Gå til innhold

Til deg som sendte barnet ditt i barnehagen med sykdom uken før påske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du at barnet ditt skulle vært i barnehagen med 38 i feber og slapp? Det er stor forskjell å være i barnehagen og å være hjemme, men ut fra det du skriver, mener du at barnehagen lyver for deg om formen på barnet ditt og temperaturen?

 Hvorfor tre dager hjemmekarantene? Har dere det på feber? 

Det er jo faktisk blant annet pga slike som deg at man strever med å bli kvitt omgangssyke i barnehagen... Man må faktisk ta seg tid til å ta vare på egne syke barn.

Anonymkode: e8860...1d1

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at barnet ditt skulle vært i barnehagen med 38 i feber og slapp? Det er stor forskjell å være i barnehagen og å være hjemme, men ut fra det du skriver, mener du at barnehagen lyver for deg om formen på barnet ditt og temperaturen?

 Hvorfor tre dager hjemmekarantene? Har dere det på feber? 

Det er jo faktisk blant annet pga slike som deg at man strever med å bli kvitt omgangssyke i barnehagen... Man må faktisk ta seg tid til å ta vare på egne syke barn.

Anonymkode: e8860...1d1

Her er det noe som ikke stemmer...

Feberregelen ,= 24 timer feberfri.

Omgangssyke = 48 timer fri for oppkast, diare. 

 Det er så utrolig egoistisk å sende barna i bhg tidligere. At alle andre barn med familier må lide pga et par korttenkte kjøtthuer som hadde slik bråhast med å komme tilbake på jobb at de ikke evnet å vente til barna sine er friske og smittefrie. 

Jeg har lagt inn forslag til bhg om å gi bøter til disse foreldrene. Egentlig burde de vært meldt til bv. Folk som ikke kan ta vare på barna når de blir syke bør ikke ha ansvar for barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen vår ble sendt hjem på mandag første uka i mars fordi hun "var slapp og hadde 38 i feber". Vips, 3 dager hjemmekarantene. På en unge som ikke var det spor syk da hun kom hjem igjen, ikke hadde hun "feber" lenger heller.

Søndag samme uke: kastet opp én gang. Ellers i god form. Vips, 2 dager arbeidsdagers karantene til. 

Neste uke: kastet opp én gang lørdag kveld, pluss litt løs i magen. Nå KUNNE jeg bare ikke ta 2 dager til med "det er en ørliten sjanse for at ungen er syk"-karantene...Så da sendte jeg henne i barnehagen og sa ikke noe om det. Shoot me. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Hvorfor fikk du barn når du ikke vil ta deg av de? 

Anonymkode: 9e458...76f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Hvorfor skal man ta fri i en til to uker? Det er 48t  etter siste oppkast som gjelder. 

Anonymkode: 9e458...76f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk alle har en sjef. Ingen sjefer liker fravær. Sykt barn er det verste de vet. Sykdom generelt. Da taper bedriften penger og de må mase etter vikar. Småbarns foreldre er uglesett i arbeidslivet. De har rett på 10 syktbarn dager. Mareritt for alle sjefer. Så derfor sendes småsyke barn i bhg. Og 24 og 48 timers regler overholdes ikke. Sykt barn passer ikke inn i yrkeslivet. Vi må bygge sykebarnehager der foreldre kan levere syke barn. Jobben og penger ER viktigest vet dere!

Anonymkode: 8529b...dff

Arbeidslivet og holdningene i samfunnet generelt blir stadig mer kyniske. Om noen år gjør vel norge som hitler: sender handicappede og kronisk syke i gasskammeret.  Men tilogmed han syntes at mødre burde passe på barna sine. Og arbeidskraft var sårt tiltrengt på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også

Anonymkode: 6278e...6aa

Nei! 

Anonymkode: 9e458...76f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Opplevd det samme her. Brukte opp alle egenmeldingene i løpet av mars pga en dag med 38 i feber og påfølgende karantene.  I feb og mars har ungen vært borte fra barnehagen 60 % av tiden. Hun blir frisk, har karantenedager. Kommer tilbake en dag og blir smittet på ny  av noen foreldre som ikke er så nøye på det. Hadde alle holdt disse dagene så hadde det jo blitt mindre utbrudd .

Anonymkode: ccd3b...b16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med glede vare på mitt syke barn - NÅR hun er syk.

Jeg har brukt alle mine 10 syke barn-dager og mer til i år allerede, da hun også var forkjølet i februar og hadde omgangssyke i januar.

Om barnehagen lyver, det vet jeg ikke - men når ungen kommer hjem, er i storform (første hun gjorde var å hoppe opp og ned på sofaen i 15 minutter), og termometeret mitt ikke viser noen feber, så lurer jeg litt ja.

Og tar dere dere fri fra jobb i 1-2 uker dersom dere har kastet opp én gang?

At barnet "kanskje har omgangssyke", selv om barnet etter den ene gangen det kastet opp har spist godt, hatt to gode netters søvn, lekt masse både ute og inne? Å vente 24 timer og se an formen kan jeg godt gjøre (og har gjort), men noe mer enn det synes jeg er å overdrive veldig. Det er noe helt annet om barnet viser seg som slapp eller klager på å være syk. Men om det er i storform, symptomfri og gjerne vil i barnehagen, 24-36 timer etter forrige gang det kastet opp, da får det dra dit også. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Du smører tjukt på.....     ta deg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet! Snakk om å skylde alt på andre. Har man barn i barnehage må man faktisk regne med sånt! 

Anonymkode: a7986...d55

Regne med at noen foreldre ikke gidder åpasse sine syke barn så alle blir smittet???

Har man barn i barnehage så burde man kunne forvente at BARNA må lære litt om oppførsel og det å følge regler. Det må kunne forventes at DE VOKSNE kan dette allerede..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

To sider av dette. 

1) Man har ikke nødvendigvis symptomer før man blir syk. Hvis det er umulig å forutse at ungen kommer til å bli dårlig, så kan man jo heller ikke klandre foreldrene. 

2) Men, når ungen først har blitt syk er det 48 timersregelen som gjelder. Foreldre som ikke overholder dette er egoistiske idioter som forhåpentligvis blir gjenfødt som gjødselsbiller i sitt neste liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan påskeferie får du for 2000,- :vetikke:

Anonymkode: 9ce5c...020

Kan vel få til en påsketur til en hytte eller til familie :) Men tror personen mente at det var penger de tapte pga de måtte være borte fra jobb..

 

Jeg skjønner ikke hvorfor bhg tar imot barn som har kastet opp dagen før når omgangssyke går i bhg og det er tydelig at de er syke. Ikke barn som for eks kaster opp en del pga allergi osv..  Det er vel helt innafor for en ansatt å be forelderen ta med seg barnet hjem igjen om de ser at de blir levert for tidlig og i allefall spørre og sjekke situasjonen. Det går jo utover veldig mange når alle blir smittet, barna er syke og det er ikke godt, foreldre blir syke, ansatte i bhg blir syke og deres barn. 

Anonymkode: 6136d...08f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel få til en påsketur til en hytte eller til familie :) Men tror personen mente at det var penger de tapte pga de måtte være borte fra jobb..

 

Jeg skjønner ikke hvorfor bhg tar imot barn som har kastet opp dagen før når omgangssyke går i bhg og det er tydelig at de er syke. Ikke barn som for eks kaster opp en del pga allergi osv..  Det er vel helt innafor for en ansatt å be forelderen ta med seg barnet hjem igjen om de ser at de blir levert for tidlig og i allefall spørre og sjekke situasjonen. Det går jo utover veldig mange når alle blir smittet, barna er syke og det er ikke godt, foreldre blir syke, ansatte i bhg blir syke og deres barn. 

Anonymkode: 6136d...08f

Det gjør de i vår barnehage. Men sikkert noen foreldre som ikke sier noe om at barnet har kastet opp. 

Da jeg skulle levere min en morgen, begynte han plutselig å kaste opp i fingarderoben uten forvarsel. Han hadde vært i helt normal form den morgenen. Tok han selvsagt med meg med en gang hjem og varslet personalet, fikk senere SMS av pedleder om at vi måtte overholde 48-timers regelen etter siste oppkast. Han hadde ikke mer oppkast eller diaré, men overholdt fristen likevel selv om jeg egentlig tenkte han kanskje ikke hadde omgangssyken. For oss er det en selvfølge å overholde den anbefalte fristen likevel, så vi ikke er med på å spre smitte. Men om han fikk smittet noen i fingarderoben hadde det ikke akkurat vært vår feil. 

Anonymkode: 404e1...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen vår ble sendt hjem på mandag første uka i mars fordi hun "var slapp og hadde 38 i feber". Vips, 3 dager hjemmekarantene. På en unge som ikke var det spor syk da hun kom hjem igjen, ikke hadde hun "feber" lenger heller.

Søndag samme uke: kastet opp én gang. Ellers i god form. Vips, 2 dager arbeidsdagers karantene til. 

Neste uke: kastet opp én gang lørdag kveld, pluss litt løs i magen. Nå KUNNE jeg bare ikke ta 2 dager til med "det er en ørliten sjanse for at ungen er syk"-karantene...Så da sendte jeg henne i barnehagen og sa ikke noe om det. Shoot me. 

Anonymkode: 6278e...6aa

Hvorfor 3 dager hjemne med frisk unge???

Vi følger karantenetiden vi, fordi vi bryr oss om å forhindre spredning.

Jeg gikk glipp av en viktig operasjon pga omgangssyke, kjipt men sånt skjer!

Anonymkode: b425b...a18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi følger karanterereglene, men en lege påpekte at det ikke er feber hos små barn før det er over 38 på øretermometer. 37.5 hos et mindre barn med god allmenntilstand og hvor temperaturen blir fort normal og holder seg normal, er ikke å regne som feber. Bare at immunforsvaret har fått en karamell og tygget litt på den. Det kan like gjerne ha vært en bakterie som ikke smitter med kom fra mat eller sand og satte fordøyelsen i ekstra sving eller tok litt ekstra krefter å rydde opp i. 

Legen min har selv hatt tre barn gjennom barnehage og skole.

Ut fra legens råd, om barnet mitt har litt forhøyet temperatur en ettermiddag, men blir feberfri til natta når vi voksne legger oss (øretermometer, og ja vi legger til) og er feberfri når hen våkner uten å på noen tid hatt nedsatt allmenstilstand eller noen symptomer som hoste, snørr, hva som helst... Så er det barnehagen. Uten at vi sier noe til personalet. Har flere barn og slike temperaturstigninger er veldig vanlig på ettermiddagen og kvelden når de er 2-4 år. Varer i et par timer og forsvinner. 

http://m.side2.no/helse/smitteekspert---barn-med-feber-kan-ga-i-barnehagen/3423258958.html

Anonymkode: b9aeb...7a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn har aldri symptomene på omgangssyke før han spyr. Og det er faktisk ikke sikkert at folk har sendt barnet sitt i barnehagen eller skolen når de har visst barnet var dårlig.

Og hvis du ikke tåler å tape 2000 og en påskeferie så er kanskje hjemmeferie noe for deg. Sånn er det når man har barn de blir syke og man må avlyse ting.

Anonymkode: 5754e...66b

Enig. Og kanskje å få barn var en dårlig ide også. 

Anonymkode: 34cfd...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så barnet ditt smittet nesten alle barna:

Egoist! Du sender ikke barn med omgangssyke i barnehagen rett før ferien. Det er dårlig gjort. Vi har tapt 2000 kroner og en påskeferie på det hittil.

Neste år tar vi fri før påsken for at du ikke skal ødelegge neste gang også.

Anonymkode: 4eb6d...1bd

Har dere reiseforsikring? For isåfall er det godt mulig dere kan få igjen pengene hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes mange egoistiske foreldre dessverre.

Anonymkode: 8f3b2...d50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er velsig leit du mistet pengene og ferien ts, men som flere skriver smitter omgangssyken før man selv har symptomer. Jeg håper ingen sender syke barn i barnehage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Min unge er frisk som en fisk for å så plutselig få diaré i barnehagen. Altså har noen smittet han. Og mulig han har smittet noen andre da han fikk det veldig plutselig han også. Han får heller ikke noen andre tegn enn én til to diarébleier når han har omgangssyke. Og sånn er det med de fleste barn som får det. De er gjerne friske og opplagte uten feber eller noen symptomer både når de er smittet og når det bryter ut.

Men når man først har fått det, uansett hvor frisk ungen virker, så er det mange som ignorerer 48 timers regelen og det er utrolig irriterende!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det jo ikke alltid ungene og foreldrene sin skyld heller, da. Min venninne jobber i barnehage, og får alltid spysyken hun og. Men hun går gjerne på jobb om dagen når hun har spydd om natten, for HUN er så flink å vaske hendene at reglene gjelder ikke for henne. En sånn ansatt pr avdeling er vel nok til at dritten går på rundgang hele sesongen.

Anonymkode: fb9cd...d34

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...