Gå til innhold

Bruke penger på tantebarn? Eller på deg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I første post tenkte jeg hva i alle dager? Jeg hadde sett for meg sånn gjennomførte barnerom med figurer på veggene, små senger, altså et fullverdig barnerom, noe jeg hadde syntes var litt rart. 

Men å innrede gjesterom med senger (gjerne som voksne kan ligge i og), og ha noen leker på lur, f.eks tegnesaker, klosser og litt småtteri ser jeg ingenting galt i. 

Foreldrene mine har 5 soverom, ingen «barnerom», men i klesskapet på ene gjesterommet har de litt leker type duplo fra jeg var liten, noen dukker, noen biler og en del bøker og tegnesaker. Barn venner seg til at ting er annerledes borte enn hjemme. Viktigste er å sørge for at det er trygt, men om senga er 2 meter i stedet for 1,6 tenker de nok ikke noe over 😊 

Og så trenger du ikke ha sånn deprimerende brunt gråtende barn-bilde som ene tanta mi hadde på gjesterommet på 80-tallet.. husker det enda 😂

Du høres ut som en super tante, håper dine søsken også setter pris på deg 😊

Anonymkode: fa437...951

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innredet et rom med tanke på mine nieser, men brukte ikke mye penger på det. Fikk nesten ubrukte senger. Fant frem det jeg hadde av leker fra da jeg var liten. Så på finn/facebook, og fant rosa pynteputer og pledd  og litt ekstra leker som folk gav vekk.

Anonymkode: bcb84...219

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har ikke barn selv, men bor i et stort hus, og har en stor familie som er mye på besøk. 

Så her er det innredet to gjesterom. Og ja, på det ene er det en kasse med leker, og det står en reiseseng for barn der nærmest permanent i tillegg til en vanlig dobbeltseng. Og på gjestebadet er det både badebalje, og en krakk som de litt eldre trenger når de skal vaske hender. Og rosa badeskum. Og i boden står det både barnestol og tripptrapp stol. Også har vi selvfølgelig det obligatoriske plast-servicet fra IKEA. Og en grind som lett kan settes opp ved trappa. 

Vi har selvfølgelig ikke løpt ut og innredet barnerom i det førstemann kom til verden. Men etterhvert tok foreldrene (våre søsken) med litt ting, og vi supplerte litt selv.

Dette er vinn-vinn. Er så mye lettere å ha litt utstyr tilgjengelig når vi passer, og for foreldrene når de er på besøk. (9 barn i alderen 1-8). 

Så TS - innred et gjesterom. Men utstyr kan du få og låne etter barnas behov. De småtingene vi selv har kjøpt på IKEA koster nok maks 500 totalt (barnestol, krakk, plastservice, tegnesaker). 

Anonymkode: 6998f...b81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innred det som gjesterom, og barna er jo så store, så det er ikke noe problem med vanlig seng. Er det litt dårlig plass på rommet, så har ikea dobbeltseng som er 140 cm. Kjøp gjerne litt tegne og hobby ting, ellers har de vel gjerne med seg litt leker. 

Det er fantastisk at du vil være der for barna. Jeg er enslig mor, og har ikke foreldre, og har lite familie. Kusinen til barnet, hun er 18 år eldre, har alltid stilt opp for sønnen min, og nå er han 11 år, og reiser fortsatt jevnlig på overnattinger til henne. Og han forguder henne, de har ett så utrolig godt forhold. Og jeg er utrolig glad for at hun er der for han. Jo flere som elsker barna, jo bedre.

 

Anonymkode: 3f705...199

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp to vanlige senger, og leker som eventuelle egne barn kan bruke. Puslespill, perler, maxi stick perler, lego, en ball er leker som aldri går av moten 😊 

Da jeg ble tante stilte jeg veldig mye opp, var mye barnepike, ga de gaver som de trengte, hadde ofte barna hele helger fra de var 7-8 mnd så foreldrene fikk pleie forholdet og slappe av, jeg ofret en del av egne interesser for å stille opp. Nå som jeg selv har fått barn og ser hvor lite tanta og onkelen engasjerer seg blir jeg veldig skuffet, forventer ikke barnepass men bare at de er interessert i å bli kjent med barna mine og være en del av deres liv. Jeg angrer ikke på at jeg har et så godt forhold til tantebarna mine, men nå er de store og har egne interesser og fritidsaktiviteter som tar mye tid. 

Anonymkode: 6d62c...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp to vanlige senger, og leker som eventuelle egne barn kan bruke. Puslespill, perler, maxi stick perler, lego, en ball er leker som aldri går av moten 😊 

Da jeg ble tante stilte jeg veldig mye opp, var mye barnepike, ga de gaver som de trengte, hadde ofte barna hele helger fra de var 7-8 mnd så foreldrene fikk pleie forholdet og slappe av, jeg ofret en del av egne interesser for å stille opp. Nå som jeg selv har fått barn og ser hvor lite tanta og onkelen engasjerer seg blir jeg veldig skuffet, forventer ikke barnepass men bare at de er interessert i å bli kjent med barna mine og være en del av deres liv. Jeg angrer ikke på at jeg har et så godt forhold til tantebarna mine, men nå er de store og har egne interesser og fritidsaktiviteter som tar mye tid. 

Anonymkode: 6d62c...04f

Jeg har (etter denne tråden) gått vekk fra å kjøpe og innrede rommet, siden det var ganske mange som mente det ikke var «normal» oppførsel. Og jeg tror kanskje at mine søsken kan ha den samme oppfatningen som de folka. Og som du sier så vokser jo barna seg til etterhvert og glemmer tanta som stilte opp uansett så jeg har tatt beslutningen på at jeg ikke gjør det. TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Alice123 skrev:

 Hadde en venninne av meg begynt med der der hadde jeg lurt veldig på hvordan hun hadde det.

Kan du forklare meg litt hvorfor så mange av dere mener at det psykiske problemer og at man er psyko, creepy og sånn som du skriver «begynt å lure på veldig hvordan hun hadde det» hvis man hadde gjort en slik ting? TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har (etter denne tråden) gått vekk fra å kjøpe og innrede rommet, siden det var ganske mange som mente det ikke var «normal» oppførsel. Og jeg tror kanskje at mine søsken kan ha den samme oppfatningen som de folka. Og som du sier så vokser jo barna seg til etterhvert og glemmer tanta som stilte opp uansett så jeg har tatt beslutningen på at jeg ikke gjør det. TS 

Anonymkode: 26150...737

Hvorfor glemmer de deg? Jeg er hun som skrev om kusinen til mitt barn, nå har også jeg vært hennes tante, og den som passet henne ofte, hadde henne på overnatting i helger, når hun ble stor, tok henne med på reiser osv. Vi har ett fantastisk forhold i dag. Reiser fortsatt sammen, og nå stiller jo hun opp for min sønn, som jeg gjorde for henne. Hun kommer fortsatt på besøk, og overnattinger her.

Anonymkode: 3f705...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er så små enda og ikke vant til å ligge i vanlige senger. De har jo barnesenger hjemme. 

Anonymkode: 26150...737

De er 3 og 5 og ikke vant til å ligge i vanlige senger😳 Er det noe galt med dem? Min fikk vanlig seng da han var 2. Uansett, når han ligger borte, så ligger han i en vanlig seng. Spesielt. 

Anonymkode: 32272...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plass til en sånn sovesofa som slås ut til ca 120x200 når den "brettes ut"? Da kan de sove sammen der, og så kan den brukes til gjesterom for voksne også. Og så er det jo sofa på dagtid, så rommet kanskje kan brukes til andre ting ellers?

Om de er hos deg veldig ofte, så er det jo vesentlig med senger da. Om du ikke har råd, og dette er for at foreldrene skal få barnevakt også, kan de gjerne sponse deg med senger?

Anonymkode: e400f...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å innrede et gjesterom med plass til to, men ville ikke brukt barnesenger. Og som noen andre sier her: En kiste med leker. Det er ikke crazy. Men som sagt, jeg ville unngått barnesengene. (Fordi det er litt for engasjere, og de vokser straks ut av dem. Mulig søsknene dine synes det er rart du kjøper barnesenger.)

Anonymkode: cb9e9...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt disse ungene på overnatting hittil da? Eller passet dem hos deg selv? 

 

Anonymkode: 9aca4...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De er 3 og 5 og ikke vant til å ligge i vanlige senger😳 Er det noe galt med dem? Min fikk vanlig seng da han var 2. Uansett, når han ligger borte, så ligger han i en vanlig seng. Spesielt. 

Anonymkode: 32272...08a

ikke er noe galt i dem vel? Og hvordan er det relevant når din toåring fikk voksen seng? Du hadde vel et barnerom som var stort nok å romme både voksen seng og alle lekene, og det har kanskje ikke foreldrene til disse barna, uten at det skal være noe galt med dem. Og jeg tviler på at 2 år gammelt sov ditt barn i en voksen seng uten sengehest og uten uhell. Da er det så fall ditt barn som sover spesielt rolig for en toåring å være. Kanskje du burde heller sjekke barnet ditt, kanskje det er soveapne. :-P 

Anonymkode: 25804...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor glemmer de deg? Jeg er hun som skrev om kusinen til mitt barn, nå har også jeg vært hennes tante, og den som passet henne ofte, hadde henne på overnatting i helger, når hun ble stor, tok henne med på reiser osv. Vi har ett fantastisk forhold i dag. Reiser fortsatt sammen, og nå stiller jo hun opp for min sønn, som jeg gjorde for henne. Hun kommer fortsatt på besøk, og overnattinger her.

Anonymkode: 3f705...199

Heldig du er som har et så godt forhold, det er gull verdt❤️ Grunnen til at jeg skrev at de glemmer meg er vel fordi det er en «frykt» hos meg og da hun 04f skriver at hun har lagt ned mye tid og kjærlighet hos tantebarna sine, men nå var de voksne og hadde ikke så mye kontakt lenger fordi de har sine egne liv så er det noe jeg tenker på. TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke er noe galt i dem vel? Og hvordan er det relevant når din toåring fikk voksen seng? Du hadde vel et barnerom som var stort nok å romme både voksen seng og alle lekene, og det har kanskje ikke foreldrene til disse barna, uten at det skal være noe galt med dem. Og jeg tviler på at 2 år gammelt sov ditt barn i en voksen seng uten sengehest og uten uhell. Da er det så fall ditt barn som sover spesielt rolig for en toåring å være. Kanskje du burde heller sjekke barnet ditt, kanskje det er soveapne. :-P 

Anonymkode: 25804...50c

Hehe, nå måtte jeg trekke på smilebåndet, det var et veldig godt svar 👍😃 nei, jeg har ihvertfall ikke hørt om en 2 åring som ligger i vanlig seng uten noe som helst uhell🤔 TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Neinøff skrev:

Og jeg tenker: Så koselig! Du bryr deg om den og vil legge til rette for at de kan ja det fint hos deg. Det er supert, og tanter/onkler som bryr seg såpass skal man se lenge etter... 

Du kan godt ha en lekekasse stående :)

Enig. Hadde tenkt det var rart for det er så sjelden noen gjør sånn, men koselig. Rart er ikke noe negativt for meg. Rart er bra. Til og med rar selv. 

Når mennesker kaller det psycho og lurer på om personen har det bra eller noe feiler henne på grunn av hun ikke har barn selv. Da er det på tide folk skjerper seg. Dømming er noe verden må slutte med. Voksne mennesker med barn! Skremmende. Er det rart barna lærer å mobbe å holde seg unna mennesker som tørr å skille seg ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å innrede et gjesterom med plass til to, men ville ikke brukt barnesenger. Og som noen andre sier her: En kiste med leker. Det er ikke crazy. Men som sagt, jeg ville unngått barnesengene. (Fordi det er litt for engasjere, og de vokser straks ut av dem. Mulig søsknene dine synes det er rart du kjøper barnesenger.)

Anonymkode: cb9e9...4d1

Ja jeg lurer jo på om de er som veldig mange her og blir usikker pga det og jeg vil jo ikke bli sett på som psyko og raring. Så da har jeg kommet frem til at jeg ikke gjør noe «fremstøt» av det slaget og lar det være. De har jo andre som kan være barnevakt også. De har en liten kurv med tegnesaker her nå og da lar jeg det være med det. TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Axl skrev:

Enig. Hadde tenkt det var rart for det er så sjelden noen gjør sånn, men koselig. Rart er ikke noe negativt for meg. Rart er bra. Til og med rar selv. 

Når mennesker kaller det psycho og lurer på om personen har det bra eller noe feiler henne på grunn av hun ikke har barn selv. Da er det på tide folk skjerper seg. Dømming er noe verden må slutte med. Voksne mennesker med barn! Skremmende. Er det rart barna lærer å mobbe å holde seg unna mennesker som tørr å skille seg ut? 

Tusen ❤️Lig takk for svar. Det varmet❤️ TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nå måtte jeg trekke på smilebåndet, det var et veldig godt svar 👍😃 nei, jeg har ihvertfall ikke hørt om en 2 åring som ligger i vanlig seng uten noe som helst uhell🤔 TS 

Anonymkode: 26150...737

Jeg som svarte over. (gjesterommet har dobbeltseng + barneseng). Sengen er en reise-barne seng, en av våre søskens, som henter den om de trenger den selv. 

Før vi fikk denne, og om vi ikke har den, finnes det gode løsninger. Barn som ikke kan gå kan man fint "bygge inn" i et hjørne. Barn på 1-3 år kan legges på en overmadrass rett på gulvet. Over ca 3 år sover de fint i dobbeltsengen, men et-par av dem har hatt en tendens til å rulle ut av senga... så da legger vi bare en overmadrass eller noen pledd på gulvet. 

Så selv om vi ofte har besøk av barn i alle aldre, holder en vanlig dobbeltseng på gjesterommet i massevis. 

Anonymkode: 6998f...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som svarte over. (gjesterommet har dobbeltseng + barneseng). Sengen er en reise-barne seng, en av våre søskens, som henter den om de trenger den selv. 

Før vi fikk denne, og om vi ikke har den, finnes det gode løsninger. Barn som ikke kan gå kan man fint "bygge inn" i et hjørne. Barn på 1-3 år kan legges på en overmadrass rett på gulvet. Over ca 3 år sover de fint i dobbeltsengen, men et-par av dem har hatt en tendens til å rulle ut av senga... så da legger vi bare en overmadrass eller noen pledd på gulvet. 

Så selv om vi ofte har besøk av barn i alle aldre, holder en vanlig dobbeltseng på gjesterommet i massevis. 

Anonymkode: 6998f...b81

Takk for svar. Ja mange løsninger. Men etter å ha lest mange av svarene her så vil jeg ikke bli sett på som psyko og raring og vil ikke tråkke over mine søskens grenser. Så da har jeg kommet frem til at jeg ikke gjør noe «fremstøt» på dette og lar det være. De har jo andre som kan være barnevakt også. De har en liten kurv med tegnesaker her så de har litt her. TS 

Anonymkode: 26150...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...