AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #141 Del Skrevet 10. februar 2018 Hvorfor er det irriterende med mennesker som ikke snakker "rent"? Høres ut som sånn her fullblods og skittenblods-rasisme-ting som i Harry Potter. Jeg er fra Sogn og Fjordane. Har noen venninner som også får fnatt av folk som sier sjole og sjøtt. Jeg klarer å si forskjellig, og hører forskjellen, men jeg sier mye sh-lyden. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette plager folk? Nå er jeg 25 år og jeg ser ingen grunn til å jobbe med å snakke annerledes enn det jeg gjør. Tror til og med jeg sier shino. Det er det som faller naturlig og joda det er sikkert feil, men hvorfor er det et problem? Folk snakker jo så forskjellig uansett basert på dialekter og sosiolekter. Anonymkode: c9ded...433 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 10. februar 2018 #142 Del Skrevet 10. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uhr, nei, ikke helt. En blanding mellom Færøyisk og Islandsk derimot, ja. På Færøyene har de fortsatt en spesifik ordklasse hvor beskrivelsen (jeg husker ikke nøyaktig, så ikke skyt meg om ordlyden er feil) "thessi bordi" og "thessa bordi" avgjør om det er et bord som er et stykke borte eller om det er et bord som er nærme. Den er borte fra islandsken. Anonymkode: 1ba0e...df4 Dualis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #143 Del Skrevet 10. februar 2018 På 30.1.2018 den 0.21, Peonjenta skrev: Sier du virkelig sjøtt og sjirke? Ja? Anonymkode: 2debc...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #144 Del Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, femme_folle skrev: Dualis? Det er snakk om verken dualias eller en egen ordklasse, bare pronomina à la denne og den, this og that. Anonymkode: bf15e...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #145 Del Skrevet 11. februar 2018 På 10.2.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev: Hadde mine barn fått en kontaktlærer som ikke kunne forskjellen på kj/skj, så hadde jeg seriøst klaget til rektor og forlangt en lærer som ikke bedrev vranglære, altså. Det går bare ikke an. En lærer med en slikt handikap burde ikke engang fått lov til å undervise på skolekjøkkenet. Eller, skolesjøkkenet. Flaut!! Anonymkode: 1834d...ebe Signerer 😂 Anonymkode: 4efb7...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 12. februar 2018 #146 Del Skrevet 12. februar 2018 På 10.2.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev: Hadde mine barn fått en kontaktlærer som ikke kunne forskjellen på kj/skj, så hadde jeg seriøst klaget til rektor og forlangt en lærer som ikke bedrev vranglære, altså. Det går bare ikke an. En lærer med en slikt handikap burde ikke engang fått lov til å undervise på skolekjøkkenet. Eller, skolesjøkkenet. Flaut!! Anonymkode: 1834d...ebe Da synes jeg virkelig synd på barna dine, som har en foresatt med slike holdninger. Du kunne for så vidt ha gått til rektor, men den eneste løsningen hadde til syvende og sist vært å flytte barnet til en annen skole. Skulle du ha gjennomført dette, så hadde du sikkert fått en liten barnevernsmelding etter deg på kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #147 Del Skrevet 12. februar 2018 2 timer siden, Rossin skrev: Da synes jeg virkelig synd på barna dine, som har en foresatt med slike holdninger. Du kunne for så vidt ha gått til rektor, men den eneste løsningen hadde til syvende og sist vært å flytte barnet til en annen skole. Skulle du ha gjennomført dette, så hadde du sikkert fått en liten barnevernsmelding etter deg på kjøpet. Er det mulig!?? Anonymkode: 1834d...ebe 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 12. februar 2018 #148 Del Skrevet 12. februar 2018 On 10.2.2018 at 12:21 PM, AnonymBruker said: Uhr, nei, ikke helt. En blanding mellom færøyisk og islandsk derimot, ja. På Færøyene har de fortsatt en spesifik ordklasse hvor beskrivelsen (jeg husker ikke nøyaktig, så ikke skyt meg om ordlyden er feil) "thessi bordi" og "thessa bordi" avgjør om det er et bord som er et stykke borte eller om det er et bord som er nærme. Den er borte fra islandsken. Anonymkode: 1ba0e...df4 Dette minner mistenkjeleg om Vest-Telemarksdialektane. "Dette bordet" er her, "detta bordet" er der borte. Og i fleirtal: "desse borda" her, "dessa borda" der. Han- og hokjønn: Vil du ha denne leika eller denna? Fråstand kan også vere fråstand i tid, dvs. tidlegare, og at ein tek avstand (denne flinke trenaren, derimot denna tufsen). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #149 Del Skrevet 12. februar 2018 Hva blir det neste? 'r'-lyden? Jeg likej schylling til fjokost. Anonymkode: 41519...a5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. februar 2018 #150 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.2.2018 den 13.32): Hadde mine barn fått en kontaktlærer som ikke kunne forskjellen på kj/skj, så hadde jeg seriøst klaget til rektor og forlangt en lærer som ikke bedrev vranglære, altså. Det går bare ikke an. En lærer med en slikt handikap burde ikke engang fått lov til å undervise på skolekjøkkenet. Eller, skolesjøkkenet. Flaut!! Anonymkode: 1834d...ebe Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #151 Del Skrevet 12. februar 2018 Har ALLTID hatt problemer med å si kj/sk lyden. Folk har alltid hakket på meg og skal pirke. "Det heter faktisk KJØP!!" Ja, det er fult klar over. Siden jeg ikke klarer å si det riktig, så la jeg hver å si det. Lei av at folk alltid må pirke. Sier handle istedenfor kjøpe, kutte istedenfor skjære, veldig istedenfor kjempe osv. Jeg har vært hos logoped, prøvd å klarer det, men klarer det ikke. Tunga vil liksom ikke samarbeide Folk holder jo på å rive av seg håret i frustrasjon og sprekke blodårer, så la hver å irritere folk så 🙊🙊 ikke så veldig gøy når folk må kommentere det og må erte Ble ertet på skolen pga det. Anonymkode: 19ca6...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #152 Del Skrevet 12. februar 2018 25 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Hadde det vært snakk om en lærer som tror og lærer bort at jorden er flat, dinosaurene ble oppfunnet av Steven Spielberg og vaksine fører til kreft og autimse... da hadde jeg forstått at du hadde reagert. Men en talefeil, kom igjen. Vil du virkelig kaste bort tiden til et annet voksne menneske for en slik fillesak? Sånn seriøst? Hva blir neste; anmelde voksne folk som har kroniske problemer med og/å? Hva med de som ikke kan å uttale "r", skal de bannlyses fra skolene og elever med denne talefeilen, de bør tvinges til hjemmeundervisning fordi talefeil kan være smittsomt? Signerer!! 👏👏👏 Anonymkode: 19ca6...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #153 Del Skrevet 12. februar 2018 Noen har vel denne talefeilen, men det ble en motesak og folk tror de er morsomme. De mest oppmerksomhetssyke er først ute med å bwgynne med dette. Anonymkode: 9f6fa...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #154 Del Skrevet 12. februar 2018 Jeg ser flere SKRIVE det slik her inne, så det kan ikke være en talefeil hos de fleste. De tror det faktisk er slik det uttales/skrives. Anonymkode: 882ca...92d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #155 Del Skrevet 12. februar 2018 På 10.2.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det irriterende med mennesker som ikke snakker "rent"? Høres ut som sånn her fullblods og skittenblods-rasisme-ting som i Harry Potter. Jeg er fra Sogn og Fjordane. Har noen venninner som også får fnatt av folk som sier sjole og sjøtt. Jeg klarer å si forskjellig, og hører forskjellen, men jeg sier mye sh-lyden. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette plager folk? Nå er jeg 25 år og jeg ser ingen grunn til å jobbe med å snakke annerledes enn det jeg gjør. Tror til og med jeg sier shino. Det er det som faller naturlig og joda det er sikkert feil, men hvorfor er det et problem? Folk snakker jo så forskjellig uansett basert på dialekter og sosiolekter. Anonymkode: c9ded...433 Lurer bare på hvorfor i alle dager det faller deg naturlig å si shino når det skrives med bokstaver som representerer en helt annen lyd? Anonymkode: 478bf...bc4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #156 Del Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, GauteS skrev: Dette minner mistenkjeleg om Vest-Telemarksdialektane. "Dette bordet" er her, "detta bordet" er der borte. Og i fleirtal: "desse borda" her, "dessa borda" der. Han- og hokjønn: Vil du ha denne leika eller denna? Fråstand kan også vere fråstand i tid, dvs. tidlegare, og at ein tek avstand (denne flinke trenaren, derimot denna tufsen). er det som på engelsk med this, som er nær, og that, som er der borte? Anonymkode: 62f33...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #157 Del Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser flere SKRIVE det slik her inne, så det kan ikke være en talefeil hos de fleste. De tror det faktisk er slik det uttales/skrives. Anonymkode: 882ca...92d Så noen hadde skrevet om en SJOLE nylig! Anonymkode: abf47...241 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 12. februar 2018 #158 Del Skrevet 12. februar 2018 Det er helt ubegripelig irriterende. Det skjærer seg i ørene på samme måte som når noen klorer på tavla. Jeg gikk inn i tråden fordi jeg var nysgjerrig på svarene, og jeg ble ikke mye klokere. Dere som har talefeil og har prøvd å fikse den er selvfølgelig unnskyldt, men jeg forstår fortsatt ikke de som velger å uttale ord feil. Man høres jo bare veldig dum ut! Men så er jeg litt mer språkinteressert enn gjennomsnittet, så er klar over at det kanskje er mer vondt for meg enn "normale" folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eltele Skrevet 12. februar 2018 #159 Del Skrevet 12. februar 2018 På 23.1.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev: Det er naturlig språkutvikling, du vet det? Anonymkode: 0bb74...d39 Eh... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 12. februar 2018 #160 Del Skrevet 12. februar 2018 På 23.1.2018 den 19.57, Nasse Nøff ❤ skrev: Ja. Diagnose, operasjon, hjelpemiddel.. hele pakken. Mer enn det ønsker jeg ikke å si under nick Hørselsproblemene mine har stor skyld i uttale og ikke minst, hvordan jeg har lært meg ord. For de første 17 årene av livet mitt så gjettet jeg og leste på lepper. Både privat og på skolen. Jeg hører forskjellen på sjøtt og kjøtt, dersom det sies høyt og tydelig og ikke minst, veldig overdrevent. Da først hører jeg forskjell. Har null sjanse til å høre forskjell hos verken andre eller meg selv. Akkurat slik er det til meg også. Sier du "hus og mus" uten noe annet så sliter jeg. For jeg må ofte gjette meg frem til et par ord i en setning. Fordi jeg hører ikke. Bruker gjetting og lesing på lepper for å overleve. Det å prøve å snakke til meg i kantinen på jobb kan du bare glemme. Jeg hører ikke grunnet bakgrunnsstøy. Jeg har høreapparat, men kan dessverre ikke bruke dem. Fordi jeg får ørebetennelse som igjen fører til enda dårligere hørsel. Edit: Tjære og kjære hører jeg heller ikke forskjell på. Jeg vet jo forskjellen. Så da må det gjetting til, men om du sier bare "Tjære og kjære" også spør meg hvilke av de ordene skrives med kj.. glem det, har ikke sjanse. Men selv om du ikke HØRER forskjell så er lyden helt annerledes, og lages annerledes i munnen din. Med andre ord; et speil og et par minutter med øving hver dag og du kunne sagt kjøtt som man skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå