Gå til innhold

Hva får barnet på termosen på turdag i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager superkakao, av kokosmelk, 86% sjokolade, eggeplommer, gelatinpulver, litt kokosblomstsukker, vaniljepulver og himalayasalt, det er sunt og godt og kan drikkes hver dag hvis man vil.

Ellers går det veldig mye i te her, hun elsker te i alle varianter, fruktte, krydderte, urtete, grønn te, hvit te og roiboos. :) Kjøper på helsekost eller iherb.com. Styrer unna svart te, pga koffeinet. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Har du noen oppkrift på kakaoen? Hva has i til hvilken tid (eggeplommene?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, strawberry skrev:

Har du noen oppkrift på kakaoen? Hva has i til hvilken tid (eggeplommene?). 

Sorry, jeg lager på slump. ;) Men alt blandes, røres inn og varmes til kokepunktet. Lar det koke et par sekunder, pisker godt for å løse opp gelatinpulveret, og skrur av plata før jeg pisker inn eggeplommene. :) Viktig å røre godt for å unngå klumper. :)

Denne stivner til sjokoladepudding når den blir kald, og er nesten enda bedre da. Kan anbefale kanel, kardemomme og chili (ikke mye hvis den skal drikkes av barn). :)

Anonymkode: ae506...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada.. Så er du hele 20 år gammel og lever enda. Wow liksom. Med tanke på hvordan både overvekt, kroniske sykdommer og livsstilssykdommer er sinnsykt økende i dette landet (og i hele verden såklart), synes jeg ikke dette er så imponerende..

Dårlig kosthold, sprøytemidler og plaststoffer vil bite folk i ræva. Kanskje de får diabetes type 1 som 5-åring, kanskje de får cøliaki som 15-åring, kanskje de får Hashimotos som 25-åring. Eller kanskje de lever flott til de er 60, og så får diabetes 2, IBS, lavt stoffskifte, hjertesykdom og leddgikt, og lever de siste 20 årene av sitt liv stappet full av medisiner og mer eller mindre pleietrengende?

Når du har dødd en fredelig død som 90-åring etter et friskt liv, DA kan vi snakke om hvordan "det gikk fint med deg".

Anonymkode: ae506...4fe

Jeg er 39 og har ingenting av det du nevner. Ikke er jeg feit heller. Men det var etter 2000 galskapen startet, derfor jeg skrev oss som er født før år 2000. 

Anonymkode: 9f0fe...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er det meg du refererer til? Jeg vet veldig godt at grønn og hvit te inneholder koffein, men for det første er det mye mindre enn i svart te, og for det andre er det vel få barn (i Norge hvertfall) som drikker ren grønn eller hvit te. De variantene som er smakstilsatte har enda mindre koffein.
Koffein i seg selv er ikke farlig, det er mengden som avgjør.
Akkurat som at barnet mitt får kombucha, kefir, og surkål, selv om det faktisk er SMÅ mengder alkohol i disse. Heller ikke skadelig, selv om jeg ikke gir ungen sprit såklart..

Anonymkode: ae506...4fe

Ro, ro...
Grønn og hvit te er brygget fra samme busken som svart te, og inneholder følgelig koffein. Innholdet i ferdig drikk kan variere, bl.a. avhenging av tilberedningen, men  angis ofte å være rundt halvparten av drikken kaffe. 
Du har helt rett i at mengden avgjør, men å trekke fram sur melks innhold av alkohol, blir grovt misvisende. 0,5% alkohol er helt ubetydelig: lettøl inneholder 5 ganger så mye, og det blir en heller ikke beruset av. 

Anonymkode: 37b82...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Spiser deres barn kjøpebrød? Halvfabrikata? Helfabrikata? Buljong? Dette er de største kildene til salt i barns kosthold, og vi rører ingen av disse. Her lager jeg alt fra bunnen, og salter etter behov. Vi trenger uraffinert salt, vi trenger ikke bearbeidet salt bleket med kjemikalier og tilsatt antiklumpemiddel. Det blir som å sammenlikne epler og hvitt sukker, selv om begge deler inneholder karbohydrater, så er ikke begge deler skadelig..

Barnemishandling?!? 😂 😂 

https://www.ifinnmark.no/mat-og-naringsmidler/helse/nyheter/ny-forskning-med-overraskende-funn-om-salt/s/5-81-266914

Anonymkode: ae506...4fe

hehe spise fabrikk...? min smårolling spiser vanlig babymat for babyer. ikke bare salt og gelatin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår har turdag 3 dager i uka. Det blir litt mye med varm saft og kakao så ofte syntes jeg. Men syntes samtidig  han bør få noe varmt nå på vinteren. Hva bør man gi?  finnes noen urtete eller noe barn kan drikke? Andre tips?

Anonymkode: 4d81d...af8

Tomatsuppe med makaroni på mattermos. 

Anonymkode: 7bd3e...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk kakao flere ganger i uken, var på tur hver dag...

Anonymkode: f7153...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager superkakao, av kokosmelk, 86% sjokolade, eggeplommer, gelatinpulver, litt kokosblomstsukker, vaniljepulver og himalayasalt, det er sunt og godt og kan drikkes hver dag hvis man vil.

Ellers går det veldig mye i te her, hun elsker te i alle varianter, fruktte, krydderte, urtete, grønn te, hvit te og roiboos. :) Kjøper på helsekost eller iherb.com. Styrer unna svart te, pga koffeinet. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Hvorfor kokosblomstsukker? Det er på ingen måte sunnere enn raffinert sukker. Og barn skal ikke ha tilsatt salt i kosten. Himalayasalt eller ikke, barn skal ikke ha det. Gelatinpulver er ellers et helt unødvendig produkt å tilsette i noe som skal inntas flytende. Skal vi snakke sunnhet hadde man kommet like greit ut av det med helt vanlig kakao. Melk inneholder mange nyttige næringsstoffer som barnet trenger og som ikke befinner seg i noe av det du har ramset opp her.

Anonymkode: fdaa8...bf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bisfe-hva for no'? Herregud, ALT er farlig idag! Stakkars unger som vokser opp idag som nesten ikke kan spise eller drikke noen ting. Jeg lurer på hvordan vi som er født før år 2000 i det hele tatt er i live jeg så mye farlig som vi har spist. 

Anonymkode: 9f0fe...af0

Unger kan drikke og spise omtrent akkurat det samme som de kunne før. Forstod du ikke hva du leste, eller hva skjedde her?

Anonymkode: c6c4e...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår har turdag 3 dager i uka. Det blir litt mye med varm saft og kakao så ofte syntes jeg. Men syntes samtidig  han bør få noe varmt nå på vinteren. Hva bør man gi?  finnes noen urtete eller noe barn kan drikke? Andre tips?

Anonymkode: 4d81d...af8

Jaeger er vel greit? 

Anonymkode: 398c8...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koker opp funsaft ☺️ Godt og sukkerfri! 

Anonymkode: 6329d...87a

Barn bør ikke få kunstig søtning. 

Anonymkode: fdaa8...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tenkt å foreslå varm melk, mange barn liker det, men føler ikke helt at det forslaget lever opp til det andre som er foreslått her :fnise:

Anonymkode: 3aad9...344

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor, du som lar barnet ditt spise salt med skje, det burde du virkelig slutte med. Salt i store mengder er ikke bra for småbarn, og "selvregulering" virker ikke når barn får tilgang til rent salt, det skal veldig lite til før det blir overdose, rett og slett. Himalayasalt er ikke forskjellig fra annet salt, det inneholder bare ørsmå mengder av andre mineraler i tillegg.

Anonymkode: 3aad9...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager superkakao, av kokosmelk, 86% sjokolade, eggeplommer, gelatinpulver, litt kokosblomstsukker, vaniljepulver og himalayasalt, det er sunt og godt og kan drikkes hver dag hvis man vil.

Ellers går det veldig mye i te her, hun elsker te i alle varianter, fruktte, krydderte, urtete, grønn te, hvit te og roiboos. :) Kjøper på helsekost eller iherb.com. Styrer unna svart te, pga koffeinet. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Tror du virkelig at kokosmelk, kokosblomstsukker og himalayasalt er noe bedre for kroppen enn kumelk, rørsler og havsalt????? Kjære vene, du er hjernevasket. 

Anonymkode: e2d25...588

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at barn som er i mye aktivitet, noe de åpenbart er når de har så mange turdager i uka, får varm saft eller kakao i termosen sin! Barn trenger energi, og hysterikere som tror at alt som er naturlig er bra og alt som er industrielt framstilt er ille står i fare for å gjøre barna sine større skade enn gagn. Selvstyrt inntak... herregud! Hvis barn skulle drive selvstyrt inntak ville dietten bestått i sjokolade fra ende til annen. Hvorfor skal selvstyrt inntak av et alternativt salt være så fantastisk, men ikke selvstyrt inntak av sukker...? 

Anonymkode: 9bf00...f90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt, man må ikke dynge ned kakaoen med masse sukker i bhg vår får de enten varm solbærtoddy eller kakao med svært lite sukker og det går ned på høykant. Men noen som vite at det er koffein i kakao å eller??? 

Anonymkode: 77972...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...