Gå til innhold

Søketråden 2018


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.6.2018 den 22.57, Tralla skrev:

Ja, herregud😅 nærmer seg med stormskritt!

jada 😄 Jeg gleder meg .

Anonymkode: 56da1...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.6.2018 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Jus. Er ikke ferdig enda, men nå vet jeg i alle fall at det er forventet av meg at jeg skal ha satt meg litt inn i pensum før semesterstart. Ble ganske stresset på første året da jeg fant ut at jeg burde ha kjøpt bøkene og begynt å lese før fadderuken. 

Anonymkode: 459c1...a83

Som jusstudent kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i dette. 

Anonymkode: 4ac9f...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner folk å lese pensum før studiet starter? Og i fadderuken? Da skal en jo bare ha det gøy og få venner :) 

Skal gå sivilingeniør, nå må bare samordna avgjøre hvilken type. Blir gal av å vente på svar...

Anonymkode: 6e2ca...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynner folk å lese pensum før studiet starter? Og i fadderuken? Da skal en jo bare ha det gøy og få venner :) 

Skal gå sivilingeniør, nå må bare samordna avgjøre hvilken type. Blir gal av å vente på svar...

Anonymkode: 6e2ca...ca7

 

Er det mulig at tiden går saktere liksom? Føler jeg har ventet i et år. Men når dagen kommer tør man vel såvidt åpne svarbrevet og se! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke søkt og angrer meg. Pleier det å være allrighte restplasser?

Anonymkode: a411f...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke koffor dere ikke klarer å vente til hovedopptaket ! nytt med sommer ferie . 

Anonymkode: 56da1...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynner folk å lese pensum før studiet starter? Og i fadderuken? Da skal en jo bare ha det gøy og få venner :) 

Skal gå sivilingeniør, nå må bare samordna avgjøre hvilken type. Blir gal av å vente på svar...

Anonymkode: 6e2ca...ca7

Jeg har gått ut med bachelor nå, har aldri begynt å lese i feriene. Heller ikke kjøpt bøker, mest fordi de, på mitt studie, nesten hvert semester kom med endringer på pensum i introduksjonsforelesningene. Orket ikke å gamle med de små summene jeg hadde på å kjøpe bøker jeg ikke trengte 😅

Anonymkode: a2852...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg endelig (!) mottok kompetansebeviset fra Privatistkontoret i posten i dag er søknaden min på Samordna opptak komplett. Jeg har søkt studier en gang før, men da var det noe jeg egentlig visste at jeg ikke kom til å fullføre. Denne gangen derimot, har jeg satset alt jeg har, tatt fag jeg ikke var kjent med i det hele tatt og ønsker med hele meg å komme inn, så det føles så ekstremt mye mer nervepirrende denne gangen. Ventet sååå lenge på siste karakter, den bestemte om jeg havnet 0,7 poeng over snittet fra i fjor eller 0,3 under - det ble heldig- og utroligvis førstnevnte, så da krysser jeg alt jeg har for at snittet på studiet ikke gjør et kjempehopp 😁

Noen andre som har søkt et studium med både høst- og vårsemester, eller eventuelt har søkt kun ett aktuelt studium? Synes det er så vanskelig å innstille meg på at jeg ikke vet om det blir 100% stilling i en jobb jeg ikke stortrives i eller studiestart i august, særlig med arbeidsgiver som må informeres osv - selv om studier ble en del mer trolig etter siste karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet mitt er 49,8 og snittet på utdanningen var 47,7 i fjor. Tror dere jeg he sjangs? 

Anonymkode: 70183...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snittet mitt er 49,8 og snittet på utdanningen var 47,7 i fjor. Tror dere jeg he sjangs? 

Anonymkode: 70183...996

Da har du jo veldig god klaring ned til snittet, det avhenger selvsagt av hvilken utdanning det er snakk om, men er vel sjeldent det hopper så langt opp på bare ett år med mindre det er noe spesielt som har skjedd. Min ukvalifiserte gjetning er at du kommer inn 😊

Du kan også kikke på tidligere år og se an "trenden" litt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, blåfuglen skrev:

Noen andre som har søkt et studium med både høst- og vårsemester, eller eventuelt har søkt kun ett aktuelt studium? Synes det er så vanskelig å innstille meg på at jeg ikke vet om det blir 100% stilling i en jobb jeg ikke stortrives i eller studiestart i august, særlig med arbeidsgiver som må informeres osv - selv om studier ble en del mer trolig etter siste karakter.

Jeg har også søkt studium med høst- og vårsemester. Det er så nervepirrende å ikke vite om jeg starter i august eller januar :)

Hva har du søkt? 

Er så spent på opptaket, skulle ønske det var snart! Og ikke over 2 uker til... 

Endret av Dragonfly93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dragonfly93 skrev:

Jeg har også søkt studium med høst- og vårsemester. Det er så nervepirrende å ikke vite om jeg starter i august eller januar :)

Hva har du søkt? 

Er så spent på opptaket, skulle ønske det var snart! Og ikke over 2 uker til... 

Jaa, nettopp! Det er altfor lenge til :( Jobber heldigvis helt frem til opptaket, og har ferie etter - så nervøsiteten får ikke «ødelegge» annet enn arbeidsdager, i det minste, og tiden går litt fortere med lange dager på jobb som distraksjon :)

Jeg har søkt medisin, hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, blåfuglen skrev:

Jaa, nettopp! Det er altfor lenge til :( Jobber heldigvis helt frem til opptaket, og har ferie etter - så nervøsiteten får ikke «ødelegge» annet enn arbeidsdager, i det minste, og tiden går litt fortere med lange dager på jobb som distraksjon :)

Jeg har søkt medisin, hva med deg?

Jeg jobber også en del nå, så er litt greit :)

Jeg også! Regner med du har søkt Oslo da siden du har høst/vår? :) 

Jeg så over her at du ligger veldig bra an poengmessig, kjempeimponerende :) Er det 0,7 over Oslo høst du er? 

Endret av Dragonfly93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har søkt Oslo ja, lurte en stund på å søke Bergen også, men ombestemte meg. Har faktisk ikke satt det opp i søknaden engang, det egentlig bare Oslo som er aktuelt for meg likevel. Du har også søkt Oslo da? Har du noen flere på listen?

Ja, endte på 69,2 etter siste eksamen. Hvordan ligger du an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, blåfuglen skrev:

Har søkt Oslo ja, lurte en stund på å søke Bergen også, men ombestemte meg. Har faktisk ikke satt det opp i søknaden engang, det egentlig bare Oslo som er aktuelt for meg likevel. Du har også søkt Oslo da? Har du noen flere på listen?

Ja, endte på 69,2 etter siste eksamen. Hvordan ligger du an?

Det er bare Oslo som er aktuelt for meg også :) Ja har de andre på listen sånn tilfelle. 

Jeg har Oslo høst på 1. Hadde litt uflaks på 2 eksamener som gjør at isteden for 69.2 så endte jeg på 68.6. Så håper det ikke går opp i år. Burde uansett komme inn i januar da, men har jo mest lyst til å begynne i august. 

Du er jo ganske trygg da, det er sjelden det har gått opp mer enn 0.2 poeng de siste årene og ikke så mye som 0.7 :) 

 

Endret av Dragonfly93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dragonfly93 skrev:

Det er bare Oslo som er aktuelt for meg også :) Ja har de andre på listen sånn tilfelle. 

Jeg har Oslo høst på 1. Hadde litt uflaks på 2 eksamener som gjør at isteden for 69.2 så endte jeg på 68.6. Så håper det ikke går opp i år. Burde uansett komme inn i januar da, men har jo mest lyst til å begynne i august. 

Du er jo ganske trygg da, det er sjelden det har gått opp mer enn 0.2 poeng de siste årene og ikke så mye som 0.7 :) 

 

Ah, den er kjip. De eksamenene kan føles så tilfeldige noen ganger. Jeg tok kjemi 2 i vår, og læreren min mente at den eksamenen var veldig forskjellig fra de fleste tidligere eksamener (som alle selvsagt hadde øvd på). Er jo helt umulig å forutsi sånt. For å ikke å snakke om muntlig...

Da krysser vi fingrene for samme snitt som i fjor! Det lå vel stabilt fra 2015 til 2016, så kanskje det gjør det fra 2017 til 2018 også 🍀

Er du nervøs for å eventuelt begynne nå i høst? Jeg er det, skikkelig også. Jeg er ikke et stort konkurransemenneske og har valgt medisin utelukkende fordi jeg elsker faget. Skulle nesten helst sett at det var mindre prestisjefylt. Har hørt så mye om at det er et tøft og konkurransepreget miljø, og er innerst inne litt redd for at det ikke skal passe meg. Men har lovet meg selv å fokusere på lærelysten og gleden i faget hvis ting skulle kjennes kjipt sosialt. Håper jo det blir ok da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, blåfuglen skrev:

Ah, den er kjip. De eksamenene kan føles så tilfeldige noen ganger. Jeg tok kjemi 2 i vår, og læreren min mente at den eksamenen var veldig forskjellig fra de fleste tidligere eksamener (som alle selvsagt hadde øvd på). Er jo helt umulig å forutsi sånt. For å ikke å snakke om muntlig...

Da krysser vi fingrene for samme snitt som i fjor! Det lå vel stabilt fra 2015 til 2016, så kanskje det gjør det fra 2017 til 2018 også 🍀

Er du nervøs for å eventuelt begynne nå i høst? Jeg er det, skikkelig også. Jeg er ikke et stort konkurransemenneske og har valgt medisin utelukkende fordi jeg elsker faget. Skulle nesten helst sett at det var mindre prestisjefylt. Har hørt så mye om at det er et tøft og konkurransepreget miljø, og er innerst inne litt redd for at det ikke skal passe meg. Men har lovet meg selv å fokusere på lærelysten og gleden i faget hvis ting skulle kjennes kjipt sosialt. Håper jo det blir ok da!

Ja er veldig kjipt, men er som du sier ganske tilfeldig med slike eksamener. Veldig kjipt å vite at man kunne ha klart er bedre snitt. Men jaja, sånn er det jo bare. 

Ja håper det altså! Men spørs da, hvis mange ligger på rundt 69, eller bare over 68.5 så vil det jo gå opp i år også. 

Ja litt, er jo litt skummelt. Jeg også har valgt medisin fordi jeg elsker faget. Men har hørt det motsatte av deg, at det er skikkelig bra miljø alle hjelper alle etc. Men det kan jo være litt forskjellig fra hvem man spør kanskje. 

Det blir nok bra uansett! 😊 Det viktigste er jo at vi får studere noe som er så interessant og spennende. 

Endret av Dragonfly93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 15.17, Dragonfly93 skrev:

Ja er veldig kjipt, men er som du sier ganske tilfeldig med slike eksamener. Veldig kjipt å vite at man kunne ha klart er bedre snitt. Men jaja, sånn er det jo bare. 

Ja håper det altså! Men spørs da, hvis mange ligger på rundt 69, eller bare over 68.5 så vil det jo gå opp i år også. 

Ja litt, er jo litt skummelt. Jeg også har valgt medisin fordi jeg elsker faget. Men har hørt det motsatte av deg, at det er skikkelig bra miljø alle hjelper alle etc. Men det kan jo være litt forskjellig fra hvem man spør kanskje. 

Det blir nok bra uansett! 😊 Det viktigste er jo at vi får studere noe som er så interessant og spennende. 

Du kommer i hvert fall så godt som garantert inn på vårsemesteret da, det er jo fint å vite at man slipper å vente et helt år!

Så bra, det var fint å høre at du har hørt det. Satser på at dine kilder har rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

I dag fikk jeg endelig vite at jeg er kvalifisert for bachelorstudiet jeg søkte på i april. P.g.a. min utenlandske utdannelse kunne de ikke poengberegne meg (selv om de fikk vitnemål fra vgs og universitetet fra USA), og må vurderes individuelt. Hva er sjansene for å få avslag på søknaden når man har fullført en master og doktorgrad i realfag, og PPU i realfag i Norge? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonGangerTo skrev:

I dag fikk jeg endelig vite at jeg er kvalifisert for bachelorstudiet jeg søkte på i april. P.g.a. min utenlandske utdannelse kunne de ikke poengberegne meg (selv om de fikk vitnemål fra vgs og universitetet fra USA), og må vurderes individuelt. Hva er sjansene for å få avslag på søknaden når man har fullført en master og doktorgrad i realfag, og PPU i realfag i Norge? 

 

Du *burde* komme inn lett, men hvordan det fungerer i praksis, vet jeg ikke... lykke til!

Anonymkode: 1c94e...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...