Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vett ikke heilt forskjellen på dette. Vett bare at jeg sier feil. Men ville selc sagt at jeg sier kylling, kole, køtt... altså en ren k-lyd ikke dette sj-lyd greiene...

Men den gangen en prøvde å rette på meg å få meg til p si slik kj-lyd. Den lyden eksisterer ikke i min dialekt. Virkelig absolutt ikke. Da fikk jeg en helt annen dialekt når jeg prøvde med på den lyden. Og det er absolutt feil! Da lever jeg heller med å si feil! 

Vet bare at jeg bruker samme lyd på alle k-ordene her «Jeg skal kjøre til Kilden for å kjøpe ny kjole». 

Anonymkode: 37de8...61d

Ren k-lyd finner du i ord der k'en ikke står sammen med i, j eller y. Har du samme lyd i kino, kjole og kylling som i katt, konge eller kunst? Det høres rart ut for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Perelandra skrev:
 

Ren k-lyd finner du i ord der k'en ikke står sammen med i, j eller y. Har du samme lyd i kino, kjole og kylling som i katt, konge eller kunst? Det høres rart ut for meg. 

Haha, nei har ikke det, med skrev jo at det var min oppfatning av lyden 😅😂

Kan minne om hysj lyden sh, men vil selv si med en k istedenfor en s—> så en kh-lyd... er så langt fra ekspert på språk! Men det er min oppfatning. Men poenget mitt var at kanskje feiltale ligger i ulike dialekter. Og at man bare må slutte å irritere deg over det (er jo ingen som snakker bokmål). For jeg kommer ikke fra hordaland, som det blir høre de ut som med en skikkelig kj-lyd. 

Vet bare at jeg har en talefeil, men at dette ligger i dialekta. Vet at en norsklærer kommenterte engang som en generell greie «dere snakker ikke riktig her, men dialekta er bare slik»... 

Anonymkode: 37de8...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talefeil ligger ikke i noen dialekt. Da skulle det vært mange med talefeil i landet du.

Anonymkode: a58d0...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg flere ganger hørt ungdommer som sier kjokker istedefor sukker, så de klarer iallefall helt fint å uttale KJ-lyder.....

 

Anonymkode: 1deea...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.51, AnonymBruker skrev:
 

Klarer ikke uttale "kj" lyden. Er fra Bergen og det er vel ingen som sier "kj" her utenom noen gamle gubber som snakker sånn overtydelig erkebergensk. Ser for meg typen :P Aldri fått noen kommentarer utenom fra min far som er utlending og sikkert har fått prentet forskjellen inn i hodet på norskkurs for 40 år siden :fnise:

Anonymkode: 2debc...fca

Hæh? Er fra Bergen, jeg også. Ingen av mine venner eller klassekamerater hadde problemer med kj-lyden. 

Dette var riktignok for et par tiår siden. Men jeg kan ikke huske noen fra min oppvekst som ikke klarte å skille mellom kj og sj. 

Anonymkode: 361cb...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:
 

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

Tråden er snart ett år gammel. 

Jeg oppfatter at mange nå har sluttet med denne skjole, sjino sjangeren. Jeg tenker at den typen "snakkefeil" var en motrsak som nå er i ferd med å forsvinne. Mennesker med litt anstendighet går ikke rundt med en slik talefeil. Generasjon perfekt bør da kunne prate perfekt? 

Anonymkode: 010dd...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Tråden er snart ett år gammel. 

Jeg oppfatter at mange nå har sluttet med denne skjole, sjino sjangeren. Jeg tenker at den typen "snakkefeil" var en motrsak som nå er i ferd med å forsvinne. Mennesker med litt anstendighet går ikke rundt med en slik talefeil. Generasjon perfekt bør da kunne prate perfekt? 

Anonymkode: 010dd...2ee

Jeg tror du følger dårlig med. Denne utviklingen er på ingen måte på vei tilbake, tvert imot. Språket vårt er i ferd med å endre seg, dette har pågått over flere tiår, og den utviklingen stanser ikke på det året som har gått siden tråden ble startet. (Det betyr ikke at jeg er positiv til utviklingen.)

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:
 

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

klarer å uttale men er en vanesak med hvor jeg er ifra. Selv syntes jeg det er et ork og legge trykk på "kj". Folk skjønner hva jeg mener uansett så hvorfor forandre på måten jeg snakker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oddy skrev:
 

klarer å uttale men er en vanesak med hvor jeg er ifra. Selv syntes jeg det er et ork og legge trykk på "kj". Folk skjønner hva jeg mener uansett så hvorfor forandre på måten jeg snakker på. 

Ok, så der fikk vi bekreftet latskap som årsak hos i hvert fall én. Jeg tør vedde snøfreseren min på at det er slik det henger sammen for de fleste av disse med denne «talefeilen».

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...