Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.1.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg.

Anonymkode: ef9dc...0d9

Jo når du omtaler diamanten du har rundt halsen som skjede så blir det fryktelig feil!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit det. Jeg er ganske ung, så dette var før min tid. 

Hun burde jo jobbet for å ta tak i det dersom folk reagerte på det tidspunktet. 

Anonymkode: 57128...d5f

Du, dette skjedde i norrøn tid, så hun kan neppe klandres, altså :ler:

Litt om norsk språkhistorie og dette med endringer over tid her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norsk_språkhistorie_(1400–1800)

(Jeg får selv vondt i ørene av å høre folk si sjylling og sjole, altså, og jeg gremmes over at det blir mer og mer vanlig, også blant folk som ikke melder seg på Paradise Hotel)

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Dere som ikke gidder å uttale kj-lyden - er dere ikke flau? Forståelig at enkelte sliter med den lyden, men det kan da ikke gjelde alle? Synes det er utrolig ekkelt og ikke minst pinlig, å høre noen bruke sj-lyd på ord som kjøtt, kino og kjole. Trodde det bare var barn som ikke klarte å uttale kj-lyden! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GauteS skrev:

Typisk talefeil som ikke ble tatt fatt i med en gang den dukket opp, eventuelt senere i barnealderen av en fagmann. Nå er det litt seint, og ikke vil du heller. 
Greier du ikke å uttale de engelske r-ene heller?

Jeg var hos logoped for å lære skarring jeg.

Vi har en fordel i fransk da... 

Husker fransklæreren min (som var fransk) alltid sa til meg "chibi, du leser, for du har perfekt uttale på R'er"

Men er delvis oppvokst i Rogaland da 😂 

Anonymkode: 0395d...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos logoped for å lære skarring jeg.

Vi har en fordel i fransk da... 

Husker fransklæreren min (som var fransk) alltid sa til meg "chibi, du leser, for du har perfekt uttale på R'er"

Men er delvis oppvokst i Rogaland da 😂 

Anonymkode: 0395d...d4e

Åh sorry trykket anonym  😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎01‎.‎2018 den 19.13, Guile skrev:

Det er en talefeil, du vet det? 

Det er en del av språkutviklingen, og bortkasta krefter å kjempe mot

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Anonymkode: 62f33...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.1.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Dere legger altså skylda på at dere ikke klarer å uttale kj-lyden korrekt på språkutvikling? Anbefaler logoped.

Anonymkode: 478bf...bc4

Det ER en naturlig språkutvikling. Det er færre og færre logopeder om anser manglende mestring av kj-lyden som en artikulasjonsvanske nettopp pga. dette. Om ca 100 år er lyden borte i det norske språk ifølge språkforske. 

KJipt, men sånn er det nå altså.

Hilsen logoped. 

Anonymkode: 1947c...8a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan insistere på å si det de vil, men de må også ta konsekvensene av hvordan de blir oppfattet.

Dersom jeg skal ansette noen i en stilling med en viss grad av seriøsitet, hadde jeg selvsagt ikke valgt en person som sier "skjøtt" og "skjede". Man taper til fordel for de som kan snakke som et voksent menneske.

Anonymkode: 57128...d5f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var hos logoped for å lære skarring jeg.

Flott at du lærte å tale ditt språk korrekt. Men det var på den tida logopedene gjorde jobben sin, og ikke som nå aktivt motarbeider norsk språkkultur. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER en naturlig språkutvikling. Det er færre og færre logopeder om anser manglende mestring av kj-lyden som en artikulasjonsvanske nettopp pga. dette. Om ca 100 år er lyden borte i det norske språk ifølge språkforske. 

KJipt, men sånn er det nå altså.

Hilsen logoped

Anonymkode: 1947c...8a9

Du tok en Lars Kristian Eriksen, du? :fnise:

 

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tok en Lars Kristian Eriksen, du? :fnise:

 

Anonymkode: 1834d...ebe

Nå er det på tide å la Eriksen-saken ligge, Lars-Kristian Eriksen er en hedersmann av høy rang!

Anonymkode: 7ab16...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peonjenta skrev:

I kj-lyd er det ikke S,   I sj-lyd er det s.   Det er en stor forskjell på de to lydene.   Har du dysleksi?

Neida, det er ikke s i verken kj eller sj, da har du en alvorlig talefeil! Kj og Sj er begge hvisle-lyder, og selv om de har et nært forhold med henholdsvis k og s betyr det ikke at det er k eller s i lyden. Det hører da selv jeg!

Anonymkode: c3997...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har slikt i dialekten da? ;)  

Flaut at du må sitte her på KG å klage over andre sine "talefeil" som du så fint kaller det. Hahahha. Takk for en god latter. 

Anonymkode: 55929...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ISeeYouCreep
Peonjenta skrev (På 30.1.2018 den 0.18):

I kj-lyd er det ikke S,   I sj-lyd er det s.   Det er en stor forskjell på de to lydene.   Har du dysleksi?

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig om at bytte fra Kj til Sj er en del av språkutviklingen, og at Sj lyden kommer til å bli mer og mer fremtredende. 

Bare se på ordet "verre" og uttalsen "værre" også. 

Ellers så syns jeg ingenting om mennesker som er nedtalende mot andre pga ordlyder. Nå finnes det utrolig mange dialekter her i Norge med forskjellig uttalelser, sammenslåinger av ord osv at hvis noen uttaler kjøtt som "sjøtt" så tenker jeg meg ikke to ganger om det. Skriftlig er noe annet. 

Anonymkode: a55e8...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig om at bytte fra Kj til Sj er en del av språkutviklingen, og at Sj lyden kommer til å bli mer og mer fremtredende. 

Bare se på ordet "verre" og uttalsen "værre" også. 

Ellers så syns jeg ingenting om mennesker som er nedtalende mot andre pga ordlyder. Nå finnes det utrolig mange dialekter her i Norge med forskjellig uttalelser, sammenslåinger av ord osv at hvis noen uttaler kjøtt som "sjøtt" så tenker jeg meg ikke to ganger om det. Skriftlig er noe annet. 

Anonymkode: a55e8...d77

Nedlatende

Anonymkode: a55e8...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til dere som konsekvent mener at uttalelser dere ikke behersker skal være en del av "språkutviklingen", hvor langt strekker dere dette? Kan vi avskrive all negativ utvikling som "utvikling"?

I så fall: folk må slutte å klage så mye over terror, og få med seg at det er slik utviklingen er. 

Anonymkode: 57128...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.20, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg hører ikke forskjellen på kjøtt og sjøtt. Har aldri gjort det. De som hele tiden må rette på meg får en finger i trynet. Etter 20+ år med mas så er jeg rett og slett dritt lei. 

Føler med deg. Har problemer med chøtt, chylling, chino og chiosk selv 😂 shønner ikke hvorfor folk har så store problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎01‎.‎2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg.

Anonymkode: ef9dc...0d9

Jeg bryr meg.

Og dere som ikke hører, det er jo en plassering i munnen, på kj-lyden er tunga et helt annet sted enn ved sj. Hvis dere kan skrive riktig, kan dere lære det på samme måte som dere skriver, dere vet jo hvilke ord det gjelder. 

Anonymkode: 2d80e...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kj lyden dannes langt bak i øvre hals.  Sj-lyden dannes først av tunga foran i ganen bak tennene fulgt av j i øvre svelg.  Dere som sier sjylling, sier dere sjenner OM kjenner også.  " Jeg sjenner på meg at jeg kommer til å bli syk"  Eller jeg "sjenner ham fra barneskolen"??     Klarer dere å si kjenner syns jeg det er merkelig at dere ikke klarer å si kjole eller kirke med kj-lyd også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...