Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke dette skrevet i en sms?

Anonymkode: aa08e...cab

Ikke som jeg har lest om. "... datteren min leste seg opp på nettet på hva lavt stoffskifte kunne innebære, blant annet vektøkning. Fordi hun fryktet en slik vektøkning, ville hun at vi skulle bestille time hos en privatlege for å ta en ny blodprøve for å sjekke stoffskiftet igjen. Det sa jeg nei til, for fastlegen hadde jo sagt at det skulle gå litt tid før han sjekket igjen, sier Heggelund. "https://www.nrk.no/norge/_-det-er-som-a-vaere-i-et-mareritt-1.13151233

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ting som slår meg i referatene som kommer nå. Vi leser hele tiden og mor og datter. C og A. Det er som om de er en person nesten. Er det vanlig at mor/far er så veldig til stede hele tiden?  At datteren var veldig ung, det er så og at moren er mye involvert, men likevel?  Vi får høre at mor sier, mor mener, mor mor mor. Mor tar så veldig mye plass, plass som datteren burde ha fått. 

Kanskje derfor legen så bedring når han fikk datteren for seg selv? At hun trengte rom og være sin egen person?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hotellpute09 skrev:

Forsvarerne spør alltid om samtlige vitner om de har erfaring med å behandle mennesker med anoreksi og alder. 

Syntes dette blir for tandert av forsvaret!

Jeg synes det er helt kurant at de spør. De er jo ute etter å diskreditere påtalemyndighetens vitner - tiltalte har mye imot seg i denne saken, og ordet til fagpersoner som en psykologspesialist vil normalt veie tungt. Hva annet kan de gjøre? De gjør jobben sin, men har lite å gå på, med en tiltalt som ikke klarer eller ønsker å forklare seg men skaper masse drama, mange bevis mot seg, og det lille mor har sagt i avhør framstår som lite troverdig hvis man sammenholder med fysiske bevis og andre vitner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Her ser en hvor vanskelig det har vært å behandle og få til ett godt sammarbeid:

Jeg tenker at anoreksi var en del av den, men jeg kunne ikke gått rett inn i det, da hadde jeg mistet mor og Angelica

Dessuten var jeg ikke bekymret for den somatiske situasjonen ved oppstart av behandlingen, svarer han.

Jenta er ung, så det er ikke hun som er problemet, ett barn vet ikke sitt eget beste. I slike situasjoner, så er det de voksne som må ta ansvar og må klare å at de rette valgene for barnet. 

Psykologen (behandleren) var redd for å miste dem, så han kunne ikke gå rett på behandlig av anorksien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, Frida skrev:

Det er en ting som slår meg i referatene som kommer nå. Vi leser hele tiden og mor og datter. C og A. Det er som om de er en person nesten. Er det vanlig at mor/far er så veldig til stede hele tiden?  At datteren var veldig ung, det er så og at moren er mye involvert, men likevel?  Vi får høre at mor sier, mor mener, mor mor mor. Mor tar så veldig mye plass, plass som datteren burde ha fått. 

Kanskje derfor legen så bedring når han fikk datteren for seg selv? At hun trengte rom og være sin egen person?

Ja, psykologen sier jo også at det var ikke alltid lett å vite hva som var Angelicas følelser og hva som var morens følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som jeg har lest om. "... datteren min leste seg opp på nettet på hva lavt stoffskifte kunne innebære, blant annet vektøkning. Fordi hun fryktet en slik vektøkning, ville hun at vi skulle bestille time hos en privatlege for å ta en ny blodprøve for å sjekke stoffskiftet igjen. Det sa jeg nei til, for fastlegen hadde jo sagt at det skulle gå litt tid før han sjekket igjen, sier Heggelund. "https://www.nrk.no/norge/_-det-er-som-a-vaere-i-et-mareritt-1.13151233

Her er den normale reaksjonen til forelder til et barn med anoreksi å ta barnet med til legen. Grunnlaget for barnets bekymring er jo et uttrykk for sykdommen i seg selv - hun er sykelig redd for å gå opp i vekt. Mor burde utnyttet enhver mulighet til å ta med barnet (som ellers ikke ville til lege) til legen, selv om hun visste at disse stoffskiftegreiene ikke trengte å sjekkes opp på det tidspunktet. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jeg tenker at anoreksi var en del av den, men jeg kunne ikke gått rett inn i det, da hadde jeg mistet mor og Angelica

Og dette er noe av det mest groteske ved denne saken, en mor som ikke klarer å sette seg selv til side så datteren får den hjelpen hun behøver!!

Jeg tror det er veldig sjeldent at foreldre vanskeliggjør livsnødvendig helsehjelp for sine syke barn. De aller, aller fleste vil gjøre alt, spille på lag med leger og behandlere, alt, bare barnet blir reddet. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"11:21 Forsvarer Sandland leser opp fra tilsynsrapporten fra Statens Helsetilsyn, datert 1. mars 2017:

«For en ung pasient med spiseforstyrrelser over tid var fravær av somatisk undersøkelse/vurdering, utover tverrfaglig drøfting, ikke gjort i tråd med god faglig praksis».

– Det er helt riktig. Vi ville ikke miste hele behandlingsalliansen med mor og barn. Det hadde vi gjort hvis vi hadde startet med somatiske undersøkelser fra dag én. Vi hadde sett at når dette kom på banen, byttet mor behandlere. Det hadde ikke vært til barnets beste om vi hadde gjort akkurat det samme, sier psykologen.

Når Angelicas helsetilstand forverret seg våren 2015 blir det tatt nødvendige skritt for å få gjennomført nevnte undersøkelser, forklarer vitnet videre.

– Og da skjer akkurat det vi fryktet – behandlingsalliansen med oss, RASP og BUPA Drammen blir i praksis brutt, sier han."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjepc4lwc000209ciaphnqldq?mode=static

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh oh, der får vi høre litt om mormor også. Legekonen.

Anonymkode: 1df39...e2a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"11:34 Angelica ble utskrevet fra Drammen sykehus 5. februar 2015, ifølge vitnet «etter sterkt påtrykk fra mor og mormor». "

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, injurierende utsagn, identifisering av privatpersoner og persondebatt, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mors versjon av innleggelse rundt juletider: De ringte «plutselig» fra sykehuset på nyttårsaften og krevde at vi kom inn.

Overlegens versjon: De var innkalt for innleggelse 15. 26. og 29.desember, men møtte ingen av gangene. Til slutt møtte de 31.desember, en time etter oppsatt tid, og etter streng tilbakemelding fra sykehus samt melding til barnevernet.

.....

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sessan84 skrev:

Mors versjon av innleggelse rundt juletider: De ringte «plutselig» fra sykehuset på nyttårsaften og krevde at vi kom inn.

Overlegens versjon: De var innkalt for innleggelse 15. 26. og 29.desember, men møtte ingen av gangene. Til slutt møtte de 31.desember, en time etter oppsatt tid, og etter streng tilbakemelding fra sykehus samt melding til barnevernet.

.....

Veldig bra post som viser hvordan ting egentlig var. 

Også å lese at også mormor tok direkte kontakt.. hva er dette for noe?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sessan84 skrev:

.....

Ikke sant. 

Overlegen forteller at siden det var jul fikk Angelica permisjon til 29. desember. 

– De kom ikke da heller, sier hun.

Overlegen forteller at en kollega tok kontakt med mor over telefon. Vedkommende skal ha vært "ganske streng". 

– Da kom de, men ikke før det hadde gått to dager til. Endelig innleggelse ble 31. desember. Mor og datter kom ikke til oppsatt tid, men en time senere enn avtalt, sier overlegen.

Veldig illustrerende. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Det tegner seg etterhvert et bilde av at mormoren var tyngre inne i bildet enn tidligere antatt:

"11:34 Angelica ble utskrevet fra Drammen sykehus 5. februar 2015, ifølge vitnet «etter sterkt påtrykk fra mor og mormor»."

Leste at hun skal vitne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. 

Overlegen forteller at siden det var jul fikk Angelica permisjon til 29. desember. 

– De kom ikke da heller, sier hun.

Overlegen forteller at en kollega tok kontakt med mor over telefon. Vedkommende skal ha vært "ganske streng". 

– Da kom de, men ikke før det hadde gått to dager til. Endelig innleggelse ble 31. desember. Mor og datter kom ikke til oppsatt tid, men en time senere enn avtalt, sier overlegen.

Veldig illustrerende. 

At det i det hele tatt er mulig!! Dette viser ihvertfall for meg det motsatte av en "oppegående" mor! De fleste ville vel vært redde for å gå glipp av en eneste avtale!!

Anonymkode: 51273...43c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"11:59 Vitnet opplyser at mor nektet å komme til den planlagte innleggelsen med Angelica 15. desember 2014.

-Da hun ikke møtte opp tok jeg kontakt med mor og sa jeg måtte informere barnevernet om de fortsatt motsatte seg behandling, forklarer overlegen.
Hun forklarer at det var Angelicas mormor som ringte sykehuset og ga beskjed om at de heller ville følges opp av fastlegen." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjepc4lwc000209ciaphnqldq?mode=static

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg, men jeg tenker at når du skal avdekke et mønster og bygge opp en indisierekke, så er det fint å begynne med begynnelsen og ta ting i kronologisk rekkefølge. Jeg synes aktor har lagt opp dette på en litt rotete måte, der dagens vitner henviser til en tidligere innleggelse det ikke har blitt ført vitner om, f.eks. Regner jo med de som behandlet henne ved første innleggelse ved BUPA Drammen skal vitne? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frida skrev:

Jeg ser det motsatte, jeg ser en mor som skal ha kontrollen koste hva det koste vil. Hun skal bestemme alt om behandling, legger føringer, bytter behandlere, avslutter behandling, lytter ikke til fagfolkene og til slutt isolerer hun datteren. Mor ender opp med full kontroll og det kostet datteren livet. 

Hvorvidt det var morens intensjon at det skulle ende slik, det tror og håper jeg ikke. Men det er ikke til å komme fra at det ble et resultat av morens valg og handlinger. 

De aller fleste foreldre vil det beste for barna, spørsmålet er om det alltid er det beste for barna 

Endret av Apis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor er inne i bildet. Jeg lurer på hva morfar mente, og om han ga tiltalte råd.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...