Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er naturlig språkutvikling, du vet det?

Anonymkode: 0bb74...d39

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, når jeg så trådtittelen ble jeg sulten på kjøtt og kylling :sukk: Ingen kjøtt her :grine:

Anonymkode: 488e6...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig språkutvikling, du vet det?

Anonymkode: 0bb74...d39

Det er en talefeil, du vet det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg.

Anonymkode: ef9dc...0d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Guile skrev:

Det er en talefeil, du vet det? 

Det er språkutvikling når lyden forsvinner mer og mer, særlig i bestemte områder.

Anonymkode: ef9dc...0d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en talefeil og det høres tåpelig ut.

Anonymkode: 478bf...bc4

 

2 minutter siden, Guile said:

Det er en talefeil, du vet det? 

Nei, det er språkutvikling. Dere må lese der litt opp. :)

Anonymkode: 0bb74...d39

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har en hørselfeil sånn at jeg ikke hører de forskjellige lydene. Uttaler også R feil pga dette. Etter årevis med logoped hjalp det ikke særlig. Jeg tar meg selv i det hvis jeg virkelig konsentrerer meg på uttalen, men da holder jeg munn i stedenfor å prate. Aldri fått noen negativ kommentar på det og hvis folk spør anngående R så forklarer jeg det. 

Anonymkode: 4df5b...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At unger og sløve tenåringer ikke kan snakke rent kan jeg nå leve med. Verre er det at det sniker seg inn i skriftspråket også. Kan sverge på at jeg så "skjøre" i en avis her om dagen, der det skulle vært "kjøre". Urk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere legger altså skylda på at dere ikke klarer å uttale kj-lyden korrekt på språkutvikling? Anbefaler logoped.

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har en hørselfeil sånn at jeg ikke hører de forskjellige lydene. Uttaler også R feil pga dette. Etter årevis med logoped hjalp det ikke særlig. Jeg tar meg selv i det hvis jeg virkelig konsentrerer meg på uttalen, men da holder jeg munn i stedenfor å prate. Aldri fått noen negativ kommentar på det og hvis folk spør anngående R så forklarer jeg det. 

Anonymkode: 4df5b...cb1

Du er selvsagt unnskyldt, da.

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patetisk å kamuflere sin egen sløvhet som "språkutvikling". Kall en spade for en spade, dere som sier "sj" overalt burde fått hjelp av logoped. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg hører ikke forskjellen på kjøtt og sjøtt. Har aldri gjort det. De som hele tiden må rette på meg får en finger i trynet. Etter 20+ år med mas så er jeg rett og slett dritt lei. 

Folk hadde kanskje ikke mast på deg om du faktisk sa KJøtt? Er det veldig tungvint, eller hva er det som er problemet?

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker

Er ikke dette helt vanlig i Bergen, da? Kona glor på TV2 nyhetskanalen hele helga og dialektene de bruker gjør meg urolig i hele kroppen, dels pga sj-lyden og dels pga høyfrekvent støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det er språkutvikling. Dere må lese der litt opp. :)

Anonymkode: 0bb74...d39

Da jeg var barn øvde jeg daglig på dette da jeg ikke fikk til å si kj. Der hjalp og i dag snakker jeg rent. Dette var forøvrig over 30 år siden, så det har ingenting med språkutvikling å gjøre

Anonymkode: 1826f...9bb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tom Bäcker said:

Er ikke dette helt vanlig i Bergen, da? Kona glor på TV2 nyhetskanalen hele helga og dialektene de bruker gjør meg urolig i hele kroppen, dels pga sj-lyden og dels pga høyfrekvent støy.

Ikke så vanlig i Bergen, nei. Jeg har bodd her et langt liv og hører bare en og annen ungdom/barn si det.

Anonymkode: 0a9a9...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg var barn øvde jeg daglig på dette da jeg ikke fikk til å si kj. Der hjalp og i dag snakker jeg rent. Dette var forøvrig over 30 år siden, så det har ingenting med språkutvikling å gjøre

Anonymkode: 1826f...9bb

Jo, det er språkutvikling. Beklager at dere ikke gidder å gjøre et googlesøk engang.

Anonymkode: 0bb74...d39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 23.1.2018 den 19.22):

Folk hadde kanskje ikke mast på deg om du faktisk sa KJøtt? Er det veldig tungvint, eller hva er det som er problemet?

Anonymkode: 478bf...bc4

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...