misforstått. De fleste tilknytningsteorier er gjort ved å undersøke samspill mellom mor og barn, det har du rett i. Men barn er avhengig gode, nære omsorgsperson, ikke spesifikt mor. Men det er jo selvsagt viktig at barnet er tilknyttet far også, når han skal reise på tur med barnet alene over flere dager. At ikke far er en ukjent person for babyen, det kan selvsagt fort bli litt utrygt. Samtidig er sånne turer godt for å øke tilknytningen mellom far og barn, uten at mor blander seg inn. 

Anonymkode: 114d3...25b

Tro meg, jeg har studert tilknytningsteorier i årevis og har ikke misforstått. TS, du kan lese dette: https://www.kk.no/mamma/varige-konsekvenser-dersom-mor-er-borte-for-lenge-63934241

Anonymkode: a088c...22a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må være sinnsykt mange barn med tilknytningsvansker i dette landet da. Det er mange barn som begynner i barnehagen når de er 10 mnd, og de fleste 2 mnd etterpå (når barnet er 1 år).

Beklager, men såååå stor utvikling skjer ikke på 2 mnd :fnise:

Hysteria kalles dette.

Anonymkode: e0db5...f1d

Ser du virkelig ikke forskjell på noen timer i barnehage der barnet ammer før og etter barnehage kontra flere dager bort fra mor? 

Ift barnehage kjøres det også tilvenning der barnet vennes til å være i barnehage. Den har også morgener, ettermiddager, kvelder og netter hjemme sammen med mor der den får diet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det må være sinnsykt mange barn med tilknytningsvansker i dette landet da. Det er mange barn som begynner i barnehagen når de er 10 mnd, og de fleste 2 mnd etterpå (når barnet er 1 år).

Beklager, men såååå stor utvikling skjer ikke på 2 mnd :fnise:

Hysteria kalles dette.

Anonymkode: e0db5...f1d

Man vet ikke så mye om ettåringer i barnehage enda, men det er målt høye nivå av stresshormon hos ettåringene. 

https://www.tv2.no/a/5309201/

Går du ellers utifra at alt som er vanlig i vårt samfunn er bra for oss? 

Anonymkode: e18ba...64c

• Liker 7
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Dette er vel egentlig det sentrale i denne tråden. Her er to foreldre som åpenbart har store problemer med å samarbeide og bli enige i hverdagen, og det er mye mer bekymringsfullt enn et par dagers adskillelse for mor og barn. At far er så bestemt på å ta med seg babyen på tur mot mors vilje at mor begynner å se på de juridiske sidene av saken - og dette fra et par som faktisk bor sammen! - tyder på at det er på tide å søke hjelp, hos helsestasjon eller FVK. Et sånt hjemmemiljø er på sikt mye mer skadelig for et barn enn å være på en kort tur uten mor.

Dette. Jeg tror ts burde kontakte familievernkontoret eller barnevernet for familieveiledning og råd. 

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Hva med å slippe pappaen til littegranne istedenfor å være så eiesyk? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste (langt) fra en 6 måneders baby i fire/fem dager. Det var sårt og litt fælt for meg, barnet merket ikke noe spesielt tror jeg. Men hun var da hjemme, med far, søsken og vante rutiner, og tok flaske greit. Ti måneder, da er det jo ikke snakk om amming som viktig ernæring. Så hvor skal de? Er det på besøk til besteforeldre, hadde jeg syntes det var helt i orden. Er det hotell, stress, spise ute, far har ingen solid plan for stell, soving, mat, da hadde jeg vært skeptisk. Men hva er fars motiv: dra til besteforeldre, barnet vil ha stor glede av det, eller dra et sted for egen del, barnet er med på lasset? 

Vil han "straffe deg" ved å være så steil på dette, eller vil du "straffe ham" ved å nekte, det er en litt merkelig konflikt å ikke klare å bli enig om? I utgangspunktet mener jeg at en slik tur kan være bra for alle tre. Men når du er så i mot, er det jo ikke det. Dette må dere greie å diskutere dere to imellom og komme til en løsning (ikke juridisk), her er det selve den manglende enigheten som er problemet. 

Anonymkode: 13fe6...1c4

• Liker 4
Skrevet

Kjære meg så hysteriske noen er :fnise:

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det å få være alene uten mors innblanding vil gjøre at også far greier å lese barnet like bra...

Anonymkode: d60f9...d82

Det er vel ingen som er uenige i det her, det er jo en av fordelene med pappaperm bl.a. Det betyr likevel ikke at det er godt for noen at denne overgangen blir så brå som mannen til ts legger opp til.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig, men barnløse er i stand til å fjerne følelsene og tenke rasjonelt. Virker som dette handler vel så mye om mors følelser.

Anonymkode: feedb...6ec

Hvorfor skulle det å ikke forholde seg til følelser være noen fordel i en diskusjon om både barns og familiers behov? Babyer er ikke rasjonelle vesener, og tilknytningsteori handler i stor grad om følelser. Jeg mener ikke at man må ha barn selv for å forstå dette, men hvis man verken har barn eller noen spesiell interesse eller kunnskap om barns utvikling, kan jeg ikke se hvilke fordeler man har i en slik diskusjon.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Biologi er det vel ikke? Men psykologi. Hvordan hjernen og de psykologiske prosessene fungerer. Det er ikke slik at man arver noe materiale, eller et instinkt som sier at mor er omsorgsperson nummer 1. 

Det virker som en del her inne har vesentlig misforstått tilknytningsteori. Barnet er ikke mer avhengig av mor enn far i følge tilknytningsteori,  de er avhengig av de de er mest trygge på. I likestilte parforhold med to omsorgspersoner som er med barnet like mye kan barnet være like trygt på begge og ikke ta skade av å kun være med den ene over flere dager. Men forholdet TS er i er det definitivt moren som har vært mest med barnet.  

Røttene til tilknytningsteorien kommer fra en tid der det var mødre som var omsorgspersoner mens fedre var oppdragere og forsørgere. At forskningen ofte omtaler mor som primær omsorgsperson handler ikke om biologi men at mor i de dager var tettest knyttet til barnet mens far var på jobb. Primær omsorgsperson kan være julenissen, eller en nabo om det er denne som barnet knytter seg til tettest og får omsorg av de første leveårene. I trygge omgivelser vil barnet tåle adskillelse bedre. Og med flere nære omsorgspersoner vil barnet tåle adskillelse bedre, da bør man først prøve dette ut med at omgivelsene og rutinene er mye det samme de første gangene. 

Anonymkode: 14fd3...0ee

Jeg er enig i det du skriver, at det ikke absolutt må være mor som er primær omsorgsperson. Men en viss kobling til biologi vil jeg likevel si at det er. Hvis mor ammer f.eks, og det blir en naturlig forlengelse at mor ofte blir primær omsorgsperson pga. naturgitte forutsetninger. Og kanskje kan man si at mange mødre for et annet forhold til og sensitivitet overfor et barn hun har hatt kontakt med i magen i månedsvis og deretter jobbet for å føde. Men i utgangspunktet er jeg enig i at denne diskusjonen til en viss grad ikke handler om at mor alltid er best, men om hvem babyen har vært mest sammen med. I tillegg handler den om amming.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man vet ikke så mye om ettåringer i barnehage enda, men det er målt høye nivå av stresshormon hos ettåringene. 

https://www.tv2.no/a/5309201/

Anonymkode: e18ba...64c

Det er nok mye verre for en ettåring å være borte fra sine omsorgspersoner hver eneste dag i 8 timer i barnehage, enn det er å være noen dager uten mor, men sammen med far. I barnehagen får de ikke like mye omsorg som de gjør sammen med mor/far.

Anonymkode: b0283...44f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, got2go skrev:

Kjære meg så hysteriske noen er :fnise:

Det er ikke hysterisk å være opptatt av små barns emosjonelle trygghet. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om det. Men enkelte mødre tror de er sentrum i universet til ungen, selv om far absolutt kan bidra like bra. Ungen er tross alt straks 1 år, jeez!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, såklart ikke. Men når man begynner å snakke om at barnet vil bli traumatisert av å tilbringe noen få dager alene med far så er vi over i hysteri.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er hodereisende å reise bort av far hvis mor nekter. Og så synes jeg det er hodereisende å reise bort av mor hvis far nekter. Men hvorfor nekte? Sett dere ned og bli enige. Ungen kan ta erstatning noen dager. Det går helt fint. Jeg blir glad når jeg hører om fedre som ønsker å bli tettere knyttet til barna. Jeg var nemlig sammen med en som kun tok pappapermisjon fordi "han måtte". Ikke søren om han hadde giddet å ta med barnet på tur! Med mindre far ikke klarer å ta seg av barnet, så ser jeg ikke problemet. Skal han til slektninger? Drikker han mens han passer barnet? Kjører han uansvarlig? Passer han ikke på? Glemmer han å gi barnet mat? Ser han bare på tv mens ungen skriker? Pappapermen er til for å bli tettere barnet. Det er ikke like lett med mor hengende over som skal detaljstyre alt. Så bli enige! Ungen er 10 måneder, det går bra! Slipp taket og nyt friheten! Ta deg en tur ut med venninner, eller ta igjen 10 måneder med søvn!

Anonymkode: 1ff39...b1d

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, såklart ikke. Men når man begynner å snakke om at barnet vil bli traumatisert av å tilbringe noen få dager alene med far så er vi over i hysteri.

Helt enig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2018 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Som en av de som i dag sliter med livet pga ett vanskelig hjemmemiljø,- dette er det beste svaret hittil. 

Anonymkode: 1f331...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...