AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #61 Skrevet 11. mars 2018 Jobber i barnehage og allerede når barna er to år begynner vi å trene på av og på kledning selv. Har fått tilbakemeldinger fra skole at de ser hvilke barn som kommer fra våres barnehage. Nå klarer stort sett alle å kle på seg selv, og så hjelper vi de til å hjelpe hverandre. Alle 19 klarer å kle av seg og henge klærne på plassen sin. Har et år til i barnehagen. Noen er flinkere en andre. Noen barn "gidder" ikke å kle på seg, da mor eller far gjør det for de. Har opplevd å måtte gi beskjed at barnet må så lov å gjøre det selv. Anonymkode: 974a8...d6f 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #62 Skrevet 11. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som lærer på småskoletrinnene, og ble faktisk tatt til side av rektor en dag. Han lurte på om noe var galt, om jeg ikke trivdes sammen med de andre ansatte siden han aldri så meg på lærerværelset? Jeg svarte at joda jeg trivdes godt, det var bare det at jeg rakk aldri komme meg inn der fordi jeg hadde 21 elever som skulle ut, og de trengte hjelp med påkledning. Han sa at om det tok så mye tid så kunne jeg få begynne friminuttet 5 minutter før. Jeg spurte om det var lov, de som da kledde seg selv raskt, måtte jo da være ute 5 min. alene før vakta kom ut. Nei, det gikk ikke sa han. Så lo han, og sa, jaja, vi ser deg i hvert fall på planleggingsdager🙈🙈😆😆🤣🤣 Anonymkode: 8f032...4da Ja, og slik føler jeg det ofte også. For at alle elever skal bli ivaretatt kan ikke lærerne engang spise egen matpakke. TS Anonymkode: 30bff...fb3 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #63 Skrevet 11. mars 2018 Jeg synes det er mye som ikke fungerer optimalt i skolen, men skylden hører ikke hjemme hos enten foreldre eller lærere - skylden ligger hos politikere og stadig lavere budsjett. Jeg kan ikke forstå at vi lar politikere diktere hvordan skole skal fungere, og jeg forstår ikke at vi synes det er greit at stadig mindre penger brukes i skolen. Politikerene vil at Norge skal gjøre det godt i den internasjonale prøven PISA, og derfor legges alt fokus på norsk, engelsk og matte. De estetiske fagene er ikke viktige synes politikerne. Tid til å jobbe med det som faktisk er viktig finnes ikke: sosial kompetanse, å mestre livet sitt og å ha det godt med seg selv. Og når 25-30 barn skal følges opp av én lærer, som ikke har TID, så sier det seg selv at lærerne står i en vanskelig og krevende situasjon. De det går utover er barna våre. Som måles og måles og måles fra de er 5-6 år gamle. Passer de inn i boksen som politikerne mener de bør passe inn i? Og folk synes det er rart at mobbetallene og dårlig psykisk helse blant barn og unge øker? Ikke rart synes jeg. DET synes jeg burde gjøre foreldre forbanna. Og DET burde gjøre lærere forbanna. Ikke foreldre som ikke lærer barna sine å knyte lisser og kunne klokka - selv om jeg er enig i at dette er foreldrenes jobb. Anonymkode: c94bc...6bc 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #64 Skrevet 11. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og slik føler jeg det ofte også. For at alle elever skal bli ivaretatt kan ikke lærerne engang spise egen matpakke. TS Anonymkode: 30bff...fb3 Nei, jeg tok den med og spiste med elevene. Men det går også utover noe, for da ble det vanskelig å lese samtidig. Det ble derfor til at vi ofte så filmsnutter, mens jeg egentlig heller ville brukt tiden mens elevene spiste til å lese og introdusere nye bøker fra biblioteket for å stimulere elevenes leselyst. Anonymkode: 8f032...4da 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #65 Skrevet 11. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 voksne skal hjelpe 18-24 barn. Klokka 14.30 går tidligvakten hjem og de er 2 voksne. Tror dere det er nok voksne i barnehagene? NEI. Der mangler det voksne hver eneste dag. Ped.leder er på møter, samtaler og planlegger. Den som er minst med barna er faktisk den med høyest utdanning og som tjener mest. Hvorfor kan ikke foreldre lære barn å kle seg, smøre skiva selv og tørke seg bak?? Det står ikke et team rundt barnet når barnet er 18 år er liksom voksen og myndig. Hvorfor skal ikke barn ta ansvar selv og gjøre ting selv?? Ingen rydder for oss voksne. Barn må læres opp fra de er 1 år! Anonymkode: 3d64a...36a De fleste lærer hjemme, men for de barna som ikke har vært like heldig m foreldrene vil en god lærer, barnehageansatt eller SFO arbeider være et sikkerhetsnett som sikrer at også disse barna lærer.. syns lærere som Ts at dette er for mye- så håper jeg disse revurderer yrkesvalget .. jeg er med i styre i et borettslag . Der satt en lærer på litt over 30 og fortalte at hun mislikte barn😮 Kollegaen min har barn som har hatt denne dama som lærer- hun kunne bekrefte at hun var en elendig lærer.. Anonymkode: 5fd0d...d97 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #66 Skrevet 11. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 voksne skal hjelpe 18-24 barn. Klokka 14.30 går tidligvakten hjem og de er 2 voksne. Tror dere det er nok voksne i barnehagene? NEI. Der mangler det voksne hver eneste dag. Ped.leder er på møter, samtaler og planlegger. Den som er minst med barna er faktisk den med høyest utdanning og som tjener mest. Hvorfor kan ikke foreldre lære barn å kle seg, smøre skiva selv og tørke seg bak?? Det står ikke et team rundt barnet når barnet er 18 år er liksom voksen og myndig. Hvorfor skal ikke barn ta ansvar selv og gjøre ting selv?? Ingen rydder for oss voksne. Barn må læres opp fra de er 1 år! Anonymkode: 3d64a...36a De fleste lærer hjemme, men for de barna som ikke har vært like heldig m foreldrene vil en god lærer, barnehageansatt eller SFO arbeider være et sikkerhetsnett som sikrer at også disse barna lærer.. syns lærere som Ts at dette er for mye- så håper jeg disse revurderer yrkesvalget .. jeg er med i styre i et borettslag . Der satt en lærer på litt over 30 og fortalte at hun mislikte barn😮 Kollegaen min har barn som har hatt denne dama som lærer- hun kunne bekrefte at hun var en elendig lærer.. Anonymkode: 5fd0d...d97
HalldirV2 Skrevet 11. mars 2018 #67 Skrevet 11. mars 2018 Jeg er helt enig med deg ts. Mange foreldre overlater alt av læring til skolen, og enda verre er de som overlater hele oppdragelsen dit hen. 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #68 Skrevet 11. mars 2018 Selvfølgelig skal barn lære å knyte skolisser og ta med seg det de trenger til skoledagen. Og de aller fleste gjør jo det. Jeg har to barn og de aller fleste av klassekameratene deres kunne dette tidlig. Å kle på seg og gå på do selv var de to "kravene" skolen stilte når de skulle begynne i 1 klasse, og det er helt forståelig. Men dette har også barnehagen øvet på lenge og selvfølgelig hjemme. Jeg synes det er ganske så slitsomt å være lærer hjemme. Å sitte med lekser etter lekser er slitsomt og frustrerende. Når vi kommer hjem så er vi alle slitne, men da er det leksetid. Middagen må vente. Jeg hater lekser mer enn barna tror jeg. Og jeg vet så godt at jeg ikke er alene. Når barna blir eldre så blir det faktisk en forskjell på hvor mye de får til. De som har foreldre som følger opp, og ikke minst forstår leksene til barna og hjelper til, de blir flinkere. De barna som ikke har foreldre som følger opp eller forstår leksene, de får ikke hjelpen de trenger og detter stadig lenger bak. Så jeg forstår frustrasjonen din, men det handler også mye om hvordan man sier dette da. Selv om jeg regner med at du ikke brøler til foreldrene. Men forstår du foreldrene da? At det kan bli mye som må gjøres og følges opp? Det er faktisk mer for foreldre nå, enn det var når vi var barn. Kravene for foreldrene er blitt mye høyere. Anonymkode: 988a3...119 3
Peaches Skrevet 11. mars 2018 #69 Skrevet 11. mars 2018 6 timer siden, Atea skrev: Beklager, men tror mange foreldre i dag sitter med nesa ned i iphonen og ipaden. Det er også utrolig mange som ikke har lært å lage mat, det mener jeg delvis er skolens feil. Der sa du det. Det andre er jeg ikke helt enig i. Foreldre kan lett lære barna å lage mat hjemme. Om man ikke har så mye ork i hverdagen, så i hvert fall i helgene og i ferien. Man har også heimkunnskap på skolen, jeg lærte også mye der. Til tross for at læreren var en kødd av en burugle. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #70 Skrevet 11. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer i norsk skole over mange år blir jeg til stadighet overrasket over hvor lite ansvar foreldrene tar over utviklingen og opplæringen av sine egne barn. Det virker som om foreldrene tror at alt barnet skal lære skal skje i løpet av skolehverdagen. Hjemme skal det være kos og hygge. Jeg er selvfølgelig enig i at kos og hygge er like kjempeviktig i et barns liv, men skolen kan ikke lære barnet ditt ALT! Som forelder har du også et ansvar, og det er et stort ansvar. En lærer har i gjennomsnitt 25 barn til en hver tid å forholde seg til og hjelpe, men en forelder har i gjennomsnitt 1,8 barn. Hvor tror du det bør og vil foregå mest læring? Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang! Ja, vi jobber med flere av overnevnte ting i skolen også - men det er STOR forskjell på elever som også har erfaring hjemmen i fra og dem som aldri har brukt klokken eller aldri har sett på knottene på en stekeovn før. Det blir i mange situasjoner et umulig oppdrag for læreren å bedrive opplæring når over halvparten av barna trenger umetterlig med hjelp. En scenario: Elevene skal ha gymtime. Fem elever har glemt gymtøy hjemme. Hva skal læreren gjøre med disse elevene? Læreren skal passe på at ingen blir ertet eller opplever ubehageligheter i garderoben/skrifteområdet. Gjerne er det to garderober og en lærer. Læreren går mellom garderobene og passer på - og er "alltid" på feil sted hvis en konflikt oppstår (for elevene vet jo bedre enn å oppføre seg dårlig foran en voksen). Gymtimen skal starte og elevene er på vei til gymsalen da syv elever løper bort til læreren og sier: Kan du knyte skolisen min? Gymtimen starter, og etter 15 minutter må den avsluttes, fordi timen er over og elevene skal i garderoben igjen og læreren flyr som en strikk for å hjelpe barna. Får elevene vært i aktivitet de 45 minuttene de skulle ha vært det? Når elevene målene i gym? Tvilsomt. Slik er det i MANGE fag. Foreldre: TA ANSVAR! Anonymkode: 30bff...fb3 Du tar utdannelsen for å lære våre barn. Ikke vi. Men du! Så finn en måte og gjøre tingene på da. For foreldre gjør mer no med lekser osv med barna no enn før.. høres ut som du jobber i 1.klasse.. de kommer rett fra bhg. Så ja. Da må du trå til noen ganger. Og som jeg ser stortsett er det snakk om en håndfull barn som trenger hjelp til noe.. det klarer du vel? De fleste har lært barna og gå på do alene og kle på seg osv. Og 25elever på bare deg? Det er ikke lov. Anonymkode: 71410...db8
Gjest making.a.mess Skrevet 11. mars 2018 #71 Skrevet 11. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer i norsk skole over mange år blir jeg til stadighet overrasket over hvor lite ansvar foreldrene tar over utviklingen og opplæringen av sine egne barn. Det virker som om foreldrene tror at alt barnet skal lære skal skje i løpet av skolehverdagen. Hjemme skal det være kos og hygge. Jeg er selvfølgelig enig i at kos og hygge er like kjempeviktig i et barns liv, men skolen kan ikke lære barnet ditt ALT! Som forelder har du også et ansvar, og det er et stort ansvar. En lærer har i gjennomsnitt 25 barn til en hver tid å forholde seg til og hjelpe, men en forelder har i gjennomsnitt 1,8 barn. Hvor tror du det bør og vil foregå mest læring? Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang! Ja, vi jobber med flere av overnevnte ting i skolen også - men det er STOR forskjell på elever som også har erfaring hjemmen i fra og dem som aldri har brukt klokken eller aldri har sett på knottene på en stekeovn før. Det blir i mange situasjoner et umulig oppdrag for læreren å bedrive opplæring når over halvparten av barna trenger umetterlig med hjelp. En scenario: Elevene skal ha gymtime. Fem elever har glemt gymtøy hjemme. Hva skal læreren gjøre med disse elevene? Læreren skal passe på at ingen blir ertet eller opplever ubehageligheter i garderoben/skrifteområdet. Gjerne er det to garderober og en lærer. Læreren går mellom garderobene og passer på - og er "alltid" på feil sted hvis en konflikt oppstår (for elevene vet jo bedre enn å oppføre seg dårlig foran en voksen). Gymtimen skal starte og elevene er på vei til gymsalen da syv elever løper bort til læreren og sier: Kan du knyte skolisen min? Gymtimen starter, og etter 15 minutter må den avsluttes, fordi timen er over og elevene skal i garderoben igjen og læreren flyr som en strikk for å hjelpe barna. Får elevene vært i aktivitet de 45 minuttene de skulle ha vært det? Når elevene målene i gym? Tvilsomt. Slik er det i MANGE fag. Foreldre: TA ANSVAR! Anonymkode: 30bff...fb3 Her er jeg både enig og uenig. Ja, mange barn lærer for lite hverdagskunnskap hjemme. Og ja, mange foreldre ønsker kos forran kamper hjemme. Men det er fordi foreldre og barn har for lite tid sammen. For mange er det karriere, møter, egne interesser, barnas fritidsaktiviteter, husarbeid, matlaging, bursdager, dugnader, venner, osv som tar mye tid i tillegg til at barna er 9-10 timer på skole/sfo/bhg. Dagens press og tidsklemme. Noen prioriterer barna for lite, andre har ikke tid/mentalt overskudd. Barn bør kunne gå på do, tørke seg, vaske hender, kneppe knapper og glidelåser, kle seg, si takk og unnskyld. Det som ikke alle er modne nok til er å huske er gymtøy, bøker, lekser og å kle seg etter vær i friminutt. Dette er foreldre og læreres ansvar inntil barna blir modne nok. Altså foreldre skal minne barnet på bøker, lekser, gymtøy og sende med riktig klær. Lærer skal minne elever på bøker og å ta på klærne i friminuttet. Det som er feil med lærere i dag er at de glemmer at lekser skal være en repitisjon av skoledagens lærdom. Ikke «gå hjem og lær deg selv eller få foreldrene dine til å lese litt av lærerutdanningspensum for å lære deg det som trengs. » joda, foreldre skal hjelpe med lekser, men man skal ikke trenge å ta etterutdanning for å gjøre det. I tillegg så gjøres ting på en ny måte så å finne svaret for poden ved hjelp av teknikken jeg lærte for gudhjelpemeghvormangeårsiden er ikke bra nok. Lærere har forbedringspotensiale.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #72 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar utdannelsen for å lære våre barn. Ikke vi. Men du! Så finn en måte og gjøre tingene på da. For foreldre gjør mer no med lekser osv med barna no enn før.. høres ut som du jobber i 1.klasse.. de kommer rett fra bhg. Så ja. Da må du trå til noen ganger. Og som jeg ser stortsett er det snakk om en håndfull barn som trenger hjelp til noe.. det klarer du vel? De fleste har lært barna og gå på do alene og kle på seg osv. Og 25elever på bare deg? Det er ikke lov. Anonymkode: 71410...db8 Er så glad jeg har gitt meg som lærer når jeg ser dine holdninger. Lærere er ofte alene med store barneflokker, jeg pleide f. eks ha 2 klasser alene i gym. Tro det eller ei, småting som foreldre burde lært barna sine stjeler faktisk av lærerens tid til undervisning. Det handler ikke om læreren gidder eller ikke, men om hva læreren ønsker å prioritere. Lærere ønsker først og fremst å undervise. Det er DET vi er utdannet til. Anonymkode: 8f032...4da 8
Bakepulver Skrevet 11. mars 2018 #73 Skrevet 11. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar utdannelsen for å lære våre barn. Ikke vi. Men du! Så finn en måte og gjøre tingene på da. For foreldre gjør mer no med lekser osv med barna no enn før.. høres ut som du jobber i 1.klasse.. de kommer rett fra bhg. Så ja. Da må du trå til noen ganger. Og som jeg ser stortsett er det snakk om en håndfull barn som trenger hjelp til noe.. det klarer du vel? De fleste har lært barna og gå på do alene og kle på seg osv. Og 25elever på bare deg? Det er ikke lov. Anonymkode: 71410...db8 Vi utdanner oss for at ditt barn også skal få en mulighet til å kunne ta en utdannelse. Dersom jeg må bruke mye tid på å lære ditt barn dannelse som er ditt hovedansvar, vil undervisningstiden min bli begrenset og de andre barna blir skadelidende! 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #74 Skrevet 11. mars 2018 Når barnet mitt kommer hjem fra skolen og SFO, fra halv 8 til 16.30, 5 gang er i uka har vi 3,5 timer som skal gå til lekser, middag, kveldsmat, lek og gjøre seg klar til natta. Altså skolen har barnet mitt 10 timer på hverdagene. Så de kosestundene vi i hele tatt har muligheten til å ha, holder jeg pokker meg kjært, med god samvittighet. Mitt barn har heldigvis lært det du ramser opp lenge før han begynte på skolen, men husk at barnehagen, skole og SFO har barna våres store deler av dagene og har sitt ansvar. Vis det er så sabla vanskelig å ha gode rutiner på håndvask, hjelpe en og en en gang i blant å vise hvordan man knyter skolisser og sende med lapp hjem om glemt gymtøy og bruke så himla mye unødvendig tid på ting som burde være en rutine, bør dere kanskje gå i dere selv og se hva som kan forbedres. Det som er så himla feil med skolesystemet i dag, alt skal være læring etter voksne premisser og ikke barna. Om barnet ikke vasker hendene før mat, betyr ikke at barnet ikke har lært det hjemme........det kan også være manglende rutine på skolen. Anonymkode: f6a03...f03 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #75 Skrevet 11. mars 2018 21 minutter siden, Bakepulver skrev: Vi utdanner oss for at ditt barn også skal få en mulighet til å kunne ta en utdannelse. Dersom jeg må bruke mye tid på å lære ditt barn dannelse som er ditt hovedansvar, vil undervisningstiden min bli begrenset og de andre barna blir skadelidende! En god lærer ville greid å håndtere dette... dersom en elev henger så etter at du ikke greier å følge opp resten av klassen , er det ditt ansvar å få assistanse - Evnt melde til bv / PPU etc slik at avvikende utvikling blir tatt hånd om. Husk : det er ingen eksamen eller kurs for å bli foreldre- og skole og bh skal kompensere slik at barn m ressurssvake foreldre ikke får så stort handikap som det kunne blitt... så istede for å irritere dere så bør dere agere !! Anonymkode: 5fd0d...d97 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #76 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når barnet mitt kommer hjem fra skolen og SFO, fra halv 8 til 16.30, 5 gang er i uka har vi 3,5 timer som skal gå til lekser, middag, kveldsmat, lek og gjøre seg klar til natta. Altså skolen har barnet mitt 10 timer på hverdagene. Så de kosestundene vi i hele tatt har muligheten til å ha, holder jeg pokker meg kjært, med god samvittighet. Mitt barn har heldigvis lært det du ramser opp lenge før han begynte på skolen, men husk at barnehagen, skole og SFO har barna våres store deler av dagene og har sitt ansvar. Vis det er så sabla vanskelig å ha gode rutiner på håndvask, hjelpe en og en en gang i blant å vise hvordan man knyter skolisser og sende med lapp hjem om glemt gymtøy og bruke så himla mye unødvendig tid på ting som burde være en rutine, bør dere kanskje gå i dere selv og se hva som kan forbedres. Det som er så himla feil med skolesystemet i dag, alt skal være læring etter voksne premisser og ikke barna. Om barnet ikke vasker hendene før mat, betyr ikke at barnet ikke har lært det hjemme........det kan også være manglende rutine på skolen. Anonymkode: f6a03...f03 1. Du har aldri jobbet i skolen. Da ville du forstått hvor lite tid en lærer egentlig har. Vi har store pensum i alle fag som vi skal lære hvert eneste barn. Til og med i gym og kunst og håndverk er det mange kompetansemål. 2. Det at du har så lite tid med dine barn er ikke lærerenes skyld. Det er dine prioriteringer. Anonymkode: 8f032...4da 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #77 Skrevet 11. mars 2018 Og nei, det er ikke synd på dere fordi dere ikke får spist matpakken deres og ta pause for å kunne ivareta alle barna. Dere har korte dager med barna og kan spise den matpakka med barna eller etterpå. Dere har også det yrket med mest og lengste ferier. Er det virkelig så ille, så streik, sett dere på bakbeina eller bytt arbeid. Anonymkode: f6a03...f03 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #78 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og nei, det er ikke synd på dere fordi dere ikke får spist matpakken deres og ta pause for å kunne ivareta alle barna. Dere har korte dager med barna og kan spise den matpakka med barna eller etterpå. Dere har også det yrket med mest og lengste ferier. Er det virkelig så ille, så streik, sett dere på bakbeina eller bytt arbeid. Anonymkode: f6a03...f03 Jeg har byttet jobb for lengst, og mange med meg. Vi går mot en stor lærerkrise i dette landet. Jeg vil ikke tilbake til det yrket om jeg så hadde fått doblet lønna. Aldri hatt en så hektisk, stressende og slitsom jobb noen gang. Ferier unner jeg jammen det som holder ut i yrket, skulle bare mangle at de får avspasere alle timene de har jobbet inn resten av året. Takk til alle dere lærere som holder ut, jeg er takknemlig for jobben dere gjør for barna mine <3 Anonymkode: 8f032...4da 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #79 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1. Du har aldri jobbet i skolen. Da ville du forstått hvor lite tid en lærer egentlig har. Vi har store pensum i alle fag som vi skal lære hvert eneste barn. Til og med i gym og kunst og håndverk er det mange kompetansemål. 2. Det at du har så lite tid med dine barn er ikke lærerenes skyld. Det er dine prioriteringer. Anonymkode: 8f032...4da Jeg har jobbet med barn store deler av livet, før jeg byttet karriere. Var dritt lei late medarbeidere som satt på ræva og klagde (selvfølgelig ikke alle, men flertall). Ja jeg vet godt om tidspress, for få lærere i klassen, store pensum. En god lærer ser barna og finner løsninger. En dårlig en klager på kg og legger all skyld på foreldre. Det er ikke lærerens skyld og det har jeg aldri sagt. Men det er jobben deres og ta vare på barnet mitt når jeg er på jobb. Nei, jeg har faktisk ikke mulighet å prioritere annerledes. Har du aldri vært alenemor? Jeg jobber 100% og i tillegg utdannelse ved siden av for å kunne gi barnet mitt det det trenger. Tror du virkelig alle har mulighet å gå hjemme eller jobbe redusert? Anonymkode: f6a03...f03 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #80 Skrevet 11. mars 2018 Trist mange uvitende her som rakker ned på lærere og bhg-lærere. Alvorlig talt. For 30 år siden så underviste læreren fremme ved kateteret. Barna satt stille som mus på rekke og rad. Gjerne 25 elever pr lærer. De satt i ro og respekterte læreren. Læreren slapp å kle på barna, knyte sko, finne gymtøy og løse konflikter på konflikter som oppstår mye av i nyere tider. Urolige barn som ikke hører etter stjeler mye tid og energi fra timen. Hørte ikke vi etter på 80 tallet så brølte og smalt læreren pekestokken hardt i kateteret. Da satt vi stille da og lyet læreren. Hadde dette skjedd i dag så hadde vel politi kommet inn. Er ikke lov å heve stemmen eller smelle med stokken. Barn er meget urolige i dag. Det ser vi allerede i barnehagene. Maur i kroppen. Og tro ikke ppt bare kommer og deler ut assistenter og miljøarbeidere. Dette krever tid og ressurser. Skolene har knappe ressurser til barn med spesielle behov. Vær litt ydmyke for lærere. De har en heseblesende jobb med dagens urolige barn. Anonymkode: 3d64a...36a 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå