Gå til innhold

Foreldre: TA ANSVAR!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har byttet jobb for lengst, og mange med meg. Vi går mot en stor lærerkrise i dette landet. Jeg vil ikke tilbake til det yrket om jeg så hadde fått doblet lønna. Aldri hatt en så hektisk, stressende og slitsom jobb noen gang. Ferier unner jeg jammen det som holder ut i yrket, skulle bare mangle at de får avspasere alle timene de har jobbet inn resten av året. 

Takk til alle dere lærere som holder ut, jeg er takknemlig for jobben dere gjør for barna mine <3

Anonymkode: 8f032...4da

Det er jeg helt enig i at det er lærerkrise som bør tas på alvor og er ekstremt takknemlig for de lærene som står på for å gjøre hverdagen til barnet mitt bra. Og jeg har møtt mange fantastiske lærere som under svært pressede arbeidsdager takler de utfordringene meget bra. Men hadde læreren til barnet mitt lagt ut noe slikt på kg........herremin. 

Husk at det er mange yrker med stort press, hektiske og lange dager. Men ikke i nærheten så mye fri og ferier. 

Anonymkode: f6a03...f03

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist mange uvitende her som rakker ned på lærere og bhg-lærere. Alvorlig talt. For 30 år siden så underviste læreren fremme ved kateteret. Barna satt stille som mus på rekke og rad. Gjerne 25 elever pr lærer. De satt i ro og respekterte læreren. Læreren slapp å kle på barna, knyte sko, finne gymtøy og løse konflikter på konflikter som oppstår mye av i nyere tider. Urolige barn som ikke hører etter stjeler mye tid og energi fra timen. Hørte ikke vi etter på 80 tallet så brølte og smalt læreren pekestokken hardt i kateteret. Da satt vi stille da og lyet læreren.

Hadde dette skjedd i dag så hadde vel politi kommet inn. Er ikke lov å heve stemmen eller smelle med stokken. Barn er meget urolige i dag. Det ser vi allerede i barnehagene. Maur i kroppen. Og tro ikke ppt bare kommer og deler ut assistenter og miljøarbeidere. Dette krever tid og ressurser. Skolene har knappe ressurser til barn med spesielle behov. Vær litt ydmyke for lærere. De har en heseblesende jobb med dagens urolige barn. 

Anonymkode: 3d64a...36a

Vanskelig å respektere en lærer som klager på foreldrene på et offentlig forum på den måten. Tro hvordan hun er i jobben. 

Det betyr ikke at det ikke finnes mange andre gode, omsorgsfulle og dyktige lærere her i landet som vi foreldre setter uendelig stor pris på.

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Du har aldri jobbet i skolen. Da ville du forstått hvor lite tid en lærer egentlig har. Vi har store pensum i alle fag som vi skal lære hvert eneste barn. Til og med i gym og kunst og håndverk er det mange kompetansemål.

2. Det at du har så lite tid med dine barn er ikke lærerenes skyld. Det er dine prioriteringer. 

Anonymkode: 8f032...4da

Jeg er ikke helt enig. Samfunnet krever 120% av alle og det tar tid. Jeg skjønner at lærere også er presset, men sånn tingene er i dag er ikke slik de burde være. Alt skal effektiviseres og spares. Elevene får ikke den oppfølging de burde ha og elever med behov for litt ekstra oppfølging faller fra med mindre problemet er så omfattende at de er blant de heldige som får oppfølging at ppt. Du prøver å legge hele skylden på foreldrene hvilket blir helt feil. Ta deres del av den. Skolesystemet har absolutt forbedringspotensiale. 

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god lærer ville greid å håndtere dette...

dersom en elev henger så etter at du ikke greier å følge opp resten av klassen , er det ditt ansvar å få assistanse - Evnt melde til bv / PPU etc slik at avvikende utvikling blir tatt hånd om. Husk : det er ingen eksamen eller kurs for å bli foreldre- og skole og bh skal kompensere slik at barn m ressurssvake foreldre ikke får så stort handikap som det kunne blitt...

så istede for å irritere dere så bør dere agere !! 

Anonymkode: 5fd0d...d97

Du vet virkelig ikke hvilke utfordringer som vi kan møte i skolen! Hvilken erfaring har du med å jobbe i skolen forresten?  

Hvorfor tror du ikke at vi reagerer og prøver å gjøre noe med situasjonen til barn som har atferdsproblemer? 

Hvilken assistent eller fagarbeider tror du bare popper opp om jeg ønsker mer voksentetthet i klasserommet? Hva vet du egentlig om skoleverket?

Endret av Bakepulver
  • Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, det er ikke synd på dere fordi dere ikke får spist matpakken deres og ta pause for å kunne ivareta alle barna. Dere har korte dager med barna og kan spise den matpakka med barna eller etterpå.

Dere har også det yrket med mest og lengste ferier.

Er det virkelig så ille, så streik, sett dere på bakbeina eller bytt arbeid. 

Alle har krav på pause! Hvor lang er arbeidsdagen min og hvor mye jobber jeg hjemme tror du? 

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg er ikke helt enig. Samfunnet krever 120% av alle og det tar tid. Jeg skjønner at lærere også er presset, men sånn tingene er i dag er ikke slik de burde være. Alt skal effektiviseres og spares. Elevene får ikke den oppfølging de burde ha og elever med behov for litt ekstra oppfølging faller fra med mindre problemet er så omfattende at de er blant de heldige som får oppfølging at ppt. Du prøver å legge hele skylden på foreldrene hvilket blir helt feil. Ta deres del av den. Skolesystemet har absolutt forbedringspotensiale. 

Du har helt rett i at ting ikke er som de skal være i skolen og det er en av grunnene til at jeg valgte denne utdannelsen. Jeg vil være en pådriver sammen med mine kolleger og endre dette presset som barn og unge opplever i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, vi har alle møtt lærere som er elendige og dårlige i yrket sitt, og vi har sannsynligvis møtt den læreren som kommert til å møte veggen fordi hun ofrer altfor mye i yrket sitt! Det er vel ingen hemmelighet at mer ansvar og flere oppgaver legges over på skolen, og oss som lærere. Få eller ingen oppgaver føres vekk fra oss. Det er problemet. Vi går ikke hjem sammen med barna klokken 14.00. Da er det på tide å jobbe med alskens planer; ukeplaner, periodeplaner, individuelle planer, sosiale planer og arbeidsplaner. Vi skal også utvikle oss! Vi skal samarbeide og planlegge spesielle dager, avslutninger og hvordan vi skal håndtere ulike saker. Dette er bare en liten brøkdel av det vi holder på med i tillegg til å planlegge undervisning, undervise og evaluere.

Og alt dette er stort sett ikke det som fører til at mange nyutdannede slutter i yrket før de har jobbet mer enn et par år. Selv om du har vært elev eller foresatt, eller jobbet i skolen som vikar i noen timer vet du faktisk ikke hva det vil si å være lærer. Det er tungt arbeid! Det som gjør det tungt for min del er den økende andelen av kravstore elever og foresatte, mangelen på grunnleggende folkeskikk og respekt for hverandre og de voksne, samt at enkelte foresatte ikke evner å forstå at vi som lærere ikke kontakter dem for å være kjipe når vi forteller at per har slått en annen elev, og ber dem ta en prat om dette hjemme. 

Nei, vi kan dessverre ikke utelukkende belønne normal og god oppførsel med lek og stjerner. Det hender faktisk at vi må korrigere dårlig oppførsel, gjerne gjennom en samtale. Da er det ønskelig at foresatte hjelper til ved å ta en samtale med barnet sitt. Dessverre har det skjedd ved flere anledninger at jeg får beskjed om at det kommer de ikke til å gjøre for det er mitt ansvar det som skjer på skolen. Fair enough, men da er det vel foresattes ansvar å ta tak i kranglingen som skjer på sosiale medier lørdag kveld også? Av en eller annen merkelig grunn blir dette også mitt ansvar... 

Jeg jobber med litt eldre elever. De kan kle på seg og knytte skolisser. De "glemmer" gymtøyet sitt, og som regel er de en litt større greie enn å be dem huske det neste gang. Og de krangler, både hjemme og på skolen. Med medelever, søsken og foreldre, og alt dette havner hos oss. Noe av det ansvaret må vi ta fordi vi mange ganger er barnas nærmeste voksen når de har det vanskelig hjemme. Da er det greit å få tid til dette i en allerede fullpakket hverdag i stedet for å måtte hamle opp med dårlig folkeskikk hos voksne og barn, og ørten eposter med klaging på bagateller og mas om ekstra oppfølging hos barn som overhodet ikke har behov for det. 

Jeg trenger hjelp av dere foreldre for å være den beste læreren jeg kan være! Noen ganger er det ditt barn som jeg bruker tiden min på, men noen ganger må du ta mer ansvar så jeg kan bruke tiden min på et barn som trenger det mer der og da. Jeg får dessverre ikke mer tid enn det jeg har.. Om vi samarbeider blir jeg en bedre lærer og du en bedre forelder. :)

Anonymkode: e8384...cdf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Alle har krav på pause! Hvor lang er arbeidsdagen min og hvor mye jobber jeg hjemme tror du? 

Det var snakk om at ts ikke fikk ta pause vis hun skulle ivareta alle barna. Tiden med barna er ikke like lang som selve arbeidsdagen til en lærer. Derfor kan man ta de etterlengtede pausene etter man har vært sammen med barna eller spise ilag med barna. Finne løsninger, i stede for å klage, når man ikke har noe annet valg. 

I løpet av en arbeidsdag har jeg ingen pauser på jobb for å kunne få kabalen min til å gå opp med barnet mitt. Kollegaene mine har kun en pause og jobber ofte overtid. Jeg har en krevende jobb, kun 4 ukers ferie og studier ved siden av for å kunne gi barnet mitt det nødvendige. 

Jeg mener ikke at det er riktig at dere lærere skal ha det slikt, det fører ofte til lengre sykemelding og mer press på de andre kollegaene også har man kommet inn i en ond sirkel. Samfunnet trenger opplagte lærere, med helsa i behold. Men dette er hverken foreldrene eller barnas skyld, slik flere mener her. Det er politikere. Og slike innlegg som TS legger ut skaper større sprik mellom lærere og foreldre, når vi egentlig burde stå sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får faen meg folk ta seg sammen!! Barn idag starter skole  når de er FEM ÅR!!! Jeg er i midten av 30 åra, da startet vi når vi bar SYV! Det er stor forskjell på en femåring og en syvåring!! Min mor (barnas mormor) sier som sant er; barn idag får jo knapt lov til å være barn! De skal lære og være perfekt fra de er bare noen år gamle! Og om de ikke klarer alt som andre kan er det helst noe galt med dem! Min mor sier at hun er lykkelig og takknemlig for at selv om mye var tøffere og hardere før, så fikk i det minste barn være barn! 

TS: SKIFT YRKE OM DU MISYRIVES DA! Vi vil heller ikke ha «lærere» som deg. Usympatisk som Fyf!! 

Anonymkode: 577ce...447

JEG var 6 år og 9 mnd da jeg begynte i 1987 (født i desember og skolestart det året man fylte 7). Sønnen min var 6 år og 7 mnd da han begynte i fjor (født i januar og skolestart det året de fyller 6) Verden er ikke svart-hvit, så ro deg helt ned. 

Anonymkode: 05ac9...070

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer i norsk skole over mange år blir jeg til stadighet overrasket over hvor lite ansvar foreldrene tar over utviklingen og opplæringen av sine egne barn. Det virker som om foreldrene tror at alt barnet skal lære skal skje i løpet av skolehverdagen. Hjemme skal det være kos og hygge. Jeg er selvfølgelig enig i at kos og hygge er like kjempeviktig i et barns liv, men skolen kan ikke lære barnet ditt ALT! Som forelder har du også et ansvar, og det er et stort ansvar. En lærer har i gjennomsnitt 25 barn til en hver tid å forholde seg til og hjelpe, men en forelder har i gjennomsnitt 1,8 barn. Hvor tror du det bør og vil foregå mest læring?

Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang!

Ja, vi jobber med flere av overnevnte ting i skolen også - men det er STOR forskjell på elever som også har erfaring hjemmen i fra og dem som aldri har brukt klokken eller aldri har sett på knottene på en stekeovn før. Det blir i mange situasjoner et umulig oppdrag for læreren å bedrive opplæring når over halvparten av barna trenger umetterlig med hjelp.

En scenario: Elevene skal ha gymtime.
Fem elever har glemt gymtøy hjemme. Hva skal læreren gjøre med disse elevene?
Læreren skal passe på at ingen blir ertet eller opplever ubehageligheter i garderoben/skrifteområdet. Gjerne er det to garderober og en lærer. Læreren går mellom garderobene og passer på - og er "alltid" på feil sted hvis en konflikt oppstår (for elevene vet jo bedre enn å oppføre seg dårlig foran en voksen).
Gymtimen skal starte og elevene er på vei til gymsalen da syv elever løper bort til læreren og sier: Kan du knyte skolisen min?
Gymtimen starter, og etter 15 minutter må den avsluttes, fordi timen er over og elevene skal i garderoben igjen og læreren flyr som en strikk for å hjelpe barna.

Får elevene vært i aktivitet de 45 minuttene de skulle ha vært det? Når elevene målene i gym? Tvilsomt.
Slik er det i MANGE fag.

Foreldre: TA ANSVAR!

Anonymkode: 30bff...fb3

👏

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var snakk om at ts ikke fikk ta pause vis hun skulle ivareta alle barna. Tiden med barna er ikke like lang som selve arbeidsdagen til en lærer. Derfor kan man ta de etterlengtede pausene etter man har vært sammen med barna eller spise ilag med barna. Finne løsninger, i stede for å klage, når man ikke har noe annet valg. 

I løpet av en arbeidsdag har jeg ingen pauser på jobb for å kunne få kabalen min til å gå opp med barnet mitt. Kollegaene mine har kun en pause og jobber ofte overtid. Jeg har en krevende jobb, kun 4 ukers ferie og studier ved siden av for å kunne gi barnet mitt det nødvendige. 

Jeg mener ikke at det er riktig at dere lærere skal ha det slikt, det fører ofte til lengre sykemelding og mer press på de andre kollegaene også har man kommet inn i en ond sirkel. Samfunnet trenger opplagte lærere, med helsa i behold. Men dette er hverken foreldrene eller barnas skyld, slik flere mener her. Det er politikere. Og slike innlegg som TS legger ut skaper større sprik mellom lærere og foreldre, når vi egentlig burde stå sammen. 

Du vet jo ikke hvilken arbeidsmengde jeg har. Vi snakker nå om mitt yrke, gjør vi ikke.

Ellers ser jeg ikke hvor du vil med resten av innlegget ditt. Alle kan ha godt av en utblådsning da det ikke alltid er fryd og glede når en jobber med mennesker. 

Jeg har også vært borti disse foreldrene som ikke evner å oppdra barna sine. Dette er barn som stjeler min tid fra de andre elevene og frarøver sine medelever et godt læringsmiljø! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, vi har alle møtt lærere som er elendige og dårlige i yrket sitt, og vi har sannsynligvis møtt den læreren som kommert til å møte veggen fordi hun ofrer altfor mye i yrket sitt! Det er vel ingen hemmelighet at mer ansvar og flere oppgaver legges over på skolen, og oss som lærere. Få eller ingen oppgaver føres vekk fra oss. Det er problemet. Vi går ikke hjem sammen med barna klokken 14.00. Da er det på tide å jobbe med alskens planer; ukeplaner, periodeplaner, individuelle planer, sosiale planer og arbeidsplaner. Vi skal også utvikle oss! Vi skal samarbeide og planlegge spesielle dager, avslutninger og hvordan vi skal håndtere ulike saker. Dette er bare en liten brøkdel av det vi holder på med i tillegg til å planlegge undervisning, undervise og evaluere.

Og alt dette er stort sett ikke det som fører til at mange nyutdannede slutter i yrket før de har jobbet mer enn et par år. Selv om du har vært elev eller foresatt, eller jobbet i skolen som vikar i noen timer vet du faktisk ikke hva det vil si å være lærer. Det er tungt arbeid! Det som gjør det tungt for min del er den økende andelen av kravstore elever og foresatte, mangelen på grunnleggende folkeskikk og respekt for hverandre og de voksne, samt at enkelte foresatte ikke evner å forstå at vi som lærere ikke kontakter dem for å være kjipe når vi forteller at per har slått en annen elev, og ber dem ta en prat om dette hjemme. 

Nei, vi kan dessverre ikke utelukkende belønne normal og god oppførsel med lek og stjerner. Det hender faktisk at vi må korrigere dårlig oppførsel, gjerne gjennom en samtale. Da er det ønskelig at foresatte hjelper til ved å ta en samtale med barnet sitt. Dessverre har det skjedd ved flere anledninger at jeg får beskjed om at det kommer de ikke til å gjøre for det er mitt ansvar det som skjer på skolen. Fair enough, men da er det vel foresattes ansvar å ta tak i kranglingen som skjer på sosiale medier lørdag kveld også? Av en eller annen merkelig grunn blir dette også mitt ansvar... 

Jeg jobber med litt eldre elever. De kan kle på seg og knytte skolisser. De "glemmer" gymtøyet sitt, og som regel er de en litt større greie enn å be dem huske det neste gang. Og de krangler, både hjemme og på skolen. Med medelever, søsken og foreldre, og alt dette havner hos oss. Noe av det ansvaret må vi ta fordi vi mange ganger er barnas nærmeste voksen når de har det vanskelig hjemme. Da er det greit å få tid til dette i en allerede fullpakket hverdag i stedet for å måtte hamle opp med dårlig folkeskikk hos voksne og barn, og ørten eposter med klaging på bagateller og mas om ekstra oppfølging hos barn som overhodet ikke har behov for det. 

Jeg trenger hjelp av dere foreldre for å være den beste læreren jeg kan være! Noen ganger er det ditt barn som jeg bruker tiden min på, men noen ganger må du ta mer ansvar så jeg kan bruke tiden min på et barn som trenger det mer der og da. Jeg får dessverre ikke mer tid enn det jeg har.. Om vi samarbeider blir jeg en bedre lærer og du en bedre forelder. :)

Anonymkode: e8384...cdf

Det var et godt og fornuftig innlegg. 👏😊 vi trenger bedre samarbeid mellom skolen og foreldrene. Ikke lærere som legger all skyld på foreldrene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: SKIFT YRKE OM DU MISYRIVES DA! Vi vil heller ikke ha «lærere» som deg. Usympatisk som Fyf!! 

Anonymkode: 577ce...447

Hun sier ikke at hun mistrives, bare at hun skulle ønske barna var bedre oppdratt og opplært hjemmefra så hun og andre lærere kan konsentrere seg om det barna er på skolen for: å lære fag.
Hva er det som får deg til å konkludere med at hun er usympatisk? Mest sannsynlig er denne frustrasjonen noe hun holder pent for seg selv og kun deler med oss og kanskje noen kolleger. Antakelig er hun en god lærer som gjør så godt hun kan men bare kommer med et lite hjertesukk her inne.
Hvis du har så liten forståelse for læreres hverdag er nok du også usympatisk som fy. Eller kunnskapsløs.

Anonymkode: 59281...0cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

AMEN

hilsen lærer på 18. året

Anonymkode: 88c30...8bf

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, Cata said:

Jeg trodde det var en selvfølge at barn lærer slikt hjemme. Hvis dette også skal være en del av "pensum" på skolen så blir jeg skikkelig bekymret for den oppvoksende slekt. 

Vi kjefter på skolen: "Dårligste skolen i Europa!", de lærer alt for mye dill-dall og for lite ordentlig kunnskap osv., men egentlig er det vel heller foreldrene som er de dårligste i Europa. De lærer ikke barna hverken normal folkeskikk eller basalferdigheter, og skolen blir tvunget til å søle bort tid på ting som skulle vært lært hjemme. Er det rart skolen er dårlig?
De som ikke klarer dette tilfredsstillende, burde få svi for det...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver! Vi som foreldre prøver jo å lære dem alt: påkledning, hygiene, klokka, gode vaner, huske ting, pakke sekken, hjelpe til hjemme, lage mat, bruke verktøy, delta med vedlikehold og husarbeid, "læringsstøttende" aktiviteter som spill (terning, brett-, kort- og de elektroniske som skolen anbefaler), de skal ha digital kompetanse, de skal drive idrett, de skal ikke minst gjøre lekser hver dag, de skal stelle seg på badet, de skal ha musikkundervisning og lære handarbeid. Folkeskikk! Være gode venner. Friluftsliv. Holde rommet ryddig. Lista er utømmelig for oss foreldre (også). Mitt eldste barn brukte årevis på å lære seg å knytte sko, jeg vet ikke hvor mange sånne "bruke fem minutter så kan de det" vi forsøkte oss på. Så gikk hun med borrelås til det satt, men hun selv valgte jo knyttesko etter hvert. Det samme med å  lære seg klokka og hun sliter ennå med å ha eneansvar for egen sekk, egen matpakke, egen tid. Vi følger opp daglig (selvfølgelig), og mitt barn kan allikevel være blant de fire som en gitt dag har glemt gymsko, eller har feil gymsko MED lisser, eller trenger hjelp til matlaging.

Jeg har stor forståelse og sympati med lærerne som må bruke tid på slikt, og jeg forventer slett ikke at dere skal kle på mitt barn eller hjelpe førsteklassingen på do, men at dere syns alle foreldre generelt tar altfor lite ansvar for grunnleggende opplæring i daglige rutiner, den svir faktisk. Vi tar ansvar, vi gjør så godt vi kan. Jeg tar ti ganger så mye ansvar som mine foreldre gjorde da jeg gikk på skolen, de gjorde ALDRI lekser med meg, eller kikket over sekken min om morgenen. De var forresten lærere begge to.

Vi måtte lære oss mye selv, finne ut av ting selv, erfare hvordan det var å få kjeft av læreren uten gymtøy, for ikke å ha gjort lekser, hvor flaut det var å ikke kunne knytte skolisser. Så gikk vi til fadderen vår i sjette klasse og hun lærte oss det. Det var jo slett ikke ikke foreldrene våre som "tok mer ansvar", vi måtte ta det selv og det var lærerne som tok mindre. Og det må dere gjerne gjøre for min del.

Anonymkode: 6b563...8a9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver! Vi som foreldre prøver jo å lære dem alt: påkledning, hygiene, klokka, gode vaner, huske ting, pakke sekken, hjelpe til hjemme, lage mat, bruke verktøy, delta med vedlikehold og husarbeid, "læringsstøttende" aktiviteter som spill (terning, brett-, kort- og de elektroniske som skolen anbefaler), de skal ha digital kompetanse, de skal drive idrett, de skal ikke minst gjøre lekser hver dag, de skal stelle seg på badet, de skal ha musikkundervisning og lære handarbeid. Folkeskikk! Være gode venner. Friluftsliv. Holde rommet ryddig. Lista er utømmelig for oss foreldre (også). Mitt eldste barn brukte årevis på å lære seg å knytte sko, jeg vet ikke hvor mange sånne "bruke fem minutter så kan de det" vi forsøkte oss på. Så gikk hun med borrelås til det satt, men hun selv valgte jo knyttesko etter hvert. Det samme med å  lære seg klokka og hun sliter ennå med å ha eneansvar for egen sekk, egen matpakke, egen tid. Vi følger opp daglig (selvfølgelig), og mitt barn kan allikevel være blant de fire som en gitt dag har glemt gymsko, eller har feil gymsko MED lisser, eller trenger hjelp til matlaging.

Jeg har stor forståelse og sympati med lærerne som må bruke tid på slikt, og jeg forventer slett ikke at dere skal kle på mitt barn eller hjelpe førsteklassingen på do, men at dere syns alle foreldre generelt tar altfor lite ansvar for grunnleggende opplæring i daglige rutiner, den svir faktisk. Vi tar ansvar, vi gjør så godt vi kan. Jeg tar ti ganger så mye ansvar som mine foreldre gjorde da jeg gikk på skolen, de gjorde ALDRI lekser med meg, eller kikket over sekken min om morgenen. De var forresten lærere begge to.

Vi måtte lære oss mye selv, finne ut av ting selv, erfare hvordan det var å få kjeft av læreren uten gymtøy, for ikke å ha gjort lekser, hvor flaut det var å ikke kunne knytte skolisser. Så gikk vi til fadderen vår i sjette klasse og hun lærte oss det. Det var jo slett ikke ikke foreldrene våre som "tok mer ansvar", vi måtte ta det selv og det var lærerne som tok mindre. Og det må dere gjerne gjøre for min del.

Anonymkode: 6b563...8a9

Jeg er lærer, jeg synes dette var et veldig bra innlegg. Jeg ser at de aller fleste gjør så godt de kan, og det samme gjør jeg. 

Anonymkode: c94bc...6bc

• Liker 3
Skrevet
På 11.3.2018 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske det fantes mer dedekterte lærere..

barna er i læringsinstutisjonen fra de er ett år til de er voksne... 5 dager i uka i opp til 8 timer - og likevel mener personalet at de ikke har noe ansvar 😮

Anonymkode: 5fd0d...d97

Hva betyr det uthevede ordet? Jeg finner det ikke i ordbøker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Hva betyr det uthevede ordet? Jeg finner det ikke i ordbøker.

Å herregud, slutt da...

Anonymkode: b99f0...a98

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, slutt da...

Anonymkode: b99f0...a98

Hva skal jeg slutte med? Det er mitt eneste innlegg i denne tråden. Jeg spør om hva dette ordet betyr!

Endret av Arabella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...