Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. mars 2018 #121 Skrevet 2. mars 2018 (endret) 2 timer siden, WubWub skrev: I veldig nær fremtid er det spådd at roboter vil ta over 50% av arbeidsmarkedet, Det vil da bli mange uten jobb. Det trodde man da den industrielle revolusjon satte inn også. Det var jo bl.a et av premissene for Marx' filosofi - at "alle" kom til å stå uten jobb og da ville det til slutt bli revolusjon. Men det som skjedde var jo at selv om mange av de tradisjonelle yrkene forsvant, så kom det nye jobber. Og det vil det sikkert gjøre i fremtiden også, selv om noen av jobbene vi har i dag vil forsvinne. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at selv om syke blir forsørget av andre, så mener jeg fortsatt at mennesker med utviklet empati og intelligens burde forstå dette i en større sammenheng, der om noen blir forsørget av andre eller ei, har mindre å si. For meg er det ganske absurd å leve i et samfunn der mennesker flest ser på seg selv som smarte og empatiske, samtidig som de ser ned på andre mennesker som trakk feil lodd. At om en er syk eller ei skal ha noe å si for en verdi som menneske. Om samboeren min blir ufør, så er han fortsatt det menneske som har vært der for meg og som gir meg mye verdi i livet mitt. Men ifølge de intelligente og empatiske nordmennene, så har visst en slik type verdi ingen.... verdi. Mannen min er verdiløs og en taper som ikke bidrar med noe som helst sekundet uføresøknaden blir innvilget. At han har oppdratt flotte og empatiske barn betyr ingenting. At han har vært en omsorgsfull mann betyr ingenting. At han er en god venn og har vært støtte for mange som har det vanskelig har ingen verdi. Alt som har en verdi er om du har en lønnsslipp på enden av måneden. Kanskje det er en del av grunnen til den økende mengden psykisk sykdom i landet. Vi verdsetter ikke hvordan andre mennesker får oss til å føle, eller våre viktige forhold med dem. Alt handler om plusser og minuser, og hvor mange plusser du kan vise til andre mennesker slik at de skal tenke du ha verdi. Ikke fordi du er et godt menneske som bidrar ved hvem du er. Men fordi du har en fet jobb, kul bil og 500 venner på fb. Anonymkode: c308d...729 Her blander du begreper. Status og menneskerverd er to forskjellige ting. En persons status i samfunnet handler i hovedsak om penger, kunnskap og makt. Menneskeverd er derimot noe vi alle har, uavhengig av status. Det er jo noe nytt i verden, at vi ser på mennesker som verdifulle i kraft av å eksistere. Dette blir reflektert i bl.a menneskrettigheter o.l. I førmoderne tid hadde man verdi som medlem av en gruppe, ikke som enkeltmenneske. Endret 2. mars 2018 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #122 Skrevet 2. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan merker du fysisk eller psykisk at du "må dra lasset" for andre? Eller på andre måter? Anonymkode: 00505...a11 Ved at jeg drar på jobb hver dag uansett hvor sliten jeg er eller hvor dritt jeg har det, selv om det høres forferdelig deilig ut å bare kunne være hjemme og trekke dyna over hodet. Jeg og alle som er i jobb drar lasset for alle de som ikke er i jobb. Det er vi som bidrar til å holde hjulene igang og sørger for at det faktisk er noen uføretrygd å hente ut. Dette lasset drar jeg gjerne for de som virkelig trenger det, men min opplevelse er at ikke alle uføre i dag kommer innafor denne kategorien. Anonymkode: 704e9...70e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #123 Skrevet 2. mars 2018 1 hour ago, hind said: Ja, det er hverken hyggelig eller pent men det er naturlig. Det sier seg selv at det er viktig å holde arbeidsmoralen oppe hvis vi i det hele tatt skal ha et velferdssamfunn. Hvis de som ikke deltar i arbeidslivet skulle hatt like høy status som de som gjør det ville mye av motivasjonen for å jobbe falt bort. Det er derfor ikke i samfunnets interesse å heve statusen til de uføre, og jo flere uføre vi får jo viktigere blir det å holde den lav. Svaret er ikke å se ned på andre medmennesker som sliter. Det øker forekomst av psykiske lidelser, noe som fører til økte kostnader i psykiatrien. Om majoriteten uføre blir psykisk syke og ender på innlagt på psykiatrisk grunnet utestengelse og hån fra friske, så sparer vi ihvertfall ikke penger. For å ikke snakke om at giftighet er noe som sprer seg, se bare på kg. Er du giftig mot noen, vil de ha lavere terskel for å være giftig mot andre og sånn sprer det seg. Anonymkode: c308d...729
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #124 Skrevet 2. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved at jeg drar på jobb hver dag uansett hvor sliten jeg er eller hvor dritt jeg har det, selv om det høres forferdelig deilig ut å bare kunne være hjemme og trekke dyna over hodet. Jeg og alle som er i jobb drar lasset for alle de som ikke er i jobb. Det er vi som bidrar til å holde hjulene igang og sørger for at det faktisk er noen uføretrygd å hente ut. Dette lasset drar jeg gjerne for de som virkelig trenger det, men min opplevelse er at ikke alle uføre i dag kommer innafor denne kategorien. Anonymkode: 704e9...70e Ah, du blir forbanna pga at andre, etter din egen mening, velger å gjøre noe annet enn deg? Siden du da ikke merker noe til dette på noe som helst vis, skjønner jeg deg ikke. Du har en oppfatning om at uføre ikke er reelle uføre og hisser deg opp over dette. Det går sikkert fryktelig mye energi til denne nyttesløse aggresjonen. Anonymkode: 00505...a11 2
WubWub Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #125 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Det trodde man da den industrielle revolusjon satte inn også. Det var jo bl.a et av premissene for Marx' filosofi - at "alle" kom til å stå uten jobb og da ville det til slutt bli revolusjon. Haha det er ikke en spådom men et reelt faktum, kunstig intelligens har allerede tatt over mange jobber men kunstig intelligens er i sin spede barndom. Sitter du virkelig her å sier at automatikk er en urealistisk spådom? Ta en titt på fabrikker idag, er det meste som blir produsert lagd av hånd eller av en robot? realiten er at teknologi og kunstig intelligens utvikler seg, i fremtiden kan roboter ta alle jobber; tilogmed kundeservice. Du drar så in Marx og kommunisme uten at jeg helt forstår sammenhengen her. Vennligst forklar! 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. mars 2018 #126 Skrevet 2. mars 2018 12 minutter siden, WubWub skrev: Haha det er ikke en spådom men et reelt faktum, kunstig intelligens har allerede tatt over mange jobber men kunstig intelligens er i sin spede barndom. Sitter du virkelig her å sier at automatikk er en urealistisk spådom? Ta en titt på fabrikker idag, er det meste som blir produsert lagd av hånd eller av en robot? realiten er at teknologi og kunstig intelligens utvikler seg, i fremtiden kan roboter ta alle jobber; tilogmed kundeservice. Du drar så in Marx og kommunisme uten at jeg helt forstår sammenhengen her. Vennligst forklar! Jeg sier ikke at det er en urealistisk spådom. Roboter vil ta over mange av de jobbene som eksisterer nå, slik du sier. Poenget mitt er at de sannsynligvis vil erstattes av andre jobber. Med ny teknologi kommer nye jobber. Grunnen til at jeg nevnte Marx var at han var en av mange som trodde den industrielle revolusjon med samlebånd og annet (etter datidens standard) høyteknologisk ville ta fra arbeiderne alle jobbene deres. Mens det som skjedde var jo at det i stedet kom nye jobber, som den nye teknologien brakte med seg. Ingen på midten av 1800-tallet tenkte jo at om 150 år så vil folk leve av blogging... Om noen tiår så vil det finnes jobber som vi pr i dag ikke vet hva er. Derfor blir det sannsynligvis å si at den nye teknologien i dag vil ta fra alle jobbene sine i morgen. For i morgen kommer det nye jobber...
WubWub Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #127 Skrevet 2. mars 2018 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Jeg sier ikke at det er en urealistisk spådom. Roboter vil ta over mange av de jobbene som eksisterer nå, slik du sier. Poenget mitt er at de sannsynligvis vil erstattes av andre jobber. Med ny teknologi kommer nye jobber. Grunnen til at jeg nevnte Marx var at han var en av mange som trodde den industrielle revolusjon med samlebånd og annet (etter datidens standard) høyteknologisk ville ta fra arbeiderne alle jobbene deres. Mens det som skjedde var jo at det i stedet kom nye jobber, som den nye teknologien brakte med seg. Ingen på midten av 1800-tallet tenkte jo at om 150 år så vil folk leve av blogging... Om noen tiår så vil det finnes jobber som vi pr i dag ikke vet hva er. Derfor blir det sannsynligvis å si at den nye teknologien i dag vil ta fra alle jobbene sine i morgen. For i morgen kommer det nye jobber... de vil ta over de fleste jobber, for de av oss som har satt seg inn i teknologi og kunstig intelligens så vet vi at mennesker flest vil bli arbeidsløse. du har tidligere støttet diskriminering mot uføretrygdede med argumentet "folk uten jobb har alltid blitt diskrimimert så derfor er det greit". med den påstanden sa du jo også at alt som skjedde før av diskriminering var greit, som f.eks kvinneundertrykkelse og slaveri,, siden "det har alltid vært sånn". hva tenker du om fremtiden da når roboter tar over? bør vi diskriminere alle som mister jobben sin? 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #128 Skrevet 2. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, du blir forbanna pga at andre, etter din egen mening, velger å gjøre noe annet enn deg? Siden du da ikke merker noe til dette på noe som helst vis, skjønner jeg deg ikke. Du har en oppfatning om at uføre ikke er reelle uføre og hisser deg opp over dette. Det går sikkert fryktelig mye energi til denne nyttesløse aggresjonen. Anonymkode: 00505...a11 Jeg er også en av de som blir "forbannet" over at noen "velger å gjøre noe annet", hvis betydningen av å "gjøre noe annet" er å ikke dra sin andel av lasset. Nei, hva folk gjør i sin hverdag påvirker meg ikke direkte på noen som helst måte, men folk som utnytter systemet, enten det gjelder noen som har ufør som innerst inne vet at de kan jobbe (da snakker jeg ikke om de som faktisk er syke) eller det gjelder millionærer som svindler over skatteseddelen, vil på sikt påvirke evnen til å opprettholde velferdsstaten i negativ retning. Man kan fint holde to tanker i hodet på samme tid, og felles for alle som utnytter systemet (igjen, jeg snakker altså ikke om de som har et faktisk behov for det) er at det utarmer det vi har over tid. Det er mye vi tar for gitt i Norge. Subsidierte barnehager, relativt likt skoletilbud til alle, gratis høyere utdanning, stipend og lån i statens lånekasse, helsetjenester, subsidiert kollektivtransport osv. Dette er i prinsippet nasjonale verdier tidligere generasjoner har jobbet hardt for å oppnå og gjøre bærekraftig nok til de som kom etter, nemlig oss. Og selv om det kan høres moraliserende ut, så er det faktisk mye blod, slit og tårer som ligger bak de verdiene som for ofte tas for gitt. Vi som har hørt historiene til både de levende og de som har forlatt oss blant de gamle, kjære, har nok i større grad lært oss å sette pris på det de jobbet for og oppnådde. Å se verdiene og ordningene smuldre bort er provoserende. Så ja, jeg skal innrømme at jeg blir en smule forbanna når stadig flere undergraver det som så mange jobbet så hardt for blant de eldre generasjonene, enten det gjelder folk som faker seg til offentlige ytelser eller millionærer som svindler over skatteseddelen. Anonymkode: ed7ba...91f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #129 Skrevet 2. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Neither. Jeg mente at de uføre som har restarbeidsevne gir opp veldig lett "når ingen vil ansette dem" Anonymkode: 00505...a11 Om man går årevis uten at noen vil ansette dem. Så kan jeg forstå at de gir opp til slutt. Anonymkode: a134d...e7f 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #130 Skrevet 2. mars 2018 4 timer siden, hind skrev: Ja, det er hverken hyggelig eller pent men det er naturlig. Det sier seg selv at det er viktig å holde arbeidsmoralen oppe hvis vi i det hele tatt skal ha et velferdssamfunn. Hvis de som ikke deltar i arbeidslivet skulle hatt like høy status som de som gjør det ville mye av motivasjonen for å jobbe falt bort. Det er derfor ikke i samfunnets interesse å heve statusen til de uføre, og jo flere uføre vi får jo viktigere blir det å holde den lav. Hva med å heller ha aksept for de uføre? Jobbe mot det? At fokuset heller er over til aksept, heller enn mot lav status? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved at jeg drar på jobb hver dag uansett hvor sliten jeg er eller hvor dritt jeg har det, selv om det høres forferdelig deilig ut å bare kunne være hjemme og trekke dyna over hodet. Jeg og alle som er i jobb drar lasset for alle de som ikke er i jobb. Det er vi som bidrar til å holde hjulene igang og sørger for at det faktisk er noen uføretrygd å hente ut. Dette lasset drar jeg gjerne for de som virkelig trenger det, men min opplevelse er at ikke alle uføre i dag kommer innafor denne kategorien. Anonymkode: 704e9...70e Skal du be for at du blir syk og ufør da, siden du ønsker dette å sterkt og er så misunnelig? Karma is a bitch. Av og til ønsker jeg faktisk uførehatere at de selv blir syke og ufør. Smake på sin egen medisin og holde kjeft livet ut. Anonymkode: 86858...7e1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #131 Skrevet 2. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, du blir forbanna pga at andre, etter din egen mening, velger å gjøre noe annet enn deg? Siden du da ikke merker noe til dette på noe som helst vis, skjønner jeg deg ikke. Du har en oppfatning om at uføre ikke er reelle uføre og hisser deg opp over dette. Det går sikkert fryktelig mye energi til denne nyttesløse aggresjonen. Anonymkode: 00505...a11 Her er det jo DU som er med å skape hat og fordommer mot uføre. Uføretrygd skal IKKE være et valg, det skal være aller siste utvei når noen er så syk og nedbrutt at de ikke har noe annet valg. Her satt du ord på den nøyaktige årsaken til at mange misliker uføre. Det skal ikke være et valg, man skal ikke kunne velge å bare å hjemme og sulle fordi det er det som høres mest behagelig ut. Det er dette som er så riv ruskende feil i Norge, at man bare kan velge å sitte på rævva og motta gratis penger uten å yte en dritt. Anonymkode: 147ae...44d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #132 Skrevet 2. mars 2018 3 hours ago, Anonymus Notarius said: Det trodde man da den industrielle revolusjon satte inn også. Det var jo bl.a et av premissene for Marx' filosofi - at "alle" kom til å stå uten jobb og da ville det til slutt bli revolusjon. Men det som skjedde var jo at selv om mange av de tradisjonelle yrkene forsvant, så kom det nye jobber. Og det vil det sikkert gjøre i fremtiden også, selv om noen av jobbene vi har i dag vil forsvinne. Her blander du begreper. Status og menneskerverd er to forskjellige ting. En persons status i samfunnet handler i hovedsak om penger, kunnskap og makt. Menneskeverd er derimot noe vi alle har, uavhengig av status. Det er jo noe nytt i verden, at vi ser på mennesker som verdifulle i kraft av å eksistere. Dette blir reflektert i bl.a menneskrettigheter o.l. I førmoderne tid hadde man verdi som medlem av en gruppe, ikke som enkeltmenneske. Nei, jeg blander ikke begreper, jeg sier at prioriteringene og perspektivene våre er feil Er for øvrig uenig i at alle har verdi. Et menneske som torturerer og dreper har ingen verdi i mine øyne, men det blir nå en annen debatt. Derimot mener jeg at friske og syke mennesker har like mye verdi om de er gode medmennesker og ikke forsøker ødelegge andre fysisk eller psykisk Anonymkode: c308d...729
WubWub Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #133 Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Det trodde man da den industrielle revolusjon satte inn også. Det var jo bl.a et av premissene for Marx' filosofi - at "alle" kom til å stå uten jobb og da ville det til slutt bli revolusjon. for ordens skyld, du sa at det er greit at mennesker som er syke blir diskriminert. du brukte historieboken for å legitimere diskrimineringen "det er sånn det alltid har vært, mennesker uten jobb har alltid blitt diskriminert" så side du bruker historien som argument. hva tenker du om kvinnediskriminering da? er det greit siden "det alltid har vært sånn", siden kvinner har blitt diskriminert så skal vi bare fortsette med det siden det "alltid har vært sånn" ,og hva tenker du om slaveri? "det er greit for slaveri hører med til historien" ? Tenker du at all jævelskapen som har skjedd i historien er legitim fordi det har skjedd ? du tenker ikke at verden går videre og at vi idag bør følge mer humanistiske tanker? 2
Atrix Skrevet 2. mars 2018 #134 Skrevet 2. mars 2018 Jeg ville nok uansett ha sett opp til en uføretrygdet som prøvde å overvinne sine egne begrensninger og greie å utrette noe. Å ikke gi opp samt å prøve å gjøre det beste ut av alle situasjon er egenskaper jeg ser opp til. Slike personer vil alltid ha høy status hos meg. 1
WubWub Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #135 Skrevet 2. mars 2018 (endret) 19 minutter siden, Atrix skrev: Jeg ville nok uansett ha sett opp til en uføretrygdet som prøvde å overvinne sine egne begrensninger og greie å utrette noe. Å ikke gi opp samt å prøve å gjøre det beste ut av alle situasjon er egenskaper jeg ser opp til. Slike personer vil alltid ha høy status hos meg. Veldig lurt, man kan ikke noe for at man blir syk. Og vi skal være glad for at vi har et helsenettverk. i motsetning til @Anonymus Notarius som tenker det er greit å være ugrei mot syke mennesker for "det alltid har vært sånn" Endret 2. mars 2018 av WubWub 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #136 Skrevet 2. mars 2018 21 timer siden, WubWub skrev: fordi vi blir sett på som snyltere. fordi folk bare ser oss når vi har gode dager og kan være aktive. "hvordan kan h*n være syk når h*n maler, trener, er på butikken, er hos frisør, spiser mat ute" etc. når vi er for syke til å gå ut er det jo ingen som registrerer oss, men gud forby at vi har noe som er usynlig. brker du en hc plass på parkeringa kan du jo bare se på folk som går fordi hvordan de liksom måler deg opp å ned for å se ann om du "fortjener" den plassen eller ikke. og til sist: fordi media hele tiden skriver om trygdesnyltere, navere, misbruk av velferdssystemet og om hvordan folk som er syke bare kan ta seg sammen å bli friske (som f.eks med ligthing process og me) Anonymkode: 5b3c0...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #137 Skrevet 2. mars 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Det er faktisk en god del som har vokst opp på NAV, de har ingen problemer med å henge på NAV i mange år, og alle vet det. Anonymkode: a66ec...5f5 Nei, det visste jeg ikke noe om. Kan du utdype? Anonymkode: ef656...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #138 Skrevet 2. mars 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Uføretrygden må avvikles. Den misbrukes av folk med vondter de tror de har og er en stadig kilde til misunnelse og konflikter. Folk får enten jobbe eller bo på gata. Bort med trygder, og dermed blir skatten betydelig lavere i samme slengen. En vinn vinn situasjon for hele samfunnet. Uføretrygd er å sy puter under armene på konflikskye, lite samarbeidvillige og late folk. Anonymkode: 9815b...3bb synes offentlig skole og sykehus bør avvikles jeg. da trenger man jo egentlig ikke betale noe skatt lenger. eller synes du det er rettferdig at vi som f.eks ikke har barn skal drive å sponse på alle de som er med på å overbefolke verdenen? tror nok faktisk at min uføretrygd til jeg dør er langt rimeligere enn dine barns utdanning. Anonymkode: 5b3c0...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #139 Skrevet 2. mars 2018 er så mange som skriver at det er blitt flere uføretrygda nå enn før, men det stemmer jo ikke. linker denne, er to år gammel, men her ser en jo at % messig når det kommer til befolkning har uføretrygdede gått ned. tallmessig, fordi vi ahr blitt flere mennesker i norge, er det gått opphttp://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Tall-og-fakta-om-ufore-og-uforetrygd/ Anonymkode: 5b3c0...4e3 2
WubWub Skrevet 2. mars 2018 Forfatter #140 Skrevet 2. mars 2018 er det mer status å la syke mennesker bli uteliggere å dø i gata slik som det er i usa? hva om det er din mor som ble syk og hun måtte bli en uteligger, like morsomt? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå