Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, GauteS skrev:

Det tror jeg på. Av samme grunn forsvinner den lokale dialekten mange steder. Den modifiseres/normaliseres ikke, den bare forsvinner. Selv om f. eks. mor taler den lokale dialekten (som ligger veldig nær nynorsk) og far taler en dialekt fra en annen landsdel, prater barnet helt standard østlandsk bymål. Det er ikke lært hjemme! Dessuten har barn i våre dager nesten ikke kontakt med eldre barn, bare med jamaldringer pluss noen få profesjonelle voksne.  Er det rart språket forfaller med en så begrenset kontaktflate? Dette blir, som det heter, stymperen som skal hjelpe stakkaren.

Jeg hadde hovedomsorgen for min sønn fram til han var ca 5.  Og han begynte ikke i barnehage da  han var 3. Jeg er fra vestlandet.  Han har vokst opp på østlandet  med far som snakker østlandsk.  Han lærte seg likevel og pratet østlandsk med skarre-r.  Jeg spurte en logoped om han kom til å ha denne r-lyden resten av livet.  Han sa at det var mye mulig så lenge han ikke selv brød seg om det.  Da han var ca 11 la han selv om til rulle-r. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Faglige uttalelser" vil jo i dette tilfellet bare si at forskere gir etter når folk ikke evner å snakke korrekt. Det er en observasjon fra deres side. Det hersker ingen tvil om HVA som er korrekt. Det er ikke her snakk om at det er faglig fastsatt at det ikke er et opprinnelig skille.

Denne utviklingen er skapt av de som ikke klarer å uttale ordene korrekt. Dersom disse menneskene faktisk korrigerte seg selv, så ville ikke utviklingen forekommet. Og fremfor å vedkjenne seg at de snakker feil, markerer de det som en utvikling. 

Så spørsmålet mitt består - mener disse menneskene at all slags utvikling er ok, selv om det er en negativ utvikling?

Anonymkode: 57128...d5f

Forskere som gir etter? det er det dummeste jeg har hørt. Det er da ikke forskerne som bestemmer språkutviklingen.

Det er det brukerne av språket som gjør. Men fagfolk kan forutse hvilken vei det går, og det er alltid mot forenkling. Vi kan ikke kjempe mot sj/kj fordi det er en naturlig forenkling av samme type som spåket har gjennomgått tusen ganger før.

Hvis dette ikke skjedde, ville vi fortsatt snakket norrønt i Norge i dag. Språket utvikler seg hele tiden.

Mine besteforeldre er født og oppvokst i Ryfylke og ruller på r'en. Mine foreldre fra samme sted, samme bakgrunn, samme dialekt, skarrer på r'en. Det er språket som utvikler seg.

Anonymkode: 62f33...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Peonjenta skrev (På 30.1.2018 den 14.17):

Hører du ikke s-lyden i ordet skjønner eller skjørt? Høres det ut som kjønner og kjørt for deg?

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:

En teori på hvorfor folk sliter med kj og sj lydene er at barn i dag i større grad lærer å prate av hverandre fremfor voksne.  Grunnen er barnehager, før var foreldrene  og da først og fremst mødrene mer sammen med barna.  Inne de begynner i første klasse er det for noen allerede for sent.  Sj-lyden er blitt feilaktig etablert. 

Har du en lenke til den forskningen?

Jeg synes det høres veldig rart ut. Foreldre er absolutt ikke mindre sammen med barna sine i dag enn for feks 50 år siden, heller tvert i mot. Det var vanlig at barn før i tiden var ute og lekte med hverandre mesteparten av dagen, mens mor var opptatt med hus- og gårdsarbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette ikke skjedde, ville vi fortsatt snakket norrønt i Norge i dag. Språket utvikler seg hele tiden.

Mine besteforeldre er født og oppvokst i Ryfylke og ruller på r'en. Mine foreldre fra samme sted, samme bakgrunn, samme dialekt, skarrer på r'en. Det er språket som utvikler seg.

Anonymkode: 62f33...cff

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

Mener du at all utvikling skal tillates selv om det er negativ utvikling?

Det er forskjell på et kjede og en skjede - det er en grunn til at dette uttales ulikt. Du mener at andre feiluttalelser også skal tillates?

Anonymkode: 57128...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis de som har problemer med uttalelse og slikt skal si følgende setning:

 «Kjerringa skylte kyllingen» så blir det altså «Shærringa shylte shyllingen» hvilket blir jo helt feil fordi man kan ikke skylle en skylling (shylling.) Å skylle en tallerken i vann for eksempel er en ting man gjør. 

Hva ellers med kje eller killing som er ungdyr av geit?

Skje? Ja det er jo et spisebestikk og skilling? Ja det er en nordisk myntenhet. 

Beklager, men folk som snakker så feil blir dessverre tatt lite seriøst av meg. Og JEG gikk selv til logoped for uttale av noen konsonanter. Folk i dag er så jævla hjelpeløse og skylder på alt annet for å slippe. 

 

Anonymkode: 46f19...354

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

Mener du at all utvikling skal tillates selv om det er negativ utvikling?

Det er forskjell på et kjede og en skjede - det er en grunn til at dette uttales ulikt. Du mener at andre feiluttalelser også skal tillates?

Anonymkode: 57128...d5f

for det første så er det ikke snakk om å tillate eller ikke. Hvem skulle forby det? hvordan ville du håndheve et "forbud"?  språkutviklingen går sin naturlige gang, enten vi liker det eller ikke. 

Sammenslåingen av sj/kj lyden er en forenkling, og derfor et helt typisk utviklingstrekk som språket vårt har gått gjennom hundre ganger før. Uten slike forenklinger ville vi fortsatt hatt fire kasus på norsk. 

Jeg er født på 60-tallet og uttaler dermed min kj-lyd "korrekt", og synes også det høres slapt ut med sjøtt og sjino. Men jeg er jo rasjonell, og forstår at språkutviklingen er en naturlig prosess som vi igrunnen ikke har noen makt over, så det er ikke så mye å irritere seg over. Jeg er sikkert på at mine oldeforeldre ville finne ting i mitt talespråk som jeg synes er helt naturlige, men som de ville finne slapt.

 

 

 

Anonymkode: 62f33...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

Mener du at all utvikling skal tillates selv om det er negativ utvikling?

Det er forskjell på et kjede og en skjede - det er en grunn til at dette uttales ulikt. Du mener at andre feiluttalelser også skal tillates?

Anonymkode: 57128...d5f

ifølge Språkrådet er det bare 22 ordpar som kan forveksles på den måten når vi mister kj-lyden, så et stort praktisk problem blir det ikke. Og det vil vel som regel fremgå av sammenhengen hva slag sjede det er snakk om?

Jeg har ikke tid til å lete etter eksempler nå, for jeg må løpe, men jeg er sikker på at språket har mange andre eksempler på ord med forskjellig betydning, men lik uttale, uten at det skaper store praktiske problemer i hverdagen. Dette har språket gått gjennom før. Det går bra!!

Anonymkode: 62f33...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ifølge Språkrådet er det bare 22 ordpar som kan forveksles på den måten når vi mister kj-lyden, så et stort praktisk problem blir det ikke. Og det vil vel som regel fremgå av sammenhengen hva slag sjede det er snakk om?

Jeg har ikke tid til å lete etter eksempler nå, for jeg må løpe, men jeg er sikker på at språket har mange andre eksempler på ord med forskjellig betydning, men lik uttale, uten at det skaper store praktiske problemer i hverdagen. Dette har språket gått gjennom før. Det går bra!!

Anonymkode: 62f33...cff

sei - seg

mei - meg

hvis - viss

bånn - bånd

vin - hvin

vær - hver

Det finnes også ord som både skrives og uttales likt, men betyr forskjellige ting, f.eks panne, takke, hei, ved, rein, grein, bønner, var, lam, tre osv.

Dette er fenomener som finnes på de fleste språk. Man forstår gjerne betydningen av konteksten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forskjellen, og jeg HATER det! Handler ikke om latskap i min situasjon i det hele tatt, PG jeg har heller igjen hørselskade. Det er faktisk ekstremt pinlig når folk kommenterer det. Har sittet i store forsamlinger, f. eks jobbsammenhenger,  hvor noen har sagt "si kjøpe kjærlighet i kiosken", bare så de kan gjøre narr av meg. Jeg ler utad, men egentlig skjemmes jeg over å være voksen og ikke få det til. Skulle virkelig ønske mine foreldre hadde retter på meg i barndommen. Jeg synes det er så skambelagt at andre påpeker telefeilein i offentlighet, at jeg ofte konsekvent benytter andre ord. Jeg siet  f. eks "jeg skal handle melk" istedet for "kjøpe melk". Eller "jeg skal se en film ute", isteden for "jeg skal på kino". 

 

Anonymkode: 4af15...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lærer. 

I 1. klasse er det kansje 80 % av barna som sier disse ordene feil.

Det er foreldrene hjemme som må lære barna riktig uttale fra første stund.

Blir vanskelig jo eldre de blir.

 

Anonymkode: 67ce0...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som lærer. 

I 1. klasse er det kansje 80 % av barna som sier disse ordene feil.

Det er foreldrene hjemme som må lære barna riktig uttale fra første stund.

Blir vanskelig jo eldre de blir.

 

Anonymkode: 67ce0...363

Men hvordan gjør man egentlig det?

Jeg retter stadig på mine barn hvis de sier feil, og snakker innimellom om språk og lyder. Men man kan jo ikke gå rundt å pirke på det hele tiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Men hvordan gjør man egentlig det?

Jeg retter stadig på mine barn hvis de sier feil, og snakker innimellom om språk og lyder. Men man kan jo ikke gå rundt å pirke på det hele tiden heller.

Det er jo en utvikling i språket også. Barnet hører jo ikke bare dere prate, men andre på TV, i barnehage og i nær omkrets. 

Vær forsiktig med å rette bevisst. Hvis barnet sider "Det var en fin sjole". Så kan du svare "Ja, det var en veldig fin kjole" med trykk på riktig uttale. 

Anonymkode: 67ce0...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Har du en lenke til den forskningen?

Jeg synes det høres veldig rart ut. Foreldre er absolutt ikke mindre sammen med barna sine i dag enn for feks 50 år siden, heller tvert i mot. Det var vanlig at barn før i tiden var ute og lekte med hverandre mesteparten av dagen, mens mor var opptatt med hus- og gårdsarbeid. 

Når mor var hjemme hele tiden er det klart at mor så barna mer enn en mor gjør idag.  Ungene lekte også hjemme med søsken, de spiste frokost og lunsj sammen med mor og bidro i husarbeid.   Nei, har ingen lenke, teorien ble fortalt av en jeg kjenner som  er pedagogisk leder i en barnehage.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at mange av dere ikke skjønner at utvikling er noe som ofte skjer uavhengig av om den er ønsket eller ikke.

Finnes utallige eksempler på denne typen «uønsket» utvikling/forenkling av språket. Men for all del. Sett fyrstekaken i halsen hver gang. Noen må jo bry seg om at det Norske Sprog forvitrer. All utvikling frem til dere lærte å snakke var flott og fint, men all utvikling etter er den rene styggedom.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Når mor var hjemme hele tiden er det klart at mor så barna mer enn en mor gjør idag.  Ungene lekte også hjemme med søsken, de spiste frokost og lunsj sammen med mor og bidro i husarbeid.   Nei, har ingen lenke, teorien ble fortalt av en jeg kjenner som  er pedagogisk leder i en barnehage.  

Pedagoger kan mye om pedagogikk, men ikke nødvendigvis om historie/samfunn. Vi ser gjerne for oss at hjemmeværende mødre drev og lekte med ungene osv, men ungene måtte som regel leke mest alene. Det var vanlig å lukke helt små barn inne på rommet sitt alene for å leke, og litt større barn ble sendt ut. Mødrene kunne finne på å binde fast ungene (inne eller ute) og dra på butikken alene... Husarbeidet tok mer tid/det var større forventninger til hvor rent man skulle ha det, mange jobbet på gården samtidig og det ble generelt lite tid til barna. Selv om de selvsagt så mor og hun var "i bakgrunnen" fikk de ikke snakket noe mer med henne enn dagens barn. Ved måltidene skulle barna tie stille og la de voksne snakke... Undersøkelser viser at foreldre i dag bruker mer tid på barna sine enn noensinne. Så den kjøper jeg ikke ;) 

 

Står litt om det her: https://www.aftenposten.no/norge/i/kJe3Q/Dagens-foreldre-bruker-mer-tid-pa-barna

SSB: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/barns-levekaar-for-og-naa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Joppeline skrev:

Virker som at mange av dere ikke skjønner at utvikling er noe som ofte skjer uavhengig av om den er ønsket eller ikke.

Finnes utallige eksempler på denne typen «uønsket» utvikling/forenkling av språket. Men for all del. Sett fyrstekaken i halsen hver gang. Noen må jo bry seg om at det Norske Sprog forvitrer. All utvikling frem til dere lærte å snakke var flott og fint, men all utvikling etter er den rene styggedom.

 

Det høres ihvertfall ut som om jeg snakker rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som lærer. 

I 1. klasse er det kansje 80 % av barna som sier disse ordene feil.

Det er foreldrene hjemme som må lære barna riktig uttale fra første stund.

Blir vanskelig jo eldre de blir.

 

Anonymkode: 67ce0...363

men det er ikke feil. Det er bare nytt.

Om en generasjon er kj-lyden helt forsvunnet.

Det eneste vi oppnår med å pirke på unger som sier sj, er dårlig stemning og sure miner. Men slaget om kj-lyden er tapt - det kan ikke vinnes.

Anonymkode: 62f33...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Th-lyden (þ) døde jo også ut etter middelalderen. Folk har vært late mht språk lenge ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...