Gå til innhold

Hva får barnet på termosen på turdag i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Himalayasalt er da ikke noe sunnere enn annet salt. Bare trendy....

men takk for underholdningen....:fnise:

Anonymkode: 6af68...7f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man varmer funsaft i mikroen blir det farlige i kunstig søtning ødelagt ☺️

Anonymkode: 6329d...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man varmer funsaft i mikroen blir det farlige i kunstig søtning ødelagt ☺️

Anonymkode: 6329d...87a

Det ville vært slemt å le av deg, men jeg må innrømme at det er vanskelig å la være.

Anonymkode: 335c0...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm sjokolademelk. Dvs varm melk med skokoladepulver i. Litt mildere enn kakao. Tilsett ikke salt i noen form. 

Anonymkode: a3f93...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se hvor utrolig provosert folk kan bli over andres valg av ingredienser i mat og drikke! Og derav behovet for å påpeke at du må ikke tro du er bedre enn oss! Brukeren svarte på et enkelt spørsmål fra ts og så utvikler debatten seg i kjent kg-stil hvor det plutselig handler om noe helt annet enn det ts spør om :edie:

Anonymkode: f1e81...a03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender bare med (kaldt) vann på turdag, vi. Tenker både at termos med kakao blir mye søl og mye jobb for de ansatte, og at det er unødvendig med søt drikke hver uke. Skolebarnet får med kakao eller toddy på for eksempel skidag, men ikke på de ukentlige turdagene. Sender med ekstra næringsrik mat i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sendt med kakao eller varm solbærtoddy den ene dagen, kanskje en varm suppe eller lignende de andre dagene. Kakao trenger ikke inneholde mye sukker. 

Anonymkode: d320f...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gi buljong? Er ikke det for salt?Jeg mikser frukt og varmer.Fruktsuppe er velegnet.Ikke alltid jeg varmer,der godt uansett.

Anonymkode: 00173...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at barn som er i mye aktivitet, noe de åpenbart er når de har så mange turdager i uka, får varm saft eller kakao i termosen sin! Barn trenger energi, og hysterikere som tror at alt som er naturlig er bra og alt som er industrielt framstilt er ille står i fare for å gjøre barna sine større skade enn gagn. Selvstyrt inntak... herregud! Hvis barn skulle drive selvstyrt inntak ville dietten bestått i sjokolade fra ende til annen. Hvorfor skal selvstyrt inntak av et alternativt salt være så fantastisk, men ikke selvstyrt inntak av sukker...? 

Anonymkode: 9bf00...f90

Hvis det hadde vært det eneste sukkerinntaket så hadde det jo vært greit, men vi er ingen sukkerfri familie. Barnet trenger energi, men ikke fra tomme kalorier. 

Hadde det vært en turdag i uken hadde jeg lett sendt med saft, 3 syntes jeg blir for mye. 

Ts

Anonymkode: 4d81d...af8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakao som du lager selv av melk, kakaopulver og sukker. Da trengs det veldig lite sukker i, evt trenger man ikke å ha i sukker.

Anonymkode: 9a06d...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det barnehagen som ordner drikke til turdagene. På skolen har førsteklassingen uteskole en dag i uken, han får alltid med varm sjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å sende med varm eplejuice eller varm saft, men har turdag en dag i uka. På vinteren er det jo godt med noe varmt, så tror jeg ville lagd det om det var tre dager i uka uansett. Men saften kan jo være tynn og vi blander ofte eplejuice med vann.

Og jeg er enig med de som sier at barn får i seg mye sukker. Heldigvis har vi sukkerfri barnehage, så det er ingen kake på bursdager, kun smoothie som bhg lager. Barna mine klager dog over at de er de eneste som ikke får med noe spennende i matpakka utenom brødskiver og grønnsaker. De refererer til at "alle" har med yoghurt, cheerios e.l. Og jeg sliter med å forstå hvorfor brødskiver eller lignende sunn mat uten sukker ikke er bra nok for barna. Det at barna maser betyr jo ikke at foreldre må følge det opp. Et lite sidespor, men. Enig i at mange barn spiser mye sukker og at det ofte går på bekostning av ordentlig mat, så jeg skjønner hvorfor ts spør om andre alternativer. Samtidig tenker jeg helt annerledes om litt sukker på tur når man har brukt kroppen og sukkerbomber til en vanlig frokost f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg synes yoghurt er ordentlig mat. 

Men noen typer har like mye tilsatt sukker som cola. Da bør en se på totalinntaket av sukker gjennom uken, og vurdere hvor mye yoghurt som er greit, og om yoghurt fortrenger annen mat med mer næring. Vår er veldig småspist og vil kun spise et begrenset utvalg av ingredienser. Vi klarer ikke å gi et optimalt kosthold, håper vi kan få til mer på sikt. Barnet er 2. Yoghurt ville gått ned daglig, også naturell, men kan ikke få erstatte det lille barnet spiser av brød i særlig grad.

Anonymkode: 43181...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!! Orker ikke lese igjennom allt. Er det seriøst så mange hysteriske foreldre??? Blir helt matt. 

Hva spiser dere selv? Kun vann og helsekost? Vi lever en gang folkens, vi dauer ikke av litt sukker! 

Anonymkode: 67672...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Er det så ille om et barn får kakao tre ganger i uka? Seriøst?

Anonymkode: 3ef82...146

Om de i tillegg får noen skriver syltetøy, yoghurt, saft, og litt lørdagsgodt hver uke blir jo dette enorme mengder sukker for et barn eller en voksen for den saks skyld. Husk at det er sukker i det meste av mat vi spiser i Norge også, brød for eksempel. 

Anonymkode: 414da...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg er lat eller termosdagene blir mange tar jeg termosen cirka halvfull av eple eller druejuice, og fyller resten med varmt vann. Ellers hender det jeg varmer opp melk og har litt honning oppi. (Husker ikke hvor gamle ungene må være for å få honning.)

Anonymkode: 6835f...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Haha, det var vanskelig å ikke le av denne tråden. Når moskusmelk kom opp, måtte jeg i alle fall le høyt :D 

Men fruktte høres fint ut. De som nevnes (London etc) er koffeinfrie.

Og jeg ser det gjøres narr av brukeren som snakker om bisfenol-A. Jeg skjønner at det kan høres fjernt ut, men en del av emballasjen vi har er faktisk et problem. Det er ganske utrolig at det er miljøgifter i emballasje man skal pakke mat i. Mat fra bokser er ansett som den største kilden, små barn er særlig utsatt. Men heldigvis finnes det mye BPA-fritt til barn nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

2-3 kokte grillpølser.

Anonymkode: b1299...50a

Det får de ikke engang lov å servere i barnehagen vår. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...