Gå til innhold

Er det bare jeg som synes folk med Downs syndrom er ubehagelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må tåle at noen er annerledes. De som har Downs kan jo ikke noe for det. 

Når det gjelder hendelsen i butikken så syntes jeg det var dårlig av personalet i boligen å gi de ansatte instruks om at vedkommende «ikke fikk lov» til å kjøpe mange poser med potetgull. Dette burde i så fall være personalets ansvar å ta hånd om, enten ved å følge han til butikken eller sjekke handleposene hans når han kom tilbake. Det er ikke de butikkansattes ansvar å styre kostholdet til personer med Downs, ei heller er det deres jobb å ta konflikten som oppstår rundt dette. 

Anonymkode: 3d112...d12

Jeg tåler jo at folk er annerledes selvom jeg synes de kan være skremmende. Jeg lurer på hva jeg skulle gjort om jeg møtte på en mann med Downs alene, og han begynte å utagere. Hva skal man liksom gjøre da? 

Og jeg er helt enig i at han ikke burde gå alene i butikken nårhan kjøper mer enn det som er "greit". Ts

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er mye generalisering her. Folk som har Downs er individer, med forskjellige personligheter, forutsetninger, interesser og liv. Noen har lavt funksjonsnivå, andre veldig høyt. Noen bærer på mye sinne og frustrasjon, andre virker bare blide og glade i hele verden. Noen er stille og rolige, andre roper og skriker uten at de egentlig er klar over det selv, og uten at det egentlig kan kalles utagering (de har bare ingen forståelse av konseptet "innestemme"). Noen har vanskelig for å gjøre seg forstått, andre kan føre lange samtaler om ting som interesserer dem. Noen liker svensktoppar, andre vil heller høre klassisk eller rock. Og så finnes det selvsagt hundre forskjellige avskygninger mellom alle ytterlighetene jeg har ramset opp. 

Poenget mitt er at det å ha Downs i seg selv ikke er god nok grunn til å skulle følges overalt og ikke kunne gå ut uten verge/støttekontakt. 

Anonymkode: 5ede4...e59

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye generalisering her. Folk som har Downs er individer, med forskjellige personligheter, forutsetninger, interesser og liv. Noen har lavt funksjonsnivå, andre veldig høyt. Noen bærer på mye sinne og frustrasjon, andre virker bare blide og glade i hele verden. Noen er stille og rolige, andre roper og skriker uten at de egentlig er klar over det selv, og uten at det egentlig kan kalles utagering (de har bare ingen forståelse av konseptet "innestemme"). Noen har vanskelig for å gjøre seg forstått, andre kan føre lange samtaler om ting som interesserer dem. Noen liker svensktoppar, andre vil heller høre klassisk eller rock. Og så finnes det selvsagt hundre forskjellige avskygninger mellom alle ytterlighetene jeg har ramset opp. 

Poenget mitt er at det å ha Downs i seg selv ikke er god nok grunn til å skulle følges overalt og ikke kunne gå ut uten verge/støttekontakt. 

Anonymkode: 5ede4...e59

Men hva er egentlig grunnen til at en del av dem har et voldsomt sinne? Jeg lurer også på hvorfor noen av dem har så stor sexlyst. Er det noen som vet? Ts 

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye generalisering her. Folk som har Downs er individer, med forskjellige personligheter, forutsetninger, interesser og liv. Noen har lavt funksjonsnivå, andre veldig høyt. Noen bærer på mye sinne og frustrasjon, andre virker bare blide og glade i hele verden. Noen er stille og rolige, andre roper og skriker uten at de egentlig er klar over det selv, og uten at det egentlig kan kalles utagering (de har bare ingen forståelse av konseptet "innestemme"). Noen har vanskelig for å gjøre seg forstått, andre kan føre lange samtaler om ting som interesserer dem. Noen liker svensktoppar, andre vil heller høre klassisk eller rock. Og så finnes det selvsagt hundre forskjellige avskygninger mellom alle ytterlighetene jeg har ramset opp. 

Poenget mitt er at det å ha Downs i seg selv ikke er god nok grunn til å skulle følges overalt og ikke kunne gå ut uten verge/støttekontakt. 

Anonymkode: 5ede4...e59

Og ja, er selvsagt enig i at de er ulike individer, men jeg føler likevel de har en del likhetstrekk. 

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, er selvsagt enig i at de er ulike individer, men jeg føler likevel de har en del likhetstrekk. 

Anonymkode: 11372...630

Ja, men de har ikke nok likhetstrekk til å si at alle med Downs f.eks. må ha verge/støttekontakt med seg ut blant folk, slik det har blitt sagt her. Noen trenger det både for egen del og andres, men slett ikke alle. Så det at noen personer blir engstelige av å møte på mennesker som har Downs, ene og alene fordi de har Downs, bunner ikke i annet enn uvitenhet og fordommer. 

Anonymkode: 5ede4...e59

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva er egentlig grunnen til at en del av dem har et voldsomt sinne? Jeg lurer også på hvorfor noen av dem har så stor sexlyst. Er det noen som vet? Ts 

Anonymkode: 11372...630

Hvorfor tror du at personer med Downs har stor sexlyst? Jeg tror sexlysten er helt normal, men det kan være enkelte som har vansker med å skjønne at de ikke skal vise det offentlig. Det finnes det jammen folk uten Downs som har problemer med å skjønne av og til også.

Anonymkode: ccb17...548

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som skriver at noen kan trenge å ha med støttekontakt, men det gjelder absolutt ikke alle! 

De er like forskjellige som alle andre. 

Dessuten må vi ha i bakhodet at oppførselen deres skyldes noe de ikke kan noe for, altså at de har et kromosom for mye (og ikke hjerneskade som noen skrev). Jeg tåler ihvertfall mye mer når det skyldes sånt, og er mer tolerant overfor dem. Innpåslitne fulle folk er jeg mer redd.

Når det gjelder det med hvor mye som skal kjøpes i butikken så er ikke det de butikkansatte som skal bestemme det! Da må han isåfall ha med seg en, ellers så får de porsjonere ut når han kommer hjem. Om sønnen min på 8 år skulle bestemme hva som skulle kjøpes, hadde det nok også blitt mye godteri. Litt derfor jeg ikke lar han gå alene, eller ha med seg mye penger.

Anonymkode: b2b1d...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er egentlig grunnen til at en del av dem har et voldsomt sinne? Jeg lurer også på hvorfor noen av dem har så stor sexlyst. Er det noen som vet? Ts 

Anonymkode: 11372...630

Er vel bare sånn generell emosjon/impulsreguleringsproblemer tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kvinne87Rogaland said:

Jo jeg holder meg til saken. Det er selvfølgelig ikke OK at en voksen dytter et barn. Men et engangstilfelle som dette gjør ikke at man er redd en hel folkegruppe.

Men det å føle seg "truet" av at en med downs har et trassanfall i kassen fordi han ikke får kjøpe 10 poser chips? Har dere sett bildene fra Syria for tiden eller?

Bare fordi det finnes verre ting ute i verden, gjør det ikke denne ene situasjonen mindre ubehagelig.

Alt i denne verden er relativt. Har du vokst opp i fattigdom, krig og død er dette enkelt. Har du vokst opp i trygge Norge, er dette en tung situasjon. Vi mennesker er flinke til å tilpasse oss. Det er det som har gjort at vi har overlevd og kommet så langt som vi har kommet i dag. Men det gjelder også andre aspekter av livet... Og vår toleranse for hva som er fælt og ikke vil også tilpasse seg.

Så ja. De fleste av oss har sett bilder fra Syria. Men det gjør ikke en ubehagelig situasjon her i Norge noe bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helt normalt å føle ett ubehag, rundt mennesker man ikke vet helt hvor man har. Man vet liksom ikke hva man kan forvente av dem, hvilke impulser de plutselig kan komme med, hvordan man skal agere på dette.

Downs eller ei.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har stor respekt for mennesker som får barn med Downs, og når jeg møter noen med Downs som oppfører seg annerledes, vet jeg jo at det har sin grunn.

Jeg ser ingen grunn til å ha respekt for folk som oppe i høy alder velger å få barn og dermed risikerer å belemre samfunnet og seg selv med mennesker som er ute av stand til å forsørge seg selv og bidra positivt til samfunnet.  Slike egoister har jeg altså ikke respekt for.

Anonymkode: 96c14...8e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det motsatte. At folk med Downs virker veldig ufarlige og ikke truende. Må dog innrømme at jeg ikke hadde satt pris om jeg ble far til et barn med downs for å være ærlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å ha respekt for folk som oppe i høy alder velger å få barn og dermed risikerer å belemre samfunnet og seg selv med mennesker som er ute av stand til å forsørge seg selv og bidra positivt til samfunnet.  Slike egoister har jeg altså ikke respekt for.

Folk med Downs syndrom er nok en så liten utgift i det hele, at holdningen om at alle skal bedømmes strengt etter hvor "nyttige" de er gjør mer skade for folk sin livskvalitet enn de relativt få skattepengene som går til å finansiere folk med Downs: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi må tåle at noen er annerledes. De som har Downs kan jo ikke noe for det. 

Når det gjelder hendelsen i butikken så syntes jeg det var dårlig av personalet i boligen å gi de ansatte instruks om at vedkommende «ikke fikk lov» til å kjøpe mange poser med potetgull. Dette burde i så fall være personalets ansvar å ta hånd om, enten ved å følge han til butikken eller sjekke handleposene hans når han kom tilbake. Det er ikke de butikkansattes ansvar å styre kostholdet til personer med Downs, ei heller er det deres jobb å ta konflikten som oppstår rundt dette. 

Anonymkode: 3d112...d12

Nå sporer jeg av men håper det er ok for Ts. 

Jeg tror lovverket er slik at de får lov til å handle det de vil, selv om helsa ikke tåler det. Kanskje noen fra boligen prøver å inngå en avtale med butikken om at de skal avslå det.  Jeg kan ikke se at det er butikkens jobb å håndheve det. De bør ikke bli satt i en slik rolle, da kan de med downs lett klikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å ha respekt for folk som oppe i høy alder velger å få barn og dermed risikerer å belemre samfunnet og seg selv med mennesker som er ute av stand til å forsørge seg selv og bidra positivt til samfunnet.  Slike egoister har jeg altså ikke respekt for.

Anonymkode: 96c14...8e2

Det er flest kvinner i 20-30 årene som får barn med downs.  Kvinner over 38 år har større sjanse for å få downsbarn men de får ikke flest av de. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pipaluk skrev:

Nå sporer jeg av men håper det er ok for Ts. 

Jeg tror lovverket er slik at de får lov til å handle det de vil, selv om helsa ikke tåler det. Kanskje noen fra boligen prøver å inngå en avtale med butikken om at de skal avslå det.  Jeg kan ikke se at det er butikkens jobb å håndheve det. De bør ikke bli satt i en slik rolle, da kan de med downs lett klikke.

Det er ikke alle med downs som er umyndiggjorte.  Er de ikke det kan de handle akkurat det de selv ønsker på butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes også at folk med DS er ubehagelige. Som ung jente var det en godt voksen mann som tok på puppene mine og lagde slafselyder. Blitt litt farget av det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes downsfolk er ubehagelige. I dag sto det en ved siden av meg på busstoppet og plutselig bare raper kjempe høyt. Flyttet meg lenger vekk. Han var alene ute uten verge. 

Anonymkode: 4f4b9...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har nok vært veldig uheldig. Det finnes rasshøl blant alle folkeslag, selv blant de med Downs. De fleste Downs jeg har møtt er hyggelige, men som med alle andre finnes også de som synes folkeskikk er oppskrytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufordkammet av foreldre og støtteapparat å pålegge butikken å sette grenser for handelen. Det setter personal, andre kunder og ikke minst han selv i en dårlig situasjon.

Anonymkode: 8f323...07b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...