Gå til innhold

Foreldre: TA ANSVAR!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør se på egen organisering av skolehverdagen om du opplever så mye problemer.... 

Anonymkode: a2410...987

• Liker 22
Skrevet

Hvilken aldersgruppe er dette? Glemt gymtøy og manglende kunnskaper om dogåing,- ingen av mine barn har hatt gymtøy før i 4 klasse og da var de vel over  stadiet «kom å tørk» og «du sa ikke noe om håndvask». 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det fantes mer dedekterte lærere..

barna er i læringsinstutisjonen fra de er ett år til de er voksne... 5 dager i uka i opp til 8 timer - og likevel mener personalet at de ikke har noe ansvar 😮

Anonymkode: 5fd0d...d97

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en selvfølge at barna lærer seg hygiene og rutinene ved dobesøk før de begynner på skolen. 

Lærere er ikke ansatt for å tørke barna. 

Anonymkode: 6c0fc...d0f

• Liker 34
Skrevet (endret)

Jeg er også nysgjerrig på hvilken aldersgruppe snakker vi om? 

Edit: Jeg tenker noen ganger at det er noen foreldre som ikke er helt engasjerte. Det er mange de punktene, som saker jeg kjenner nært til, at foreldrene rett og slett ikke følger opp og skylder barnets manglende forståelse av enkelte ting på barnet. "Ja, men hun klarer ikke fordi...." Nei, sier du det? Kanskje du skulle hjelpe til da... :plystre: Barn lærer seg ikke å lage mat på magisk vis, de må faktisk vises og læres hvordan ting fungerer. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk enig. Dagens barn blir hjulpet ihjel. Det starter i bhg. Bhg-ansatte skal være servicedamer som flyr beina av seg for å degge for 90 barn. Når de så skal på skolen så står de der og kan verken kle på seg eller smøre ei skive selv.

Foreldre må slutte å sy puter. Med bleier på til de er både 4 og 5 så er norske barn veldig umodne og hjelpesløse. Her bør rammeplanen se litt til montessoripedagogikken. Der knyter barna sko selv fra 3 års alder, de lærer glidelåser, knapper og knyte fra de er 2,5 år. De lærer finmotorikk, bruke kniv og gaffel. De får bruke både sag og speiderkniv ute. 

Det må være fortvilende for lærere med så umodne barn ja. Her må noe gjøres!

Anonymkode: 3d64a...36a

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barna er i læringsinstutisjonen fra de er ett år til de er voksne... 5 dager i uka i opp til 8 timer - og likevel mener personalet at de ikke har noe ansvar 😮

Det er foreldrene som har hovedansvaret for barna og alle foreldre er ikke like dedikerte. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer i norsk skole over mange år blir jeg til stadighet overrasket over hvor lite ansvar foreldrene tar over utviklingen og opplæringen av sine egne barn. Det virker som om foreldrene tror at alt barnet skal lære skal skje i løpet av skolehverdagen. Hjemme skal det være kos og hygge. Jeg er selvfølgelig enig i at kos og hygge er like kjempeviktig i et barns liv, men skolen kan ikke lære barnet ditt ALT! Som forelder har du også et ansvar, og det er et stort ansvar. En lærer har i gjennomsnitt 25 barn til en hver tid å forholde seg til og hjelpe, men en forelder har i gjennomsnitt 1,8 barn. Hvor tror du det bør og vil foregå mest læring?

Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang!

Ja, vi jobber med flere av overnevnte ting i skolen også - men det er STOR forskjell på elever som også har erfaring hjemmen i fra og dem som aldri har brukt klokken eller aldri har sett på knottene på en stekeovn før. Det blir i mange situasjoner et umulig oppdrag for læreren å bedrive opplæring når over halvparten av barna trenger umetterlig med hjelp.

En scenario: Elevene skal ha gymtime.
Fem elever har glemt gymtøy hjemme. Hva skal læreren gjøre med disse elevene?
Læreren skal passe på at ingen blir ertet eller opplever ubehageligheter i garderoben/skrifteområdet. Gjerne er det to garderober og en lærer. Læreren går mellom garderobene og passer på - og er "alltid" på feil sted hvis en konflikt oppstår (for elevene vet jo bedre enn å oppføre seg dårlig foran en voksen).
Gymtimen skal starte og elevene er på vei til gymsalen da syv elever løper bort til læreren og sier: Kan du knyte skolisen min?
Gymtimen starter, og etter 15 minutter må den avsluttes, fordi timen er over og elevene skal i garderoben igjen og læreren flyr som en strikk for å hjelpe barna.

Får elevene vært i aktivitet de 45 minuttene de skulle ha vært det? Når elevene målene i gym? Tvilsomt.
Slik er det i MANGE fag.

Anonymkode: 30bff...fb3

Alvorlig talt, du har valgt feil yrke. Med en slik negativ holdning til barn og foreldre så er du mer til skade enn til nytte for små barn. 

Og skolisse eksempelet ditt er bak mål. De som ikke klarer å lære seg å knytte skolisser de får elestiske skolisser med skyve knapp. 

https://www.ebay.com/itm/2x-Elastic-No-Tie-Locking-Shoelaces-Shoe-Laces-With-Buckles-For-Sport-Shoes-new/122923428141?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=423372940507&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Foreldre og barn kommer i enda flere utgaver enn lærere. Din oppgave er å være raus med alle også de som ikke kan alt. Du vet kanskje ikke at noen lærer ting raskt og andre trenger lengre tid? 

Anonymkode: 92b11...e46

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 voksne skal hjelpe 18-24 barn. Klokka 14.30 går tidligvakten hjem og de er 2 voksne. Tror dere det er nok voksne i barnehagene? NEI. Der mangler det voksne hver eneste dag. Ped.leder er på møter, samtaler og planlegger. Den som er minst med barna er faktisk den med høyest utdanning og som tjener mest.

Hvorfor kan ikke foreldre lære barn å kle seg, smøre skiva selv og tørke seg bak?? Det står ikke et team rundt barnet når barnet er 18 år er liksom voksen og myndig. Hvorfor skal ikke barn ta ansvar selv og gjøre ting selv?? Ingen rydder for oss voksne. Barn må læres opp fra de er 1 år!

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, du har valgt feil yrke. Med en slik negativ holdning til barn og foreldre så er du mer til skade enn til nytte for små barn. 

Og skolisse eksempelet ditt er bak mål. De som ikke klarer å lære seg å knytte skolisser de får elestiske skolisser med skyve knapp. 

https://www.ebay.com/itm/2x-Elastic-No-Tie-Locking-Shoelaces-Shoe-Laces-With-Buckles-For-Sport-Shoes-new/122923428141?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=423372940507&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Foreldre og barn kommer i enda flere utgaver enn lærere. Din oppgave er å være raus med alle også de som ikke kan alt. Du vet kanskje ikke at noen lærer ting raskt og andre trenger lengre tid? 

Anonymkode: 92b11...e46

Hvilken erfaring har du fra skolen?

• Liker 23
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener for eksempel at foreldrene bør lære barna å gå på toalettet selv, kle på og av seg (inkludert knyte skolisser!), vaske hender før de spiser mat, lære seg klokka, bli kjent med kjøkkenredskaper og vite hvordan man tilbereder enkle matretter, rydde opp etter seg selv osv.. Listen er lang!

Jeg trodde det var en selvfølge at barn lærer slikt hjemme. Hvis dette også skal være en del av "pensum" på skolen så blir jeg skikkelig bekymret for den oppvoksende slekt. 

• Liker 17
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enig. Dagens barn blir hjulpet ihjel. Det starter i bhg. Bhg-ansatte skal være servicedamer som flyr beina av seg for å degge for 90 barn. Når de så skal på skolen så står de der og kan verken kle på seg eller smøre ei skive selv.

Foreldre må slutte å sy puter. Med bleier på til de er både 4 og 5 så er norske barn veldig umodne og hjelpesløse. Her bør rammeplanen se litt til montessoripedagogikken. Der knyter barna sko selv fra 3 års alder, de lærer glidelåser, knapper og knyte fra de er 2,5 år. De lærer finmotorikk, bruke kniv og gaffel. De får bruke både sag og speiderkniv ute. 

Umodne barn kan være en utfordring men den største utfordringen er umodne foreldre som ikke evner å oppdra barna sine. 

• Liker 29
Skrevet
2 minutter siden, Cata skrev:

Jeg trodde det var en selvfølge at barn lærer slikt hjemme. Hvis dette også skal være en del av "pensum" på skolen så blir jeg skikkelig bekymret for den oppvoksende slekt. 

Nei, det er dessverre ikke en selvfølge at barn lærer elementære ting hjemme. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer i norsk skole over mange år blir jeg til stadighet overrasket over hvor lite ansvar foreldrene tar over utviklingen og opplæringen av sine egne barn. Det virker som om foreldrene tror at alt barnet skal lære skal skje i løpet av skolehverdagen. Hjemme skal det være kos og hygge. Jeg er selvfølgelig enig i at kos og hygge er like kjempeviktig i et barns liv, men skolen kan ikke lære barnet ditt ALT! Som forelder har du også et ansvar, og det er et stort ansvar. En lærer har i gjennomsnitt 25 barn til en hver tid å forholde seg til og hjelpe, men en forelder har i gjennomsnitt 1,8 barn. Hvor tror du det bør og vil foregå mest læring?

Ja, vi jobber med flere av overnevnte ting i skolen også - men det er STOR forskjell på elever som også har erfaring hjemmen i fra og dem som aldri har brukt klokken eller aldri har sett på knottene på en stekeovn før. Det blir i mange situasjoner et umulig oppdrag for læreren å bedrive opplæring når over halvparten av barna trenger umetterlig med hjelp.

En scenario: Elevene skal ha gymtime.
Fem elever har glemt gymtøy hjemme. Hva skal læreren gjøre med disse elevene?
Læreren skal passe på at ingen blir ertet eller opplever ubehageligheter i garderoben/skrifteområdet. Gjerne er det to garderober og en lærer. Læreren går mellom garderobene og passer på - og er "alltid" på feil sted hvis en konflikt oppstår (for elevene vet jo bedre enn å oppføre seg dårlig foran en voksen).
Gymtimen skal starte og elevene er på vei til gymsalen da syv elever løper bort til læreren og sier: Kan du knyte skolisen min?
Gymtimen starter, og etter 15 minutter må den avsluttes, fordi timen er over og elevene skal i garderoben igjen og læreren flyr som en strikk for å hjelpe barna.

Får elevene vært i aktivitet de 45 minuttene de skulle ha vært det? Når elevene målene i gym? Tvilsomt.
Slik er det i MANGE fag.

Men hva når man er uenig i slike spesifikke ting? Det er ingen grunn til å vaske hender FØR man spiser mat. Bakterier har man godt av. Man vasker hendene etter dobesøk, og hvis man er skitten eller har lekt i sand etc. Og gjerne ETTER mat. 

Hatt mange barn innom huset her som blir litt overrasket når jeg sier at vi vasker etter mat, ikke før. Ikke rart unger får dårlig immunforsvar! 

Det andre du nevner er jeg helt enig i. Med unntak av skolisser og annet stress, kjøp strikklisser, så slipper man hele problemet. Det gir ingen metringsfølelse for barna å slite med dette. At vi voksne kunne det da vi begynte på skolen har den naturlige forklaringen at vi faktisk var et år eldre. 

Anonymkode: 51539...898

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Cata skrev:

Hvorfor skal man lære å vaske hendene når de ikke er møkkete? Les svaret mitt over her. Mine barn lærer nettopp å IKKE vaske før mat :) Sunne, friske unger som ikke blir syke av alt mulig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får faen meg folk ta seg sammen!! Barn idag starter skole  når de er FEM ÅR!!! Jeg er i midten av 30 åra, da startet vi når vi bar SYV! Det er stor forskjell på en femåring og en syvåring!! Min mor (barnas mormor) sier som sant er; barn idag får jo knapt lov til å være barn! De skal lære og være perfekt fra de er bare noen år gamle! Og om de ikke klarer alt som andre kan er det helst noe galt med dem! Min mor sier at hun er lykkelig og takknemlig for at selv om mye var tøffere og hardere før, så fikk i det minste barn være barn! 

TS: SKIFT YRKE OM DU MISYRIVES DA! Vi vil heller ikke ha «lærere» som deg. Usympatisk som Fyf!! 

Anonymkode: 577ce...447

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man lære å vaske hendene når de ikke er møkkete? Les svaret mitt over her. Mine barn lærer nettopp å IKKE vaske før mat :) Sunne, friske unger som ikke blir syke av alt mulig. 

Jeg blir rett og slett satt ut av innlegget ditt! 

https://www.helsenett.no/223-sykdommer/infeksjoner/infeksjoner/7391-viktig-handvask.html

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå får faen meg folk ta seg sammen!! Barn idag starter skole  når de er FEM ÅR!!! Jeg er i midten av 30 åra, da startet vi når vi bar SYV! Det er stor forskjell på en femåring og en syvåring!! Min mor (barnas mormor) sier som sant er; barn idag får jo knapt lov til å være barn! De skal lære og være perfekt fra de er bare noen år gamle! Og om de ikke klarer alt som andre kan er det helst noe galt med dem! Min mor sier at hun er lykkelig og takknemlig for at selv om mye var tøffere og hardere før, så fikk i det minste barn være barn! 

TS: SKIFT YRKE OM DU MISYRIVES DA! Vi vil heller ikke ha «lærere» som deg. Usympatisk som Fyf!! 

Anonymkode: 577ce...447

Hvilken erfaring har DU fra skolen?

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men herrefred da! Det er klart de fleste barn lærer dette hjemme? Men så begynner de jo på skolen tidlig og nå da. Mange er jo bare fem, og da er det litt mye å forvente. Om de ikke kan knyte sko ennå, ja da får man kjøpe sko med borrelås da?  Men å vaske hender før mat lærer vel de fleste allerede som ett-toåringer?

Når det gjeder matlaging er jeg enig i at det virker som barn i dag i mindre grad får slippe til enn det vi gjorde da vi var små. Dette basert på hvor forundret mange venner av mitt barn blir når de kommer hjem til oss og ser alt mitt barn på deres alder (7-8 år) "får lov" til. Altså, det er enkle ting som å skjære og smøre brødskive selv, steke ostesmørbrød, lage pannekake/vaffelrøre og steke pannekaker/vaffel, skrelle/kutte frukt/grønnsaker lage en kopp te/rett i koppen suppe osv. Men så har jeg involvert mine barn i matlaging helt fra de har vist interresse. Snart to-åringen i huset rører gjerne i røra, smører gjerne smør på skiva og deler opp middagen i biter "selv". (har en lett hånd med på sleiva/kniven enn så lenge).

Anonymkode: 22782...ccf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...