Gå til innhold

Har pappaen lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik du beskriver situasjonen er du barnets primære omsorgsperson. Sett ut fra ren tilknytningsteori (forskningsbasert) er ikke adskillelse fra primær omsorgsgiver bra for barnet i første leveår. Barnets behov er viktigst, ikke mors eller fars ønsker. Om han har lov, hvis det er ift lovverk du mener, så har han det ja.

Endret av Xmasclovn
Trykkleif
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en på ca 10 mnd. Og jeg tenker det er verst for meg om far reiser bort mens han har perm. Barnet kjenner jo far og vil ikke ta skade av litt tid borte fra meg. 

Anonymkode: 1f104...cae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte si det, men det virker som dere bruker barnet som et våpen mot hverandre. Hvordan er samarbeidsklimaet mellom dere? Gjør far dette for å straffe deg fordi han knapt slipper til ellers i hverdagen? Har du vanskelig for å gi slipp fordi du er redd for at far duger like mye som deg? At barnet skal ta skade av et par dager borte fra mor har jeg null niks tro på. Om det er nødvendig å ta barnet bort fra mor et par dager er et helt annet spørsmål. Dersom det er snakk om en far som ikke egner seg for oppgaven har jeg ingen problemer med å forstå averasjonen din, men du skriver at han er en flink og god pappa. Jeg ser så mange ganger mødre som ikke klarer å gi slipp på mor/barn boblen sin, og på den måten snyter barnet/far for et godt forhold seg i mellom. Å ha et barn sammen handler ikke om en oppmerksomhetskrig mellom foreldrene. Å ha barn handler om å tilrettelegge SAMMEN for en god og trygg hverdag for barnet. 

Jeg bet meg merke i at du sa at far jobbet lange skift/overtid - i negativt ordelag. Hvordan er økonomien deres? Jobber han så mye fordi han må? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mitt barn var 12 mnd. reiste far og jeg bort en uke mens barnet var hos besteforeldrene. Barnet var altså borte fra begge foreldrene en uke og det gikk helt fint.

Anonymkode: b0283...44f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er sånn at du akkurat har begynt å jobbe igjen og fortsatt ammer flere ganger om dagen, syns jeg det er hjerterått av far å kreve at han drar med barnet i flere dager. Og da tenker jeg både på babyen og deg. Det kan gå helt fint, men jeg ville tenke at det blir mye på kort tid, dvs. at barnet både skal vennes til at du som babyen har vært sammen med døgnet rundt (antar jeg) siden den ble født nå har begynt å jobbe og så i tillegg skal både du og melka være borte i flere dager. Jeg ville sagt at dere kan ha diskusjonen på nytt om en måned, kanskje det føles annerledes allerede da når babyen har blitt vant til å tilbringe dagene med far. Jeg syns det er sprøtt å insistere på å fjerne en ammende baby fra sin mor i flere dager.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra for barnet at far reiser bort. Finnes mange artikler på nett om dette med små barn og tilknytning. Jeg hadde virkelig nektet.

Anonymkode: 799f8...6e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om dere som er så superpositive har ammet barn. Og de som foreslår at far skal gi flaske med melk mor har pumpet? Aner dere hvor mye som må pumpes og fryses for å fylle en langweekends melkebehov? Og skal han reise med en fryseboks da? Og hvor lenge mor må sitte med pumpa den helgen for å opprettholde melkeproduksjon? Man risikerer at ammingen ikke fungerer når barnet kommer hjem, det er ikke bare bare å skille mor og baby!!! 

 

Anonymkode: 6241e...258

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dere som er så superpositive har ammet barn. Og de som foreslår at far skal gi flaske med melk mor har pumpet? Aner dere hvor mye som må pumpes og fryses for å fylle en langweekends melkebehov? Og skal han reise med en fryseboks da? Og hvor lenge mor må sitte med pumpa den helgen for å opprettholde melkeproduksjon? Man risikerer at ammingen ikke fungerer når barnet kommer hjem, det er ikke bare bare å skille mor og baby!!! 

 

Anonymkode: 6241e...258

Jeg tror det er endel barnløse som svarer...

Anonymkode: 83740...031

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om dere som er så superpositive har ammet barn. Og de som foreslår at far skal gi flaske med melk mor har pumpet? Aner dere hvor mye som må pumpes og fryses for å fylle en langweekends melkebehov? Og skal han reise med en fryseboks da? Og hvor lenge mor må sitte med pumpa den helgen for å opprettholde melkeproduksjon? Man risikerer at ammingen ikke fungerer når barnet kommer hjem, det er ikke bare bare å skille mor og baby!!! 

 

Anonymkode: 6241e...258

Jeg har nok i fryseren for mange dager borte fra mini. Såpass mye at jeg ikke tror jeg får brukt det opp. Om far her vil dra på tur får han enten løse logistikken selv, eller prøve å få mini til å ta mme. Lykke til ville jeg sagt til det ;) Men noen dager med litt mindre melk ser jeg ikke problemet med når det er snakk om en på 10 mnd. Mange har sluttet å amme på det tidspunktet, tror jeg er omtrent den eneste som ammer fast i barselgruppen nå. De andre har sluttet.

Anonymkode: 1f104...cae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min mann trumfet gjennom noe sånt hadde jeg gått fra han. Akkurat som jeg regner med han hadde gjort om jeg hadde gjort tilsvarende. For meg som ammer er det HELT uaktuelt å avbryte ammingen fordi far vil bort. Det er også HELT uaktuelt at babyen skal "avvennes" meg med en flere dagers tur. En natt er det man starter med. Så to netter når ungen nærmer seg et par år. Vi bruker ikke barnevakt før den tid. Og skal babyen være uten meg, så skal den i det minste være i eget hjem. 

Heldigvis er vi begge enige om hva som er best for barnet vårt. Hadde vi vært så på kollisjonskurs som her hadde jeg revurdert hele forholdet. At far ikke tar hensyn til deg er bare grusomt, det spiller ingen rolle om det er for mors eller barnets skyld, i en familie forsøker man å ta hensyn til alle. Far kan utsette turen noen måneder til ammingen er ferdig og barnet har fått trening i å være uten mor på natt. 

Anonymkode: 3308e...21e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Nå finnes det helger og andre fridager, så kun to timer dagen i ti mnd er nok en sterk underdrivelse. I tillegg kommer nattevakt mm, så ungen kjenner nok sin far mer enn godt nok som en trygg og god omsorgsperson. 


Hvor lang tid trenger et barn for å knytte seg til en ukjent person (som ved omsorgsovertakelse) og hvor lang tid når personen allerede er kjent og trygg?

Kanskje barnet rett og slett rssjonaliserer: denne kjente personen tar godt vare på meg, gir meg mat og stell og viser meg omsorg og kjærlighet,  så her er jeg trygg og godt ivaretatt?

Det er forskjell på å være en trygg og god omsorgsperson, og å være barnets primære omsorgsperson. Det er selvfølgelig mor, så lenge mor er den som har gått hjemme i permisjon. Det er også derfor mor oftest får omsorgen for små barn under samlivsbrudd, ikke fordi mor favoriseres, men fordi mor er den som er viktigst for barnet. Når barnet blir eldre utvider det verden til at det kan bli to primære og også flere etterhvert. 

Og nei, barn rasjonaliserer ikke. Herregud. Babyer lever av instinkter. Det er biologi det her, ikke logikk, fornuft eller likestilling. 

Barnet trenger å avvennes den personen den anser som sin primære omsorgsperson. Dvs mor i denne saken. Og det skal man ta hensyn til, det er ikke engang anbefalt å ha samvær med overnatting EN natt med far om mor og far skiller lag når barnet er så lite. 

Anonymkode: 3308e...21e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at en ettåring er adskilt fra mor (og far) og er sammen med fremmede i 8 timer i barnehage hver dag er greit?

Anonymkode: b0283...44f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt 

om Ts hadde dradd fra far- og skrevet et innlegg om hvorfor hun skulke ha hatt barnet 100% ville hun argumentert med at hun måtte ha mest ansvar for barnet i hans perm..

jeg syns far skal få maximere permen sin- dra på tur og knytte bånd ..

en venninne av meg fikk jobb og dro 3 uker bort fra sin baby -gikk helt fint . Eneste forandring var at far var så mye tryggere på seg selv ovenfor barnet.

et par dager er bra. Ts pumper seg og barnet får flaske.. 

Anonymkode: d60f9...d82

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dere som er så superpositive har ammet barn. Og de som foreslår at far skal gi flaske med melk mor har pumpet? Aner dere hvor mye som må pumpes og fryses for å fylle en langweekends melkebehov? Og skal han reise med en fryseboks da? Og hvor lenge mor må sitte med pumpa den helgen for å opprettholde melkeproduksjon? Man risikerer at ammingen ikke fungerer når barnet kommer hjem, det er ikke bare bare å skille mor og baby!!! 

 

Anonymkode: 6241e...258

Nei, og takk og pris for det hvis man blir så hysterisk av det.

Anonymkode: 1820c...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille å si at ungen er avhengig av meg?! Jeg blir superprovosert. Jeg har gått gravid 9 mnd, født og gått hjemme i over 9 mnd. Far jobber lange dager-dvs toppen 2 timer med baby hvert døgn. 

Klart ungen er avhengig av meg! Den er "programmert" til det, den ville ikke overlevd uten meg. Det er ikke meg og min fantastiske personlighet, men det er min rolle som mamma.

etter jeg fikk barn har jeg sett idiotien å likestille mor og far-det er ikke babys beste.

Anonymkode: 34c33...066

Dette er faktisk veldig sant, merker selv hvordan jeg lettere leser babyen enn far. Selv om jeg ikke har noe å klage på for han er veldig flink han også. Han har bare ikke vært så mye med den lille som meg.

Anonymkode: 43b3f...b5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde forferdelig vondt å lese! Har selv en på 10 mnd og ammer fortsatt. Hadde far ikke evnet å se saken fra min side hadde jeg gått fra han på flekken. Nå slipper jeg den bekymringen etter som far er lite engasjert, uselvstendig og lite tilstedeværende og helst ikke vil ha permen sin engang. Men akkurat nå føler jeg nesten det er bedre enn om han hadde komt å forlangt å ta babyen med seg over flere dager. 

Håper det ordner seg og at om han absolutt må på tur kan tilpasse det så du kan bli med. Han kan jo ha hovedansvar og vere endel alene med barnet men at du får amme og iallefall treffe barnet innimellom 

Anonymkode: 78e07...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk veldig sant, merker selv hvordan jeg lettere leser babyen enn far. Selv om jeg ikke har noe å klage på for han er veldig flink han også. Han har bare ikke vært så mye med den lille som meg.

Anonymkode: 43b3f...b5d

Og det å få være alene uten mors innblanding vil gjøre at også far greier å lese barnet like bra...

Anonymkode: d60f9...d82

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det å få være alene uten mors innblanding vil gjøre at også far greier å lese barnet like bra...

Anonymkode: d60f9...d82

Ikke i mitt forhold, men andre steder kan det gå på bekostning av barnet at far skal lære.

Anonymkode: 43b3f...b5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det å få være alene uten mors innblanding vil gjøre at også far greier å lese barnet like bra...

Anonymkode: d60f9...d82

Men skjønner du virkelig ikke det at hensynet til far er underordnet hensynet til barnet? Om han gjør som han sier å reiser uten lengre forberedelser hvor ungen gradvis blir vent bort fra moren så kan han skade barnet sitt så ungen får alvorlige følger på tilknytning. 

Han må gjerne reise vekk med barnet, men forberedelser til å labarnet være borte tre hele dager og netter fra primær omsorgsperson tar måneder. Her må faren faktisk prioritere ungen. 

Anonymkode: 83740...031

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.

Jeg tror at både du, barn og far har godt av at far drar på en liten tur med baby. Det er viktig at du ser at det går helt fint uten deg i noen dager.

Anonymkode: 3736b...464

Vet du, dette er så feil som man kan få det. Nei, det er ikke sikkert ungen har godt av en tur, heller ikke mor, dersom man fortsatt ammer. 

At man er så kunnskapsløs at man ikke vet bedre, er urovekkende. Jeg hadde aldri tillat far å dra, så lenge vi ammer, da det kan ødelegge ammingen og amming er anbefalt til barnet er 1 år i hvert fall. 

Anonymkode: 70842...382

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...