AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #121 Del Skrevet 30. januar 2018 Det irriterer meg litt når personen som snakker under en reklame for kyllingkjøtt fra et norsk råd, presterer å uttale det "sjylling"..... idioter. Når de som lever av å prate om kyllingkjøtt ikke engang klarer å uttale det rett, da er alt håp ute. Norsk språk er i en nedadgående spiral, i forfall. Tenåringer og unge jenter i tjueårene kaller konsekvent brystvortene sine for "nippler" her på KG - som om det er for pinlig å bruke det rette, norske ordet for dem. Haugevis av innlegg! Anonymkode: 70548...ecd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 30. januar 2018 #122 Del Skrevet 30. januar 2018 7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Th-lyden (þ) døde jo også ut etter middelalderen. Folk har vært late mht språk lenge Vi ble jo fordansket også så det er naturlig. Islandsk er vel det nærmeste man kommer norsk orginalspråk iom. at islendere er "gamle nordmenn". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 30. januar 2018 #123 Del Skrevet 30. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det irriterer meg litt når personen som snakker under en reklame for kyllingkjøtt fra et norsk råd, presterer å uttale det "sjylling"..... idioter. Når de som lever av å prate om kyllingkjøtt ikke engang klarer å uttale det rett, da er alt håp ute. Norsk språk er i en nedadgående spiral, i forfall. Tenåringer og unge jenter i tjueårene kaller konsekvent brystvortene sine for "nippler" her på KG - som om det er for pinlig å bruke det rette, norske ordet for dem. Haugevis av innlegg! Anonymkode: 70548...ecd Man kan heller ikke si barbere lengre, nå heter det å shave. (Å skjeive) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 30. januar 2018 #124 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg hører ikke forskjell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #125 Del Skrevet 30. januar 2018 10 minutter siden, Peonjenta skrev: Vi ble jo fordansket også så det er naturlig. Islandsk er vel det nærmeste man kommer norsk orginalspråk iom. at islendere er "gamle nordmenn". akkurat det kom vel mye senere. I vikingtiden var de norrøne språkene nesten like, så de har nok hatt th-lyd på dansk og. Det er ikke dansketiden som har påvirket norsk talemål Anonymkode: 62f33...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joppeline Skrevet 30. januar 2018 #126 Del Skrevet 30. januar 2018 26 minutter siden, Peonjenta skrev: Det høres ihvertfall ut som om jeg snakker rent. For et knusende argument. Hvilket kunnskapsnivå, hvilken refleksjon! Tar av meg hatten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 30. januar 2018 #127 Del Skrevet 30. januar 2018 25 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Th-lyden (þ) døde jo også ut etter middelalderen. Folk har vært late mht språk lenge Med så mye påvirkning vi har fra engelsk, så burde vi vel hatt th-lyden fremdeles. Noen som stemmer for å gjeninnføre den? Men, en ting er uttale. Dere som er på skjøret med skj, vil dere endre skriftspråket også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 30. januar 2018 #128 Del Skrevet 30. januar 2018 På 23.1.2018 den 19.17, Guile skrev: At unger og sløve tenåringer ikke kan snakke rent kan jeg nå leve med. Verre er det at det sniker seg inn i skriftspråket også. Kan sverge på at jeg så "skjøre" i en avis her om dagen, der det skulle vært "kjøre". Urk. Har ihvertfall sett folk skrive "forskjølet" ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #129 Del Skrevet 30. januar 2018 dere som ikke tror på språkutviklingen som forklaring - hva er det egentlig dere mener? at en hel generasjon har en kollektiv talefeil? Anonymkode: 62f33...cff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #130 Del Skrevet 30. januar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Vær forsiktig med å rette bevisst. Hvis barnet sider "Det var en fin sjole" Der har vi det! Er det rart at norske barn er spesielt uvitende og Norge går til helvete, når slike syke ideer eksisterer? Det er oppdragerens plikt å rette på feil. 2 + 3 er ikke 4, og feilen skal alltid rettes på. De som forsømmer seg der, er dårlige foreldre og forrædere mot selve sivilisasjonens ide: plikten til å overføre kunnskap til neste generasjon, slik at stein kan legges på stein og verden kan gå framover. Kruttet behøver ikke finnes opp på nytt i hver generasjon. Anonymkode: a94b5...992 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiara07 Skrevet 30. januar 2018 #131 Del Skrevet 30. januar 2018 På 23.1.2018 den 19.53, AnonymBruker skrev: Det at man har problemer med hørselen, og at det er grunnen til at dere ikke uttaler enkelte lyder riktig er selvsagt ikke noe å gjøre narr av. Beklager om jeg har tråkket noen av dere på tærne, de eneste jeg vil tråkke på tærne er de som er late og slurvete og sier sjole selv om de har alle forutsetninger for å klare å si kjole. Anonymkode: 478bf...bc4 Jeg er fra Bergen, har hørselsproblemer, men er ikke døv, og bruker ingen hjelpemidler. Vet at jeg likevel bommer på kj-lyden. Men det er mange her jeg bor som gjør dette, uten at de har hørselsskader. Jeg tror at de rett og slett ikke tenker over det, fordi ingen rundt dem sier noe på det, for de snakker slik selv.... Vet det er irriterende, men jeg tror ikke folk snakker slik fordi de ikke gidder. Tror nok det er mange som er "opplært" til å snakke slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 30. januar 2018 #132 Del Skrevet 30. januar 2018 Det er ingen her som ønsker å plukke på de hørselshemmede og det er heller ikke de jeg har rettet min kritikk til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #133 Del Skrevet 10. februar 2018 Selvsagt er det en naturlig språkutvikling (forenkling). Alle naturlige språk utvikler seg. Hvorfor mener dere at utviklingen av språket skal stoppe, slik at språket blir værende akkurat som da dere lærte det? Vi kommer ikke til å snakke likt om 1000 år, og vi snakket ikke slik vi gjør i dag for 1000 år siden. Dette er jo helt naturlig.. Anonymkode: ee0f2...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 10. februar 2018 #134 Del Skrevet 10. februar 2018 (endret) På 23.1.2018 den 20.49, AnonymBruker skrev: Så noe om dette på et tv-program. Lurer på om det var det nye programmet til Jon Almås på TV Norge. Det var en fagperson som sa at dette med skj/sj er språkutvikling, og slike skiftininger har det alltid vært. Hun ga et eksempel på to ord som har flytt sammen til å bli det samme: tak og thak. Det ene betød den delen av taket som taksteinen sitter på, og det andre taket innvendig, eller himling, som vi også kaller det. Full oppstandelse dengang folk begynte å kalle begge deler for tak, men det gled jo over. Så, ja, språkutvikling er det nok, men vi trenger ikke like det. Jeg liker det definitivt ikke. Anonymkode: 1834d...ebe Man kan anta at reaksjonene liknet, men det vet vi ingenting om, for dette var i mellomnorsk tid (1400-tallet): Endret 10. februar 2018 av femme_folle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 10. februar 2018 #135 Del Skrevet 10. februar 2018 På 30.1.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev: akkurat det kom vel mye senere. I vikingtiden var de norrøne språkene nesten like, så de har nok hatt th-lyd på dansk og. Det er ikke dansketiden som har påvirket norsk talemål Anonymkode: 62f33...cff Dansk talemål har faktisk ð (stemt th-lyd), selv om den som regel skrives d, t, dd, dt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 10. februar 2018 #136 Del Skrevet 10. februar 2018 På 30.1.2018 den 13.24, Peonjenta skrev: En teori på hvorfor folk sliter med kj og sj lydene er at barn i dag i større grad lærer å prate av hverandre fremfor voksne. Grunnen er barnehager, før var foreldrene og da først og fremst mødrene mer sammen med barna. Inne de begynner i første klasse er det for noen allerede for sent. Sj-lyden er blitt feilaktig etablert. Ikke glem alle timene med barne-tv, spill på ipad, nettbrett, filmer osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 10. februar 2018 #137 Del Skrevet 10. februar 2018 (endret) På 23.1.2018 den 19.58, Perelandra skrev: For meg er det stor forskjell på kj og sj. Kj er en felles lyd, men sj uttaler jeg som to separate lyder, s og j. At s+j og sj / ʃ / ble til samme lyd (på Vestlandet, under østnorsk påvirkning?) er den bakenforliggende grunnen til at sj- og kj-skillet langsomt,men sikkert kollapset på Vestlandet (og spredte en ny feil tilbake til Østlandet). For 100 år siden fantes ikke sj-lyden på Vestlandet. Det er derfor vi skriver sjø og ikkje skjø, schø eller shø. Vestlandsk har her tradisjonelt mer til felles med dansk og østlandsk mer med svensk. Kj- og sj-sammenfall kan dermed kanskje ses på som noe typisk fellesnorsk? Endret 10. februar 2018 av femme_folle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #138 Del Skrevet 10. februar 2018 På 30.1.2018 den 18.21, Peonjenta skrev: Vi ble jo fordansket også så det er naturlig. Islandsk er vel det nærmeste man kommer norsk orginalspråk iom. at islendere er "gamle nordmenn". Uhr, nei, ikke helt. En blanding mellom Færøyisk og Islandsk derimot, ja. På Færøyene har de fortsatt en spesifik ordklasse hvor beskrivelsen (jeg husker ikke nøyaktig, så ikke skyt meg om ordlyden er feil) "thessi bordi" og "thessa bordi" avgjør om det er et bord som er et stykke borte eller om det er et bord som er nærme. Den er borte fra islandsken. Anonymkode: 1ba0e...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #139 Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg kan det ikke!! Og vet dere hva? Jeg går lærerstudiet og har så langt ikke fått kommentarer på det, men vet at flere av mine medstudenter også sliter med å uttale kj-lyd. Teit å irritere seg over. Anonymkode: 5b8ab...e06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #140 Del Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan det ikke!! Og vet dere hva? Jeg går lærerstudiet og har så langt ikke fått kommentarer på det, men vet at flere av mine medstudenter også sliter med å uttale kj-lyd. Teit å irritere seg over. Anonymkode: 5b8ab...e06 Hadde mine barn fått en kontaktlærer som ikke kunne forskjellen på kj/skj, så hadde jeg seriøst klaget til rektor og forlangt en lærer som ikke bedrev vranglære, altså. Det går bare ikke an. En lærer med en slikt handikap burde ikke engang fått lov til å undervise på skolekjøkkenet. Eller, skolesjøkkenet. Flaut!! Anonymkode: 1834d...ebe 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå