Gå til innhold

Hva får barnet på termosen på turdag i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det kakao, da det er kun en dag i uka som er utedag. Men ellers fungerer te med myyyye melk (over halvparten av mengden er da melk) og en dæsj kanel også godt i termosen.

Anonymkode: 24cbe...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det meg du refererer til? Jeg vet veldig godt at grønn og hvit te inneholder koffein, men for det første er det mye mindre enn i svart te, og for det andre er det vel få barn (i Norge hvertfall) som drikker ren grønn eller hvit te. De variantene som er smakstilsatte har enda mindre koffein.

Koffein i seg selv er ikke farlig, det er mengden som avgjør.

Akkurat som at barnet mitt får kombucha, kefir, og surkål, selv om det faktisk er SMÅ mengder alkohol i disse. Heller ikke skadelig, selv om jeg ikke gir ungen sprit såklart..

Anonymkode: ae506...4fe

Ergo er koffein i seg selv farlig.

Anonymkode: 7c6e6...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår har turdag 3 dager i uka. Det blir litt mye med varm saft og kakao så ofte syntes jeg. Men syntes samtidig  han bør få noe varmt nå på vinteren. Hva bør man gi?  finnes noen urtete eller noe barn kan drikke? Andre tips?

Anonymkode: 4d81d...af8

Varmt vann. I tillegg har de ulike posevalg med kakao, solbærtoddy ol. i sekken. Men de velger ofte selv bare varmt vann, både hjemme og ute. Hjemme er det spennende med en appelsinbåt eller lime/sitronsaft i varmt vann. 

Anonymkode: b2ed0...f28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde godtatt varm saft 3x uka jeg altså. Også heller hatt kakao en gang i ny og ne.

Anonymkode: ce316...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ergo er koffein i seg selv farlig.

Anonymkode: 7c6e6...0a3

Akkurat som salt, sukker, vann, alkohol osv? Folk har dødd av å drikke for mye vann, mener du vann er farlig i seg selv?

Litt koffein finnes også i sjokolade, men jammen får ungen min spise litt av det iblant også..

Anonymkode: ae506...4fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager superkakao, av kokosmelk, 86% sjokolade, eggeplommer, gelatinpulver, litt kokosblomstsukker, vaniljepulver og himalayasalt, det er sunt og godt og kan drikkes hver dag hvis man vil.

Ellers går det veldig mye i te her, hun elsker te i alle varianter, fruktte, krydderte, urtete, grønn te, hvit te og roiboos. :) Kjøper på helsekost eller iherb.com. Styrer unna svart te, pga koffeinet. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Kokosmelk er visst en versting med tanke på innhold av bisfenol A fra emballasjen. Har du et merke som er tryggere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Biloba skrev:

Kokosmelk er visst en versting med tanke på innhold av bisfenol A fra emballasjen. Har du et merke som er tryggere?

Vi bruker denne: http://outofhome.no/coconut-cream-santa-maria

Ekstra masse fett, ekstremt god smak og ingen metallboks. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår har turdag 3 dager i uka. Det blir litt mye med varm saft og kakao så ofte syntes jeg. Men syntes samtidig  han bør få noe varmt nå på vinteren. Hva bør man gi?  finnes noen urtete eller noe barn kan drikke? Andre tips?

Anonymkode: 4d81d...af8

Vi sender stort sett med varm saft, de har turdag bare en gang i uka. Om de hadde hatt 3 turdager, tror jeg faktisk jeg hadde gjort det samme. Eventuelt suppe om vi fikk noe rester fra en middag - hjemmelaget tomatsuppe er superpopulært så kunne funka veldig fint i termosen også tror jeg. Men hun er et skikkelig vanedyr, så vi måtte nok hatt en ganske fast mønster i så fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ille om et barn får kakao tre ganger i uka? Seriøst?

Anonymkode: 3ef82...146

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så ille om et barn får kakao tre ganger i uka? Seriøst?

Anonymkode: 3ef82...146

Kanskje ikke hvis det er alt.. Men en toåring i bhg blir eksponert for så sykt mye mer sukker. Det er bursdager (minst 1 i mnd i bhg), det er lørdagsgodt, familieselskap, middag med dessert hos besteforeldre, juletrefest, påske, karneval, solfest, tur med kakao, grillfest, sommerfest ++.

I tillegg har vi alt hverdagssukkeret; - syltetøy, polarbrød, skiver, skinke, makrell i tomat, sukker på grøten, yoghurt, ketchup på pastaen, potetmos på pose, torosupper, osv osv

Hver for seg er det sannsynligvis ikke krise, men totalen er voldsom for en unge på kanskje 13 kg. Derfor er det slettes ikke hysterisk å begrense der man kan. Kakao (med sukker) 3 ganger i uka er helt unødvendig for en toåring.

Anonymkode: ae506...4fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min unge har med vannflaske på turdag. Har aldri vært spørsmål om annet.

Når de har skidag/akedag en gang i året, så lager barnehagen kakao.

Anonymkode: 19ce3...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke hvis det er alt.. Men en toåring i bhg blir eksponert for så sykt mye mer sukker. Det er bursdager (minst 1 i mnd i bhg), det er lørdagsgodt, familieselskap, middag med dessert hos besteforeldre, juletrefest, påske, karneval, solfest, tur med kakao, grillfest, sommerfest ++.

I tillegg har vi alt hverdagssukkeret; - syltetøy, polarbrød, skiver, skinke, makrell i tomat, sukker på grøten, yoghurt, ketchup på pastaen, potetmos på pose, torosupper, osv osv

Hver for seg er det sannsynligvis ikke krise, men totalen er voldsom for en unge på kanskje 13 kg. Derfor er det slettes ikke hysterisk å begrense der man kan. Kakao (med sukker) 3 ganger i uka er helt unødvendig for en toåring.

Anonymkode: ae506...4fe

Er det nødvendig med syltetøy, polarbrød, søt yoghurt og lørdagsgodt da. Har heller ikke sagt at det er hysterisk å ikke sende med søte drikker. 

Anonymkode: 3ef82...146

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Biloba skrev:

Kokosmelk er visst en versting med tanke på innhold av bisfenol A fra emballasjen. Har du et merke som er tryggere?

Bisfe-hva for no'? Herregud, ALT er farlig idag! Stakkars unger som vokser opp idag som nesten ikke kan spise eller drikke noen ting. Jeg lurer på hvordan vi som er født før år 2000 i det hele tatt er i live jeg så mye farlig som vi har spist. 

Anonymkode: 9f0fe...af0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det nødvendig med syltetøy, polarbrød, søt yoghurt og lørdagsgodt da. Har heller ikke sagt at det er hysterisk å ikke sende med søte drikker. 

Anonymkode: 3ef82...146

Selvfølgelig ikke, vi har ikke noe av det nevnte i hus. Men dette er helt vanlige ting som toåringer flest har i seg. Så selv om JEG ikke gir dette til mitt barn, og mener det er både unødvendig og trist at det er sånn, så er det sånn.

Så da skal vi ihvertfall applaudere alle forsøk på å begrense sukkerinntaket til toåringen. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ikke, vi har ikke noe av det nevnte i hus. Men dette er helt vanlige ting som toåringer flest har i seg. Så selv om JEG ikke gir dette til mitt barn, og mener det er både unødvendig og trist at det er sånn, så er det sånn.

Så da skal vi ihvertfall applaudere alle forsøk på å begrense sukkerinntaket til toåringen. :)

Anonymkode: ae506...4fe

Hadde overhodet ikke trodd at du har noe av dette i hus. :fnise:

Anonymkode: 3ef82...146

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bisfe-hva for no'? Herregud, ALT er farlig idag! Stakkars unger som vokser opp idag som nesten ikke kan spise eller drikke noen ting. Jeg lurer på hvordan vi som er født før år 2000 i det hele tatt er i live jeg så mye farlig som vi har spist. 

Anonymkode: 9f0fe...af0

Jada.. Så er du hele 20 år gammel og lever enda. Wow liksom. Med tanke på hvordan både overvekt, kroniske sykdommer og livsstilssykdommer er sinnsykt økende i dette landet (og i hele verden såklart), synes jeg ikke dette er så imponerende..

Dårlig kosthold, sprøytemidler og plaststoffer vil bite folk i ræva. Kanskje de får diabetes type 1 som 5-åring, kanskje de får cøliaki som 15-åring, kanskje de får Hashimotos som 25-åring. Eller kanskje de lever flott til de er 60, og så får diabetes 2, IBS, lavt stoffskifte, hjertesykdom og leddgikt, og lever de siste 20 årene av sitt liv stappet full av medisiner og mer eller mindre pleietrengende?

Når du har dødd en fredelig død som 90-åring etter et friskt liv, DA kan vi snakke om hvordan "det gikk fint med deg".

Anonymkode: ae506...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...