Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fortsetter det på mandag? Hvem skal vitne neste gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, at hun i det øyeblikket kunne tenke så langt som at dette skulle bli slått opp i media.

Anonymkode: 9ec52...4c6

Det som jeg reagerer mest på er at de, altså ambulansepersonell måtte få dette frem i media.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Moren fortalte om innleggelsen av Angelica på Drammen sykehus ved årsskiftet 2014/2015, og da hun ble skrevet ut 5. februar 2015. Da skal Camilla Heggelund ha avslått tilbud og anbefalinger om behandling fra spesialisthelsetjenesten, noe som er en del av tiltalen.

De byttet da fastlege for Angelica, og under et besøk moren hadde der i mai 2015 ringte Angelica tilfeldigvis. Hun fortalte at det sto noen utenfor og banket på døren, og at hun var redd.

Det viste seg ifølge moren at det var barnevernet som var der, fordi de mente at det ikke var informert om at Angelica hadde byttet lege, og at hun ikke var på skolen." https://www.tv2.no/a/9081168/

Det var vel nevnt i en annen artikkel også, at datteren var redd for at barnevernet skulle hente henne.

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Bakepulver skrev:

Jo det er faktisk rart å være opptatt av hva som skal frem i media når barnet ditt nettopp har mistet livet!

Ja, det er rart. Men mennesker i krise kan si mange ulogiske ting. Hennes «hangup» er at barnet har blitt mobbet. Det kan hende at det er sant, men hun har åpenbart ikke klart å håndtere datterens sykdom. Sånn jeg ser det har hun hatt en fatalistisk tilnærmelse til det hele; hun har gjort seg selv og datteren hjelpeløse ved å prøve å plassere skyld, i stedet for å søke løsninger.  Det virker som hun ga opp. Selv om hun sikkert var glad i barnet sitt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja. En 13-åring som dør av sult/avmagring? Jenta er jo selve siktelsen. Trenger ikke finne så mye bevis egentlig. 

Anonymkode: 45eb5...034

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig i denne. Jeg tenker at et så avmagret barn er grunn til mistanke uavhengig av om man finner noe annet. 

Anonymkode: 7fdbe...473

Mener dere at det er vanlig prosedyre å sikte foreldre noen timer etterpå når det handler om anorexia?

Anonymkode: 388ec...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Dattera hadde vært syk siden hun var 9 år og de hadde vært til 200 konsultasjoner før disse siste mnd.

https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-moren-har-ikke-forklart-seg-om-datterens-_13_-siste-maneder-1.13480766

Så at de to hadde litt svart humør rundt dette etterhvert er kanskje ikke så rasende sinnsykt, selv om det blir sjokkerende når det er tatt ut av sammenheng. Syns det blir litt vel mye kategoriske uttalelser i denne tråden, der folk kategorisk avviser at sannheten ikke trenger være svart eller hvit. Men kanskje noe midt i mellom..

Anonymkode: c6795...eca

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 9
Skrevet

Jeg måtte se tv2-innslaget på nytt og jeg blir helt kvalm. Til dere som ennå ikke har lest budstikka-artikkelen, anbefaler jeg den på det sterkeste. Den tegner et bilde av mor som vi nå får høre i retten....

Les også metoderapporten om hvordan de jobbet med å skrive artikkelen. metoderapport-da-lommedalen-mistet-en-av

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vampyrina skrev:

Jeg måtte se tv2-innslaget på nytt og jeg blir helt kvalm. Til dere som ennå ikke har lest budstikka-artikkelen, anbefaler jeg den på det sterkeste. Den tegner et bilde av mor som vi nå får høre i retten....

Les også metoderapporten om hvordan de jobbet med å skrive artikkelen. metoderapport-da-lommedalen-mistet-en-av

Kan du linke til disse?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Vampyrina skrev:

Har lest artikkelen. Det betyr ikke at alt som beskrives der er en sannhet. Det er «sannheter», retrospekt,  fra den andre siden, fra foreldre som vil beskytte sine barn, med all rett. Jeg er enig i at det tegner et bilde av en alt for overbeskyttende mor.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere at det er vanlig prosedyre å sikte foreldre noen timer etterpå når det handler om anorexia?

Hvis man har et så avmagret barn, skal barnet være på sykehus, ikke hjemme. Det er essensen i denne saken her, altså hvorfor mor er tiltalt. Hvorfor var et svært sykt barn isolert i en hytte sammen med sin mor i månedsvis i stedet for å få den medisinske hjelpen hun helt åpenbart trengte. Vi kan diskutere hennes far, besteforeldre, mobbing etc alt hva vi vil, men det er ikke der selve saken egentlig ligger. Foreldre til andre barn som dør pga spiseforstyrrelser blir ikke tiltalt fordi de har prøvd å skaffe barnet sitt helsehjelp. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Vi vet at hun hadde Anoreksi. Hun ble innlagt på tvang nyttårsaften året før og var innlagt i 1-2 mnd (utskrevet i februar). Når hun var overvåket av helsepersonell så lenge, hadde de nok oppdaget om hun ikke hadde Anoreksi.  

Anonymkode: c6795...eca

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Hun skulle vært på sykehus for lengst. 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 8
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som skjer i andre saker er ikke relevant dersom barnet ikke er blitt isolert på en hytte langt unna nødvendig helsehjelp.

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til disse?

Bildet er linken. Den andre må du betale for i Budstikka. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har jobbet med mennesker med spiseforstyrrelser - de aller sykeste, som må tvangsbehandles og trenger tett medisinsk oppfølging når de begynner å spise igjen fordi det ikke «bare er å gi dem mat», de kan dø av det også. Han sier at det er noen med anoreksi som etterhvert blir gitt opp og man lar dem dø (men selvsagt får de pleie og oppfølging hele tiden), fordi man ser at de ikke kan reddes, og det går ikke an å tvangsfore dem med sonde resten av livet deres. Det er her snakk om mennesker som gjerne er rundt tretti år eller eldre, og som har hatt spiseforstyrrelser i mange, mange år. De har veldig dårlig prognose, og man når av og til det punktet at det blir uverdig å tvangsbehandle.

Men unge pasienter setter man store ressurser inn på å forsøke å redde. En 13-åring med anoreksi blir ikke «gitt opp» i helsevesenet. Da har man fremdeles mulighet til å få pasienten til å «snu» og bli frisk eller tilnærmet frisk på lang sikt, etter at de har fått pasienten gjennom den akutte krisen. 

Men denne hjelpen fikk Angelica ikke. Hun fikk ikke sjansen.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Når kom den nye mannen hennes inn i bildet?

Anonymkode: 81aae...cef

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har jobbet med mennesker med spiseforstyrrelser - de aller sykeste, som må tvangsbehandles og trenger tett medisinsk oppfølging når de begynner å spise igjen fordi det ikke «bare er å gi dem mat», de kan dø av det også. Han sier at det er noen med anoreksi som etterhvert blir gitt opp og man lar dem dø (men selvsagt får de pleie og oppfølging hele tiden), fordi man ser at de ikke kan reddes, og det går ikke an å tvangsfore dem med sonde resten av livet deres. Det er her snakk om mennesker som gjerne er rundt tretti år eller eldre, og som har hatt spiseforstyrrelser i mange, mange år. De har veldig dårlig prognose, og man når av og til det punktet at det blir uverdig å tvangsbehandle.

Men unge pasienter setter man store ressurser inn på å forsøke å redde. En 13-åring med anoreksi blir ikke «gitt opp» i helsevesenet. Da har man fremdeles mulighet til å få pasienten til å «snu» og bli frisk eller tilnærmet frisk på lang sikt, etter at de har fått pasienten gjennom den akutte krisen. 

Men denne hjelpen fikk Angelica ikke. Hun fikk ikke sjansen.

Uff så trist...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når kom den nye mannen hennes inn i bildet?

Anonymkode: 81aae...cef

slutten av 2016

Anonymkode: 1c8ce...74f

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...