Gå til innhold

Foreldre: TA ANSVAR!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Barn som ikke kan knyte skolissene burde ha sko med borrelås. ;) Men ting som glemt gymtøy er jo ting som skjer i blant, det er jo ikke noe å gjøre så veldig stort nummer av. :) 

Det kan være foreldre som kanskje ikke har så god økonomi og derfor må kjøpe de billigste eller arver sko, eller de har rett og slett ikke tenkt over at skoene har lisser og at det skulle være problematisk.

synes uansett at om man blir utslitt og provosert av dette så bør man faktisk revurdere yrket. 

Anonymkode: 577ce...447

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i det du sier, men jeg håper for guds skyld ikke at du underviser i norsk.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enig. Dagens barn blir hjulpet ihjel. Det starter i bhg. Bhg-ansatte skal være servicedamer som flyr beina av seg for å degge for 90 barn. Når de så skal på skolen så står de der og kan verken kle på seg eller smøre ei skive selv.

Foreldre må slutte å sy puter. Med bleier på til de er både 4 og 5 så er norske barn veldig umodne og hjelpesløse. Her bør rammeplanen se litt til montessoripedagogikken. Der knyter barna sko selv fra 3 års alder, de lærer glidelåser, knapper og knyte fra de er 2,5 år. De lærer finmotorikk, bruke kniv og gaffel. De får bruke både sag og speiderkniv ute. 

Det må være fortvilende for lærere med så umodne barn ja. Her må noe gjøres!

Anonymkode: 3d64a...36a

Er så enig med deg. I Frankrike begynner de på «skole» når de er 3 år. Og da må de være ute av bleiene!!

Anonymkode: 74f4e...df4

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjer iblant. Gymtøy er ikke så farlig, svømmetøy er verre. Kjedelig og være 1.klassingen som sitter på land gang etter gang fordi foreldre ikke følger med.

Anonymkode: 8f032...4da

Hvor er det man har svømming i første klasse på skolen? :) Vi har hatt tilbud om svømming på SFO, men om noen har glemt det så blir de jo ikke med til svømmetimen. Gymtøy har ikke vært en diskusjon ennå, men det kommer vel en gang. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være foreldre som kanskje ikke har så god økonomi og derfor må kjøpe de billigste eller arver sko, eller de har rett og slett ikke tenkt over at skoene har lisser og at det skulle være problematisk.

synes uansett at om man blir utslitt og provosert av dette så bør man faktisk revurdere yrket. 

Da er det mulighet for å komme på med løsninger. F.eks så er et alternativ å knyte skoene så barna bare kan lirke de på seg og ikke har behov for å få hjelp med å knyte det. :) Det er jo ting som man burde tenke på. Om barna ikke får på seg skoene med skolisser på morgenen, når de blir hentet eller i helgene så får de det ikke til på magisk vis på skolen.

Endret av SesameStreet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Hvor er det man har svømming i første klasse på skolen? :) Vi har hatt tilbud om svømming på SFO, men om noen har glemt det så blir de jo ikke med til svømmetimen. Gymtøy har ikke vært en diskusjon ennå, men det kommer vel en gang. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er (heldigvis) vanlig praksis i store deler av landet. Læreren må da såklart ta med alle elevene, selv om de har glemt badetøyet. Så må læreren gjerne trøste denne eleven litt, og finne noe eleven kan få aktivisere seg med på land, som tegnesaker eller bøker. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en barneskole og er superengasjert i jobben min!
Jeg har jobbet på 4.-10. klasse, men er i nært samarbeid med lærere på de yngre trinn.
Det jeg skrev i starten er faktisk noe de aller fleste lærere river seg i håret over, ikke fordi vi er usympatiske eller misliker barna - vi vil faktisk det beste for dem! Vi ønsker at foreldrene kan bistå mer i opplæringen, slik at vi faktisk kan gjøre det vi skal gjøre på skolen (nå målene). Eksemplene jeg ga, var bare noen av mange...

F.eks. skolisser som mange har svart på: Foreldrene sender med sko MED lisser selv om barnet IKKE kan knyte lisser. Da er det ikke nok å si: bruk andre sko uten lisser. Et eksempe på en elev i 4. klasse som ikke kunne knyte skolisser: Jeg satt meg ned med han i 5 min. så kunne han knyte skoene sine. Det er 5 minutter jeg mener at er foreldrenes ansvar - det stod jo ikke på at barnet ikke klarer å lære. Også syns sikkert mange at hvis det bare tar fem minutter, hvorfor gjør du ikke det med alle i stedet for å klage? Vel, det er fordi det er tusenvis av disse fem-minutterne som jeg mener hører hjemmet til og ikke skolen!

PS. fint med engasjement omkring diskusjonen. Jeg liker å høre alles side!

Hilsen TS

Anonymkode: 30bff...fb3

Skolisser = snakk med foreldrene

Kanskje foreldrene brukte feil metode, mao en som ikke virket på barnet, og din metode var rett.

En og samme metode virker ikke på alle barn, har endel erfaring siden jeg har min lille flokk. Selv veksler jeg mellom metoder til jeg finner en som passer det barnet.

Har og møtt mange lærere som er fantastiske men har dessverre møtt flere av typen som har valgt feilt yrke. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er (heldigvis) vanlig praksis i store deler av landet. Læreren må da såklart ta med alle elevene, selv om de har glemt badetøyet. Så må læreren gjerne trøste denne eleven litt, og finne noe eleven kan få aktivisere seg med på land, som tegnesaker eller bøker. 

Så spennende da :) Det er jo utrolig fint om de kan ha svømming fra første klasse. Det lærer dem jo mye. Vi har alltid hatt to lærere i første klasse her. Kanskje det kunne vært et greit system der og? :) Uansett, det må være utrolig kjedelig å glemme svømmetøy ja, og jeg må si at, om jeg hadde vært læreren, hadde hatt problemer med å konstrere meg om timen fordi at jeg ville vært redd for at kanskje den andre vandret avgårde, falt på det glatte og falt ut. Ting skjer jo. Barn i den alderen er jo ikke alltid så flinke til å høre etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, mange starter når de er fem, kommer ann på når de er født. Mine har startet da de var fem. Da jeg fikk på skole kunne noen også nærende seg 8 da de startet. Så jo, det er en kjempestor forskjell. 

Da burde læreren tåle åpne skolisser og avglemt gymtøy en og annen gangen. Hvis ikke har man lite å gjøre i skoleverket du gitt. 

Hæ? Kanskje du selv burde gå tilbake til skolebenken, for den norsken gir jo ingen mening. «Avglemt»? Gjenglemt mener du? :P «Mine har startet»?

Skal du kritisere folk bør du virkelig ha ditt på det tørre gitt. 

Anonymkode: 15062...901

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Hvor er det man har svømming i første klasse? :) Vi har hatt tilbud om svømming på SFO, men om noen har glemt det så blir de jo ikke med til svømmetimen.

Da er det mulighet for å komme på med løsninger. F.eks så er et alternativ å knyte skoene så barna bare kan lirke de på seg og ikke har behov for å få hjelp med å knyte det. :) Det er jo ting som man burde tenke på. Om barna ikke får på seg skoene med skolisser på morgenen, når de blir hentet eller i helgene så får de det ikke til på magisk vis på skolen.

Dette er jeg jo enig i. 

Jeg synes dog som noen andre sier at TS sin «tante sofie» stil er både nedlatende, arrogant og kritisk, enda norske barn gjør det bare «bedre og bedre» og kriteriene som stilles dem er høyere og høyere. 

Mine barn kan å svømme, det kunne de innen de var fylt fem. Men det er ikke fordi vi er fantastiske foreldre, det er fordi barna hadde interessen i det. Vi kjenner andre barn som kan ting våre barn ikke kan, som ikke kan å svømme. Det har ingrnting med «dårlig oppdragelse» å gjøre. 

Barn har ulike preferanser og foreldre har også ulike ressurser. Noen bor kanskje ett sted hvor enkelte ting er lett tilgjengelig, med barn som har interesse for det, og andre motsatt igjen. 

Satt på spissen så går det en tråd her nå om ei jente på 13-14 år som døde alene, kald og underernært på ei hytte, tatt ut av skolesystemet fordi mora følte seg blant annet mistillit og dårlig oppføring. Og her kommer en lærer og sutrer over sko som ikke er knyttet. 

Såklart man kan ha to tanker i hodet på en gang, og manglende gymtøy og skitne små fingrer kan være kjedelig. Men her mener jeg virkelig en GOD lærer evner å se hva som er viktig og ikke, og skille klinten fra hveten. Mange gode foreldre kan ha barn som ikke har lært seg å knytte sko, og mange gode foreldre kan glemme gymtøy. Men med retorikken til TS så fremstår hun uempatisk, kritisk og arrogant, og det er vanskelig å gidde å overhodet forholde seg til hva hun har å si. 

Heldigvis har vi ingen slike lærere til våre barn. De er opptatt av de store linjene, så får man se gjennom  fingrene på en og annen bagatell. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La ungen gå med åpne lisser da, eller knyte dobbeltknutr. 

Er det virkelig verdens undergang?

Kanskje øver disse foreldrene på dette hjemme? Ærlig talt! 

Har du barn selv? 

Jeg har skolebarn.  De gjør lekser hver dag, vi har som regel alt klappet og klart, men innimellom glipper det. Om du har 25 barn og 4 av dem mangler gymtøy tenker jeg skolen også kanskke bør jobbe med kommunikasjonen? Vi har fått beskjed om at det var gymdag på førstkommende mandag, gjennom en intern app som vi ikke sjekker konstant, på fredag ettermiddag. Tror flere møtte opp uten gymtøy den dagen. 

Barn idag er smartere enn hva barna var for tyve år siden. De flest av dem deltar på flere aktiviteter etter skoletid. Samfunnet (spesielt det vestlige) stiller SINNSYKT høye krav til både barna og deres foreldre.

foreldre idag bruker faktisk mesteparten av fritida si på å lese lekser, dra på ulike aktiviteter med barnet, snakke med barna og har en helt annen relasjon med barna enn for bare to generasjoner siden. 

Så la barnet knyte dobbeltknute på skolissen, eller kanskje fingrene er litt møkkete innimellom. Det er BARN. For alt du vet jobber foreldrene med både skolisseøving og håndvask før maten, på hjemmebane. Men Fyfarao du er dømmende, negativ og kritisk i innlegget ditt. Og da har du ingenting i skoleverket å gjøre! 

Nå synes jeg du er urettferdig.  Barn har 3-4 friminutter i løpet av en skoledag. Så mange ganger skal de av med uteskoene. La oss si at i en klasse med 22 elever, trenger 5 stk hjelp til knyting, andre trenger hjelp til å dra utebuksa over støvlene eller kneppe jakke. Friminuttet er på  15 minutter, så da rekker de som får hjelp sist, knapt å komme seg ut, før det ringer inn igjen. 

Synes ikke det er for mye forlangt at foreldre skal lære barna sine grunnleggende  av og påkledning. Hvis barna ikke greier å knyte sko, bør de vel ikke ha sko med lisser på skolen? 

Endret av tirben
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tirben skrev:

Nå synes jeg du er urettferdig.  Barn har 3-4 friminutter i løpet av en skoledag. Så mange ganger skal de av med uteskoene. La oss si at i en klasse med 22 elever, trenger 5 stk hjelp til knyting, andre trenger hjelp til å dra utebuksa over støvlene eller kneppe jakke. Friminuttet er på  15 minutter, så da rekker de som får hjelp sist, knapt å komme seg ut, før det ringer inn igjen. 

Synes ikke det er for mye forlangt at foreldre skal lære barna sine grunnleggjande  av og påkledning. Hvis barna ikke greier å knyte sko, blr de vel ikke ha sko med lisser på skolen? 

Jeg er enig i det men jeg synes det er en bagatell. La ungene knyte dobbeltknyte på lissene da, også får de lirke seg nedi skoa med hjelp av fingrene. Problemet løst. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang!

Anonymkode: 30bff...fb3

Jeg blir ærlig talt litt satt ut når jeg leser dette. Lærer virkelig foreldrene ikke barna sine dette? Jeg lærte alt dette på hjemmebane, lærte også ting som matte, lesing og skriving hjemme. Jeg begynte da jeg var fem år. Foreldre skriver ifra seg alt ansvar og forventer at det offentlige skal ta seg av alt sammen. Ikke for å spore av, men det minner meg veldig om situasjonen med våre eldre som bare blir forlatt på gamlehjem mens familien lever livet sitt og slipper å ta noe ansvar lengre.

Når det er sagt, kan jeg ikke huske å ha lært å vaske hendene før middag hjemme. Det er først i senere år jeg har begynt med dette. Vasker du hendene når du kommer hjem og etter dobesøk, burde det etter min mening holde, da bakteriefloraen i hjemmet er ganske ufarlig. Barn trenger faktisk å bli eksponert for bakterier for å utvikle immunforsvaret, så å vaske hender før middag når man er barn blir overkill for min del. Å lære dem grunnleggende hygiene, for eksempel hvordan vaske hender på en god måte eller hvordan man kan bli eksponert for farlige bakterier, tror jeg er mye viktigere lærdom. Spesielt siden så få mennesker kan det :opplyser:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alvorlig talt, du har valgt feil yrke. Med en slik negativ holdning til barn og foreldre så er du mer til skade enn til nytte for små barn. 

Og skolisse eksempelet ditt er bak mål. De som ikke klarer å lære seg å knytte skolisser de får elestiske skolisser med skyve knapp. 

https://www.ebay.com/itm/2x-Elastic-No-Tie-Locking-Shoelaces-Shoe-Laces-With-Buckles-For-Sport-Shoes-new/122923428141?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=423372940507&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Foreldre og barn kommer i enda flere utgaver enn lærere. Din oppgave er å være raus med alle også de som ikke kan alt. Du vet kanskje ikke at noen lærer ting raskt og andre trenger lengre tid? 

Anonymkode: 92b11...e46

Rett i forsvar med en gang!!!!

du burde skamme deg over å reagere på en slik måte. Ja, foreldre burde ta mer ansvar. Ferdig. Ta det til deg.

Anonymkode: 2552c...569

• Liker 14
Skrevet

Vet ingenting om barn på småskolen i dag, men har erfaring fra tidlgere. Glemme gym- og badetøy er foreldrenes ansvar. Mye annet også. Knytte sko f.eks.

Jeg kunne svømme før jeg begynte på skolen, det samme kunne mine barn. De kunne også smøre seg en skive brød, sette poteter på kok, og skifte dynetrekk. Ja faktisk, også dynetrekk, ingen andre kunne det når de dro på hyttetur i åtteårs-alderen. Men de gjorde det ikke til hverdags, jeg lærte barnet hvordan det gjøres før turen. Det tok ikke lang tid, men sparte sikkert læreren for mye bryderi, med cirka tjue barn som skulle ha trekk på dyna.

Beklager, men tror mange foreldre i dag sitter med nesa ned i iphonen og ipaden. Det er også utrolig mange som ikke har lært å lage mat, det mener jeg delvis er skolens feil.

• Liker 12
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Atea skrev:

Vet ingenting om barn på småskolen i dag, men har erfaring fra tidlgere. Glemme gym- og badetøy er foreldrenes ansvar. Mye annet også. Knytte sko f.eks.

Jeg kunne svømme før jeg begynte på skolen, det samme kunne mine barn. De kunne også smøre seg en skive brød, sette poteter på kok, og skifte dynetrekk. Ja faktisk, også dynetrekk, ingen andre kunne det når de dro på hyttetur i åtteårs-alderen. Men de gjorde det ikke til hverdags, jeg lærte barnet hvordan det gjøres før turen. Det tok ikke lang tid, men sparte sikkert læreren for mye bryderi, med cirka tjue barn som skulle ha trekk på dyna.

Beklager, men tror mange foreldre i dag sitter med nesa ned i iphonen og ipaden. Det er også utrolig mange som ikke har lært å lage mat, det mener jeg delvis er skolens feil.

Jeg har jobbet mange år i barneskolen og jobber nå på VGs. Du vil sikkert ikke tro meg nå men det er veldig mange elever som ikke kan koke hverken egg eller poteter i en alder av 16 år. Vasking av klær og sette på en maskin med klær er kjernefysikk. 

Mat og helse bør så absolutt prioriteres så tidlig som mulig i skolen. 

Endret av Bakepulver
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Jeg har jobbet mange år på barneskolen og jobber nå i VGs. Du vil sikkert ikke tro meg nå men det er veldig mange elever som ikke kan koke hverken egg eller poteter i en alder av 16 år. Vasking av klær og sette på en maskin med klær er kjernefysikk. 

Mat og helse bør så absolutt prioriteres i så tidlig som mulig i skolen. 

Det skyldes adams matkasse, take away og foreldre i full jobb. Folk lager jo ikke maten selv lengre. Bare se på køene foran mc.donalds. Alle vil ha maten fort. De orker ikke koke poteter klokka 17 på ettermiddagen når barna skal i seng klokka 19. Tror ikke lærere vet hvor luten tid foreldre egentlig har med sine barn.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skyldes adams matkasse, take away og foreldre i full jobb. Folk lager jo ikke maten selv lengre. Bare se på køene foran mc.donalds. Alle vil ha maten fort. De orker ikke koke poteter klokka 17 på ettermiddagen når barna skal i seng klokka 19. Tror ikke lærere vet hvor luten tid foreldre egentlig har med sine barn.

Joda. Det vet vi.

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett i forsvar med en gang!!!!

du burde skamme deg over å reagere på en slik måte. Ja, foreldre burde ta mer ansvar. Ferdig. Ta det til deg.

Anonymkode: 2552c...569

La oss møtes på midten her

Endel lærere har valgt feilt yrke, og endel foreldre er for slappe

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Atea skrev:

Jeg har barn som kunne svømme før de startet skolen, og barn som ikke kunne det.

Sette på kokeplatene fikk eldstemann ikke lov til før han var nesten 9 for da fikk jeg på plass et apparatur som slo ovnen av etter gitt tid.

Mat er foreldrenes ansvar, mine er med fra de er gamle nok til å holde en kniv selv. Er mye mer til mat enn bare varmebehandlingen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som lærer på småskoletrinnene, og ble faktisk tatt til side av rektor en dag. Han lurte på om noe var galt, om jeg ikke trivdes sammen med de andre ansatte siden han aldri så meg på lærerværelset? Jeg svarte at joda jeg trivdes godt, det var bare det at jeg rakk aldri komme meg inn der fordi jeg hadde 21 elever som skulle ut, og de trengte hjelp med påkledning. Han sa at om det tok så mye tid så kunne jeg få begynne friminuttet 5 minutter før. Jeg spurte om det var lov, de som da kledde seg selv raskt, måtte jo da være ute 5 min. alene før vakta kom ut. Nei, det gikk ikke sa han. Så lo han, og sa, jaja, vi ser deg i hvert fall på planleggingsdager🙈🙈😆😆🤣🤣   

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...