Gå til innhold

2018 er året - jeg har blitt mamma!


sullå

Anbefalte innlegg

På 16.6.2018 den 11.23, sullå skrev:

Vet ikke om jeg har skrevet om våre tanker rundt permisjon tidligere? I utgangspunktet hadde vi tenkt å ta 100% lønn. For å få permisjon til elevenes sommerferie, måtte jeg da ta 5 uker ulønnet permisjon. Vi regnet litt på det, og så at vi tapte mindre penger på det enn på å ta 80% lønn.

Nå må jeg begynne å levere inn diverse skjemaer på jobb før sommerferien, og har derfor sett på dette igjen. Det viser seg at vi har sett/regnet feil, og at 80% lønn blir best for oss. I tillegg får jeg permisjon 18 dager av min lovpålagte ferie neste juli, som da gjør at jeg kan utsette 18 dager med permisjon. Jeg spurte rektor om jeg kan ta disse 1 dag i uka neste høst, og det går helt fint. Da kan jeg jobbe 80% til jul, og likevel få 100% lønn.

Tror faktisk vi går for den løsningen :) Da får lillegutt en rolig og grei start på barnehagelivet, med en far som har litt permisjon og litt jobb ut året, og med en mor som har fri en dag i uka. :hoppe:

Man vil vel alltid tape rene kroner på 80% lønn, men det kan være andre forhold som gjør at det passer bedre for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Porcelain skrev:

Man vil vel alltid tape rene kroner på 80% lønn, men det kan være andre forhold som gjør at det passer bedre for dere. :)

Ja, hvis valget er 100% lønn eller 80% lønn, taper man jo på å ha 80% lønn. I vårt regnestykke har vi 5 uker uten inntekt (ulønnet perm) i tillegg til 100 % lønn, og det taper vi mer på enn å ha 80% lønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sullå skrev:

Ja, hvis valget er 100% lønn eller 80% lønn, taper man jo på å ha 80% lønn. I vårt regnestykke har vi 5 uker uten inntekt (ulønnet perm) i tillegg til 100 % lønn, og det taper vi mer på enn å ha 80% lønn. :)

Regn på det en gang til. Vi fikk samme resultat sist, men fant ut at det var feil. Tror unntaket er hvis mannen tjener mye mer enn deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo ut som en fin fordeling av permisjonen da! Vi skal også ha 100% dekning med 80% lønn. Da går jeg hjemme til starten av juli, og far kan utsette til jeg begynner rundt å jobbe i midten av august, eller han tar over med en gang i juli. Kommer an på når vi får barnehageplass :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 18.08, Porcelain skrev:

Regn på det en gang til. Vi fikk samme resultat sist, men fant ut at det var feil. Tror unntaket er hvis mannen tjener mye mer enn deg.

 

Ja, mulig at vi taper litt på 80%. Blir uansett bedre for oss med den løsningen. Vi taper ikke så mange tusenlapper, får mer tid sammen hjemme, og jeg får 1 dag fri i uka (men 100% lønn pga. utsatt ferie/perm) fra midten av august og ut året 2019. 

På 17.6.2018 den 20.59, plastfolien skrev:

Det hørtes jo ut som en fin fordeling av permisjonen da! Vi skal også ha 100% dekning med 80% lønn. Da går jeg hjemme til starten av juli, og far kan utsette til jeg begynner rundt å jobbe i midten av august, eller han tar over med en gang i juli. Kommer an på når vi får barnehageplass :tommelsmil:

Ja, ganske greit når man kan gjøre det sånn! Får du også litt permisjon i din ferie da, og kan utsette denne litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 4 dager. Og jeg forstod det som at de fire dagene kan jeg "løse inn" i løpet av høsten. Så det passer meg fint :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefin mage! Og det høres ut som det vil være veldig greit sånn permisjon er planlagt. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Ferie. Veldig spent på hvordan det blir å jobbe i 5 uker etter en lang ferie nå, før permisjon. Håper at det ikke blir et for stort sjokk for kroppen :ler: Ikke mange ukene til tredje trimester nå. Begge de to første har vært veldig hyggelige mot meg. Mot tro hvordan det siste blir? 

Jeg har vært hjemme alene i helga, fordi mannen har vært på guttetur. Gleder meg til å hente ham på flyplassen i kveld! Litt herlig å "lade opp" til ferie alene. Jeg blir alltid skikkelig trøtt den første helga i ferien, og da er det greit å kun ha meg (og babyen i magen, da) å ta hensyn til!

I dag var jeg på kontroll hos jordmor. Litt lavt blodtrykk (90/50) og noe lav hb (10,9), så hun var ikke overrasket over at jeg besvimte den gangen. Heldigvis har jeg vært i god form siden da, blir bare litt fort svimmel hvis jeg sitter på huk og reiser meg opp. Får bare ta det med ro hvis jeg blir svimmel, og se hva legen sier på neste kontroll. Symfyse-målet 24+4 var 22 cm. Heldigvis innenfor normalen, selv om det ikke er særlig stort. Jeg er bare 160 cm selv, så jordmora sa at det så veldig fint ut. Blir spennende å følge med på utviklingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sullå skrev:

Ah. Ferie. Veldig spent på hvordan det blir å jobbe i 5 uker etter en lang ferie nå, før permisjon. Håper at det ikke blir et for stort sjokk for kroppen :ler: Ikke mange ukene til tredje trimester nå. Begge de to første har vært veldig hyggelige mot meg. Mot tro hvordan det siste blir? 

Jeg har vært hjemme alene i helga, fordi mannen har vært på guttetur. Gleder meg til å hente ham på flyplassen i kveld! Litt herlig å "lade opp" til ferie alene. Jeg blir alltid skikkelig trøtt den første helga i ferien, og da er det greit å kun ha meg (og babyen i magen, da) å ta hensyn til!

I dag var jeg på kontroll hos jordmor. Litt lavt blodtrykk (90/50) og noe lav hb (10,9), så hun var ikke overrasket over at jeg besvimte den gangen. Heldigvis har jeg vært i god form siden da, blir bare litt fort svimmel hvis jeg sitter på huk og reiser meg opp. Får bare ta det med ro hvis jeg blir svimmel, og se hva legen sier på neste kontroll. Symfyse-målet 24+4 var 22 cm. Heldigvis innenfor normalen, selv om det ikke er særlig stort. Jeg er bare 160 cm selv, så jordmora sa at det så veldig fint ut. Blir spennende å følge med på utviklingen! :)

Må nok bare ta det som det kommer med de ukene etter ferien. Forhåpentligvis er formen like god som nå, men sikkert greit med litt tilrettelegging som å slippe inspeksjon å sånn . Det er tungt på slutten ;) . Se an også stikker du innom i starten av august og legger en plan med rektor. Og dersom det fortsetter med svimmelhet  og lavt blodtrykk å sånn, trenger det jo ikke være noe mål å jobbe fullt heller. Tenker det viktigste er at du ser an hvordan formen og kroppen er, og ikke presser deg igjennom 5 uker fordi det er så lett å tenke «det er jo bare 5 uker, dette klarer jeg». 

Er veldig deilig med alenetid innimellom da. Det er det virkelig bare å nyte, for plutselig forsvinner den, ellers skal det mye mer logistikk til for å få det til :ler:.  

Men for nå: Nyt ferien! Jammen er den fortjent ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 20.14, Marimba skrev:

Må nok bare ta det som det kommer med de ukene etter ferien. Forhåpentligvis er formen like god som nå, men sikkert greit med litt tilrettelegging som å slippe inspeksjon å sånn . Det er tungt på slutten ;) . Se an også stikker du innom i starten av august og legger en plan med rektor. Og dersom det fortsetter med svimmelhet  og lavt blodtrykk å sånn, trenger det jo ikke være noe mål å jobbe fullt heller. Tenker det viktigste er at du ser an hvordan formen og kroppen er, og ikke presser deg igjennom 5 uker fordi det er så lett å tenke «det er jo bare 5 uker, dette klarer jeg». 

Er veldig deilig med alenetid innimellom da. Det er det virkelig bare å nyte, for plutselig forsvinner den, ellers skal det mye mer logistikk til for å få det til :ler:.  

Men for nå: Nyt ferien! Jammen er den fortjent ;) 

Gjett hvem som fant ut at det er 6 (!) uker med jobb etter ferien, og ikke 5? Rart hvor mye mer det føles ut, det er jo 1,5 måned. Neida, det går nok bra, og jeg skal jo virkelig lytte til kroppen. Håper at jeg kan jobbe litt i alle fall, for å få tiden til å gå. Det får være målet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+2 i dag! Nærmer meg 3. trimester med stormskritt. Merker at lillemann blir større og sterkere. For noen spark han kan levere! Det å stirre og stryke på magen min, er noe jeg kan underholde meg selv med lenge. Han er aktiv når jeg er i ro, og liker særlig godt å turne om natta :ler: Nå har jeg jo ferie, og får nok søvn selv om han holder meg våken en del. Synes foreløpig bare det er koselig!

I morgen reiser vi til Sverige. Vi skal kjøre bil, noe vi har gjort mange ganger tidligere. Det blir første gangen vi kun er to sjåfører, og første gang jeg skal reise så langt i bil som gravid. Vi tar en overnatting fra søndag til mandag, for å slippe å kjøre 13-14 timer i strekk. Det blir nok fint! Tror turen skal gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert ikke like gøy når mamma sover, for da er alt så stille og ingen vugging eller noenting gøy ;)

Nyt ferien! Jeg har litt over to uker igjen, men veldig mye å gjøre... Så tror det kommer til å gå fort 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

26+6, hvor blir dagene og ukene av?

Vi nyter ferien, selv om det er litt vel varmt. På dagtid går det stort sett greit, i skyggen klarer jeg meg greit. Om natta er det verre. Jeg synes det er sååå vanskelig å sove i varmen! Jeg sover kun med dynetrekk, og vi bruker vifte, men der er likevel utrolig varmt. I tillegg våkner jeg ofte av at jeg må tisse, han beveger seg når jeg flytter på meg, og det er vanskelig å finne gode sovestillinger.

Ellers har jeg ikke noe å klage på. Fortsatt god form, og trives godt som gravid. Lillemann vokser som bare det. Til nå har han vært ganske langt nede i magen. Noen ganger sparker han rett over navlen, men ellers er det rundt og runder navlen han har befunnet seg. I dag oppdaget han at han har mer plass å boltre seg på, og ligger nå konsekvent med en fot (tror jeg?) under det ene brystet. Jeg merket det litt de siste dagene, men trodde bare at BH-en var blitt litt stram. Neida, det er mageboeren som strekker på seg, gitt!

Vi har forresten kjøpt vogn. Etter mye om og men, endte vi på Emmaljunga NXT90. Barnas hus har 20% på 2018-vognene, fordi 2019-vognene er på vei inn. Da slo vi like så greit til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig med så mye liv da :) her ligger hodet ofte og stanger meg i ribbeina. Det kjennes godt 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer det med varmen! Nettene er verst. Holder på å bli sprø 😭 Ikke greit.

Ooooh gøy med vognkjøp, hurra! 😁 Det er en fin vogn 😊 Har ikke prøvd den, men et vennepar har den til babyen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

28+3 i dag! Akkurat 12 uker til temin, og jeg er 3 dager uti 3. trimester. Både første og andre trimester var veldig hyggelige mot meg, så jeg er spent på hva det tredje har å by på! Magen vokser, og er større enn jeg klarer å få frem på bilder. Lillegutt er aktiv som vanlig.

I går reiste vi hjem, og satt i bilen i 13 timer. 10 timer gikk fint, mens de siste 3 var litt kjipe. Da hadde jeg ganske vondt i korsryggen, og begge føttene hadde hovnet opp. Mitt første møte med hovne føtter under graviditeten! Ellers gikk turen greit da, men jeg vil nok ikke reise så langt i bil flere ganger i dette svangerskapet...

Her hjemme er det behagelige 18-20 grader, og det er fantastisk! Vi har hatt 25-30 grader hver dag i 3 uker, og jeg kjenner at det er for varmt. For varmt om dagen, umulig å sove om natta. Sov fantastisk godt i egen seng i natt, i et avkjølt soverom!

Nå har vi pakket ut hele dagen. Vi har handlet mye baby-greier, og det er sååå koselig! Bare så vanskelig å vite hvor det skal lagres frem til babyen trenger det! Føler at vi bare mangler bilstol og babycall, samt litt klær til den første tiden. En del stelleprodukter mangler vi fortsatt, det er så vanskelig å vite hva vi trenger!

Screenshot_20180722-134247_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fin mage :rodmer: Og så heldig dere er med temperaturene! Her i Osloområdet er det virkelig helt uutholdelig. Til vanlig er jeg veldig glad i sol og varme, men ikke nå gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 14.11, plastfolien skrev:

Så fin mage :rodmer: Og så heldig dere er med temperaturene! Her i Osloområdet er det virkelig helt uutholdelig. Til vanlig er jeg veldig glad i sol og varme, men ikke nå gitt. 

 

22 timer siden, Tonio skrev:

Utrolig fin mage!:yvonne: Ganske spenstig med så mye kjøring.

 

17 timer siden, Marimba skrev:

Åååå, det været deres nå hørtes digg ut! Og så fin mage da ;) 

Takk, dere! Var på kontroll hos legen i dag, og magen vokser fint. Følger sin kurve, og den er rett under "normalen". Har fått så mange kommentarer i det siste om at magen har blitt så stor, så det var godt å høre at den er som den skal. Rart hvordan kommentarer påvirker meg! Hyggeligere med "fin mage", vel. Blir vel til at jeg legger ut flere magebilder her fremover,  for å riste av meg "stor mage"- kommentarene. :ler: Skal se om jeg i alle fall kan ta ut en selfie-versjon snart. Da blir magen større ;)

Veldig fornøyd med temperaturen og været her, ja. Dere er hjertelig velkomne! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...