Gå til innhold

Blogger ba om gratis opphold på hotell.....kongesvar


Gjest Ms. Daisy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Just now, Aricia said:

Det var da en merkelig slutning?

At det er både såpass utbredt OG en totalt forkastelig praksis i sitt vesen er vel snarere det som forklarer skadefryden. At noe er utbredt betyr da virkelig ikke automatisk at det er akseptabelt eller prisverdig.

Hvorfor er dette ikke prisverdig? Hvis jeg har 100.000 følgere, og reklamerer for et hotellopphold, reise, osv. Jeg får et produkt sponset gratis og gjerne lønn i tillegg, jeg når ut 100.000 mennesker? Jeg som hotelll eller restaurant eier, hvorfor skal jeg da ønske å betale 250.000 for en TV reklame som ingen gidder å følge med på, når jeg enkelt kan nå 100000 mennesker vis en blogg/instgram profil? Dette er jo markedsføring som all annen. Ofte oppgir disse bloggerne en rabattkode til leseren, når leseren bruker dette vet bedriften hvor mange som har benyttet seg av tilbudet. Hvis dere mener dette er uaksptabelt og forkastelig, så må da forbrukeren ikke kjøpe det bloggere/instagrammere reklamerer for! Dette er vanlig praksis, fordi den type markedsføring fungerer. Det som er forkastelig er å drive skjult reklame! Men jeg skal si deg en ting og det er at ALT som en blogger eller instagrammer legger ut er reklame. Enten de er flinke å merke det, eller ikke bryr seg. Alt er reklame. Skal du ha genuine tips, så få tips av venner og familie.

poenget er at dette er vanlig praksis, hoteller spør bloggere om samarbeid og vise versa. Det er slik det fungerer i dag. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være uaksptabelt eller ikke prisverdig, men vanlig standard reklame og produktplassering er Ok? Dette er reklame som alt annet. Bloggeren gav hotelleieren et tilbud. Hvis ei hore spør deg om du vil kjøpe henne, kan du også fint sei nei uten å henge vedkommendes ut på nett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rainstorm skrev:

Uenig. 

Popstjerner, artister, musikere, skuespillere, designere de alle skaper noe. Det finnes også bloggere som skaper noe annet enn verdier som er destruktivt for samfunnet. Det å være artist er f.eks ikke ensbetydende med å fremme kroppspress, materialisme osv. mange bruker også sin plattform til å fremme viktige verdier og temaer og saker. Disse jobber også hardt og livet for dem består nok oftere av hardt arbeid. Vi trenger kunst, musikk og kultur. 

Og hvis du selv ikke forstår HENSIKTEN med politikere så hjelper det ikke å forklare det eller peke på det heller. 

La oss lese om alle de stjernene som ikke har tatt plastisk opperasjon.

Hvor mange finner du kontra de som har gjort det?

La oss se på hvor mange feite skuespillere og modeller det er vs tynne.

Hvor mange finner feite finner du forhold til hvor mange anorexia tynne?

La oss ta designere hvor mange de selger designet sitt som vi mannen i gata har råd til forhold til de som ikke gjør det?

La oss snakke om alle de kjendisene med flere hus til millioner,som har brukt interiør designer og dyrt designe mobler, med husjelp, nanny og 10 chanel vesker som koster en 30 tusen pr stk.

Endret av madsegen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jentefranorge skrev:

Men jeg skal si deg en ting og det er at ALT som en blogger eller instagrammer legger ut er reklame.

-snip-

Det er jeg fullstendig klar over, for å si det forsiktig.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Hvis det er helt normalt at bloggere tilbyr positiv omtale allerede før de har sett eller testet det de skal omtale, vitner det om at bransjen er akkurat så useriøs som den beskyldes for å være. Som gruppe har ikke akkurat kommersielle bloggere imponert med merkingen av reklamen heller, men latt som om de var på en tur helt uten kommersielle bindinger og økonomiske fordeler. Dobbelt lureri, med andre ord.

Det som er naivt er å godta praksisen og gjemme seg bak at alle gjør det. Vil dere som forsvarer den typen yrkesutøvere bli lurt, eller hvorfor forsvarer dere folk som lurer andre for å få fordeler selv?

Samfunnet hadde brutt sammen, dersom alle yrkesgrupper hadde vært like uærlige og useriøse som den kommersielle delen av bloggindustrien. For en gjeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anna Nas said:

Hvis det er helt normalt at bloggere tilbyr positiv omtale allerede før de har sett eller testet det de skal omtale, vitner det om at bransjen er akkurat så useriøs som den beskyldes for å være. Som gruppe har ikke akkurat kommersielle bloggere imponert med merkingen av reklamen heller, men latt som om de var på en tur helt uten kommersielle bindinger og økonomiske fordeler. Dobbelt lureri, med andre ord.

Det som er naivt er å godta praksisen og gjemme seg bak at alle gjør det. Vil dere som forsvarer den typen yrkesutøvere bli lurt, eller hvorfor forsvarer dere folk som lurer andre for å få fordeler selv?

Samfunnet hadde brutt sammen, dersom alle yrkesgrupper hadde vært like uærlige og useriøse som den kommersielle delen av bloggindustrien. For en gjeng. 

Nesten Alle yrkesgrupper er like "uærlig" og "useriøse" som  den kommersielle delen av bloggindustrien. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anna Nas said:

Hvis det er helt normalt at bloggere tilbyr positiv omtale allerede før de har sett eller testet det de skal omtale, vitner det om at bransjen er akkurat så useriøs som den beskyldes for å være. Som gruppe har ikke akkurat kommersielle bloggere imponert med merkingen av reklamen heller, men latt som om de var på en tur helt uten kommersielle bindinger og økonomiske fordeler. Dobbelt lureri, med andre ord.

Det som er naivt er å godta praksisen og gjemme seg bak at alle gjør det. Vil dere som forsvarer den typen yrkesutøvere bli lurt, eller hvorfor forsvarer dere folk som lurer andre for å få fordeler selv?

Samfunnet hadde brutt sammen, dersom alle yrkesgrupper hadde vært like uærlige og useriøse som den kommersielle delen av bloggindustrien. For en gjeng. 

Det er ingen som forsvarer denne blogg markedsføringen. Poenget er at det er reklame som alt annet. Og hvilken reklame er ærlig og seriøs? Hvilken reklame kan du stole på? Hvordan skiller bloggmarkedsføringen fra all annen markedsføring. All reklame er uærlig. Til og på hotellenes nettside, bruker de gamle bilder eller bilder fra det fineste hotell rommet de har.  På expedia står det ofte "et rom ledig for denne prisen", det er også løgn. Reklame er reklame, uansett om man plaserer den på TV, i Klara magasinet eller på Instagram, 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, indianerpila said:

Nesten Alle yrkesgrupper er like "uærlig" og "useriøse" som  den kommersielle delen av bloggindustrien. 

Ikke helt. Ikke helt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jentefranorge skrev:

Det er ingen som forsvarer denne blogg markedsføringen. Poenget er at det er reklame som alt annet. Og hvilken reklame er ærlig og seriøs? Hvilken reklame kan du stole på? Hvordan skiller bloggmarkedsføringen fra all annen markedsføring. All reklame er uærlig. Til og på hotellenes nettside, bruker de gamle bilder eller bilder fra det fineste hotell rommet de har.  På expedia står det ofte "et rom ledig for denne prisen", det er også løgn. Reklame er reklame, uansett om man plaserer den på TV, i Klara magasinet eller på Instagram, 

Nei, det er det ikke.

Innholdsmarkedsføringen som tar over annonsemarkedet med SoMe som spydspiss har som uttalt siktemål å viske ut skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold i mediene. Dette er selve forretningsidéen som ligger til grunn for kommersiell blogging. Fenomenet truer i siste instans muligheten for et fritt og uavhengig offentlig ordskifte, og er viktig å sette kritiisk søkelys på. Ingen kan lenger tros på sitt ord så lenge alt er kjøpt og betalt, og så lenge man ikke lenger markerer forskjellen mellom det som er kjøpt og betalt, og det som ikke er det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aricia said:

Nei, det er det ikke.

Innholdsmarkedsføringen som tar over annonsemarkedet med SoMe som spydspiss har som uttalt siktemål å viske ut skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold i mediene. Dette er selve forretningsidéen som ligger til grunn for kommersiell blogging. Fenomenet truer i siste instans muligheten for et fritt og uavhengig offentlig ordskifte, og er viktig å sette kritiisk søkelys på. Ingen kan lenger tros på sitt ord så lenge alt er kjøpt og betalt, og så lenge man ikke lenger markerer forskjellen mellom det som er kjøpt og betalt, og det som ikke er det.

Enig, men man ikke si at det er kun bloggere!

Og hvordan tror denne trenden startet?

Når vi fikk aviser, når vi fikk filmer, dette har startet for over enn 100 årsiden.

Du har slike reklame tv, (home shopping) hvor sammentlige av de fornøyde kundene er skuespillere som er ansatt for å si det og det startet værtfall på tidlig 80 tallet, for gi et eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, indianerpila skrev:

Nesten Alle yrkesgrupper er like "uærlig" og "useriøse" som  den kommersielle delen av bloggindustrien. 

Da tenker jeg du ikke vet om veldig mange yrkesgrupper. De aller fleste arbeidere/studenter/uføre/barn i verden er redelige mennesker. Det være seg privat eller på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Senil said:

Da tenker jeg du ikke vet om veldig mange yrkesgrupper. De aller fleste arbeidere/studenter/uføre/barn i verden er redelige mennesker. Det være seg privat eller på jobb. 

Og da du skjønner ikke du ordet nesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, indianerpila skrev:

Enig, men man ikke si at det er kun bloggere!

Og hvordan tror denne trenden startet?

Når vi fikk aviser, når vi fikk filmer, dette har startet for over enn 100 årsiden.

Du har slike reklame tv, (home shopping) hvor sammentlige av de fornøyde kundene er skuespillere som er ansatt for å si det og det startet værtfall på tidlig 80 tallet, for gi et eksempel.

Jeg rapporterer alle innleggene dine som avsporing, og svarer derfor følgelig ikke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, indianerpila skrev:

Og da du skjønner ikke du ordet nesten.

Gjør du? For hvis du mente noen, ikke flertallet av mennesker blir nesten alle veldig feil å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aricia skrev:

Jeg rapporterer alle innleggene dine som avsporing, og svarer derfor følgelig ikke.

Hvorfor er det avsporing?

Å påpeke at det er andre som gjør det samme,og er like ille?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
7 minutter siden, indianerpila skrev:

Nesten Alle yrkesgrupper er like "uærlig" og "useriøse" som  den kommersielle delen av bloggindustrien. 

Først kommer du med at alle kjendiser holder på med lureri, deretter påstår du at det gjelder alle yrkesgrupper. Det du påstår her er det reneste vissvass.

4 minutter siden, jentefranorge skrev:

Det er ingen som forsvarer denne blogg markedsføringen. Poenget er at det er reklame som alt annet. Og hvilken reklame er ærlig og seriøs? Hvilken reklame kan du stole på? Hvordan skiller bloggmarkedsføringen fra all annen markedsføring. All reklame er uærlig. Til og på hotellenes nettside, bruker de gamle bilder eller bilder fra det fineste hotell rommet de har.  På expedia står det ofte "et rom ledig for denne prisen", det er også løgn. Reklame er reklame, uansett om man plaserer den på TV, i Klara magasinet eller på Instagram, 

Bloggmarkedsføring er ikke lik tradisjonell reklame. Tradisjonell reklame er strengt regulert og kan ikke gi seg ut for å være redaksjonelt stoff. De kan heller ikke villede forbrukerne med helt feil informasjon, så hvor du har det fra at all reklame er uærlig/like uærlig som bloggreklame skulle jeg gjerne likt å vite. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Jo mer du beskriver bloggbransjen, jo verre og mer uærlig fremstår den. De må gjerne skylde på at alle i hele verden er like ille som dem. Det forundrer meg egentlig ikke at de skylder på andre. Det er jo sånn mange opererer i den industrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Anna Nas skrev:

Først kommer du med at alle kjendiser holder på med lureri, deretter påstår du at det gjelder alle yrkesgrupper. Det du påstår her er det reneste vissvass.

Bloggmarkedsføring er ikke lik tradisjonell reklame. Tradisjonell reklame er strengt regulert og kan ikke gi seg ut for å være redaksjonelt stoff. De kan heller ikke villede forbrukerne med helt feil informasjon, så hvor du har det fra at all reklame er uærlig/like uærlig som bloggreklame skulle jeg gjerne likt å vite. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Jo mer du beskriver bloggbransjen, jo verre og mer uærlig fremstår den. De må gjerne skylde på at alle i hele verden er like ille som dem. Det forundrer meg egentlig ikke at de skylder på andre. Det er jo sånn mange opererer i den industrien. 

Synes du virker ganske naiv for å være helt ærlig. Hvis du tror at reklame som ikke er av bloggere   er riktig infomasjon.

Husker du den shampoen som ble reklamert for noen år siden på tven?

Og så kom det fram at de reklamerte med innhold i shampoen som ikke eksiterte?

Det var et ord de hadde laget selv.

Nå husker jeg dessverre ikke hva shampoen heter, men det går sikkert at an å google det.

Endret av madsegen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, madsegen skrev:

Synes du virker ganske naiv for å være helt ærlig. Hvis du tror at reklame som ikke er av bloggere   er riktig infomasjon.

Husker du den shampoen som ble reklamert for noen år siden på tven?

Og så kom det fram at de reklamerte med innhold i shampoen som ikke eksiterte?

Det var et ord de hadde laget selv.

Nå husker jeg dessverre ikke hva shampoen heter, men det går sikkert at an å google det.

Dette gjør alle hud/hårpleiemerker, de lager ord og tar patenter på det for å virke eksklusive. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
11 minutter siden, madsegen skrev:

Synes du virker ganske naiv for å være helt ærlig. Hvis du tror at reklame som ikke er av bloggere   er riktig infomasjon.

Husker du den shampoen som ble reklamert for noen år siden på tven?

Og så kom det fram at de reklamerte med innhold i shampoen som ikke eksiterte?

Det var et ord de hadde laget selv.

Nå husker jeg dessverre ikke hva shampoen heter, men det går sikkert at an å google det.

Spesielt naiv er jeg ikke. Jeg påstår eller tror selvsagt ikke at det reklamen forteller oss er helt sant og objektivt. Derimot sier jeg og har dekning for å si at tradisjonell reklame er mye bedre regulert enn bloggreklame. Tradisjonell reklame er enkel å avsløre som reklame (og ergo at vi bør være kritiske til det som kommuniseres), mens blogginlegg uten reklamemerking fremstår som redaksjonelt stoff helt uavhengig av økonomiske insentiv. 

Tillitsforholdet mellom bloggere og lesere kjennetegnes av at det ofte er veldig tett, og leserne/følgerne er mye lettere påvirkelige når de leser en personlig blogg enn når de ser en upersonlig reklame i et magasin, for eksempel. Det gjør det ekstra viktig at bloggeren er ærlig med hva som er reklame og hva som er redaksjonelt/uavhengig av kommersielle interesser. Å misbruke lesernes tillit er ikke greit.

Jeg vet ikke hvilken shamporeklame du sikter til og husker den ikke, men det er klart at å villede forbrukere med at det er et virksomt stoff i produktet som i realiteten bare er tull, hverken er akseptabelt fra hverken et etisk perspektiv eller juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...