Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg synes vi skal være forsiktige med å begynne å korrigere hverandre for det vi selv oppfatter som unødvendige eller dumme spørsmål i denne tråden. Det vil etterhvert gjøre at færre tør eller ønsker å delta aktivt, i frykt for å spørre om ting som "irriterer" andre.

Tar ikke selvkritikk på akkurat den kommentaren jeg ga der. Jeg har unngått å korrigere eller gå inn i noen diskusjon her fordi jeg er enig med deg. Det er bare at noen ganger må folk kunne tenke litt før de stiller spørsmål, som av typen jeg ble irritert over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fingeravtrykk på A’s telefon er vel neppe inkriminerende, da det er stor sannsynlighet for at tiltalte kan ha håndtert A’s mobil av flere uskyldige årsaker. Jeg er heller mer interessert i hvor mobilene befant seg når meldingene ble sendt! Pinger begge mobilene ved Kiwi eller hytta, sier det mye....

Anonymkode: b1d77...ed5

Det kom frem en av de første dagene at telefonen ble gitt til mor etter at A ble erklært død, så man kommer ingen vei med det.

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

10:25

Fastlegen forteller at hun diskuterte en eventuell bekymringsmelding til barnevernet med Angelicas behandler på BUP Vest Vinderen.

– Jeg vil ikke melde til barnevernet, det er jeg helt bevisst på. Jeg sa til BUP at jeg trengte hjelp av dem. Hadde jeg meldt fra ville det blitt opplevd som et svik, som ville ødelegge alliansen med mor, forklarer fastlegen.

Så trist at fastlegen gjorde denne vurderingen. Legen satt inne med mye kunnskap om relasjonen mor/barn og mors forsøk på å unndra seg eller overstyre behandling. Dersom legen hadde meldt til BV og lagt mer vekt på skadelige familierelasjoner enn selve sykdommen så kunne saken fått et helt annet utfall. :(

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle helsepersonell som har vitnet så langt forteller om samme bilde:

- A var redd, sa lite, snakket gjennom mor. A utøvde makt gjennom spiseforstyrrelsen - hun nektet å spise, nektet å veie seg

- mor forhandlet stadig om innleggelser og annen oppfølging, tøyde grenser, og skulle legge føringer på både hvem A skulle ha kontakt med, hva det skulle snakkes om, og hvordan ting skulle skje. Mor var misfornøyd med alt og alle, og ingen av dem hadde tillit til behandlerne.

- mor ønsket fokus på mobbing, ikke på behandling av datteren 

- forholdet mellom mor og datter fremstilles stadig som symbiotisk, med negativ undertone 

- hver gang mor ikke fikk det som hun ville, ble behandlingen sabotert og/eller byttet behandler 

Synes det er interessant det et av vitnene i går snakket om - at anoreksien styrte alt. Vitnet snakket nesten som om anoreksien var en egen person i forholdet mellom mor og datter. A var styrt av sykdommen, og mor klarte ikke å unngå at hun ble styrt av A - og dermed av sykdommen. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De få, konkrete episodene som til nå har kommet ut om hva jenta hadde vært utsatt for på skolen er ting mine barn også har blitt utsatt for, uten at jeg noensinne tenkte på det som annet enn hvordan barn omgås fram til de utvikler empati fullt ut. Jeg har aldri tenkt på det som mobbing, og de har aldri følt seg mobbet.

Anonymkode: bb1c2...264

Det kan du ha rett i. Problemet er når foreldre lærer barna sine at alt som kan tolkes negativt blir tolket negativt. Dårlig gjort, dårlige venner, hvorfor sa ikke vennen din ifra osv. Jeg er vokst opp med en slik mor, alt ble tatt i verste mening. Det sitter den dag i dag, det skal ikke mye til før jeg tolker ting negativt. Hjernen går rett i fella. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De få, konkrete episodene som til nå har kommet ut om hva jenta hadde vært utsatt for på skolen er ting mine barn også har blitt utsatt for, uten at jeg noensinne tenkte på det som annet enn hvordan barn omgås fram til de utvikler empati fullt ut. Jeg har aldri tenkt på det som mobbing, og de har aldri følt seg mobbet.

Anonymkode: bb1c2...264

Dette har jeg også tenkt på. Har ikke barn, men husker skoleårene svært godt + arbeider med barn. De ubehagelige øyeblikkene der barn må løse konflikter seg i mellom, være slemme, si unnskyld, osv er veldig viktige for utviklingen. Det er vondt å se på når det skjer ens eget barn, det kan jeg som frivillig barnløs også forstå. Men her må man lene seg tilbake og bare observere hvordan de håndterer det, og så steppe inn og veilede etterpå uten å skamme eller gjøre noen lei seg. Barn flest er løsningsorienterte, voksne kan ødelegge dette ved å diktere eller kritisere løsningene. Dagens babling ved formiddagskaffen. Mvh. Pedagog

Anonymkode: 1df39...e2a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Alle helsepersonell som har vitnet så langt forteller om samme bilde:

- A var redd, sa lite, snakket gjennom mor. A utøvde makt gjennom spiseforstyrrelsen - hun nektet å spise, nektet å veie seg

- mor forhandlet stadig om innleggelser og annen oppfølging, tøyde grenser, og skulle legge føringer på både hvem A skulle ha kontakt med, hva det skulle snakkes om, og hvordan ting skulle skje. Mor var misfornøyd med alt og alle, og ingen av dem hadde tillit til behandlerne.

- mor ønsket fokus på mobbing, ikke på behandling av datteren 

- forholdet mellom mor og datter fremstilles stadig som symbiotisk, med negativ undertone 

- hver gang mor ikke fikk det som hun ville, ble behandlingen sabotert og/eller byttet behandler 

Synes det er interessant det et av vitnene i går snakket om - at anoreksien styrte alt. Vitnet snakket nesten som om anoreksien var en egen person i forholdet mellom mor og datter. A var styrt av sykdommen, og mor klarte ikke å unngå at hun ble styrt av A - og dermed av sykdommen. 

Mor ønsket fokus på mobbing, men nektet likevel helsepersonell å snakke med A om mobbingen. Lurer på HVA hun ville gjøre med mobbingen. 

Anonymkode: 1df39...e2a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor ønsket fokus på mobbing, men nektet likevel helsepersonell å snakke med A om mobbingen. Lurer på HVA hun ville gjøre med mobbingen. 

Anonymkode: 1df39...e2a

Jeg får litt Prinsesse Vil-ikke assosiasjoner her. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duff skrev:

Jeg får litt Prinsesse Vil-ikke assosiasjoner her. 

Den referansen kjenner jeg ikke til?

Anonymkode: 1df39...e2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor ønsket fokus på mobbing, men nektet likevel helsepersonell å snakke med A om mobbingen. Lurer på HVA hun ville gjøre med mobbingen. 

Anonymkode: 1df39...e2a

Jeg vet ikke om hva tiltalte evt ønsket å gjøre med mobbingen, men det virker som at det var viktig for tiltalte å få frem at mobbingen hadde skylden (både da og senere).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

11:17 Forsvarer Ann Turid Bugge leser avslutningsvis opp fra fastlegens politiforklaring. Her skal hun ha sagt at Angelica hadde «en utrolig sterk personlighet», og at hun klarte å manipulere tiltalte til å få det som hun ville.

Nei....bare nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, chisandra skrev:

11:17 Forsvarer Ann Turid Bugge leser avslutningsvis opp fra fastlegens politiforklaring. Her skal hun ha sagt at Angelica hadde «en utrolig sterk personlighet», og at hun klarte å manipulere tiltalte til å få det som hun ville.

Nei....bare nei.

Se der, det er visst A sin feil. La nå mora gå please.

 

Nei.

Anonymkode: 1df39...e2a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mor ønsket fokus på mobbing, men nektet likevel helsepersonell å snakke med A om mobbingen. Lurer på HVA hun ville gjøre med mobbingen. 

Anonymkode: 1df39...e2a

Få det dokumentert for å straffe og sverte "mobbeforeldrene" som hadde fornærmet henne? Sånn at den og den måtte bytte skole, fordi spiseforstyrrelsen skyldes mobbing,  hilsen helsevesenet.. Det virker jo å ha stått høyt på prioriteringslisten hennes, innimellom all familiehyggen. 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fingeravtrykk på A’s telefon er vel neppe inkriminerende, da det er stor sannsynlighet for at tiltalte kan ha håndtert A’s mobil av flere uskyldige årsaker. Jeg er heller mer interessert i hvor mobilene befant seg når meldingene ble sendt! Pinger begge mobilene ved Kiwi eller hytta, sier det mye....

Anonymkode: b1d77...ed5

Spørsmålet er jo om mor i det hele tatt var på Kiwi. Er det lagt frem bevis for dette, eller er det bare noe mor har forklart at hun har gjort? For det er jo mye hun sier som ikke stemmer overens med bevis ellers. Jeg vil tro at dersom det uansett kan bevises at A var død på det tidspunktet meldingene ble sendt, så er det vel ganske klart hvem som sendte meldingene. 

Anonymkode: a874a...060

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kitcat skrev:

Så trist at fastlegen gjorde denne vurderingen. Legen satt inne med mye kunnskap om relasjonen mor/barn og mors forsøk på å unndra seg eller overstyre behandling. Dersom legen hadde meldt til BV og lagt mer vekt på skadelige familierelasjoner enn selve sykdommen så kunne saken fått et helt annet utfall. :(

Ja, det er trist. Ekstra trist og feigt er det når helsepersonell gjør det. Og et eksempel på at bv blir for sjeldent/sent koblet enn for mye. Altså det motsatte av hva mange tror. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, chisandra skrev:

11:17 Forsvarer Ann Turid Bugge leser avslutningsvis opp fra fastlegens politiforklaring. Her skal hun ha sagt at Angelica hadde «en utrolig sterk personlighet», og at hun klarte å manipulere tiltalte til å få det som hun ville.

Nei....bare nei.

Hun var et BARN! 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er trist. Ekstra trist og feigt er det når helsepersonell gjør det. Og et eksempel på at bv blir for sjeldent/sent koblet enn for mye. Altså det motsatte av hva mange tror. 

Anonymkode: af65c...d63

Akkurat i dette tilfellet var jo barnevernet allerede varslet flere ganger, men jeg tenker at en fastleges bekymring bør veie rimelig tungt og hadde kanskje ført til at BV måtte tatt saken mer på alvor og gått inn i hjemmesituasjonen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Duff skrev:

Det kan du ha rett i. Problemet er når foreldre lærer barna sine at alt som kan tolkes negativt blir tolket negativt. Dårlig gjort, dårlige venner, hvorfor sa ikke vennen din ifra osv. Jeg er vokst opp med en slik mor, alt ble tatt i verste mening. Det sitter den dag i dag, det skal ikke mye til før jeg tolker ting negativt. Hjernen går rett i fella. 

Samme her. Jeg ble en ekspert i å tolke ting negativt, det er en avansert kunst for enkelte. De får energi fra alt som er negativt, på en måte. Og de ser verden svart/hvitt, folk er enten gode eller onde. Og har man først fått merkelappen "ond" så er det umulig å snu. 

Anonymkode: 514c0...45c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Det kan virke som veldig defensive leger, men jeg tror vi må ta i betraktning manglende oversikt over totalsituasjonen, samt en veltalende mor som fremsto som om hun hadde omfattende innsikt i hva som måtte til - og fremsatte det på en overbevisende måte. 

Det tar litt tid før det synes at praksisen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...