Gå til innhold

Første gang!


Gravid2018

Anbefalte innlegg

Så herlig. :rodmer: Skjønner godt det frister med ultralyd. Føler du at det er noe du kan ta deg råd og tid til, så hvorfor ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Ede skrev:

Må være en fantastisk fin følelse å se det lille hjertet banke! :ninuskapus:

Er du ellers i fin form? 

Ja, vil tilbake å se mer :rodmer:

Formen er grei! Er litt småkvalm til tider, er sulten omtrent hele tiden, hunørsvigninger og trøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+4 

Natt til i går våknet jeg så utrolig kvalm. Klokken 6-7 om morgenen spøy jeg. Gikk og la meg, tok ikke lang tid før jeg satt på do med bøtta på fanget. Omgangssyke! :fart2: Spist 3 ritz og 2 lovehearts, drukket en halv liter cola og myyye vann da. Er redd den colaen skal være farlig for bebis, men den hjalp veldig på. Hadde ikke drukket cola på en mnd, så var jo litt godt å drikke det og syntes synd på meg selv!:phaedra:

Skader det om jeg drikker en cola i dag og? Igår kom jo det meste opp igjen uansett. Så merker jeg det blir så vanskelig å «spise seg inn igjen», om det ga noen mening? Tips anyone, noe som er lett å få ned og smaker minimalt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du redd for at cola skal være farlig? :klo: Er det sukkeret eller koffein? Hvis det er sistnevnte, så er jeg veldig glad i å stole på rådene til Norsk Helseinformatikk.

Sitat

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

  • 1 - 2 kopper kaffe per dag eller
  • 3 - 4 kopper te per dag, eller
  • 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag.

Dersom formen er dårlig og man sliter med å få i seg mat/drikke, er beskjeden jeg fikk fra jordmor og lege da jeg opplevde det samme at det viktigste er å få i seg noe, mer enn hva det er. Jeg gikk nesten ned 15 kilo første halvdelen av svangerskapet mitt, og de ba meg kjøpe saft med mest mulig sukker i. Sukker var visst noe av det viktigste å få i seg når man hadde lavt inntak. :Nikke: Så om et er sukkeret du er redd for, ville jeg ikke engstet meg for det heller. :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tonio skrev:

Hvorfor er du redd for at cola skal være farlig? :klo: Er det sukkeret eller koffein? Hvis det er sistnevnte, så er jeg veldig glad i å stole på rådene til Norsk Helseinformatikk.

Dersom formen er dårlig og man sliter med å få i seg mat/drikke, er beskjeden jeg fikk fra jordmor og lege da jeg opplevde det samme at det viktigste er å få i seg noe, mer enn hva det er. Jeg gikk nesten ned 15 kilo første halvdelen av svangerskapet mitt, og de ba meg kjøpe saft med mest mulig sukker i. Sukker var visst noe av det viktigste å få i seg når man hadde lavt inntak. :Nikke: Så om et er sukkeret du er redd for, ville jeg ikke engstet meg for det heller. :klem:

Er koffeinen, da jeg har lest det kan føre til sa, som jeg er livredd for, selv om sjansen for det nå er lav. 😓 Men det hjalp med cola, prøvde med farris og eplejuice, men det smakte ikke godt, og annen brus frister ikke. 😓 Men da er en halv liter godt innafor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Er koffeinen, da jeg har lest det kan føre til sa, som jeg er livredd for, selv om sjansen for det nå er lav. 😓 Men det hjalp med cola, prøvde med farris og eplejuice, men det smakte ikke godt, og annen brus frister ikke. 😓 Men da er en halv liter godt innafor :)

Du kan trygt drikke cola. Som du ser over skal det litt koffein til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 22.07, Gravid2018 skrev:

Idag er jeg forstoppa, kan det ikke være en mellomting? 🙄🙈

Nei sånn er det i starten. Magen veksler veldig! Og så oppblåst man blir.. Litt trist når magen forsvinner i 2 trimester fordi det bare var luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8+4

Formen er fin! Er trøtt, sliten og ting lukter/smaker annerledes. Er litt oppblåst og.  Unner meg 1-2 bokser cola dagen. Det er kun boksecola som er godt, annen brus er ikke godt. Juice/appelsinbrus orker jeg ikke, sist jeg drakk det smakte det så parfyme, og så mye!

Nå er jeg der igjen at jeg syntes jeg har så lite symptomer, men legger jeg sammen alle småting er det ikke lite. Prøver tenke jeg er heldig som er i så god form. :fnise: Kvalmen under omgangssyken og et par dager etter var jo forferdelig, ble nok ekstra slått ut pga graviditeten. 

Merker også det er vanskelig å spise sunt, jeg orker ikke tanken på grønnsaker. :( Men det går vel bra når jeg tar multivitamin, folat og omega3? Regner med det ikke er sånn så lenge, skal prøve tvinge i meg litt og. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 12.54, Gravid2018 skrev:

8+4

Formen er fin! Er trøtt, sliten og ting lukter/smaker annerledes. Er litt oppblåst og.  Unner meg 1-2 bokser cola dagen. Det er kun boksecola som er godt, annen brus er ikke godt. Juice/appelsinbrus orker jeg ikke, sist jeg drakk det smakte det så parfyme, og så mye!

Nå er jeg der igjen at jeg syntes jeg har så lite symptomer, men legger jeg sammen alle småting er det ikke lite. Prøver tenke jeg er heldig som er i så god form. :fnise: Kvalmen under omgangssyken og et par dager etter var jo forferdelig, ble nok ekstra slått ut pga graviditeten. 

Merker også det er vanskelig å spise sunt, jeg orker ikke tanken på grønnsaker. :( Men det går vel bra når jeg tar multivitamin, folat og omega3? Regner med det ikke er sånn så lenge, skal prøve tvinge i meg litt og. :fnise:

Sjekk at multivitaminer din og omega 3 ikke gir deg dobbelt av vitamin A. Altså hvis din omega 3 er tilsatt ekstra vitaminer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Milio skrev:

Sjekk at multivitaminer din og omega 3 ikke gir deg dobbelt av vitamin A. Altså hvis din omega 3 er tilsatt ekstra vitaminer :) 

Er det farlig? :bond: Skal sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9+1

Idag kjøpte vi doppler, og gjett hva? Vi fant hjertet! :bolledeig: Helt fantastisk!! Blir veldig vanskelig å holde seg unna den, da. Vil bare høre hjertet til baby. Men venter iallfall noen uker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gravid2018 skrev:

Er det farlig? :bond: Skal sjekke!

Man skal ikke ha i seg for mye vitamin A når man er gravid, da det er fettløselig og kan gi fosterskader. Så pass på at du ikke får i deg dobbel dose. Neppe noen skade skjedd om du har fått det hittil, men hvis det viser seg at omega 3'en din er tilsatt, så finn deg en uten :) 

Endret av Milio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9+2

Jeg gleder meg sååå til å bli mamma i november (forhåpentligvis). Vi har kjøpt noen bodyer, bukser og sokker. Håper dette går bra. :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9+3

Idag hadde jeg mitt første tilfelle med morgenkvalme. :fnise: Faktisk litt «deilig» siden jeg selv syntes(vet det ikke stemmer) at jeg har hatt litt lite symptomer. Måtte stoppe bilen og kaste opp! :kvalm: Ble litt uggen i går kveld faktisk, men la meg så det gikk fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gravid2018 skrev:

9+2

Jeg gleder meg sååå til å bli mamma i november (forhåpentligvis). Vi har kjøpt noen bodyer, bukser og sokker. Håper dette går bra. :gravid:

Så kjekt at det fortsatt går bra med deg! :) Nå er du jo et stykke på vei så all sannsynlighet tilsier at dette går bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ede skrev:

Så kjekt at det fortsatt går bra med deg! :) Nå er du jo et stykke på vei så all sannsynlighet tilsier at dette går bra! 

Ja, håper alt går bra! Nå har vi jo hørt hjerte(regner med det var det, kan jeg kanskje sende deg lydklipp på melding? :fnise:), bare for noen dager siden, og sett lille på ultralyd da jeg var 6+3. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gravid2018 skrev:

Ja, håper alt går bra! Nå har vi jo hørt hjerte(regner med det var det, kan jeg kanskje sende deg lydklipp på melding? :fnise:), bare for noen dager siden, og sett lille på ultralyd da jeg var 6+3. :) 

Hvis hjertefrekvensen var mellom 120 og 160 var det babyens hjerte:) du har vært heldig som har funnet den så tidlig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...