Gå til innhold

Har pappaen lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok,da har jeg fått svar. Takk. Det er altså helt opp til far hvor de drar når han har perm.

Det er vel ukorrekt,men jeg mener faktisk det er forskjell på mor og far det første leveåret, og jeg tror ikke en langweekend uten meg,mor, er spes optimalt. Selv om far er flink og glad i baby.

forholdet oss i mellom er for øvrig ekstremt dårlig,uten at vi krangler o.l.. men begge elsker baby og vil det beste for han. 

 

Anonymkode: 34c33...066

Men les deg opp på tilknytning og vis han litt forskjellige artikler. Det anbefales ikke at ungen er lenger borte enn en time pr mnd. Altså max ti timer for en på ti mnd.

Anonymkode: 83740...031

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille å si at ungen er avhengig av meg?! Jeg blir superprovosert. Jeg har gått gravid 9 mnd, født og gått hjemme i over 9 mnd. Far jobber lange dager-dvs toppen 2 timer med baby hvert døgn. 

Klart ungen er avhengig av meg! Den er "programmert" til det, den ville ikke overlevd uten meg. Det er ikke meg og min fantastiske personlighet, men det er min rolle som mamma.

etter jeg fikk barn har jeg sett idiotien å likestille mor og far-det er ikke babys beste.

Anonymkode: 34c33...066

Folk prater som de har vett til. Det er helt greit og veldig naturlig at en 10 mnd gammel baby er avhengig av sin mor. Og mor av barnet. Det er faktisk både instinktive og hormonelle årsaker til det, og ikke noe noen andre regulerer. Jeg forstår godt at du er bekymret og jeg hadde selv motsatt meg det, hadde jeg vært i din situasjon. Ikke for å lage trøbbel for far, men fordi jeg oppriktig mener det ikke er greit. 

Ikke at det hjelper deg, men du skal vite at resonnementet ditt ikke er på jordet. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Kan en unge på ti måneder være borte fra primær omsorgstaker da?

Det er babyen jo ikke, den er jo med far!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev:

Det er babyen jo ikke, den er jo med far!

Far er ikke primær omsorgsperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Far er ikke primær omsorgsperson.

Far og mor dekker begge denne rollen!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Far og mor dekker begge denne rollen!

Far er ikke primær omsorgsperson for en liten baby, mamma er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Far og mor dekker begge denne rollen!

Når far i de ti første månedene har vært med barnet 2 timer om dagen. Jeg er for likestilling og at fedre er like gode omsorgspersoner som mødre. Men i dette tilfellet der barnet kun er vant med å være 2 timer med far om dagen? Det er ikke sånn at et spedbarn kan rasjonalisere seg frem til at "åja, likestilling er bra og pappa er også en omsorgsperson", barnet er drevet av indre prosesser og tilknytning. 

Jeg mener far kan ta barnet med på tur. Men dersom dere ønsker det beste for barnet bør dere øve på mindre perioder først. Først en hel dag. Så sove med den babyen er vant til å sove med. Så en natt. Så to. Å plutselig gå fra å være med far kun 2 timer om dagen til å være alene med ham i 3 dager uten at mor er med kan gjøre barnet utrygg. 

Anonymkode: 14fd3...0ee

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bruttonasjonalp skrev:

Folk prater som de har vett til. Det er helt greit og veldig naturlig at en 10 mnd gammel baby er avhengig av sin mor. Og mor av barnet. Det er faktisk både instinktive og hormonelle årsaker til det, og ikke noe noen andre regulerer. Jeg forstår godt at du er bekymret og jeg hadde selv motsatt meg det, hadde jeg vært i din situasjon. Ikke for å lage trøbbel for far, men fordi jeg oppriktig mener det ikke er greit. 

Ikke at det hjelper deg, men du skal vite at resonnementet ditt ikke er på jordet. 

Takk!👍💛

Anonymkode: 34c33...066

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. said:

Far er ikke primær omsorgsperson for en liten baby, mamma er.

Enig. Far kommer mer inn i bildet når barnet blir mer selvstendig.

Men når det er sagt dro jeg på en tredagers ferie når barnet var ni mnd. Min mor passet babyen og jeg hadde tid til å avvenne fra pupp. Men jeg fortsatte med kveldsamming i flere mnd. etter at jeg kom hjem. Min mor var en hønemor og vi hadde tett (kanskje for tett) kontakt.

Anonymkode: 6729c...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det at pappaen er litt bekymret for å være alene med barnet, og drar på tur til foreldrene å få litt hjelp? 

Jeg tenker dere bør sette dere ned å snakke sammen. 

Anonymkode: fa225...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over svarene her. Forstår veldig godt at du ikke er klar for at barnet skal være borte i flere dager, og at du heller ikke tror barnet er klar for det. Det hadde i hvert fall vært helt uaktuelt med noe sånt her så lenge jeg ammer. 

Synes det er trist at far ikke kan ta hensyn til hva du synes om dette. Hva er grunnen til at han absolutt vil dra? Kanskje det hjelper å snakke litt om det, som noen over foreslår? Om det er slik at han er utrygg og vil ha hjelp, eller om han ikke vet hvordan han kan fylle dagene? 

Dere kan jo kontakte helsestasjon for veiledning. De kan gi informasjon om amming og tilknytning. Dessuten tilbyr (noen) helsestasjoner parrådgivning, som kanskje kan hjelpe dere å kommunisere bedre med hverandre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille å si at ungen er avhengig av meg?! Jeg blir superprovosert. Jeg har gått gravid 9 mnd, født og gått hjemme i over 9 mnd. Far jobber lange dager-dvs toppen 2 timer med baby hvert døgn. 

Klart ungen er avhengig av meg! Den er "programmert" til det, den ville ikke overlevd uten meg. Det er ikke meg og min fantastiske personlighet, men det er min rolle som mamma.

etter jeg fikk barn har jeg sett idiotien å likestille mor og far-det er ikke babys beste.

Anonymkode: 34c33...066

Oi! Etter dette innlegget så tror jeg faktisk at det er bra at far tar med seg ungen en langweekend, sånn at du får oppleve at barnet klarer å overleve uten deg også. 

Barnet er ikke programmert til å være så avhengig av deg at den ikke ville overlevd uten deg. Nå er du dramatisk! Barn er avhengig gode omsorgspersoner for å voksne opp til å bli trygge, glade mennesker. Før, for mange år siden, var babyer selvsagt avhengig av en som kunne amme for å overleve, men nå trenger ikke babyer det engang. Hva med alle de som adopterer? Eller der mødrene dør? Mener du at disse babyene har null sjans til å overleve?

Som du sier er både du og far opptatt av barnets beste, så denne turen kommer helt sikkert til å bli kjempefin for barnet.

Anonymkode: 114d3...25b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare om mor gir tillatelse.

Anonymkode: 8c95a...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pappaperm og mor i jobb. Bor sammen.

Har pappaen lov å ta med seg baby 10 mnd på tur i flere dager dersom mor overhode ikke ønsker det? Baby har vært hjemme med mor frem til nå og ammer fortsatt dag og kveld.

 

Anonymkode: 34c33...066

Hadde jeg aldri godtatt. Dette kan du begrunne med tilknytningsteorier. Det er ikke anbefalt at så små barn er uten mor. Google det. 

Anonymkode: a088c...22a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ikke riktig gjort for babyen sin del. 

Hva mor og far ønsker er underordnet, det er barnets beste de begge bør ha fokus på. 

Og for en baby som er vant til å amme flere ganger om dagen og via amming ha nærkontakt med mor så blir det helt feil at far plutselig skal ta babyen med bort i flere dager sånn at babyen ikke får diet. 

Ja, såklart den overlever noen dager med flaske, men det er ikke riktig at den brått skal gå fra å amme flere ganger om dagen til å ikke amme i det hele tatt i mange dager uten å avvennes først. 

Biologien driter i likestilling mellom mødre og fedre anno 2018, biologien driter i fedrekvote og mødrekvote 

Kunne ønske folk hadde sluttet å være så ego og heller handlet utifra hva som er det beste for barnet. 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg aldri godtatt. Dette kan du begrunne med tilknytningsteorier. Det er ikke anbefalt at så små barn er uten mor. Google det. 

Anonymkode: a088c...22a

Nå tror jeg du har misforstått. De fleste tilknytningsteorier er gjort ved å undersøke samspill mellom mor og barn, det har du rett i. Men barn er avhengig gode, nære omsorgsperson, ikke spesifikt mor. Men det er jo selvsagt viktig at barnet er tilknyttet far også, når han skal reise på tur med barnet alene over flere dager. At ikke far er en ukjent person for babyen, det kan selvsagt fort bli litt utrygt. Samtidig er sånne turer godt for å øke tilknytningen mellom far og barn, uten at mor blander seg inn. 

Anonymkode: 114d3...25b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når far i de ti første månedene har vært med barnet 2 timer om dagen. Jeg er for likestilling og at fedre er like gode omsorgspersoner som mødre. Men i dette tilfellet der barnet kun er vant med å være 2 timer med far om dagen? Det er ikke sånn at et spedbarn kan rasjonalisere seg frem til at "åja, likestilling er bra og pappa er også en omsorgsperson", barnet er drevet av indre prosesser og tilknytning. 

Jeg mener far kan ta barnet med på tur. Men dersom dere ønsker det beste for barnet bør dere øve på mindre perioder først. Først en hel dag. Så sove med den babyen er vant til å sove med. Så en natt. Så to. Å plutselig gå fra å være med far kun 2 timer om dagen til å være alene med ham i 3 dager uten at mor er med kan gjøre barnet utrygg. 

Anonymkode: 14fd3...0ee

Nå finnes det helger og andre fridager, så kun to timer dagen i ti mnd er nok en sterk underdrivelse. I tillegg kommer nattevakt mm, så ungen kjenner nok sin far mer enn godt nok som en trygg og god omsorgsperson. 

Hvor lang tid trenger et barn for å knytte seg til en ukjent person (som ved omsorgsovertakelse) og hvor lang tid når personen allerede er kjent og trygg?

Kanskje barnet rett og slett rssjonaliserer: denne kjente personen tar godt vare på meg, gir meg mat og stell og viser meg omsorg og kjærlighet,  så her er jeg trygg og godt ivaretatt?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, skruf skrev:

Det er iallefall ikke riktig gjort for babyen sin del. 

Hva mor og far ønsker er underordnet, det er barnets beste de begge bør ha fokus på. 

Og for en baby som er vant til å amme flere ganger om dagen og via amming ha nærkontakt med mor så blir det helt feil at far plutselig skal ta babyen med bort i flere dager sånn at babyen ikke får diet. 

Ja, såklart den overlever noen dager med flaske, men det er ikke riktig at den brått skal gå fra å amme flere ganger om dagen til å ikke amme i det hele tatt i mange dager uten å avvennes først. 

Biologien driter i likestilling mellom mødre og fedre anno 2018, biologien driter i fedrekvote og mødrekvote 

Kunne ønske folk hadde sluttet å være så ego og heller handlet utifra hva som er det beste for barnet. 

 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er en fantastisk pappa, har prioritert baby hele veien og brukt masse tid med barna sine. Men nå er det en gang sånn at puppen sitter på meg og ikke på han. Dermed hadde det ikke vært til babyens beste om de reiste fra meg før ammeslutt. Heldigvis er min samboer fornuftig nok til at han forstår dette, selv om han er veldig opptatt av likestilling og tok en større del av permisjonen enn tildelt fedrekvote. Naturen er ikke likestilt, så enkelt er det bare. 

Vår minste er nå snart tre, og pappaen er alene med ham så mye han måtte ønske. Skjønner ikke din mann at han kan ta med barnet sitt alene over alt hele livet framover, han må bare vente til ammingen er over?  

Ta med far på helsestasjonen og få helsesøster til å forklare litt rundt dette med amming. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...