Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å leve priviligert sosialt og med gode relasjoner til foreldre er godt og en luksus man ofte ikke tenker over. Dette handler om klasse, kultur og oppvekst. Man kan gjerne si "det smitter", men sannheten er jo at det er alvorlig.

Anonymkode: a4c8c...609

Stor arv det er for mannen, av godt folk vera fødd.

A.O.Vinje

Anonymkode: 781c4...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføretrygden må avvikles. 

Den misbrukes av folk med vondter de tror de har og er en stadig kilde til misunnelse og konflikter. 

Folk får enten jobbe eller bo på gata. Bort med trygder, og dermed blir skatten betydelig lavere i samme slengen. En vinn vinn situasjon for hele samfunnet. Uføretrygd er å sy puter under armene på konflikskye, lite samarbeidvillige og late folk. 

Anonymkode: 9815b...3bb

Så folk som sitter i rullestol etter bilulykke, har hjerneskade etter fødsel, senskader etter kreft, MS, store skjelett og muskelskader etter tungt fysisk arbeid, post-traumatisk stress tilstand etter elendig barndom, og tusen andre forkrøplende utfordringer skal kastes på gata om de ikke klarer å stå i jobb, så du kan spare skatt?

Får håpe du ikke blir syk en dag da. Får slag som tar bort taleevne og balanse så du havner i rullestol f.eks. 

Forøvrig skal man ikke tro at sin skatt av personinntekt dekker så fryktelig mye. Oljepenger tar mye av regninga. Du kan se det sånn at din personskatt dekket flybillett, hotell og middager på noen stortingsrepresentanter som dro til nordisk råd...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Anonymus Notarius said:

Folk som ikke kan arbeide har "alltid" hatt lav status gjennom historien. De hadde enda lavere status før, da det var familien eller lokalsamfunnet som måtte forsørge dem, og ikke staten. Så det er nok ganske "naturlig" at folk som ikke kan arbeide har lav status.

Selv om det er naturlig, så lurer jeg litt på om det være naturlig. Man skulle tro at en del av menneskets empatiske og intellektuelle utvikling betydde at de var i stand til å forså virkeligheten på en mer kompleks måte, der de forstår at uføre er noe som vil alltid, inntil genmanipulasjon osv blir vanlig, være en del av et samfunn. Og når man forstår det, forstår man også at man ikke kan klandre de for det. Jeg tenker det er den mest naturlige måten å tenke på om man er en intelligent person som klarer se forbi egen nese. Men kanskje mennesker bare ikke er særlig bra som art?

Anonymkode: c308d...729

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det har vel lav status fordi de ikke bidrar med noe til samfunnet (uavhengig av hvem sin feil det er).

Anonymkode: a9050...1c9

Ja, jeg tror det er så enkelt. De uføre får samme status som alderspensjonistene gjør når de forsvinner ut av arbeidslivet. De er passé. Game over, liksom. Sånn er livet for mange og det er ingenting å skamme seg over, men det er heller ikke noe som gir høy status.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde kunnet dokumentere denne påstanden, hadde jeg skjønt deg. Dessverre kan du ikke det.

Anonymkode: 00505...a11

Dokumentere at jeg betaler 40% skatt? 

Anonymkode: 147ae...44d

Skrevet (endret)

.

Endret av tussi680
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal det være slik da? Det er jo en ganske trist skjebne å bli ufør som ung.

Anonymkode: 86858...7e1

Samfunnet er så gjennomsiktig idag.  Når noen uføre tilsynelatende lever vanlige liv på SOME er det noen som mistenker de for å være late.  Jeg sier IKKE at de er det men det er noen ganger de holdningene som finnes blant folk som jobber 100%.  I tillegg tenker mange at de kan da gjøre noe, men sannheten er at veldig få arbeidsplasser kan ha ansatte som kommer og går utifra dagsform og hva helsa tillater. 

Endret av Peonjenta
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er naturlig, så lurer jeg litt på om det være naturlig. Man skulle tro at en del av menneskets empatiske og intellektuelle utvikling betydde at de var i stand til å forså virkeligheten på en mer kompleks måte, der de forstår at uføre er noe som vil alltid, inntil genmanipulasjon osv blir vanlig, være en del av et samfunn. Og når man forstår det, forstår man også at man ikke kan klandre de for det. Jeg tenker det er den mest naturlige måten å tenke på om man er en intelligent person som klarer se forbi egen nese. Men kanskje mennesker bare ikke er særlig bra som art?

Det må ikke være det i dag, hvor vi har langt bedre økonomi og muligheter, og i tillegg har staten som kan forsørge dem som ikke kan jobbe. Men i samfunn der man lever fra hånd til munn er det jo naturlig at de som ikke bidrar har lavere status enn de som gjør det. Det kommer an på hva slags samfunn man lever i. At uføre har lav status i dagens samfunn handler nok også om en slags misforstått misunnelse (de "slipper" å jobbe) og om redsel for snyltere.

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Det må ikke være det i dag, hvor vi har langt bedre økonomi og muligheter, og i tillegg har staten som kan forsørge dem som ikke kan jobbe. Men i samfunn der man lever fra hånd til munn er det jo naturlig at de som ikke bidrar har lavere status enn de som gjør det. Det kommer an på hva slags samfunn man lever i. At uføre har lav status i dagens samfunn handler nok også om en slags misforstått misunnelse (de "slipper" å jobbe) og om redsel for snyltere.

Poenget mitt er at selv om syke blir forsørget av andre, så mener jeg fortsatt at mennesker med utviklet empati og intelligens burde forstå dette i en større sammenheng, der om noen blir forsørget av andre eller ei, har mindre å si. For meg er det ganske absurd å leve i et samfunn der mennesker flest ser på seg selv som smarte og empatiske, samtidig som de ser ned på andre mennesker som trakk feil lodd. At om en er syk eller ei skal ha noe å si for en verdi som menneske. Om samboeren min blir ufør, så er han fortsatt det menneske som har vært der for meg og som gir meg mye verdi i livet mitt. Men ifølge de intelligente og empatiske nordmennene, så har visst en slik type verdi ingen.... verdi. Mannen min er verdiløs og en taper som ikke bidrar med noe som helst sekundet uføresøknaden blir innvilget. At han har oppdratt flotte og empatiske barn betyr ingenting. At han har vært en omsorgsfull mann betyr ingenting. At han er en god venn og har vært støtte for mange som har det vanskelig har ingen verdi. Alt som har en verdi er om du har en lønnsslipp på enden av måneden. 

Kanskje det er en del av grunnen til den økende mengden psykisk sykdom i landet. Vi verdsetter ikke hvordan andre mennesker får oss til å føle, eller våre viktige forhold med dem. Alt handler om plusser og minuser, og hvor mange plusser du kan vise til andre mennesker slik at de skal tenke du ha verdi. Ikke fordi du er et godt menneske som bidrar ved hvem du er. Men fordi du har en fet jobb, kul bil og 500 venner på fb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du misforstått :) 

Anonymkode: 070bd...e29

Fortell meg så hva jeg har misforstått? Hele poenget med trygdereformen var at trygdede skal kunne jobbe så mye de vil og likevel beholde en del av trygden og retten til trygd.

AnonymBruker
Skrevet

Dokumentere at jeg betaler 40% skatt? 

Som går etter ditt sigende rett til å sponse din søster. Det er dette jeg vil ha dokumentert. Om du ikke kan det, er du bare en av mange som tror de har så god greie på hvor skattepengene deres havner. Hittil har ingen kunnet dokumentere noe som helst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som går etter ditt sigende rett til å sponse din søster. Det er dette jeg vil ha dokumentert. Om du ikke kan det, er du bare en av mange som tror de har så god greie på hvor skattepengene deres havner. Hittil har ingen kunnet dokumentere noe som helst.

Man trenger ikke PhD i samfunnsøkonomi for å skjønne at staten hadde spart mye på å luke ut sånne som min søster - og slutte å betale dem. Heller ikke for å forstå at mindre utgifter = mindre skattebelastning for oss som faktisk jobber.

Skrevet

I veldig nær fremtid er det spådd at roboter vil ta over 50% av arbeidsmarkedet, 

Det vil da bli mange uten jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke PhD i samfunnsøkonomi for å skjønne at staten hadde spart mye på å luke ut sånne som min søster - og slutte å betale dem. Heller ikke for å forstå at mindre utgifter = mindre skattebelastning for oss som faktisk jobber.

Jeg venter fortsatt på din dokumentasjon om hva dine skattepenger går til? Ikke en avhandling om hva staten hadde spart på. Staten har mange flere inntektskilder enn folks skatt.

Eller har du faktisk ingen snøring på hva akkurat dine skattepenger går til...?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen forteller om kreften sin, får de støtte. De forteller om ettervirkninger av behandling som knekker de...masse sympati og støtte. Ingen som ikke har hatt dette, forstår hva dette gjør med folk. Så etter å ha støttet de på face eller hva det måtte være. .så går de i et kommentarfelt på nett og skriver at de er snyltere.

Uavhengig av alder så er de fremsatt som noen snyltere. Og disse folkene får jo støtte av politikere, nav. Det går igjen...vi har for mange på uføre, vi strammer til. Det er for mange langtidssykemeldte. Vi strammer til. Ta fra de goder, så blir de friskere. Det er grupper der ute som er alvorlig syk, de er i samme gruppen de hyler opp om...det er for mange langtidssykemeldte.  Hvorfor er de det.? De forteller ikke om de alvorlige syke, de som er på langtidsbehandling, de som ligger slått ut hjemme av behandlingen. 

Hva med hjertesyke, nyresykdom som er på dialyse tre ganger i uken. De som er sykemeldt pga det går ikke med tilrettelegging på arbplassen.

Hva med de som venter på sykehusplass. Det er bare å sjekke ventetider på sykehus. Jeg har vært til 2 undersøkelser på privat sykehus. Dyre undersøkelser. Jeg kunne ikke vente på det offentlige. Jeg betalte det selv. Jeg går sykemeldt. Betalte reise og behandling selv. Så må jeg ha operasjon. Nå står jeg i kø på offentlig sykehus. For å klare jobben må jeg ha behandling. Jeg har plass etter tre mnd venting. Hadde ikke vært for at jeg tok undersøkelser på privaten så hadde det gått ennå lengre tid. Nå har jeg vært sykemeldt 6 mnd. Så det som blir sagt av politikere og nav, kan du ta med en klype salt.

De kommer ikke med sannheten. Folk som eks er operert og som før fikk rehabilitering, det er det kuttet ned på. De skal rehabilitere seg selv. Så at det går lang tid? Det skjønner vi som er i systemet.

Sist jeg var syk, ble jeg sendt til spesialist til sykehus utenfor regionen. Så fant han noe annet også, det var ikke hans bord. Den legen satt i etasjen over han. Da måtte jeg hjem til fastlegen, han hadde fått brevet fra spesialisten. Så måtte fastlegen henvise meg til ny undersøkelse på samme plass. Da gikk det 4 mnd fra første time, og til behandling var over. Det meste av tiden går til venting. Det er ikke at folk er så mye sykere i lengre tid. Det går i venting.

Så er det de helt unge som er ufør  pga diverse psykisk. Hadde det vært opplegg for de. De går gjerne til psykolog i flere år. Det er den kontakten de har med samfunnet. De forsvinner fra det sosiale. Så får de uføre til slutt. Hadde det vært opplegg for de utenom. Mange har ikke vært i jobb før. Mange kan mye alikavel. Så får de angst for ditt og datt...så stopper det opp.

At voksne folk kan tillate seg å herse med folk og stigmatisere de som snyltere er uvitenhet.

At folk som har jobbet 20 og 30 år blir ufør, og blir kalt for snyltere. Grusomt.

Jeg tror at det er folk som sliter med seg selv. Ja, vet om folk som sitter bak en skjerm i en kommunal leilighet, lever av sosialhjelp er ivrige i debatter om uføre. De har desverre ikke noe annet liv, og lar seg rive med

Anonymkode: 09fc8...cdc

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, Anonymus Notarius said:

Jeg argumenterer da ikke for å diskriminere syke mennesker? Jeg svarte på din påstand i hovedinnlegget om at det fra et logisk/menneskelig perspektiv ikke gir mening å diskriminere uføre. Det er jeg uenig i - jeg mener det er veldig logisk at folk som ikke kan bidra til fellesskapet har lavere status. Det betyr imidlertid ikke at jeg bifaller det, jeg kommenterer bare at det er naturlig/logisk. Og viste til et historisk perspektiv for å underbygge det argumentet.

Ja, det er hverken hyggelig eller pent men det er naturlig. Det sier seg selv at det er viktig å holde arbeidsmoralen oppe hvis vi i det hele tatt skal ha et velferdssamfunn. Hvis de som ikke deltar i arbeidslivet skulle hatt like høy status som de som gjør det ville mye av motivasjonen for å jobbe falt bort. Det er derfor ikke i samfunnets interesse å heve statusen til de uføre, og jo flere uføre vi får jo viktigere blir det å holde den lav.

AnonymBruker
Skrevet

Å se ned på uføre er trendy for tiden. Se ned på alenemødre er også populært. Aleneforeldre blir hyllet. Se ned på de som jobber i kassa på REMA er også populært. Vaskekjerringene som de kalles her på kg...har lav status også. Det koker ned til dårlig oppdragelse. Foreldre som sitter og diskuterer folk når de spiser middag med ungene, de sår noe i sine barn. Barna blir sånn, og det følger de inn i voksenalder.

Vær fornuftig. Snakk aldri negativt med barn i nærheten. Om en person har noe negativt med seg, dra frem det positive

Eks hvor begynner rasisme? Når barn begynner med nedsettende ord om utlendinger? Det begynner hjemme.

Jeg er vokst opp på en plass med folk fra alle samfunnslag. Fra topp til så langt nede du kan komme. Aldri var det nedsettende kommentarer hjemme. Vi snakket, hilste på alle folk. Noen levde av sosialen, noen var alkoholisert, noen bodde i kommunal leilighet hele livet, barna fikk også det etterhvert, noen bodde i rekkehus og noen i enebolig og noen i svære villa.

Det er noe med at, Du blir ikke noe bedre selv, av å rakke ned på andre! Heller tvert i mot.  Jeg reagerer på folk som rakker ned på andre. Og legger merke til at de har ikke noe spes å fare med selv. Det er nok for å fremheve seg selv. Men for andre så synker de heller ned.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har litt å gjøre med at enkelte i arbeid føler penga deres går med på å sponse uføretrygd gjennom skatt, også vet man ikke helt hva som feiler den uføre. Hvis det er noen som generelt er i mot uføretrygd skal man ikke se bort i fra at denne endrer mening i enkeltsituasjoner, som bankdirektøren. Selv tviler jeg litt på NAV enkelte ganger, når de herlige kvinnene i Hønehjørnet stresser over manglende betalinger, fordi de er unge og en skulle tro de kunne jobbe. Jeg vet ikke hva som feiler dem, så klart. 

Dessuten er det mange på trygd i Norge, og etter å ha bodd i et østeuropeisk land føler jeg at flere i Norge burde kunne klare å jobbe. Om ikke 100 %, så i det minste litt. For i det landet tviler jeg på at det blir noe støtte fra myndighetene hvis man sliter med psykiske problemer. Kanskje om du blir lam etter trafikkulykke, men uansett er det  ikke mye. 

Det bunner vel ut i at det føles urettferdig ("sitta på ræva for MINE penger?!"), men sinnet mot de trygda stilner avhengig av hva den på trygd har utretta og hvorfor det endte med uføretrygd. Jeg har en slektning med et bein på trygd, og for denne har det vært vanskelig å finne jobb

Anonymkode: af239...df5

Det er ikke bare hønehjørner. Her på kg også. Kommer trygden i dag? Tror dere den kommer før helgen? På mandag?

Når du ikke evner å gå på nav.No å se på datoer for utbetaling, da skjønner du at det er en grunn/og sikkert flere grunner til deres uføretrygd.

Du kan ikke sitte å gjette, at de er unge og kan sikkert jobbe. Det virkelige liv er nok noe helt annet enn hva folk uttrykker på nett

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror synet på uføre har forverret seg i takt med at det har blitt stadig flere uføre, og at stadig flere opplever at tilsynelatende friske og oppegående mennesker går på uføretrygd. Nei, man vet aldri hva som skjuler seg bak er persons «fasade», men jeg - og mange flere med meg har jeg skjønt, opplever at det er folk som til fulle utnytter systemet. 

Jeg ser ikke på uføre som lavstatus-folk, men kjenner jeg blir fly forbanna over enkelte som så lett kan gi seg hen til vårt alles velferdssystem. Bare det butter nok imot, så må de bli uføre liksom. I stedet for andre som står i det, dag ut og dag inn. Misunnelig sier noen. Nei, det handler mer om det å måtte dra lasset for noen som er fullstendig kapabel til å gjøre det selv.

Nå er det sikkert ønsker meg ufør, og det kan sikkert være at jeg på et tidspunkt møter meg selv i døra. Inntil videre kommer jeg fortsatt til å irritere meg grønn over enkelte uføre, som suger ut av fellesskapet de pengene som heller kunne vært brukt på  for eksempel barn og eldre.

Det er bare flott at det ikke gir status å være ufør, for det kan kanskje forhindre en enda større økning av uføre. Tenk hvis det hadde vært kult å være ufør liksom??? 

Jeg tror også at de aller fleste ser forskjellen på de som er uføre grunnet ulykker, alvorlig sykdom eller at man er utslitt etter mange år i arbeidslivet kontra 24 år gamle Lise som blir ufør pga depresjon.

Anonymkode: 704e9...70e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror synet på uføre har forverret seg i takt med at det har blitt stadig flere uføre, og at stadig flere opplever at tilsynelatende friske og oppegående mennesker går på uføretrygd. Nei, man vet aldri hva som skjuler seg bak er persons «fasade», men jeg - og mange flere med meg har jeg skjønt, opplever at det er folk som til fulle utnytter systemet. 

Jeg ser ikke på uføre som lavstatus-folk, men kjenner jeg blir fly forbanna over enkelte som så lett kan gi seg hen til vårt alles velferdssystem. Bare det butter nok imot, så må de bli uføre liksom. I stedet for andre som står i det, dag ut og dag inn. Misunnelig sier noen. Nei, det handler mer om det å måtte dra lasset for noen som er fullstendig kapabel til å gjøre det selv.

Nå er det sikkert ønsker meg ufør, og det kan sikkert være at jeg på et tidspunkt møter meg selv i døra. Inntil videre kommer jeg fortsatt til å irritere meg grønn over enkelte uføre, som suger ut av fellesskapet de pengene som heller kunne vært brukt på  for eksempel barn og eldre.

Det er bare flott at det ikke gir status å være ufør, for det kan kanskje forhindre en enda større økning av uføre. Tenk hvis det hadde vært kult å være ufør liksom??? 

Jeg tror også at de aller fleste ser forskjellen på de som er uføre grunnet ulykker, alvorlig sykdom eller at man er utslitt etter mange år i arbeidslivet kontra 24 år gamle Lise som blir ufør pga depresjon.

Anonymkode: 704e9...70e

Hvordan merker du fysisk eller psykisk at du "må dra lasset" for andre? Eller på andre måter?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...