Gå til innhold

Til deg som sendte barnet ditt i barnehagen med sykdom uken før påske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 24.3.2018 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Så barnet ditt smittet nesten alle barna:

Egoist! Du sender ikke barn med omgangssyke i barnehagen rett før ferien. Det er dårlig gjort. Vi har tapt 2000 kroner og en påskeferie på det hittil.

Neste år tar vi fri før påsken for at du ikke skal ødelegge neste gang også.

Anonymkode: 4eb6d...1bd

Jeg venter på en ny tråd, av samme typen som denne. Men i den nye tråden så blir barnet byttet ut med voksne, som drar på turisthytter med norovirus og smitter andre. Enda til er så tankeløse at de må reddes ned av Røde kors. 

Folk med smittsom omgangssyke må jo skjønne at de er syke lenge før sykdommen bryter ut skal vi følge logikken til ts. Heldigvis har jeg enda ikke sett noen avis eller tv kanal med like korttenkt ta kegang og påstander som ts i denne tråden. 

Anonymkode: 9051f...820

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir for dumt med alle argumenter som kommer. Denne tråden handler ikke om de som ikke vet de er syke, eller har syke barn. Den handler heller ikke om at man kan få smitte andre steder enn barnehagen. 

Synes også det er skikkelig dårlig argument å si at folk bare kan skippe ferien og få tilbake penger på forsikringen. Vel, det handler vel om litt mer enn penger også.
Folk har muligens planlagt en bedre ferie for hele familien, men den går i vasken fordi noen absolutt måtte sende sine syke unger i barnehage. 

Og for ikke å snakke om hvor mange unødvendige sykedager det kommer ut av det. Tenk deg hvis den ene syke ungen smittet ned 5 familier. Da er 10 arbeidsplasser berørt osv.

Det denne tråden handlet om var vel strengt talt ikke de som uforskyldt smitter andre, men de som sendte ungen sin syk i barnehagen rett før påske og smittet ned mange familier som fikk ferien sin ødelagt. 

Anonymkode: c4256...20f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg venter på en ny tråd, av samme typen som denne. Men i den nye tråden så blir barnet byttet ut med voksne, som drar på turisthytter med norovirus og smitter andre. Enda til er så tankeløse at de må reddes ned av Røde kors. 

Folk med smittsom omgangssyke må jo skjønne at de er syke lenge før sykdommen bryter ut skal vi følge logikken til ts. Heldigvis har jeg enda ikke sett noen avis eller tv kanal med like korttenkt ta kegang og påstander som ts i denne tråden. 

Anonymkode: 9051f...820

Det var det jeg mente da jeg skrev at det er påskeferie nå...

Var det ikke et stort barn som dro på tur både i fjor og i forfjor med noen som satt ekstremt bekymra igjen hjemme til tross for at barnet var stort og var sammen med andre store barn? Her snakk om tenåringer med andre voksne personer med på tur. Hvis jeg husker riktig. Spent på om det kommer en sånn tur denne påsken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millimani skrev:

Det var det jeg mente da jeg skrev at det er påskeferie nå...

Var det ikke et stort barn som dro på tur både i fjor og i forfjor med noen som satt ekstremt bekymra igjen hjemme til tross for at barnet var stort og var sammen med andre store barn? Her snakk om tenåringer med andre voksne personer med på tur. Hvis jeg husker riktig. Spent på om det kommer en sånn tur denne påsken også...

Du forstod tydeligvis ikke ironien og paralellen til smitten på påskehyttene? Se linken under.

https://www.nrk.no/hordaland/jobber-pa-spreng-for-a-unnga-stenging-av-paskehyttene-1.13980265

Anonymkode: 9051f...820

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forstod tydeligvis ikke ironien og paralellen til smitten på påskehyttene? Se linken under.

https://www.nrk.no/hordaland/jobber-pa-spreng-for-a-unnga-stenging-av-paskehyttene-1.13980265

Anonymkode: 9051f...820

Kanskje ikke, men i mitt innlegg #51 skriver jeg først at "Det er påskeferie nå, ikke sant? :P "

Klart det kommer flere tulle-tråder nå som det er påskeferie, kanskje som den jeg skriver over at jeg har sett to ganger før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 10.38, AnonymBruker skrev:

Hvis matlysten er dårlig, er de jo ikke «egentlig friske». Og at det baller på seg med dager er rett og slett sånn det er å ha små barn! Ja, så gikk det en hel arbeidsuke. Men hvis du dropper de 48 timene for jobben din er jo viktigere enn de andre foreldrenes jobb, andre barns helse og ditt eget egentlig ikke friske barns helse også, så... kan det koste samfunnet for eksempel fem ukers fravær, hvis ditt barn smitter fem barn i barnehagen som må være hjemme i en uke hver. Alt for at du skulle spare inn en dag eller to.

Anonymkode: 3640f...2a3

Ja, jeg vet at det er slik å ha småbarn, og jeg overholder karantenetiden. (Med mindre hun har vært hos lege og fått vurdering der, men det blir jo en annen sak.)

Anonymkode: 2b464...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at det er slik å ha småbarn, og jeg overholder karantenetiden. (Med mindre hun har vært hos lege og fått vurdering der, men det blir jo en annen sak.)

Anonymkode: 2b464...bde

Overholder du 48 timers regelen på legekontoret også, da? Eller er detbikks så nøye om andre syke og ansatte på legekontoret blir smittet? 

Leser en siste oppdateringer fra kommuneoverleger så har Noroviruset et ekstremt overlevelsesinstink der knapt noe er godt nok for å fjerne viruset fra både dørhåndtak og annet. Å gå på toalettet på et legekontor eller sykehus er et risikoprosjekt, særlig i Norosesongen.

Anonymkode: 9051f...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
23 hours ago, Bamselita said:

Det er nok mange som ikke overholder 48 timers regelen på de fleste arbeidsplasser. Mange av de jobber antagelig på steder vi fleste er innom ila en dag eller to , og allerede her kan vi ha blitt smittet

48—timers regelen er først og fremst for barnehager, og folk som jobber med mat eller utsatte mennesker (pasienten for eksempel). Det er ingen tilsvarende felles anbefaling for skoler og arbeidsplasser, rett og slett fordi smittefaren er mindre blant større barn og voksne. 

Så de fleste arbeidsplasser har rett og slett ingen "regel" å overholde, med mindre de innfører den selv (noe det fleste ikke gjør). For barnehager derimot er anbefalingen ganske tydelig gitt fra blant annet FHI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.3.2018 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Husk alle har en sjef. Ingen sjefer liker fravær. Sykt barn er det verste de vet. Sykdom generelt. Da taper bedriften penger og de må mase etter vikar. Småbarns foreldre er uglesett i arbeidslivet. De har rett på 10 syktbarn dager. Mareritt for alle sjefer. Så derfor sendes småsyke barn i bhg. Og 24 og 48 timers regler overholdes ikke. Sykt barn passer ikke inn i yrkeslivet. Vi må bygge sykebarnehager der foreldre kan levere syke barn. Jobben og penger ER viktigest vet dere!

Anonymkode: 8529b...dff

Men hvis ingen hadde sendt småsyke barn i barnehager, hadde antall dager en forelder på være hjemme med sykt barn gått drastisk ned, og det hadde til slutt ikke vært nødvendig å gjøre det.

Så jeg ser poenget ditt, men ved å sende et småsykt barn i barnehagen holder man bare problemet gående. Barnehage for syke barn kan være en ide, men da må barna fraktes syke fra A til B og hvis ingen forventer at voksne skal måtte gjøre det samme, synes jeg barn skal få slippe også. Er man syk skal man få lov til å være hjemme og slappe av. Løsningen burde heller være å gi foreldre flere dager som de kan bruke til å være med syke barn.

Og det med at sjefer hater småbarnsforeldre får være deres problem. Uten småbarnsforeldre (foreldre, generelt) hadde ikke mennesket overlevd. Samfunnet hadde stoppet opp, og det dyrebare firmaet til sjefen hadde avgått ved døden etter noen år.

Anonymkode: f38ac...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overholder du 48 timers regelen på legekontoret også, da? Eller er detbikks så nøye om andre syke og ansatte på legekontoret blir smittet? 

Leser en siste oppdateringer fra kommuneoverleger så har Noroviruset et ekstremt overlevelsesinstink der knapt noe er godt nok for å fjerne viruset fra både dørhåndtak og annet. Å gå på toalettet på et legekontor eller sykehus er et risikoprosjekt, særlig i Norosesongen.

Anonymkode: 9051f...820

Sist hun var hos legen, var hun i verste fall forkjølet, i følge legen. Noe omgangssyke hadde hun ikke, mente han, og hun kunne trygt være i barnehagen. Oppkast kunne visst like gjerne være pga influensa i den alderen. Diareen kunne være pga lite fast føde, hun ville stort sett bare ha yoghurt og morsmelk. Det var da mer enn 48 timer siden siste oppkast, men mindre siden forrige diaré. Så javel, jeg skal gå i skammekroken. Litt surkling i luftveiene og stygg slimhoste kan tross alt vente noen dager. Det viste seg jo tross alt at det ikke feilte henne noe (verre enn den snufsingen og hostingen man må regne med i hennes alder).

 

Men hvis hun nå hadde hatt diaré og/eller oppkast unormalt lenge, med dårlig allmenntilstand, og jeg "må" overholde 48timersregelen for å hindre smitte til andre syke og de ansatte, hva skal jeg gjøre da, hvis hun trenger legetilsyn? Vente til hun er så dårlig at hun må hentes med ambulanse? Eller er det da trygt å gå ut fra at det skyldes noe annet enn noroviruset?

Anonymkode: 2b464...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo tro det var pest man snakket om her...

48 timer er en grei regel å ha i barnehagen, men jeg synes det er ganske overdrevet at ingen en gang kan gå ut døra på 48 timer hvis de kanskje har hatt noro-virus. 

De gangene vi har fått det, har det gått i barnehagen. Aldri blitt smittet på jobb eller butikken el.l (fordi jeg vasker henda, sannsynligvis).

Anonymkode: 57fa6...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ditt barn er syk nå. Så kan du banne på at ditt barn har smittet andre. Så du har null rett på å klage på andre. Når du selv har sendt ditt barn "sykt" i barnehagen rett før påske. For den eller de som smittet de barn, trenger ikke å være syk for å smitte ditt barn. 

Anonymkode: b8885...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jo tro det var pest man snakket om her...

48 timer er en grei regel å ha i barnehagen, men jeg synes det er ganske overdrevet at ingen en gang kan gå ut døra på 48 timer hvis de kanskje har hatt noro-virus. 

De gangene vi har fått det, har det gått i barnehagen. Aldri blitt smittet på jobb eller butikken el.l (fordi jeg vasker henda, sannsynligvis).

Anonymkode: 57fa6...0cc

Noro viruset er nesten å anse som pest. 

Anonymkode: 9051f...820

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noro viruset er nesten å anse som pest. 

Anonymkode: 9051f...820

Jaha. Et ufarlig virus som går over i løpet av et par dager, er å sammenligne med dødelig sykdom. Litt paranoid? 

Anonymkode: 57fa6...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Du vet at omgangssyke smitter før man selv blir syk? 

Anonymkode: 2487e...43a

Mange foreldre sender barna i barnehagen alt for tidlig etter omgangssyke. Enten fordi de ikke orker å være hjemme med barna mer, fordi de mener barna har god nok allmenntilstand (og tenker ikke litt på at det er annerledes for barna å være hjemme å slappe av fremfor å være i en krevende dag i barnehagen) eller fordi de ikke vil ta seg råd til å være hjemme med barna mer eller mener at jobben er viktigere. I tillegg finnes det foreldre som sender barna i barnehagen med magevondt, fordi barnet ikke har spydd enda (så da kan det jo alltids være noe annet) og gjerne visstnok ønsker selv å være i barnehagen. 

Jeg tørr påstå at enhver mellomstor barnehage har en par slike foreldre, minst!

Anonymkode: 70bf0...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Både jeg mitt barn er helt friske før magen plutselig slår kolbøtte. Alle barna i bhg til min sønn har blitt akutt syke, og det er faktisk umulig å planlegge.

 

Glad vi foreldre på avdelingen ikke er så hysterisk redde. Kjipt ja, men ingen krise.

Anonymkode: 52e24...f8e

Hvordan vet du at alle barna i din sønns barnehage har blitt akutt syke? Har du snakket med alle foreldrene om det? 

Anonymkode: 70bf0...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.3.2018 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Husk alle har en sjef. Ingen sjefer liker fravær. Sykt barn er det verste de vet. Sykdom generelt. Da taper bedriften penger og de må mase etter vikar. Småbarns foreldre er uglesett i arbeidslivet. De har rett på 10 syktbarn dager. Mareritt for alle sjefer. Så derfor sendes småsyke barn i bhg. Og 24 og 48 timers regler overholdes ikke. Sykt barn passer ikke inn i yrkeslivet. Vi må bygge sykebarnehager der foreldre kan levere syke barn. Jobben og penger ER viktigest vet dere!

Anonymkode: 8529b...dff

Hvis barnas ve og vel ikke går forran arbeidsgiver kan de la være å få barn. Pga kronisk sykt barn har jeg og mannen 20 dager hver på det ene barnet. Mp de brukes, brukes de. Og sykdom før påske skal barna holdes hjemme. Ikke for andre nødvendigvis, men for å slippe påske ned masse sykdom selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert ungen din har blitt smitter i bhg. Det kan være du som har tatt med deg smitte hjem. Har du tenkt den tanken? 

Anonymkode: d096a...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jaha. Et ufarlig virus som går over i løpet av et par dager, er å sammenligne med dødelig sykdom. Litt paranoid? 

Anonymkode: 57fa6...0cc

Må korrigere deg. Jeg var syk i over 1 uke denne gangen. Sist var jeg syk over 2 uker.

Anonymkode: 600ad...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.3.2018 at 2:35 PM, Bamselita said:

Det er nok mange som ikke overholder 48 timers regelen på de fleste arbeidsplasser. Mange av de jobber antagelig på steder vi fleste er innom ila en dag eller to , og allerede her kan vi ha blitt smittet

De færreste arbeidaplasser har en slik regel. 

Anonymkode: 00985...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...