Gå til innhold

Til deg som sendte barnet ditt i barnehagen med sykdom uken før påske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Henger meg på denne. En ting er diskusjonen om smitte. Et annet spørsmål er klaging på tapte penger. Det er helt vanlig å ha helårs reiseforsikring med 0 i egenandel. Blir en i reisefølget sykt slik at ferien må avbrytes kan man få refundert hele reisen.

Hvis du selv blir syk i ferien har du krav på nye feriedager.

Anonymkode: e12a6...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ta fri i en til to uker? Det er 48t  etter siste oppkast som gjelder. 

Anonymkode: 9e458...76f

Ja, men de skal jo være hjemme de dagene de faktisk kaster opp/har diaré også. Hvis barnet spyr hver dag i tre dager, og skal være hjemme ytterligere to dager, har det gått en hel arbeidsuke. Barnet kan i tillegg ha diaré/løs mage noen dager etter at de egentlig er friske også, hvis matlysten er dårlig og de ikke spiser noe særlig fast føde. Da baller det raskt på seg!

Anonymkode: 2b464...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de skal jo være hjemme de dagene de faktisk kaster opp/har diaré også. Hvis barnet spyr hver dag i tre dager, og skal være hjemme ytterligere to dager, har det gått en hel arbeidsuke. Barnet kan i tillegg ha diaré/løs mage noen dager etter at de egentlig er friske også, hvis matlysten er dårlig og de ikke spiser noe særlig fast føde. Da baller det raskt på seg!

Anonymkode: 2b464...bde

... Eller hvis det blir slik som det var hos oss sist: Oppkast et par dager, så en dag hvor hun var i grei form, så spydde hun igjen. En ny dag med grei form, så noen dager med skikkelig diaré, pluss de to dagene etter siste rennende bleie.

Anonymkode: 2b464...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved omgangssyke er det flere ting som er viktig, det ene er 48-timers regelen, det er en god grunn til den! (Hårreisende at voksne som jobber i barnehage ikke følger regelen selv:sjokkbla:)

I tillegg er hygiene utrolig viktig, hele tiden! Barn kan smitte seg selv på nytt, i tillegg til resten av familien. Bytt håndduker, sengetøy, vask hender, desinfiser håndtak o.l. hver dag. Håndsprit er ikke nok, hender må vaskes med såpe og vann.

Det er også viktig å vite hva slags mat som er lurt å unngå: tungfordøyelig/fet mat og melkeprodukter bør man holde seg unna så lenge man er syk. 

GEM (som man får kjøpt på apotek) kan hjelpe til med å "stabilisere systemet" ved at det tilfører elektrolytter og salter.  

For mange er sikkert dette selvsagt, men etter at vi begynte å følge disse rådene, så har vi stort sett vært kvitt dette svineriet i løpet av et døgn eller to, de få gangene vi har fått det. Kan jo være fordi ungene har fått bedre immunforsvar ettersom de har blitt større, men tror også det har endel å si hvilke forholdsregler man tar.

 

Anonymkode: 57fa6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Greia er jo at hadde alle gjort det de skulle og holdt syke unger hjemme, hadde du ikke behøvd å bruke opp alle dine sykedager før mars er over. 
Grunnen til at ungen din er mye syk er nettopp andres sløvhet. Og du er med på å spre dette når du sender din syke unge.
Ts har et veldig godt poeng. Mange har faktisk planer for påsken, og har lagt ut både penger og energi på en fin påskeferie for seg selv og familien. Så når noen da sender syke unger på barnehagen er det en del familier som blir berørt av dette.

Anonymkode: c4256...20f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greia er jo at hadde alle gjort det de skulle og holdt syke unger hjemme, hadde du ikke behøvd å bruke opp alle dine sykedager før mars er over. 
Grunnen til at ungen din er mye syk er nettopp andres sløvhet. Og du er med på å spre dette når du sender din syke unge.
Ts har et veldig godt poeng. Mange har faktisk planer for påsken, og har lagt ut både penger og energi på en fin påskeferie for seg selv og familien. Så når noen da sender syke unger på barnehagen er det en del familier som blir berørt av dette.

Anonymkode: c4256...20f

Enig i at man skal overholde reglene. Men barn og voksne for den saks skyød kan bli syke uansett. 

 

Anonymkode: 34cfd...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at man skal overholde reglene. Men barn og voksne for den saks skyød kan bli syke uansett. 

 

Anonymkode: 34cfd...e3d

Ja helt klart. Og ingen kan klandres før sykdommen bryter ut, og de ikke er klar over at de har et sykt barn. Men, det er mange som har veldig sløve holdninger til dette med smitte.
 

Anonymkode: c4256...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallfall rasende....vi har nå hatt omgangssyke og influensa samtidig hele gjengen pga en gjøk som har prioritert jobben sin over ungen. Jeg fikk også derfor bronkitt. Jeg er høygravid småbarnsmor og har hostet på meg brist i ribbeinet og vært innlagt to dager på sykehuset fordi baby i magen ble så stresset av påkjenningen av å være så syk så lenge med det det førte med seg. Jeg er nå på tiende dagen men sterk hoste og vondt. Så takk skal du faen meg ha din gjøk som satt mitt ufødte barn i fare. Håper du spyr og driter hele sommerferien din og ligger rett ut med influensa, feber og hoste samtidig, alle tre ukene. 

Anonymkode: d8b9d...369

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er iallfall rasende....vi har nå hatt omgangssyke og influensa samtidig hele gjengen pga en gjøk som har prioritert jobben sin over ungen. Jeg fikk også derfor bronkitt. Jeg er høygravid småbarnsmor og har hostet på meg brist i ribbeinet og vært innlagt to dager på sykehuset fordi baby i magen ble så stresset av påkjenningen av å være så syk så lenge med det det førte med seg. Jeg er nå på tiende dagen men sterk hoste og vondt. Så takk skal du faen meg ha din gjøk som satt mitt ufødte barn i fare. Håper du spyr og driter hele sommerferien din og ligger rett ut med influensa, feber og hoste samtidig, alle tre ukene. 

Anonymkode: d8b9d...369

Bare et innspill til alle som skriver her: dere er klar over at smitte kan komme fra andre steder enn barnehage også? Regner med dere er ute og handler, er på jobb selv, ute på fritidsaktiviteter, generelt møter folk i det daglige... og ja jeg VET at barnehagen er en stor smittekilde, jeg har selv erfart det det siste halve året med et barn som har vært sykt så og si sammenhengende siden november. Her var sykedagene brukt opp allerede i desember og nå i februar. Poenget mitt er at smitte kan være overalt, ikke bare i barnehagen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2018 at 3:16 PM, Guile said:

To sider av dette. 

1) Man har ikke nødvendigvis symptomer før man blir syk. Hvis det er umulig å forutse at ungen kommer til å bli dårlig, så kan man jo heller ikke klandre foreldrene. 

2) Men, når ungen først har blitt syk er det 48 timersregelen som gjelder. Foreldre som ikke overholder dette er egoistiske idioter som forhåpentligvis blir gjenfødt som gjødselsbiller i sitt neste liv. 

😂😂😂

Anonymkode: 2c7a7...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påskeferie nå, ikke sant...?

Omgangssyke kan man få når som helst på året, og 48 timers regelen gjelder like mye for voksne som for barn. Det er ikke bare i barnehagen et barn kan smittes, det kan være hvor som helst. Det er feil å sende et barn i barnehagen før det har gått 48 timer etter siste oppkast, men det er like mye feil at voksne går på jobb før det har gått 48 timer siden siste oppkast. Det er like mye feil å gå ut døra i det hele tatt de første 48 timene etter siste oppkast. Dette gjelder hele året, ikke bare rett før påskeferien. Så TS, å ta fri før påskeferien neste år betyr ikke nødvendigvis at dere ikke blir syke i påsken neste år :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Men jeg jobber selv i barnehage og ser stadig foreldre som ikke vil komme og hente barn som kaster opp eller som leverer dem igjen i barnehagen neste dag.

 

Anonymkode: 1f5e1...5ac

Da mener jeg barnehagen bør nekte dem å levere barna. Og hvis de nekter å hente syke barn i barnehagen, er det en sak for barnevernet. 

Anonymkode: 3640f...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bamselita skrev:

Bare et innspill til alle som skriver her: dere er klar over at smitte kan komme fra andre steder enn barnehage også? Regner med dere er ute og handler, er på jobb selv, ute på fritidsaktiviteter, generelt møter folk i det daglige... og ja jeg VET at barnehagen er en stor smittekilde, jeg har selv erfart det det siste halve året med et barn som har vært sykt så og si sammenhengende siden november. Her var sykedagene brukt opp allerede i desember og nå i februar. Poenget mitt er at smitte kan være overalt, ikke bare i barnehagen!

Joda. Men hvis man vet at det går omgangssyke i barnehagen, og at foreldre ikke overholder de 48 timene, er det jo langt mer sannsynlig at smitten kommer fra bhg enn fra Rema. Det sier seg selv.

Anonymkode: 3640f...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg mitt barn er helt friske før magen plutselig slår kolbøtte. Alle barna i bhg til min sønn har blitt akutt syke, og det er faktisk umulig å planlegge.

 

Glad vi foreldre på avdelingen ikke er så hysterisk redde. Kjipt ja, men ingen krise.

Anonymkode: 52e24...f8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de skal jo være hjemme de dagene de faktisk kaster opp/har diaré også. Hvis barnet spyr hver dag i tre dager, og skal være hjemme ytterligere to dager, har det gått en hel arbeidsuke. Barnet kan i tillegg ha diaré/løs mage noen dager etter at de egentlig er friske også, hvis matlysten er dårlig og de ikke spiser noe særlig fast føde. Da baller det raskt på seg!

Anonymkode: 2b464...bde

Hvis matlysten er dårlig, er de jo ikke «egentlig friske». Og at det baller på seg med dager er rett og slett sånn det er å ha små barn! Ja, så gikk det en hel arbeidsuke. Men hvis du dropper de 48 timene for jobben din er jo viktigere enn de andre foreldrenes jobb, andre barns helse og ditt eget egentlig ikke friske barns helse også, så... kan det koste samfunnet for eksempel fem ukers fravær, hvis ditt barn smitter fem barn i barnehagen som må være hjemme i en uke hver. Alt for at du skulle spare inn en dag eller to.

Anonymkode: 3640f...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Vel, det er akkurat slike foreldre som deg som gjør at vi andre blir syke unødvendig. Her skjer det nesten hver gang at ungene kaster opp en gang, og etter det er de i fin form. Men tolv timer senere blir vi foreldrene grisedårlige, så det er helt åpenbart at det er omgangssyken og smittsomt. I 48 timer! Hvordan vet du mer om dette enn FHI, for eksempel? Jeg blir så provosert av sånne som deg. 

Anonymkode: 3640f...2a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er akkurat slike foreldre som deg som gjør at vi andre blir syke unødvendig. Her skjer det nesten hver gang at ungene kaster opp en gang, og etter det er de i fin form. Men tolv timer senere blir vi foreldrene grisedårlige, så det er helt åpenbart at det er omgangssyken og smittsomt. I 48 timer! Hvordan vet du mer om dette enn FHI, for eksempel? Jeg blir så provosert av sånne som deg. 

Anonymkode: 3640f...2a3

Da har dere stort forbedringspotensial på hygienen i hjemmet.

Anonymkode: 52e24...f8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere stort forbedringspotensial på hygienen i hjemmet.

Anonymkode: 52e24...f8e

Det vet du ingen ting om. Vi har strenge hygieneregler når noen blir syke, og vi klarer ofte å hindre smitten i å spre seg mellom barna, men for oss voksne er det Vanskelig å unngå smitte når man tørker spy og/eller ungen spyr på deg. 

Poenget var uansett at barnet kan ha omgangen og være smittsom selv om det har kastet opp bare en gang og etter det virker «frisk».

 

Anonymkode: 3640f...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men hvis man vet at det går omgangssyke i barnehagen, og at foreldre ikke overholder de 48 timene, er det jo langt mer sannsynlig at smitten kommer fra bhg enn fra Rema. Det sier seg selv.

Anonymkode: 3640f...2a3

Dette gjelder alle offentlige steder. Du

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som ikke overholder 48 timers regelen på de fleste arbeidsplasser. Mange av de jobber antagelig på steder vi fleste er innom ila en dag eller to , og allerede her kan vi ha blitt smittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...