Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål relatert til dette; noen som vet hvorfor logopeder har "forsvunnet"?

Jeg er sikker på at de fortsatt eksisterer, men det virker ikke som om de blir brukt i samme grad. Da jeg gikk på barneskolen uttalte jeg ikke "s" korrekt, og ble sendt til logoped. Gikk der en gang i uken, og ble bedre.

Nå hører jeg sjelden om noen som går til logoped - eller utdanner seg til det. Har vært vikar som lærer i skolen, og det var aldri snakk om logopedtimer, selv om jeg opplevde at flere barn slet med talefeil.

Hva er årsaken? Har foreldre bare gitt opp?

Anonymkode: 57128...d5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, Berentsens skrev:

Vil tro at noen bryr seg. Hvem roper en på? Kjell eller skjell? 

Sikkert pillinaien, eller noe i den duren 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål relatert til dette; noen som vet hvorfor logopeder har "forsvunnet"?

Jeg er sikker på at de fortsatt eksisterer, men det virker ikke som om de blir brukt i samme grad. Da jeg gikk på barneskolen uttalte jeg ikke "s" korrekt, og ble sendt til logoped. Gikk der en gang i uken, og ble bedre.

Nå hører jeg sjelden om noen som går til logoped - eller utdanner seg til det. Har vært vikar som lærer i skolen, og det var aldri snakk om logopedtimer, selv om jeg opplevde at flere barn slet med talefeil.

Hva er årsaken? Har foreldre bare gitt opp?

Anonymkode: 57128...d5f

Logopedene har stort sett forsvunnet ut i fra skolene, hvor de har hatt elever som trenger litt hjelp. Nå må det en henvisning til og det krever et stort problem for å få hjelp.

Min sønn går til logoped, for ting verre enn kj/sj lyder. Hun sier at hun ikke "rydder opp i" disse lydene da de er så vanlige. Hun kaller det også naturlig utvikling. 

Jeg mener at det er latskap og når mange nok ikke klarer det så ender det opp som en naturlig utvikling. Noe hun egentlig var enig i, men logopedene ser ikke på det som noe problem lenger. 

Anonymkode: bbd9e...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere med hørselskader er selvsagt unnskyldt. For de fleste andre er det sløvhet. Jeg kjenner folk som helt fint greide å uttale riktig som barn, men som plutselig ikke «greide» det som tenåringer. Som om det er kult å si feil. Som norske wannabe gangster-kids som begynner å snakke kebab-norsk. Gawd!! :klaske:

 

Anonymkode: 1834d...ebe

Ahah, dette er akkurat på en prikk det samme som jeg har opplevd med mine barn.

Når jeg tenker meg om så hadde jeg ei venninne i oppveksten som hadde den «talefeilen», for 30 år siden. Det var første gang jeg hørte den uttalen og syntes det var ganske sjarmerende. Hun var også veldig kuul og poppis denne jenta og flere av venninnene hennes begynte å ta etter uttalen hennes for å være like cool. Men nå er hun altså 45 og snakker helt normalt. Hun var vel forut for sin tid. 😏

Kebabnorsken er ikke kommet for å bli tror jeg, folk blir da voksne.*

* Da snakker jeg ikke om dere arme sjeler med reell talefeil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe om dette på et tv-program. Lurer på om det var det nye programmet til Jon Almås på TV Norge. Det var en fagperson som sa at dette med skj/sj er språkutvikling, og slike skiftininger har det alltid vært. Hun ga et eksempel på to ord som har flytt sammen til å bli det samme: tak og thak. Det ene betød den delen av taket som taksteinen sitter på, og det andre taket innvendig, eller himling, som vi også kaller det. Full oppstandelse dengang folk begynte å kalle begge deler for tak, men det gled jo over.

Så, ja, språkutvikling er det nok, men vi trenger ikke like det. Jeg liker det definitivt ikke.

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke å høre forskjell, og kan ikke skylde på dårlig hørsel. Jeg bare hører ikke forskjell på sj, kj og tj, med mindre det uttales veldig overdrevet. Det vi si at når noen prøver å teste meg, og sier "kijole eller sijole" så hører jeg det, men normalt "kjole og sjole" er akkurat det samme.

Det har selvfølgelig vært vanskelig for meg at folk har drevet og sagt at det er latskap, at jeg ikke gidder å snakke riktig eller at det betyr at jeg er dum, for jeg får det faktisk ikke til! Jeg aner ikke hvordan lyden "kj" skal høres ut, hvordan skal jeg da klare å si den selv? Jeg har prøvd og prøvd, men jeg får det ikke til!

Nå sier jeg faktisk riktig, men det er verken fordi folk rettet på meg eller fordi jeg egentlig hører forskjell.

 

Det som hjalp var en kjæreste som faktisk ønsket å hjelpe meg. Han så forbi at jeg snakket om "sjole og skylling", og så at jeg ikke fikk til å si "kjole og kylling". 

Han la merke til at jeg noen ganger sa "chinasjakk", ikke "sjinasjakk", noe som var nesten riktig. Etter litt hard, men vennlig trening lærte jeg å si "china" hver eneste gang, etterhvert også "chino". Der sto vi fast noen år, til kjæresten min begynte i militæret, og måtte finne måter å holde seg våken i kjedelige nattevakter. En gang han kom hjem på perm kunne han begeistret fortelle at han hadde løst problemet mitt. Jeg plasserte tunga mi feil. De ukene trente vi hardt på tungeplasseringen, og når han reiste igjen hadde jeg lært hvordan lyden "kj" skal kjennes i munnen. 

Måneder gikk, og jeg trente på "kj" på egenhånd og ble testet masse på telefon. Etterhvert turte jeg også si "kj" sammen med andre, og jeg begynte å avlære vanen med å unngå ord med "kj".

 

Det gikk noen år, og kjæresten min var blitt mannen min. Han påpekte en gang at jeg var blitt veldig flink på å si "kj", men at jeg fremdels sa "sjue". "Heter det ikke det?" Til min forbauselse kunne han fortelle at det gjorde ikke det, og at tjue uttales så likt "kjue" at det blir mest riktig.

Dette oppklarte et stort mysterium for meg. Jeg har alltid lurt på hvorfor sju og tjue er så likt, det blir jo så forvirrende. Viser seg at det bare er meg det er forvirrende for, andre hører forskjell. 

 

Skriftlig har jeg gjort det riktig siden tredje klasse, men det skyldes delvis at læreren min terpet veldig masse på dette og delvis at jeg leste enormt mye.

Anonymkode: c3997...73c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig påfallende at «alle» på KG plutselig er hørselshemmede.

Anonymkode: e802e...f23

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke forskjell, men har lært meg hvordan tunga skal ligge i munnen så uttalen blir riktig. Har vært avhengig av å bli rettet på for å lære meg det, så blir bare glad hvis folk sier ifra. Bedre enn å høres ut som en idiot uten å vite det selv.

Anonymkode: 17c5d...bab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Så noe om dette på et tv-program. Lurer på om det var det nye programmet til Jon Almås på TV Norge. Det var en fagperson som sa at dette med skj/sj er språkutvikling, og slike skiftininger har det alltid vært. Hun ga et eksempel på to ord som har flytt sammen til å bli det samme: tak og thak. Det ene betød den delen av taket som taksteinen sitter på, og det andre taket innvendig, eller himling, som vi også kaller det. Full oppstandelse dengang folk begynte å kalle begge deler for tak, men det gled jo over.

Så, ja, språkutvikling er det nok, men vi trenger ikke like det. Jeg liker det definitivt ikke.

Anonymkode: 1834d...ebe

Så denne "fagpersonen" hadde ingen problemer med en sidestilling av skjede og kjede?

Det gjør meg sint at dette ikke tas tak i. 

Anonymkode: 57128...d5f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg forstår hva som blir sagt, er det virkelig for meg ET FETT hvordan personen uttaler det.

Anonymkode: 44bc8...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så denne "fagpersonen" hadde ingen problemer med en sidestilling av skjede og kjede?

Det gjør meg sint at dette ikke tas tak i. 

Anonymkode: 57128...d5f

Slik beskrev hun også reaksjonen hos mange da utfasingen av «thak» pågikk også. :)

 

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik beskrev hun også reaksjonen hos mange da utfasingen av «thak» pågikk også. :)

 

Anonymkode: 1834d...ebe

Helt greit det. Jeg er ganske ung, så dette var før min tid. 

Hun burde jo jobbet for å ta tak i det dersom folk reagerte på det tidspunktet. 

Anonymkode: 57128...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

Dere som skarrer på r-en: klarer dere ikke å lære dere å si r? 

Det finnes tross alt språkpedagoger der ute. En trenger ikke å høres ut som en 2-åring som lesper.. ;) 

Anonymkode: 75777...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som skarrer på r-en: klarer dere ikke å lære dere å si r? 

Selvfølgelig kan vi det, vi kan uttale en rekke forskjellige r-er, alt etter hvilket språk og dialekt av det vi velger å tale: spansk, fransk, engelsk, tysk og norsk, for å holde seg til språk som mange her i landet kan. 
Men det er én viktig skilnad mellom uttalene av r og kj/skj. Alle r-er er samme fonem: ro og ro (med skarre-r) betyr det samme, skj og kj er ulike fonem: kjede og skjede er ulike ord. Å skifte uttalen av r er derfor ganske udramatisk sammenligna med å slå sammen ulike fonemer, det siste vil kunne være kilde til misforståelser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig språkutvikling, du vet det?

Anonymkode: 0bb74...d39

Nei, det er det ikke og folk som overhodet ikke klarer å uttale kj-lyden ser jeg på som enkle. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skarrer på r-en: klarer dere ikke å lære dere å si r? 

Det finnes tross alt språkpedagoger der ute. En trenger ikke å høres ut som en 2-åring som lesper.. ;) 

Anonymkode: 75777...96f

Jeg greier ikke det. Kommer fra en plass der man SKAL rulle og alle i familien min ruller, men jeg selv greier ikke å rulle. Folk prøver å lære meg det, men nei. Nå er jeg mitt stolt over skarren min. Den er spesiell❤️

Anonymkode: 46f28...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.1.2018 den 19.20, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg hører ikke forskjellen på kjøtt og sjøtt. Har aldri gjort det. De som hele tiden må rette på meg får en finger i trynet. Etter 20+ år med mas så er jeg rett og slett dritt lei. 

I kj-lyd er det ikke S,   I sj-lyd er det s.   Det er en stor forskjell på de to lydene.   Har du dysleksi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke uttale "kj" lyden. Er fra Bergen og det er vel ingen som sier "kj" her utenom noen gamle gubber som snakker sånn overtydelig erkebergensk. Ser for meg typen :P Aldri fått noen kommentarer utenom fra min far som er utlending og sikkert har fått prentet forskjellen inn i hodet på norskkurs for 40 år siden :fnise:

Anonymkode: 2debc...fca

Sier du virkelig sjøtt og sjirke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skarrer på r-en: klarer dere ikke å lære dere å si r? 

Det finnes tross alt språkpedagoger der ute. En trenger ikke å høres ut som en 2-åring som lesper.. ;) 

Anonymkode: 75777...96f

R er R om man skarrer eller ei.  For et utrolig merkelig spørsmål. Og hvordan kan man lespe når man sier R??  :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg greier ikke det. Kommer fra en plass der man SKAL rulle og alle i familien min ruller, men jeg selv greier ikke å rulle.

Typisk talefeil som ikke ble tatt fatt i med en gang den dukket opp, eventuelt senere i barnealderen av en fagmann. Nå er det litt seint, og ikke vil du heller. 
Greier du ikke å uttale de engelske r-ene heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...