Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Jeg er fornøyd. Ikke med straffelengden, men med den betydelig skjerpelsen fra 8 mnd. betinget straff - som i praksis var bare tull. Nå har høyesterett en gang for alle sagt at moren hadde ansvar for Angelicas død, og hun må i fengsel for det. Dette kommer klart og tydelig frem i:

"Dommerne mener tiltaltes «unnlatelse av å skaffe nødvendig – og etter hvert livsnødvendig – helsehjelp i en situasjon hvor Cs (Angelica Heggelund, red.anm.) helsetilstand ble stadig mer kritisk, var utvilsomt en vedvarende og kontinuerlig mishandlingssituasjon"

https://www.budstikka.no/nyheter/moren-domt-til-tre-ars-fengsel-i-valdres-saken/413251!/

Nå må hun for alltid leve med å ha forårsaket datterens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
7 minutter siden, chisandra skrev:

Nå må hun for alltid leve med å ha forårsaket datterens død.

Det kommer hun aldri til å innse. I hennes øyne så er det andres feil, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å følge med i denne tråden etter Lagmannsretten sin mer enn skuffende dom, mistet rett og slett troen på rettssystemet vårt og ikke minst, barn sitt rettsvern. Selv om jeg syntes straffen burde vært langt strengere så ble jeg rørt og følte Angelica i det minste fikk en slags oppreising ved at mor ble dømt og holdt ansvarlig og denne gangen ikke kan komme unna ansvaret. Hjerteskjærende er denne saken rett og slett og jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvordan hun må ha hatt det spesielt de siste timene av livet sitt. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
11 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Er det betinget eller ubetinget?

Ubetinget (heldigvis)

10 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Det kommer hun aldri til å innse. I hennes øyne så er det andres feil, dessverre

Nei, det er jeg enig i. Like fullt, hun er ansvarlig - for det har høyesterett fastslått, en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med plassering av skyld. Det er langt igjen til barns rettssikkerhet matcher voksnes, men dette er i det minste et lite skritt i riktig retning.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Vi er altså tilbake til samme straff som tingretten kom til. De skarve 8 mnd. betinget fra lagmannsretten var jo på grunn av at hun ble frifunnet for å ha hensatt Angelica i hjelpeløs tilstand - noe som er en helt utrolig frifinnelse for oss som har fulgt saken tett. Men høyesterett fikk det altså på rett spor igjen.

De forkastet også anken om erstatning til barnefaren, slik at denne blir stående.

Alt i alt, sunn fornuft har seiret. Skal forsvarerne nå meite mer med dette, så må det bli til Strasbourg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at dommen ble skjerpet. 
3 års fengsel er alt for lite, men allikevel skjerpende i forhold til de latterlige 8 mnd betinget som hun ble dømt til først.

Fornøyd tross alt!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 minutt siden, mikrobe skrev:

@chisandra Jeg blir overrasket om hun tør ta saken dit. Hun har sluppet veldig billig unna.

Hun har sluppet utrolig billig unna, men med tanke på at det i hennes hode er alle andres feil enn hennes egen, så hadde det ikke forundret meg. 

Høyesterett har satt presedens i denne saken, så nå er det ikke lenger tvil om at det er straffbart å unnlate å skaffe (i denne konkrete saken faktisk forhindret) legehjelp til svært syke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun anket tross alt dommen fra lagmannsretten (8 mnd betinget), så ingen respons vil kunne overraske. Noe rasjonelt er det ingen grunn til å forvente.

Endret av xemiliex
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med dere alle🙏 Dette er en riktig dom og ikke minst en viktig dom! Barns rettssikkerhet har fortsatt en lang vei å gå, men dette er en utrolig viktig start på denne veien! Takk til høyesterett og virkelig et «Skjerp dere» til lagmannsretten! 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en pappa som stod tiltalt for det, ville dommen vært MYE hardere helt fra start av.. 
-det er jeg overbevist om.  

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ubetinget fengsel i 3 år. Godt at høyesterett skjerpet dommen, og at det nå settes presedens for foreldre som unnlater å ta sitt barn med til lege...

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fjugur skrev:

Hadde det vært en pappa som stod tiltalt for det, ville dommen vært MYE hardere helt fra start av.. 
-det er jeg overbevist om.  

Har tenkt akkurat det samme! Eller hvis en mann hadde isolert sin syke kone, og han hadde latt henne dø! Er ikke en person som hadde skrevet stakkars mann da! Det er jo også derfor denne saken er viktig: Det finnes mødre som skader/mishandler sine barn! Det finnes kvinner som forteller en helt annen historie enn det som er sannheten! Det ser ut som det fortsatt er mange som har vanskelig for å ta slike fakta innover seg! 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Saken er delt på facebook av de fleste aviser, og kommentarfeltet flommer over av folk som har så vondt av den stakkars moren som ikke fikk hjelp til ungen sin. 

Lurer på om de samme folkene har lest utdrag fra loggene? Der moren sperret telefonen for anrop i tilfelle fastlegen skulle ringe. Som meldte flytting hit og dit slik at det etterhvert ble umulig å finne ut hvor hun faktisk befant seg.

Jeg tror de har sett intervjuet på NRK, lest overfladisk i den tiden mediene talte i morens favør. Hadde jeg kun fulgt denne saken helt overfladisk, så hadde jeg nok kanskje hatt et mildere standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...