AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #121 Del Skrevet 26. februar 2018 28 minutter siden, Pipaluk said: Systemet er ikke like gode på å handle i situasjoner hvor familier flytter eller hvor det skjer hyppige byttingen av skoler, fastleger, psykologer, nabolag, barnevern osv. Her kan ustabile foreldre herje fritt Dette håper jeg de tar lærdom av og lager nye retningslinjer. Det nytter lite å lage nye retningslinjer hvis enkeltmennesker i skole, bv og helsevesen ikke forstår hva deres ansvar er i saken! det burde jo gått en rødglødende telefon til både barnevern og politi når et barn med anoreksi ikke møtte til oppsatt time! Set mennesket som kanskje bare trakk på skuldrene og tenkte « javel, da kom ikke den pasienten i dag da» burde holdes personlig ansvarlig. Anonymkode: 37999...62f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #122 Del Skrevet 26. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Anbefaler å se "Helene sjekker inn" episoden fra RASP, den gir virkelig et bilde av hvor vanskelig det er å behandle pasienter med disse diagnosene. Episoden fra Akuttpsykiatrisk viser også litt, en av pasientene som er med der har anoreksi og var gjenganger på avdelingen. Begge ligger ute på NRK.no Anonymkode: 7ce6e...5ef Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #123 Del Skrevet 26. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Av hvem da. Hvem skal sies opp for at bv skal "straffes" . Og akkurat denne rettsaken handler om mor. Som etter min mening ikke har gjort sitt beste . Anonymkode: 1eee5...422 Jeg vet ikke hvem som bør sies opp. Poenget mitt var at det må få noen konsekvenser som det selvfølgelig ikke har blitt noen av for noen andre enn moren. Hun har et ansvar og hun har sannsynligvis gjort sitt beste ut fra sine forutsetninger selv om det gikk galt. Spørsmålet er hvorfor ingen andre (skole og bv) har grepet inn tidligere. Anonymkode: 7653a...d2d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #124 Del Skrevet 26. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 Det argumentet er litt tynt. Hvis de har vært klar over at moren har forsøkt å hindre behandling så burde de ivhertfall ha reagert. Man trenger ikke høgskoleutdanning for å skjønne når noen prøver å snike seg unna behandling. Anonymkode: 7653a...d2d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #125 Del Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg da virkelig ikke sagt, og i hvert fall aldri ment. Jeg sa bare at jeg som kun har lest om saken i media selvfølgelig ikke skal si noe helt kategorisk om skyldspørsmålet i en pågående rettssak. Men at artikkelen i Budstikka viser at noe tydelig var galt her, og at den er verdt å lese. Det er veldig, veldig mye mulig hun er skyldig etter tiltalen, altså. Jeg har aldri sagt, ment eller insinuert noe annet. Jeg bare ville anbefale Budstikkas mesterverk av en artikkel, som tydelig viser at medienes opprinnelige fremstilling (der det virket som om dette var en jente som hadde blitt mobbet til døde mens mor hadde gjort alt hun kunne for å redde henne) neppe var så presis. Moren kan definitivt klandres for noe. Så overlater jeg til retten, som skal gå gjennom saken i seks uker med all verdens bevisføring, å konkludere rundt akkurat det hun til slutt er tiltalt for. Jeg beklager om det var uklart. Det var i hvert fall ikke noe forsøk på å si at dette ikke var grov omsorgssvikt og grov mishandling. Det var bare en bemerkning om at jeg jo ikke mener Budstikkas artikkel er nok til at retten kan konstatere straffskyld før lunsj på første rettsdag, men at den er verdt å lese og viser hvorfor det virkelig er grunn til å stille spørsmål ved mors handlinger. Anonymkode: d18de...5d1 Ok, da beklager jeg, misforstod deg . Anonymkode: 1f603...8e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #126 Del Skrevet 26. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 Hun gjorde ikke det. Hun oppsøkte aktivt hjelp til jenta i lang tid. Det er bare de 3 siste mnd hun trakk seg unna med barnet. Anonymkode: c6795...eca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #127 Del Skrevet 26. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun gjorde ikke det. Hun oppsøkte aktivt hjelp til jenta i lang tid. Det er bare de 3 siste mnd hun trakk seg unna med barnet. Anonymkode: c6795...eca Og på de siste mnd. gikk jenta ned 20 kg..... Anonymkode: 51273...43c 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #128 Del Skrevet 26. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hun gjorde ikke det. Hun oppsøkte aktivt hjelp til jenta i lang tid. Det er bare de 3 siste mnd hun trakk seg unna med barnet. Anonymkode: c6795...eca Og det gjorde hun på det tidspunktet hvor barnevernet var koblet inn, og hun skjønte at hun var gjennomskuet. Anonymkode: 4ab7a...a69 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #129 Del Skrevet 26. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 Og med dette forventer vi igrunnen at en ressurssvak mor skal inneha større og mer inngående kompetanse om diagnosen anorexi mv enn mennesker med doktorgrad innenfeltrt klinisk psykiatri, ansatte i barnevernet og skoleverket. forekommer det deg ikke litt underlig at den eneste som skal tiltales for at Angelica døde er den med minst kompetanse på området. Hvis man tenker hvem som kunne ha forebygget dette, er det mest nærliggende å spørre seg hvorfor ingenting skjedde når jenta ikke møtte til time. hadde dette vært en dyrevernsaker, og hunden/katten ikke møtte til time på dyreklinikk som avtalt hadde alarmen gått til politiet med en gang. Merkelig nok klarer de i disse sakene å spore opp både dyr og eier ganske raskt. Dyret fratas som regel også eier umiddelbart etter slike henvendelse. Men det forutsetter at veterinæren rapporterer inn tilfellet. det er noen her som ikke burde sove godt om natta. Og de er mest sannsynlig ikke sp ressurssvake som denne moren.... Anonymkode: 37999...62f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg tirben Skrevet 26. februar 2018 Populært innlegg #130 Del Skrevet 26. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvem som bør sies opp. Poenget mitt var at det må få noen konsekvenser som det selvfølgelig ikke har blitt noen av for noen andre enn moren. Hun har et ansvar og hun har sannsynligvis gjort sitt beste ut fra sine forutsetninger selv om det gikk galt. Spørsmålet er hvorfor ingen andre (skole og bv) har grepet inn tidligere. Anonymkode: 7653a...d2d Hva kan skolen gjøre her? Mor sier de skal flytte, skriver datteren sin ut av skolen. Hun sier de skal flytte til en annen kommune. Flyttemelding blir sendt til den nye kommunen, som etter en kort stund prøver å få tak i mor. Men så mottar også den nye kommunen en flyttemelding, de melder nå flyttemelding tilbake til den gamle kommunen. Men før de i den kommunen rekker å reagere, har mor og datter igjen flyttet til Valdres!! Sånn kan foreldre pulverisere oppfølging fra offentlige instanser. Og husk, da visste ingen andre hvor alvorlig helsetilstanden til datteren var, det visste kun mor! Hun gikk ned 20 kg på 4 måneder, da hun kun var i mors varetekt. Angelica ba selv moren kontakte lege, men mor gjorde ikke det. Etter min mening er det kun en som har ansvaret, og det er mor! 65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #131 Del Skrevet 26. februar 2018 Det virker som mange har sviktet, men denne rettssaken handler om mors rolle i det som har hendt! Jeg synes det er viktig at dette blir prøvd i en rettssal og hvis vi skal styrke barns rettssikkerhet MÅ vi begynne å ta innover oss at det er ikke alle foreldre som gjør så godt de kan! Vi kommer aldri videre hvis vi ikke innser at noen foreldre skader barna sine, de gjør de verste ting, de klarer ikke å sette barnas behov foran egne. Psykisk syke eller ikke! Grusomt, men sant! Og da sier jeg ikke at det er tilfellet i denne saken, men det skjer, det er helt nødvendig at man innser det! For barnas skyld er dette noe alle må begynne å ta innover seg! Anonymkode: 061a8...472 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #132 Del Skrevet 26. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker said: Uansett er ikke dette en rettssak mot alle som på et eller annet vis var involvert i saken, det er en sak mot hennes mor. De andre partene i saken har allerede blitt gransket, med varierende resultat. Men resultatet av granskningene har ikke vært slik at det har ført til anmeldelse. Så hvem andre som har sviktet OGSÅ er ikke relevant i denne saken, her er det snakk om mors rolle. Anonymkode: 3e1ba...9db Mors rolle kan umulig forstås uten at den settes inn i en kontekst der også samhandling med offentlige instanser belyses...... men selvsagt er det lettere og gir mer mat til bygdedyr og gapestokken om man unnlater å sette ting i perspektiv..... Anonymkode: 37999...62f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #133 Del Skrevet 26. februar 2018 5 timer siden, Ichiko skrev: Må man ha spesialkompetanse for å gi et barn mat? Når et menneske har 8.8 i BMI, kan man dø av å bli matet for raskt. Det skal en viss kompetanse til å unngå reernæringssyndrom. Man skal ha et visst tilskudd av tiamin i.v. for å gjennopprette leverfunksjonen og samtidig opprettholde funskjon der hvor det er alvorlig nyresvikt. Så ja, alle har sviktet denne jenta. Anonymkode: c7648...b3c 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #134 Del Skrevet 26. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mors rolle kan umulig forstås uten at den settes inn i en kontekst der også samhandling med offentlige instanser belyses...... men selvsagt er det lettere og gir mer mat til bygdedyr og gapestokken om man unnlater å sette ting i perspektiv..... Anonymkode: 37999...62f Dette vil helt sikkert bli et tema i rettssaken, ikke minst fra forsvarers side. Men igjen - det er mor som er tiltalt. Ikke skolen, ikke BV, ikke politiet etc. Å finne ut hvordan denne jenta ble sviktet av apparatet rundt henne er kjempeviktig for å hindre at noe lignende skjer igjen. Dette har allerede blitt undersøkt. Men nå er det barnets mor som er tiltalt for sin rolle, hvor hun har gjort sitt beste for å holde barnet unna nettopp de instansene som prøvde å hjelpe henne. Anonymkode: 3e1ba...9db 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #135 Del Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når et menneske har 8.8 i BMI, kan man dø av å bli matet for raskt. Det skal en viss kompetanse til å unngå reernæringssyndrom. Man skal ha et visst tilskudd av tiamin i.v. for å gjennopprette leverfunksjonen og samtidig opprettholde funskjon der hvor det er alvorlig nyresvikt. Så ja, alle har sviktet denne jenta. Anonymkode: c7648...b3c Dette!!!! Refeeding syndrome er ikke til å spøke med. Anonymkode: 37999...62f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Feeky Skrevet 26. februar 2018 Populært innlegg #136 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Anbefaler folk som beskylder Budstikka for å være ensidige, ukritiske og agendadrevne å lese metoderapporten til journalistene http://www.skup.no/wp-content/uploads/2017/03/metoderapport-da-lommedalen-mistet-en-av-sine.pdf. Ut ifra rapportens beskrivelser ser de ut til å ha vært svært nøye i arbeidet sitt. Moren fikk også tilbudet om å presentere sin side av saken, men ønsket ikke dette. Dermed ble også artikkelen mer ensidig enn de kanskje selv også ønsket. Måten moren nærmest ukritisk har fått styre historiens narrativ i media er ganske oppsiktsvekkende. Som rapporten nevner så måtte flere foreldre sykemeldes på grunn av belastningen barna deres opplevde etter å ha blitt hengt ut som medvirkende til en jentes død i landets største aviser. Denne mobbingen har også blitt akseptert uten at vi har presentert noen klare bevis på at det har skjedd. Generelt så fremstår hun som svært lite troverdig og åpenbart lidende av psykiske problemer. Derfor er jeg litt overrasket over hvor mange som virker å tro på det hun sier. Endret 26. februar 2018 av Feeky 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #137 Del Skrevet 26. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og på de siste mnd. gikk jenta ned 20 kg..... Anonymkode: 51273...43c Ja, men mor har neppe sultet henne ned i den vekten. Anonymkode: c6795...eca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #138 Del Skrevet 26. februar 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 Det blir en påstand. Og i kjølvannet av en slik påstand ligger da at mor aktivt (og dersom hun er i stand til å forstå konsekvensene) har bidratt til datterens død. Det er snublende nær hva vi definerer som overlagt drap. Er mor tiltalt for overlagt drap? - eller for grov mishandling med døden til følge? Det er en vesensforskjell mellom de to selv om resultatet for datteren var det samme. Anonymkode: d8505...f0d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #139 Del Skrevet 26. februar 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget i denne saken er ikke at anoreksi er vanskelig å behandle. Poenget er at moren aktivt har hindret at datteren skulle få behandling. Anonymkode: af65c...d63 Ja, jeg vet. Det var ment som en oppfølgingskommentar til et svar på dette: 5 timer siden, Ichiko skrev: Må man ha spesialkompetanse for å gi et barn mat? At jo, noen ganger må man faktisk ha spesialkompetanse og at moren burde skaffet datteren den nødvendige hjelpen. Det er ikke "bare" å gi mat til en anorektiker. Anonymkode: 7ce6e...5ef 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 26. februar 2018 #140 Del Skrevet 26. februar 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner og ryktespredning, brukerdebatt, personangrep, innlegg med nedsettende innhold, latteliggjøring og brudd på opphavsrett, samt svar til dette. Yvonne (mod) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå