Gå til innhold

Foreldre: TA ANSVAR!

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hvilken erfaring har DU fra skolen?

Hvorfor er det relevant for AB sin personlige ytring?

En kan ha meninger om ting selv om en f.eks ikke tilhører den arbeidsgruppen 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor er det relevant for AB sin personlige ytring?

En kan ha meninger om ting selv om en f.eks ikke tilhører den arbeidsgruppen 

Om en ikke kjenner til det å jobbe i skoleverket vet en ikke om de utfordringer som lærere og fagarbeidere samt assistenter står ovenfor hver dag. Å hevde at Ts ikke passer til å være lærer og brøle at hun må skjerpe seg vitner om uvitenhet og manglende digital dannelse!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en barneskole og er superengasjert i jobben min!
Jeg har jobbet på 4.-10. klasse, men er i nært samarbeid med lærere på de yngre trinn.
Det jeg skrev i starten er faktisk noe de aller fleste lærere river seg i håret over, ikke fordi vi er usympatiske eller misliker barna - vi vil faktisk det beste for dem! Vi ønsker at foreldrene kan bistå mer i opplæringen, slik at vi faktisk kan gjøre det vi skal gjøre på skolen (nå målene). Eksemplene jeg ga, var bare noen av mange...

F.eks. skolisser som mange har svart på: Foreldrene sender med sko MED lisser selv om barnet IKKE kan knyte lisser. Da er det ikke nok å si: bruk andre sko uten lisser. Et eksempe på en elev i 4. klasse som ikke kunne knyte skolisser: Jeg satt meg ned med han i 5 min. så kunne han knyte skoene sine. Det er 5 minutter jeg mener at er foreldrenes ansvar - det stod jo ikke på at barnet ikke klarer å lære. Også syns sikkert mange at hvis det bare tar fem minutter, hvorfor gjør du ikke det med alle i stedet for å klage? Vel, det er fordi det er tusenvis av disse fem-minutterne som jeg mener hører hjemmet til og ikke skolen!

PS. fint med engasjement omkring diskusjonen. Jeg liker å høre alles side!

Hilsen TS

Anonymkode: 30bff...fb3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en barneskole og er superengasjert i jobben min!
Jeg har jobbet på 4.-10. klasse, men er i nært samarbeid med lærere på de yngre trinn.
Det jeg skrev i starten er faktisk noe de aller fleste lærere river seg i håret over, ikke fordi vi er usympatiske eller misliker barna - vi vil faktisk det beste for dem! Vi ønsker at foreldrene kan bistå mer i opplæringen, slik at vi faktisk kan gjøre det vi skal gjøre på skolen (nå målene). Eksemplene jeg ga, var bare noen av mange...

F.eks. skolisser som mange har svart på: Foreldrene sender med sko MED lisser selv om barnet IKKE kan knyte lisser. Da er det ikke nok å si: bruk andre sko uten lisser. Et eksempe på en elev i 4. klasse som ikke kunne knyte skolisser: Jeg satt meg ned med han i 5 min. så kunne han knyte skoene sine. Det er 5 minutter jeg mener at er foreldrenes ansvar - det stod jo ikke på at barnet ikke klarer å lære. Også syns sikkert mange at hvis det bare tar fem minutter, hvorfor gjør du ikke det med alle i stedet for å klage? Vel, det er fordi det er tusenvis av disse fem-minutterne som jeg mener hører hjemmet til og ikke skolen!

PS. fint med engasjement omkring diskusjonen. Jeg liker å høre alles side!

Hilsen TS

Anonymkode: 30bff...fb3

La ungen gå med åpne lisser da, eller knyte dobbeltknutr. 

Er det virkelig verdens undergang?

Kanskje øver disse foreldrene på dette hjemme? Ærlig talt! 

Har du barn selv? 

Jeg har skolebarn.  De gjør lekser hver dag, vi har som regel alt klappet og klart, men innimellom glipper det. Om du har 25 barn og 4 av dem mangler gymtøy tenker jeg skolen også kanskke bør jobbe med kommunikasjonen? Vi har fått beskjed om at det var gymdag på førstkommende mandag, gjennom en intern app som vi ikke sjekker konstant, på fredag ettermiddag. Tror flere møtte opp uten gymtøy den dagen. 

Barn idag er smartere enn hva barna var for tyve år siden. De flest av dem deltar på flere aktiviteter etter skoletid. Samfunnet (spesielt det vestlige) stiller SINNSYKT høye krav til både barna og deres foreldre.

foreldre idag bruker faktisk mesteparten av fritida si på å lese lekser, dra på ulike aktiviteter med barnet, snakke med barna og har en helt annen relasjon med barna enn for bare to generasjoner siden. 

Så la barnet knyte dobbeltknute på skolissen, eller kanskje fingrene er litt møkkete innimellom. Det er BARN. For alt du vet jobber foreldrene med både skolisseøving og håndvask før maten, på hjemmebane. Men Fyfarao du er dømmende, negativ og kritisk i innlegget ditt. Og da har du ingenting i skoleverket å gjøre! 

Anonymkode: 577ce...447

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man lære å vaske hendene når de ikke er møkkete? Les svaret mitt over her. Mine barn lærer nettopp å IKKE vaske før mat :) Sunne, friske unger som ikke blir syke av alt mulig. 

Anonymkode: 51539...898

:hoho: Dagens latter

Anonymkode: ee84a...ef9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er ganske mange flinke barn der ute. Men at det er ulike ting de er gode på og ikke så gode på. Så i en klasse på 25 elever vil det alltid være noen som trenger litt hjelp. Jeg var godt over 7 år da jeg begynte på skolen. Nå er det mange som bare er 5 når de starter. Og når barna blir hentet mellom fire og fem både i bhg og på sfo, så må faktisk mye av opplæringen skje der. Barn tilbringer det meste av sin våkne tid i barnehage eller på skolen/sfo. Det er bare sånn det er blitt. Tenker både foreldre og pedagoger gjør så godt de kan, og barna også. 

Anonymkode: b5e9a...2da

• Liker 5
Skrevet

Du som er lærer bør egentlig vite at "tante Sofie-overskrifter" som denne virker mot sin hensikt. Slutt å vifte med pekefingeren og inviter heller til dialog så skal du se du møter mer velvilje og forståelse. Lærerens dialog med barna og hjemmet har enormt mye å si for hvordan samarbeidet blir, og hvis du vil ha et tips fra meg er det å gi pekefingeren en pause og heller prøve med litt humor og varme. Det gjør folk positivt innstilt til deg, og folk som er positivt innstilt til deg er med imøtekommende og samarbeidsvillige. 

Mine barn er selvsagt perfekt oppdratt og jeg har heller ikke møtt noen barn(med normalt utvikling) som ikke kunne tørke seg bak og kle på seg selv da de begynte på skolen. De med dårlig finmotorikk pleier å ha sko med borrelås for å slippe å bruke unødig mye tid på lisseknyting. Tror kanskje du overdriver litt her?

Matlaging tror jeg så gjerne at mange sliter med. Det kan skyldes at mange har en så travel hverdag at de har mindre tid til å involvere barna i særlig grad, men det skal ofte ikke mer til enn et ps på fredagsmailen eller ukeplanen for å minne om dette. "Barna deres bakte knallgode rundstykker her om dagen! Oppmuntrer dere alle til å la dem få demonstrere ferdighetene sine i helgen". 

Glemt gymtøy var et problem i klassen til mitt ene barn i høst, men det løste seg raskt. Lærerne lot ikke elevene som hadde glemt det få delta i vanlig tøy. De måtte sitte for seg selv og lese en kjedelig bok mens de andre hadde gym, og etter de to første gymtimene hadde alle med seg det de skulle.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hind skrev:

Du som er lærer bør egentlig vite at "tante Sofie-overskrifter" som denne virker mot sin hensikt. Slutt å vifte med pekefingeren og inviter heller til dialog så skal du se du møter mer velvilje og forståelse. Lærerens dialog med barna og hjemmet har enormt mye å si for hvordan samarbeidet blir, og hvis du vil ha et tips fra meg er det å gi pekefingeren en pause og heller prøve med litt humor og varme. Det gjør folk positivt innstilt til deg, og folk som er positivt innstilt til deg er med imøtekommende og samarbeidsvillige. 

Mine barn er selvsagt perfekt oppdratt og jeg har heller ikke møtt noen barn(med normalt utvikling) som ikke kunne tørke seg bak og kle på seg selv da de begynte på skolen. De med dårlig finmotorikk pleier å ha sko med borrelås for å slippe å bruke unødig mye tid på lisseknyting. Tror kanskje du overdriver litt her?

Matlaging tror jeg så gjerne at mange sliter med. Det kan skyldes at mange har en så travel hverdag at de har mindre tid til å involvere barna i særlig grad, men det skal ofte ikke mer til enn et ps på fredagsmailen eller ukeplanen for å minne om dette. "Barna deres bakte knallgode rundstykker her om dagen! Oppmuntrer dere alle til å la dem få demonstrere ferdighetene sine i helgen". 

Glemt gymtøy var et problem i klassen til mitt ene barn i høst, men det løste seg raskt. Lærerne lot ikke elevene som hadde glemt det få delta i vanlig tøy. De måtte sitte for seg selv og lese en kjedelig bok mens de andre hadde gym, og etter de to første gymtimene hadde alle med seg det de skulle.

Amen!

tenker at når glemt gymtøy og uknyttede sko er det største problemet for en lærer så har man det egentlig ganske gjevt! 

Snakk om å blåse opp filleting. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får faen meg folk ta seg sammen!! Barn idag starter skole  når de er FEM ÅR!!! Jeg er i midten av 30 åra, da startet vi når vi bar SYV! Det er stor forskjell på en femåring og en syvåring!! Min mor (barnas mormor) sier som sant er; barn idag får jo knapt lov til å være barn! De skal lære og være perfekt fra de er bare noen år gamle! Og om de ikke klarer alt som andre kan er det helst noe galt med dem! Min mor sier at hun er lykkelig og takknemlig for at selv om mye var tøffere og hardere før, så fikk i det minste barn være barn! 

TS: SKIFT YRKE OM DU MISYRIVES DA! Vi vil heller ikke ha «lærere» som deg. Usympatisk som Fyf!! 

Er du i midten av 30 årene begynte du på skolen det året du fylte 7, nå starter de det året de fyller 6. Det er kun ett år forskjell, ikke 2.

Anonymkode: 8f032...4da

• Liker 7
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man lære å vaske hendene når de ikke er møkkete? Les svaret mitt over her. Mine barn lærer nettopp å IKKE vaske før mat :) Sunne, friske unger som ikke blir syke av alt mulig. 

Anonymkode: 51539...898

Om noen velger å ikke vaske hender før mat så er selvsagt det greit nok i mine øyne. Poenget mitt er at ungene må lære dagligdagse ting hjemme, enten man nå vasker før eller etter mat. Kan ikke huske vi vasket hender før mat heller, men derimot ble det alltid gjort etter dobesøk og når vi kom inn utenfra. På skolen var for så vidt ikke det siste noe poeng heller den gang. Vaskemulighetene var såpass begrenset at hvis alle skulle gjort det etter friminutter så ville vi aldri kommet i gang med undervisningen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

All respekt til læreren som skriver her. Jeg er selv lærer, men ble helt utbrent etter kun et halvt år i jobb. Kommer aldri til å jobbe i skolen igjen. Men jobber i dag fortsatt med barn, og det er helt topp. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er du i midten av 30 årene begynte du på skolen det året du fylte 7, nå starter de det året de fyller 6. Det er kun ett år forskjell, ikke 2.

Feil, mange starter når de er fem, kommer ann på når de er født. Mine har startet da de var fem. Da jeg fikk på skole kunne noen også nærende seg 8 da de startet. Så jo, det er en kjempestor forskjell. 

Da burde læreren tåle åpne skolisser og avglemt gymtøy en og annen gangen. Hvis ikke har man lite å gjøre i skoleverket du gitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Overhørte en samtale mellom to fedre på stranden i sommer. Sønnene deres lekte sammen, jeg vil anslå at de var 9-10 år gamle. Den ene gutten kunne svømme, den andre ikke. Faren til den svømmedyktige spurte så den andre faren om dette. Vedkommende forklarer da at de ikke har hatt svømmeundervisning på skolen ennå. For deretter komme med en lang lekse om alt som ikke fungerer i skolen og det statlige. Jeg ble seriøst forbanna der jeg lå. Ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Skamløst opplegg. 

Anonymkode: d4982...2c0

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kullet som er født i 1991 var det første kullet som begynte i førsteklasse det året de fyller 6. 1990-kullet hoppet over første klasse, 1989-kullet hoppet over andre klasse, 1988-kullet hoppet over tredje klasse osv. 

Og som du sier, så er det året de fyller 6. Om du har barn som er født i desember, så begynner de på skolen når de er 5,5 år. Det er stor forskjell på å være 6,5 og 5,5 i modningsprosessen. Vi hadde førskolen i barnehagen. Dvs. vi hadde noen skoletimer om noen ganger i uken mens vi gikk i barnehagen, så gikk vi tilbake til barnehagen og lekte med vennene. Det var en utrolig fin overgang. Nå så vet ikke barna hva skolen er før de blir kastet ut i fulltidsdager på skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Bakepulver skrev:

Det er foreldrene som har hovedansvaret for barna og alle foreldre er ikke like dedikerte. 

Og da kommer den egnede læreren inn for å kompensere ... 

trist for barn som får lærere m Ts holdning...

Anonymkode: 5fd0d...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, mange starter når de er fem, kommer ann på når de er født. Mine har startet da de var fem. Da jeg fikk på skole kunne noen også nærende seg 8 da de startet. Så jo, det er en kjempestor forskjell. 

Da burde læreren tåle åpne skolisser og avglemt gymtøy en og annen gangen. Hvis ikke har man lite å gjøre i skoleverket du gitt. 

Det er klart noen er 5, når de begynner på skolen i august det året de fyller 6. Jeg er på din alder. Da begynte vi det året vi fylte 7. Noen var da 6 ved oppstart andre 7. Ingen var 8.

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amen!

tenker at når glemt gymtøy og uknyttede sko er det største problemet for en lærer så har man det egentlig ganske gjevt! 

Snakk om å blåse opp filleting. 

Barn som ikke kan knyte skolissene burde ha sko med borrelås. ;) Men ting som glemt gymtøy er jo ting som skjer i blant, det er jo ikke noe å gjøre så veldig stort nummer av. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg faktisk læreren får mye unødvendig pes. Kan dere ikke prøve å sette dere litt inn i arbeidshverdagen deres istedet for å gå i forsvarsposisjon med en gang? Se for dere hvor frustrerende det er når deres egen arbeidshverdag ikke går etter den planen dere selv har satt dere, for at dere må gjøre ting som kanskje ikke ligger i deres arbeidsoppgaver. Selv jobber jeg en plass med treg internett tilgang og blir stadig kastet ut av serveren. En gang i blant er ikke dette ett problem, men når det skjer 4 ganger i halvtimen så påvirker det mine arbeidsoppgaver og jeg får ikke jobbet med det jeg egentlig skal. Slik blir det i lærerens tilfelle også. Trur ikke h*n har noe i mot å knytte skolisser hele dagen, men det står ikke i rammeplanen for arbeidsoppgavene. Desto mer tid h*n må bruke på 1 elev, desto mindre tid er det å bruke på de 24 andre. Tror nok h*n er en kjempeengasjert lærer som faktisk vil yte det beste, men så fort barn blir nevnt så blir folk veldig følsom og går over i forsvarsposisjon. Jeg forstår at barn er yngre når de begynner på skolen, foreldre har mye mer å gjøre hver dag enn før og lærerne har mye mer ansvar nå, men kan vi ikke alle hjelpe hverandre med å støtte og være positiv og forståelsesfull til hverandre? Kanskje går det bra med oss til slutt likevel.

Anonymkode: cd637...0f6

• Liker 20
Skrevet

Og da kommer den egnede læreren inn for å kompensere ... 

trist for barn som får lærere m Ts holdning...

Anonymkode: 5fd0d...d97

Kanskje disse barna burde fått bedre oppfølging i hjemmet da skolen ikke har ressurser nok til å oppdra alle elevene?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Barn som ikke kan knyte skolissene burde ha sko med borrelås. ;) Men ting som glemt gymtøy er jo ting som skjer i blant, det er jo ikke noe å gjøre så veldig stort nummer av. :) 

Ja, det skjer iblant. Gymtøy er ikke så farlig, svømmetøy er verre. Kjedelig og være 1.klassingen som sitter på land gang etter gang fordi foreldre ikke følger med.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...