Gå til innhold

Er det bare jeg som synes folk med Downs syndrom er ubehagelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare la merke til at folk skriver «mennesker med downs...» 

Anonymkode: 4f4b9...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du ett menneske med følelser, gode holdninger og ett forståelsesfullt menneskesyn? 

Anonymkode: 87da2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er ubehagelige fordi de er så fryktelig sosiale og kan fort bli intense. Jeg sliter sosialt, vi krasjer virkelig heeelt. Jeg synes bare at det er koselig når de sier hei og at man blir lagt merke til :) 

Anonymkode: 2bed2...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke klarer å se en helt grunnleggende analogi fungerer kan dessverre ikke jeg gjøre noe med. Men et tips er vel å se på hva jeg siterte i det jeg svarte på (som forøvrig var deg). Å "skape arbeidsplasser" er vel ikke nødvendigvis en positiv ting når disse arbeidsplassene er i offentlig sektor (altså finansiert av dine og mine skattepenger) og ikke hadde trengt å være der hvis vi ikke hadde hatt de gruppene de betjener. Det hadde ikke blitt mindre arbeidsplasser selv om disse ikke hadde eksistert, da kunne disse folkene heller ha f.eks jobbet i det private næringslivet og betalt inn til statskassen istedenfor å ta ut av statskassen.

"kan ingen ting for hvordan de er" det er den dummeste unnskyldningen jeg hører fra folk med ansvar for unger, dyr, eller mennesker som trenger myndighets personer til å ta vare på dem. Det er deres oppgave å oppdra dem, ikke bare kaste hendene opp i været og si "de kan jo ikke noe for hvordan de er". En bortskjemt sutrete unge er blitt slik pga manglende oppdragelse, og det samme er en problemhund, ol. Og det samme gjelder en utagerende downs person. Å bare drive ansvarsfraskrivelse og si "de kan jo ikke noe for det" er en helt sinnssykt lat og arrogant holdning. Og det går utover både den utagerende personen, de foresatte selv, og mest av alt omgivelsene rundt.

Anonymkode: 80f13...bb1

Jammen de kan jo ikke noe for hvordan DE SJØL er! Det er ikke PERSONEN MED DOWNS sin feil at vedkommende kom til verden! Du snakker om ansvarsfraskrivelse på de rundt, jeg snakker om individene som har downs. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man også har andre problemer gjør da ikke at dette problemet blir noe mindre.

Og hvilken kostnad i å være aggressiv på hvem som får leve er det du prater om?

Anonymkode: 80f13...bb1

Når man har en kultur hvor alle må begrunne sin rett til å eksistere blir jo samfunnet mer hensynløst og ubehagelig å leve i for veldig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare la merke til at folk skriver «mennesker med downs...» 

Anonymkode: 4f4b9...7dd

Ja? Det er jo det det er snakk om.

Anonymkode: a6bd6...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2018 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Jeg synes denne tråden er ekstremt ubehagelig og meget skremmende. Jeg jobber som vernepleier og har arbeidet tett på mennesker med Downs syndrom over år. Utageringsproblematikken er det et svært begrenset antall som sliter med, til tross for at disse igjen kanskje tar stor plass. 

Jeg lurer på hvordan ditt (og tydeligvis flere andre) syn på menneskeverd er. Hvordan er det du har lært å se dine medmennesker? Aksept og toleranse for ulikheter har tydeligvis vært fullstendig fraværende. Det synes jeg er skremmende. Hvilke verdier vil dere formidle videre til deres barn? 

Anonymkode: 63431...e48

 Enda mer skremmende og ubehagelig å vite at en vernepleier som faktisk jobber med mennesker med Downs syndrom ikke vet at svært mange av dem sliter med utagering. 

Anonymkode: a6bd6...9f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Enda mer skremmende og ubehagelig å vite at en vernepleier som faktisk jobber med mennesker med Downs syndrom ikke vet at svært mange av dem sliter med utagering. 

Anonymkode: a6bd6...9f1

Hva legger du til grunn for den påstanden? 

Anonymkode: 87da2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 28. februar 2018 den 4.19, AnonymBruker skrev:

"kan ingen ting for hvordan de er" det er den dummeste unnskyldningen jeg hører fra folk med ansvar for unger, dyr, eller mennesker som trenger myndighets personer til å ta vare på dem. Det er deres oppgave å oppdra dem, ikke bare kaste hendene opp i været og si "de kan jo ikke noe for hvordan de er". En bortskjemt sutrete unge er blitt slik pga manglende oppdragelse, og det samme er en problemhund, ol. Og det samme gjelder en utagerende downs person. Å bare drive ansvarsfraskrivelse og si "de kan jo ikke noe for det" er en helt sinnssykt lat og arrogant holdning. Og det går utover både den utagerende personen, de foresatte selv, og mest av alt omgivelsene rundt.

Anonymkode: 80f13...bb1

Jeg blir så oppgitt av hva slags syn mange mennesker her inne har på de som ikke er som alle andre! Det vitner om fullstendig mangel på kunnskap!

Folk med Downs, barn med ulike diagnoser osv. oppfører seg slik de, gjør nettopp pga. at det er sånn de er. Det er noe av symptomene som følger med.

Et barn med Asperger f.eks. kan anfall som ikke er så lett å stoppe, og kan tolkes som dårlig oppdragelse, men sykdommen gjør at de kan oppføre seg sånn.

Noen med Downs kan oppføre seg sånn som er beskrevet her, men de er bare sånn og ingen oppdragelse i hele verden kan forandre på det. Noe av det kan sikkert justeres, men de har de symptomene de har.

Det er klart at de som ikke feiler noe kan oppdras sånn som du beskriver, men det gjelder kun de.

Ingen vil vel påstå at når en person får et epileptisk anfall så skyldes det dårlig oppdragelse?

 

 

 

Anonymkode: b2b1d...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg blir så oppgitt av hva slags syn mange mennesker her inne har på de som ikke er som alle andre! Det vitner om fullstendig mangel på kunnskap!

Folk med Downs, barn med ulike diagnoser osv. oppfører seg slik de, gjør nettopp pga. at det er sånn de er. Det er noe av symptomene som følger med.

Et barn med Asperger f.eks. kan anfall som ikke er så lett å stoppe, og kan tolkes som dårlig oppdragelse, men sykdommen gjør at de kan oppføre seg sånn.

Noen med Downs kan oppføre seg sånn som er beskrevet her, men de er bare sånn og ingen oppdragelse i hele verden kan forandre på det. Noe av det kan sikkert justeres, men de har de symptomene de har.

Det er klart at de som ikke feiler noe kan oppdras sånn som du beskriver, men det gjelder kun de.

Ingen vil vel påstå at når en person får et epileptisk anfall så skyldes det dårlig oppdragelse?

 

 

 

Anonymkode: b2b1d...907

Takk.

En annen ting som man burde tenke over er hvordan hverdagen er for de. 

Jeg jobber som vernepleier og vet dermed mye om mange ulike diagnoser. For å forstå utfordrende situasjoner og hvordan de har det prøver jeg å sette meg inn i deres situasjon så godt jeg kan.

Se for dere en med downs syndrom eller autisme, som i dette tilfellet ikke har språk, vanskeligheter med å forstå omgivelsene sine, konsekvenser av handlinger. En som liker best at hverdagen er i kontrollerte rammer, at de opplever trygghet i kjente mønster og mennesker.

Så tenker vi videre på hvordan vi andre opplever hverdagen. Hvor mange ganger i løpet av en dag opplever ikke vi at uforutsette hendelser oppstår, nye mennesker vi møter som ikke er kjente og som vi ikke kan «kontrollere» i form av deres handlinger. Hvor mange ganger kan ikke vi føle ubehag og usikkerhet/utrygghet i situasjoner som vi ikke er kjente i?? 

Forskjellen er: vi har språket vårt. Vi kan fortelle og gi uttrykk for at noe er ubehagelig. Vi kan automatisk finne løsninger selv for å komme oss ut av de situasjonen. Vi har den kognitive kapasiteten at dette går av seg selv. Vi har og forståelse for at en handling kan utløse en annen. Vi finner dermed flere måter å takle vanskelige og ukjente situasjoner på. 

Jeg snakker selvsagt ikke om alle nå, jeg tar for meg ett tenkt eksempel. 

Men med bakgrunn i det jeg nå har oppsummert, Så tenker jeg at det er naturlig at man opplever utfordrende atferd fra mennesker som trenger støtte fra omgivelsene sine for å oppleve trygghet. Og i en for de uforutsigbar og kaotisk verden vil det til tider bli for mye. Slik det og blir for oss. Miljøterapeutisk arbeid skal selvsagt kunne bidra til at de kan finne metoder som er hensiktsmessige for de, i møte med utfordringer. Men noen ganger er det nok bare sånn at man ikke klarer å takle situasjoner på noen annen måte.

Beklager om dette høres for lett ut, og for unnskyldende. Men før dere som snakker ned om mennesker med downs syndrom og andre diagnoser, selv har sett dere inn i bakgrunn, medisinske forhold og fått en mer reel virkelighetsforståelse så vil nok uansett hva jeg og andre skriver virke uforståelig. 

NB! Ubehaget dere føler når dere møter en med downs syndrom, kan dere gange med tusen for en med downs syndrom i møte med dere! Dere kan være like kaotiske og skremmende for han/henne!

(beklager ett rotete innlegg. Håper jeg har fått frem poenget mitt på en god måte. Og at både fagfolk og familie  forstår budskapet mitt på den rette måten). 

Anonymkode: 87da2...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen med Downs, de er utrolig herlige mennesker, og de er utrolig omsorgsfulle, bryr seg om andre

Anonymkode: 4a0ed...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...