Gå til innhold

Er det bare jeg som synes folk med Downs syndrom er ubehagelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg slem som føler det sånn, og lurer på om jeg er den eneste... 

Har hatt flere negative opplevelser med folk med Downs at jeg nesten er redd  for dem. Ihvertfall mennene. Var i dyreparken i kr.sand en gang, og var ved de "bodene" hvor man kan vinne premier. En svær mann med Downs sto i kø bak ei jente på 6-7 år. Han var med en dame (søster/verge?) og sutra høylytt til henne om at jenta brukte lang tid. Plutselig strener han fram og DYTTER den lille jenta vekk med all kraft, fordi han ikke ville vente på tur mer. 

En gang på matbutikken gikk en mann med Downs alene og handla.Han tok med seg sikkert 7 poser med potetgull til kassa, og ble illsint når kassadama nekta ham å kjøpe alle. Det var tydelig at han hadde prøvd på dette før, for kassadama sa at personalet der han bor, har sagt at han ikke får kjøpe så mye. Han klikka helt, og han hadde så dårlig språk at det var nesten umulig å skjønne hva han sa. Det var veldig skummelt, for jeg var usikker på hva han kunne finne på. Har ikke folk med Downs dårlig impulskontroll? Særlig når de er sinte. 

På bussen har jeg opplevd at en mann med Downs helt åpenbart glodde på puppene mine mens han pilte seg i nesa.... Han mannen som var med ham gjorde ingenting selvom han så at jeg var ukomfortabel. 

Opplevde også en gang at en dame med Downs tok på deg selv nedi buksa på bussen. 

Er det rart at jeg er skeptisk til folk med Downs, eller er jeg bare pinglete? Føler andre det samme? Og hvorfor er det forresten noen med Downs som går ute uten verge med seg? 

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er MYE mer ubehagelig å møte folk som oppfører seg ufordragelig uten en åpenbar forklaring.

Jeg har stor respekt for mennesker som får barn med Downs, og når jeg møter noen med Downs som oppfører seg annerledes, vet jeg jo at det har sin grunn. Vi må ha aksept for at mennesker med diagnoser får leve i samfunnet og forsøke å klare seg selv. Det gir stor mestringsfølelse. 

Ja- noen med Downs har problemer med å kontrollere temperamentet, noen sliter med å forstå sosiale situasjoner og noen har også stor, ukontrollert sexlyst, men så lenge du -vet- at det er sånn, får du tenke at det har sin forklaring og at det ikke plager deg, så lenge de ikke er farlige. 

Anonymkode: c4785...081

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke kjenner folk med downs synes vel ofte at de er skummel siden de ikke forstår adferden og slikt. Men ja, jeg synes også de kan være litt ubehagelig siden jeg ikke er så godt kjent med hvordan de er 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere forskjellige former for Downs, og de man ser på Tangerudbakken er av den mest oppegående typen. Det er jo trist at du er redd for mennesker som er hjerneskadde og ikke har det så bra med seg selv, de kan ikke så veldig mye for hvordan de oppfører seg. Jeg skjønner allikevel at opplevelsene dine har gjort deg skeptisk til mennesker med Downs, du har hatt noen ubehagelige opplevelser med dem. Prøv bare å huske at det finnes mange rolig mennesker med Downs også, de er forskjellige de som folk flest. 

Anonymkode: 1a7fb...f5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Nå har du erfart ting som gjør deg skeptisk,mens jeg har ikke hverken sett eller opplevd noe ubehagelig med dem.De du beskriver har jo ikke oppført seg truende,men jeg reagerer litt på at han i dyreparken ikke ble forhindret av vedkommende som var med da.Og litt rart med han i butikken også,fordi personalet der skal jo ikke han ansvar for kunder.Så litt rart ja..

Har kun opplevd dem som veldig til å ville klemme,men en må si fra ganske strengt.

Dømmer deg ikke fordi dette har jo vært ubehagelige opplevelser,men nå har jeg selv erfart mye mer ubehagelige mennesker som ikke har Downs syndrom.De er ikke like alle sammen,og husk at mange av dem er på et mentat stadie som et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er MYE mer ubehagelig å møte folk som oppfører seg ufordragelig uten en åpenbar forklaring.

Jeg har stor respekt for mennesker som får barn med Downs, og når jeg møter noen med Downs som oppfører seg annerledes, vet jeg jo at det har sin grunn. Vi må ha aksept for at mennesker med diagnoser får leve i samfunnet og forsøke å klare seg selv. Det gir stor mestringsfølelse. 

Ja- noen med Downs har problemer med å kontrollere temperamentet, noen sliter med å forstå sosiale situasjoner og noen har også stor, ukontrollert sexlyst, men så lenge du -vet- at det er sånn, får du tenke at det har sin forklaring og at det ikke plager deg, så lenge de ikke er farlige. 

Anonymkode: c4785...081

Ja, det er jo på en måte godt å vite grunnen til at de oppfører seg annerledes. Men likevel er det litt skummelt også. Merker jeg blir anspent og stressa når jeg ser noen med Downs. Jeg tror det er det at de er så uberegnelige, i tillegg til at de er sterke. Har også hørt at mange har stor sexlyst, og det er litt ubehagelig når de da kan finne på og onanere på bussen osv. Ts 

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Nå har du erfart ting som gjør deg skeptisk,mens jeg har ikke hverken sett eller opplevd noe ubehagelig med dem.De du beskriver har jo ikke oppført seg truende,men jeg reagerer litt på at han i dyreparken ikke ble forhindret av vedkommende som var med da.Og litt rart med han i butikken også,fordi personalet der skal jo ikke han ansvar for kunder.Så litt rart ja..

Har kun opplevd dem som veldig til å ville klemme,men en må si fra ganske strengt.

Dømmer deg ikke fordi dette har jo vært ubehagelige opplevelser,men nå har jeg selv erfart mye mer ubehagelige mennesker som ikke har Downs syndrom.De er ikke like alle sammen,og husk at mange av dem er på et mentat stadie som et barn.

Jeg oppfattet han i butikken som truende. Jeg forlot butikken når det skjedde, så fikk ikke med meg hvordan det endte. 

Det er sikkert mange hyggelige folk med Downs også, men jeg blir bare så skeptisk når de kan være så utilregnelige og forandre humør så fort. De er jo som barn,, så de har vel ikke så god konsekvenstenking heller? Er redd for at de kan slå eller noe sånt fordi de mister kontrollen, og ikke forstår hvor farlig det kan være. Synes derfor det er merkelig når de ikke har verge med seg. 

Anonymkode: 11372...630

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i daglivarebutikk og aldri opplevd noen med Downs som ikke har oppført seg. Mitt inntrykk er at de er veldig pratsomme og spør om alt mulig (hva heter du, hvor gammel er du, jeg skal dra å bade etterpå) Kan komme litt høye lyder innimellom, men ikke noe jeg finner hverken skremmende eller ubehagelig. Folk som er ubehagelig å ha som kunder er rusa personer. Da er jeg noen ganger litt redd, spesielt når de oppfører seg truende og er frekke uten grunn.

Anonymkode: 2149f...978

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i daglivarebutikk og aldri opplevd noen med Downs som ikke har oppført seg. Mitt inntrykk er at de er veldig pratsomme og spør om alt mulig (hva heter du, hvor gammel er du, jeg skal dra å bade etterpå) Kan komme litt høye lyder innimellom, men ikke noe jeg finner hverken skremmende eller ubehagelig. Folk som er ubehagelig å ha som kunder er rusa personer. Da er jeg noen ganger litt redd, spesielt når de oppfører seg truende og er frekke uten grunn.

Anonymkode: 2149f...978

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Jeg reagerer også, jobber et sted hvor vi har en fast gjeng innom hvor en har downs. Han pleier å stå ved kassa å lage lyder, litt ubehagelig for meg og veldig ubehagelig for andre gjester. Verge/familie gjør ingenting!! Har også opplevd en gjest som kom mot meg og skulle ha klem, for det første er jeg ingen klemmer og for det andre var han veldig ubehagelig hele fyren. Når jeg skygget unna,  sa moren "han vil bare ha en klem" :))) Vel, jeg vil ikke ha klem fra en vilt fremmed. Føler ofte verger/familie ikke sier ifra når de går over streken..

Anonymkode: a1795...794

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt skepsisen din.  Ikke lenge siden en slo ihjel en ansatt når de var og gikk tur. Nå er ikke alle med downs uttagerende eller farlige så det er sagt. Noen har personalet rundt seg men det hjelper ikke når en mann er stor og sterk og personalet er en kvinne på 50 kg . 

Anonymkode: 49d4d...0e6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nordmenn generelt er pinglete og puslete. Disse situasjonene du beskriver? Slitsomt - ja. Skummelt? NEI. Hvordan skal det gå med deg hvis du faktisk opplever noe som er skremmende? Du vil gå i stykker som et korthus.

Nordmenn må slutte å være curlingforeldre og sy puter under armene på ungene sine. Ungdommen i dag er usikre og fulle i angst og depresjoner. Mange av de unge jeg treffer i jobben min krymper sammen bare en fremmed sier hei, og har mammaen sin med selv om de er over 18. Selvfølgelig har mamma legitimasjonen deres i veska si. 

Vi må bli tøffere, mer selvstendige og tåle at folk er annerledes. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfattet han i butikken som truende. Jeg forlot butikken når det skjedde, så fikk ikke med meg hvordan det endte. 

Det er sikkert mange hyggelige folk med Downs også, men jeg blir bare så skeptisk når de kan være så utilregnelige og forandre humør så fort. De er jo som barn,, så de har vel ikke så god konsekvenstenking heller? Er redd for at de kan slå eller noe sånt fordi de mister kontrollen, og ikke forstår hvor farlig det kan være. Synes derfor det er merkelig når de ikke har verge med seg. 

Anonymkode: 11372...630

Er enig med deg at de bør ha med seg kompetente folk når de utagerer sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Synes nordmenn generelt er pinglete og puslete. Disse situasjonene du beskriver? Slitsomt - ja. Skummelt? NEI. Hvordan skal det gå med deg hvis du faktisk opplever noe som er skremmende? Du vil gå i stykker som et korthus.

Nordmenn må slutte å være curlingforeldre og sy puter under armene på ungene sine. Ungdommen i dag er usikre og fulle i angst og depresjoner. Mange av de unge jeg treffer i jobben min krymper sammen bare en fremmed sier hei, og har mammaen sin med selv om de er over 18. Selvfølgelig har mamma legitimasjonen deres i veska si. 

Vi må bli tøffere, mer selvstendige og tåle at folk er annerledes. 

Så det er ok at en voksen mann dytter ei lita jente? At en ansatt og kunder i butukken føler seg truet? Du holder deg ikke til saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må tåle at noen er annerledes. De som har Downs kan jo ikke noe for det. 

Når det gjelder hendelsen i butikken så syntes jeg det var dårlig av personalet i boligen å gi de ansatte instruks om at vedkommende «ikke fikk lov» til å kjøpe mange poser med potetgull. Dette burde i så fall være personalets ansvar å ta hånd om, enten ved å følge han til butikken eller sjekke handleposene hans når han kom tilbake. Det er ikke de butikkansattes ansvar å styre kostholdet til personer med Downs, ei heller er det deres jobb å ta konflikten som oppstår rundt dette. 

Anonymkode: 3d112...d12

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti flere utagerende mennesker med downs. Tenker da at det er mer merkelig at de er overlatt til seg selv og ikke har noen med seg, men antar at de er funnet kompetent nok til å være ute på egenhånd. Syns likevel det er dårlig av kommunen å ikke passe bedre på, for de er sterk som fy når de bestemmer seg for noe. Men jeg klandrer ikke dem, men de rundt dem. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes mange er ubehagelige, også downs. Det er ikke fremmedfrykt, det er ikke fordi jeg ser ned på dem. Men fordi jeg føler meg utrygg rundt dem. Dette gjelder både psykisk syke og rusmisbrukere. 
For meg så er det på grunn av angsten. I forrige uke så var jeg ute å shoppet med ei venninne. Der møtte vi på en gjeng på 4 stk som var psykisk utviklingshemmet med to andre, støttekontakt? aner ikke hva de var men det var tydelig at de passet på dem. 
Han ene var ganske høylytt og begynte å snakke til oss. Ropte uforklarlige ting, prøvde å rive handleposene utav hendene våre. Ropte og brølte og virket ganske så truende, samtidig som at han smilte og lo. Om jeg prøvde å stoppe eller gå fortere, så hermet han etter. Jeg kom meg ikke unna. Venninnen min prøvde å snakke til han for å få han til å gå bort. Ved å svare på det han sa, kommentere noe han viste oss, så ikke hva det var han hadde i hånda. Alt for få han til å bli fornøyd og gå videre. Det funket ikke så klart. Vi prøvde å ignorere men det funket heller ikke. Hva skjedde? Jo jeg fikk et panikkanfall midt i handlegaten. Fordi jeg følte meg fanget og folk stirret. Venninnen min ble fly forbannet og kjeftet hun ene damen full. Selv de rundt oss ristet på hodet etter det. Først stirret de, så ristet de på hodet mens de så på hun som var følge eller hva hun nå var. Var en mann som sa noe til henne mens han pekte på meg.. fikk ikke med meg hva som ble sagt.  

Jeg stoler ikke på slike folk. Fordi de gjør så mye uforutsigbare ting mot meg, og som retter oppmerksomheten på meg. Noe jeg ikke takler. Det verste er at de rundt dem, de gjør ingenting for å stoppe dem heller. De bare smiler og står der som en idiot uten å hjelpe. For de er jo snille som et lam må du vite. Jeg blir ikke automatisk redd dem, men jeg blir skeptisk og unngår kontakt. I frykt for at de skal komme etter meg og lage et spetakkel. Jeg ikke redd for å bli slått ned av en med downs. Jeg er redd for å bli fanget og stirret på av andre. jeg kan fint snakke til dem om de snakker normalt til meg. Dette gjelder for alle. Ei jeg kjenner kvier jeg meg til å møte ute. Fordi hun er så himla høylytt, tar på meg og er.. for mye, lager et spetakkel og alle stirrer når hun gapskratte så høyt at nabobyen kan høre henne. Om jeg ser henne ute så gjemmer jeg meg og gjør alt for at hun ikke skal se meg. Fordi jeg synes det er ubehagelig å være rundt folk som tar såpass stor plass og oppmerksomhet. 

Tror nok ikke jeg er alene om å føle det slik. Mange liker ikke slik oppmerksomhet. Og min erfaring er at de som er verge, støttekontakt whatever respekterer ikke dette. De gjør absolutt ingenting til å stoppe personen eller for å hjelpe den som blir utsatt for slik oppmerksomhet. 

Anonymkode: 94196...5c4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Så det er ok at en voksen mann dytter ei lita jente? At en ansatt og kunder i butukken føler seg truet? Du holder deg ikke til saken her.

Jo jeg holder meg til saken. Det er selvfølgelig ikke OK at en voksen dytter et barn. Men et engangstilfelle som dette gjør ikke at man er redd en hel folkegruppe.

Men det å føle seg "truet" av at en med downs har et trassanfall i kassen fordi han ikke får kjøpe 10 poser chips? Har dere sett bildene fra Syria for tiden eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

De eneste jeg har synes vært ubehagelige er ungdomsgutter som skal være "tøffe". DE er ubehagelige. Aldri møtt noen med downs som har skremt meg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jo jeg holder meg til saken. Det er selvfølgelig ikke OK at en voksen dytter et barn. Men et engangstilfelle som dette gjør ikke at man er redd en hel folkegruppe.

Men det å føle seg "truet" av at en med downs har et trassanfall i kassen fordi han ikke får kjøpe 10 poser chips? Har dere sett bildene fra Syria for tiden eller?

Syria?? Du sporer jo helt av her! Ser også fattige hjemløse barn på Tv.Kan ikke slutte å bry meg om barn som lider i Norge heller,selv om de har det så mye bedre at en sammelikning bare blir dum.

Det er ingen som liker at barn blir offer for vold,og ingen liker truende personer om de har Downs eller ikke.

Og det selv om tingenes tilstand kan være mange ganger verre andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...